Jump to content

Recommended Posts

Posted

2 japaner tog sig till Sverige för att visa och spela på TechDAS Air Force III Premium S.

Matofumi (närmast i bild) pratade mycket bra engelska, men Kohei Ando höll bara sina anföranden på japanska. Klokt av Matofumi att översätta till engelska för oss.

image.jpeg.4943a4414f1c7f2dd61cb5deb512a2ca.jpeg

Spelaren hade den avancerade Reed 5T tonarmen och den extremt exklusiva puppan DS Audio Grand Master Extreme. 

image.jpeg.e5df11518f2feeb635a8622590dab531.jpeg

image.jpeg.f2ec34b67702585d2331e0837416daf2.jpeg

Vi fick en mycket bra genomgång av TechDAS designfilosofi.

image.jpeg.a22fa3500c16058ec4038474e7540b48.jpeg

image.jpeg.8ae0af046577fc3c0b3f4c5e5eaec4a1.jpeg

Silikonkanter suger vinylen mot talriken även om den skulle vara lite bucklig.

image.jpeg.0470f46e9a39bf61aed9e2d66998ce87.jpeg

Som många andra tillverkare vill man ju inte ha andra vibrationer till puppan än de som skapas av att nålen glider i vinylspåret. Målet är att isolera puppan från alla störningar förutom det som finns i spåret på vinylen. TechDAS har inget ljudideal!!! De skall bara göra just det jag beskrev innan. Det fiffiga med deras strategi är att det blir bra. Både musikalitet och teknisk fulländning i drift av vinylen. 

Mycket vikt lades vid att skivtallriken skall vara tung och att skivan skall sugas fast med undertryck och bli ett med tallriken. Ett knacktest med puppan ner med och utan undertryck visade effekten extremt tydligt. 

Motorns jämna gång, remdrift, tung tallrik, suga vinylen mot talriken och luftlager verkar funka bra för det var en otroligt bra vinylåtergivning. Det var tyst, rappt, dynamiskt, rent, klart och luftigt. Går inte att klaga på något. Möjligen spelade japanerna lite väl snäll musik men det visades ändå tydligt på hur bra TechDAS är. 

Demonstrationen var hos Marten och på för mig mycket välkänd utrustning som jag kan rätt väl. Vinylen har den digitala signalkällans djupt svarta bakrund men så klart det analogas mer mänskliga textur och realism. Imponerande.

TechDAS Air Force III Premium S är ju i sig inte en signalkälla utan bara ett drivverk för DS Audio Grand Master Extreme som sitter på armen Reed 5T. Så det TechDAS Air Force III Premium S och alla andra drivverk egentligen gör är ju att snurra fart på vinylen så DS Audio Grand Master Extreme kan göra jobbet. Det är egentligen hissnande och tittar man på vad man får investera för detta kan det börja gunga under fötterna. Ca 1.5 miljon blir det för detta vinylsystem. Allt handlar för det första om investringsförmåga och prioriteringsvilja. Båda dessa egenskaper behövs och dessa personer är i minoritet i vår hobby. Dessutom skall det ju spelas på kringutrustning som kan göra TechDAS rättvisa. 

Därför spelade vi i övrigt på värsting kablage från Jorma, MSB select försteg, Halcro Eclipse monoblock (varför bi-ampar eller tri-ampar så få så fina system? :sunglasses:) och Martens "medelstora" budgethögtalare :winking: Marten Coltrane Momento 2.  

Hela systemet är ju det som spelar och upplösning och luft från topp till botten är makalöst bra. Jag vet ju vad Martens högtalare kan prestera och de kan verkligen göra TechDAS rättvisa. Systemet visar vad som kan finnas i ett vinyslpår. Japanerna hade valt musik på så klart fin välpressad vinyl och med fina inspelningar. Allt från Japanskt till Svensk. Det är egentligen helt otroligt vad mycket information som finns i vinylen och som kan grävas fram med bra utrustning. De som spelat in och jobbart med processen från inspelning till pressning av vinylalbumen här har troligen aldrig hört vad som finns i dessa spår. 

Mingel och mat av hög klass som vanligt hos gästvänliga Marten.

Hifi-kändisar.

image.jpeg.f72cb491b5e5071a0bffe7e0dac73371.jpeg

image.jpeg.3243efd267cb87a6b2fcc5a216445054.jpeg

Gå nu och hämta mer skumpa...

image.jpeg.662b33352c971ebba349eb3eeb8cedac.jpeg

God mat och dryck fick stämningen att stegras. 

image.jpeg.9644eb4917322ef2ca6c952e298446c2.jpeg

- Skall vi inte köpa in detta till butiken?

image.jpeg.41ff42e56f6f603149d044f5e4a8b19d.jpeg

Halcro blocken är längs ut på sidorna. 

_19A9249-Frbttrat-BR.jpg.9124c4281ac377c3eff2fef7fe94df70.jpg

Halcro låter riktigt bra tycker jag.

Några andra funderade på hur man bäst kopplar ur och fort springer iväg med 2xHalcro utan att någon ser eller hör. Den nöten gick inte att knäcka så blocken står kvar. 

_19A9301.jpg.e38755bca362bb48132a2eff2b3b19ee.jpg

Publiken fokuserar samtidigt hårt på TechDAS, så där fanns en kort chans.

Aktiva medlemmar på Euphonia var där. Vilka ser ni?

image.jpeg.b5fe95bbd71e8b3ae57101b1573ec88f.jpeg 

Tack TechDAS, Marten och Klarsund för denna fina och trevliga kväll.

I ett hallen och ett rum bredvid fanns det mer TechDAS och andra produkter, men jag fokuserade mer på denna stora demonstration. 

Posted
15 minutes ago, Apexorca said:

Vilka ser ni?

Ser ”nästan” ut som en förskoleklass om du frågar mig:winking:

Tack @Apexorca för reportage och fina bilder, som vanligt alltså:thumbsup:

/byZan

Posted

Tack Apex, vilket event! Speciellt nöjd ut såg @SOUND BY VINYL att vara, vid maten! 😀

Det slog mig att bröderna Olofsson byggde en fantastisk TD124 i en custom-plinth för ett par år sedan. Är den i bruk fortfarande i showroomet? Jag tror @UffeZ var inblandad i det bygget och montaget, och det finns på bild nånstans här på forumet också.

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Det slog mig att bröderna Olofsson byggde en fantastisk TD124 i en custom-plinth för ett par år sedan. Är den i bruk fortfarande i showroomet? Jag tror @UffeZ var inblandad i det bygget och montaget, och det finns på bild nånstans här på forumet också.

Ja, och den var med nere i Munchen ett år. Mycket fin. Jag tror den TD124an är på service nu. 

Posted

Tack @Apexorcaför trevligt reportage och fina bilder!

Som att vara på plats på samma sätt som i höstas då bröderna bjöd in till ”minimässa”. Glömmer aldrig en spelning av ett spår av Hiromi i stora rummet. Makalöst bra återgivning av pianot! Minns inte om det var på vinyl men otroligt bra.

Hoppas det blir mässa i höst och möjlighet till återbesök, men dessförinnan blir det München och antar att Marten ställer ut där. Brukar vara bland de bästa ljudet eftersom de vet hur man skall hantera rummet också. Det är inte alla lika noga med tyvärr.

Vi ses där hoppas jag!

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

Tack Apex, vilket event! Speciellt nöjd ut såg @SOUND BY VINYL att vara, vid maten! 😀

Ja, jäklar vad jag har proppat mat, kinderna helt uppsvällda. 😄

Posted

Mycket trevlig tillställning, med en väldigt god påskbuffé.

Jag hamnade på bild när jag satt en stund i sweetspot mellan två hifihandlare :)

Jag njuter av en Techdas Air Force Two Premium hemma, så behövde inte ta upp bästa platsen så länge. :) 

Kul att höra DS Audio i fera olika system, men får nog säga att jag är en av dem som föredrar en bra MC-puppa o vanligt riaa framför DS Audios lösning. Låter mycket bra, men föredrar ljudet från den traditionella uppställningen. Har man ingen bra puppa o riaa är det dock en otroligt prisvärd lösning till bra vinylljud.

Posted
2 hours ago, Kilgore said:

Har man ingen bra puppa o riaa är det dock en otroligt prisvärd lösning till bra vinylljud.

Jag vet inte om jag delar uppfattningen, om vi tittar på Grandmaster-puppan med tillhörande EQ... Den listar ju iaf 720 stora laxar!

Instämmer dock om vi tittar på DS-E3 och möjligen DS-003, de spelar i min mening i de högre ligorna än vad prislapparna anger.

Posted
18 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag vet inte om jag delar uppfattningen, om vi tittar på Grandmaster-puppan med tillhörande EQ... Den listar ju iaf 720 stora laxar!

Instämmer dock om vi tittar på DS-E3 och möjligen DS-003, de spelar i min mening i de högre ligorna än vad prislapparna anger.

Var deras instegsmodeller jag menade, de dyrare är definitivt inte prisvärda i mina öron :)