Jump to content

Recommended Posts

Posted

Perfect sense

Untitled.jpg

Det blev dubbla sittningar denna helg.

Dagens vädret över Bromma och den gamla brandstationen var precis lika bra som under gårdagen.

Det går bra nu, bara man inte frågar min sambo då förstås.

Jag får försöka kompensera med vad jag nu kan tänkas komma på.  

(kanske en vinylskiva eller två) :Idea:

Posted

Lyssningsrummet hos Perfects Sense kändes lite mindre än senast då jag var här.

Jösses vad det står högtalare längsmed väggarna :flush: 

Esprit Amelia_2245.JPG

Esprit Amelia_2246.JPG

Rena rama paradiset om man jagar högtalare, här finns det mins sagt att välja på.

Men just idag vände vi öronen mot Esprit Amelia...

Esprit Amelia_2243.JPG

Och elektroniken från B-Audio

Försteg/dac/streamer/server

Esprit Amelia_2247.JPG

Slutsteg

Esprit Amelia_2248.JPG

Jag försökte via B-Audio's hemsida klura ut vilka modeller som det spelades på men jag går bet för det var 

lite för många olika konfigurationer för att jag skulle få fram infon.

Marcus på @Perfect sense får nog rycka in och hjälpa till lite här.

Ett är iallafall säkert och det är att här finns det möjligheter till att spara plats i racket då det nämligen går att

få in flera funktioner - dac, streamer, server, försteg, dsp - i en och samma låda.

På kabelsidan togs naturligtvis hänsyn till synergin sett till att Esprit också har kablar i sitt sortiment.

Esprit Amelia_2249.JPG

Posted
9 hours ago, P-pan said:

Och elektroniken från B-Audio

Försteg/dac/streamer/server

Esprit Amelia_2247.JPG

Slutsteg

Esprit Amelia_2248.JPG

Jag försökte via B-Audio's hemsida klura ut vilka modeller som det spelades på men jag går bet för det var 

lite för många olika konfigurationer för att jag skulle få fram infon.

Marcus på @Perfect sense får nog rycka in och hjälpa till lite här.

Ett är iallafall säkert och det är att här finns det möjligheter till att spara plats i racket då det nämligen går att

få in flera funktioner - dac, streamer, server, försteg, dsp - i en och samma låda.

På kabelsidan togs naturligtvis hänsyn till synergin sett till att Esprit också har kablar i sitt sortiment.

Ja, det är inte helt självförklarande :)

B.dac heter huvudenheten vilken i grunden är en riktigt fin DAC där man sedan kan addera förstegsfunktionalitet (dpr) med analoga ingångar och volymkontroll samt streaming och rumskorrigering (ex). Vi spelade på den fullt utrustade versionen under dagen vilken får beteckningen B.dpr EX.

B.amp är beteckningen på stereoslutsteget vilket även går att få i mono-version om man vill.

Här hittar ni mer info: https://perfect-sense.se/varumarken/b-audio

Jag vill passa på att tacka för intresset och de fina bilderna där vi hade närmare 40 besökare under dagen igår vilket var över förväntan i det vackra vädret.

/ Marcus

Posted
22 hours ago, Perfect sense said:

Ja, det är inte helt självförklarande :)

B.dac heter huvudenheten vilken i grunden är en riktigt fin DAC där man sedan kan addera förstegsfunktionalitet (dpr) med analoga ingångar och volymkontroll samt streaming och rumskorrigering (ex). Vi spelade på den fullt utrustade versionen under dagen vilken får beteckningen B.dpr EX.

B.amp är beteckningen på stereoslutsteget vilket även går att få i mono-version om man vill.

Här hittar ni mer info: https://perfect-sense.se/varumarken/b-audio

Jag vill passa på att tacka för intresset och de fina bilderna där vi hade närmare 40 besökare under dagen igår vilket var över förväntan i det vackra vädret.

/ Marcus

Marcus, jag uppfattade aldrig vad den kombo du spelade på igår ligger i för prisklass, B.Audio alltså?

Det gick ju bra att granska din sida också, och då hittar jag 225.000:- för försteg/dac/streamer/rumskorr och 195.000:- för slutsteget. 😊

Posted
11 hours ago, AlfaGTV said:

Marcus, jag uppfattade aldrig vad den kombo du spelade på igår ligger i för prisklass, B.Audio alltså?

Det gick ju bra att granska din sida också, och då hittar jag 225.000:- för försteg/dac/streamer/rumskorr och 195.000:- för slutsteget. 😊

:)

Det stämmer fint. Det här är referensnivån ifrån B.Audio kan tilläggas där man även har en "One" serie under denna med motsvarande produkter.

/ Marcus

Posted

Gissa vem som lyckades få en stund i bästa stolen :satisfied:

20250323_130725.jpg

Det ser ju lite mäktigt ut när man ser alla apparater och kanske bara det synintrycket gör att man upplever ljudet som stort och mäktigt.

Dock var det bara de två små "silverstrimlorna" längst till vänster i racket som fick omvandla ljudsignalerna till musik.

20250323_130713.jpg

Posted

Om vi tittar lite närmare på högtalarna så sitter här en förbättrad AMT-diskant, vars ursprungliga påhitt var Oscar Heil's.

Den större pappkonen mäter 8 tum och ska klara att hitta frekvenser ner till runt 35-40 Hz.

Hela anrättningen behöver inte allt för höga drivkrafter sett till förstärkare då den är specad till att klara 90 dB sett till högtalarens känslighet.

Kabinettet lät stumt och bra då det s.k knacktestet utfördes och jag tror vi pratar om en godstjocklek på i alla fall 30 mm.

Här finns heller inget dämpande "fluff" eller transmissionkonstruktioner utan utfromningen av kabinettets insida tar hand om alla eventuella virvelvindar

och andra hyss luftflödet kan ställa till med.

Det finns ingen hemlig slavbas eller annat fuffens utan det är en ren 2-vägskonstruktion.

Delningsfiltret, om jag nu minns rätt, består av komponenter levererade av både Duelund och Mundorf... fina grejor m.a.o.

Esprit Amelia_2254.JPG

Esprit Amelia_2255.JPG

Esprit Amelia_2252.JPG

Posted

Tittade som hastigast i bildgalleriet i telefonen och där hittade jag såklart lite fler bilder med teknisk anknytning så jag fortsätter på det temat igen.

Den observante euphonianen kanske noterade den blåa lilla "kontakt-hylsan" på bilden som visar högtalarterminalerna här ovan ?

Bilden kommer här i repris för enkelhetens skull...

Esprit Amelia_2249.JPG

Man kan ju undra om någon dragit ur kabeln :39:

Nä, så är det nu inte utan det är en liten tuning-device, i brist på bättre ord, som Esprit valt att kalla för 

Room coupling.

Detta ska hjälpa till med att till viss del tämja olika rumsakustiska egenskaper.

Förstod jag rätt så ligger den tekniska lösning i att de olika, finns 4 st, pluggarna jobbar i olika frekvenser

och på så sätt kan påverka ljudet.

Tänk här att rummet kan ha stora kala hårda ytor eller att det kanske står fyra hörnsoffor ovanpå dubbla tjocka ullmattor i rummet.

Nu överdrev jag naturligtvis men det kanske finns någon som bättre snappade upp det hela än undertecknad.

Hur som helst så är tanken att kunna optimera balansen mellan olika frekvenser.

20250323_135116.jpg

20250323_135132.jpg

Posted

När vi ändå är inne på lite mer tekniska aspekter så ska jag också nämna den lilla dsp-funktionen i elektroniken hos B.Audio.

Det hade utförts en liten akustikmätning av Perfect Sense's lyssningsrum, tror en av de besökande fransmännen var kunnig inom området.

Det visade sig att det låg en liten dipp i lägre basområdet och p.g.a det beslöts det att låta Dsp'n får jobba lite.

Den var inkopplad större delen av sittningen men mot slutet kopplades den bort och effekten lät faktiskt inte vänta på sig.

Nu märkte jag personligen ingen större förändring i basen men diskanten blev lite lättare och inte riktigt lika "på".

Lyssningsrummet är ju mer än väl akustikbehandlat och uppmätt via kunnig akustiker men i.o.m att det står åtskilliga kvadratmeter med högtalarmembranyta

i rummet så påverkar väl det också till stor del, om nu inte terminalerna är kortslutna kanske.

Det blev ett litet avbrott i själva huvudtemat att presentera högtalarna och elektroniken då det dök upp en fråga angående vibrationsdämpning av 

högtalare och rack.

Det ena gav det andra och plötsligt så var vi även inne på det här med olika skolor av akustikåtgärder.

Jag ska inte gå in i detalj om vad som sas mer än att alla till sist var rörande överens om att den man vanligtvis delar sitt boende med var en stor och rejäl bromskloss.

Jag hoppas så här i efterhand att de tålmodiga representanterna från Esprit hade överseende med det.

Esprit Amelia_2258.JPG

Posted

Kanske det börjar bli dags att knyta ihop säcken en aning här.

Många brukar ju vara nyfikna på hur det lät.

En som vanligt inte helt lätt uppgift att beskriva men jag gör ett litet försök.

Demorummet är ju som sagt väl akustikbehandlat och uppmätt så det hjälper ju en hel del sett till den

totala lyssningsupplevelsen.

Ljudmässigt så är det något med hela ljudbildens renhet som slår mig när jag sitter här och lyssnar.

Inte den där rena detaljrika snudd på kylslagna och neutrala renheten utan en naturlig enkel och

musikalisk renhet.

Ljudbilden är verkligen stor, bred och djup och den "supen" får jag nog misstänka att rummets akustik

bjuder på till stor del.

35-40 Hz "begränsningen" i basåtergivningen kanske man kan tycka är lite snålt sett till att lådvolymen

ända är rätt stor men jag saknar inte ett dugg i lågbasområdet... och det är ju trots allt "bara" en två-vägare.

Röster och mellanregister spänner upp sig ganska rejält så den där fina holografiska röståtergivningen

finner jag väldigt snyggt återgivet.

Lite som att det sitter ett gäng extra högtalarelement gömda i väggen bakom högtalarna och skapar någon 

sorts "spökeffekt" av live uppträdande.

Och det spelar med en påtaglit noterbar luftighet.

Det lät riktigt trevligt helt enkelt.

Esprit Amelia_2259.JPG 

Esprit Amelia_2260.JPG

Anslutningen sett till antal besökare var likt lördagens demo hos Stylus väldigt god.

Månne var det kanske helgens väder och starka vårkänslor som skrämde ut musikälskare på stan för att 

fånga lite dopamin ?

Riktigt trevlig var det hur som helst och jag tackar alla som deltog för ett roligt och givande möte.

Esprit Amelia_2257.JPG

Speciellt tack naturligtvis också till Perfect Sense och tillverkar-representanterna men kanske mest till frun i huset som såg till att det fanns kaffe och tilltugg.

Musik utan kaffe är antagligen som en skivspelare utan tonarm :unsure:

Nu är det fredagskväll så jag har lite att "skölja upp".

Veckans tvättbyk ligger m.a.o på golvet i tvättstugan  :redface2:

Tack till er som orkat läsa och hänga med :foldedhands:

Esprit Amelia_2261.JPG