Jajp Posted March 15 Posted March 15 Jag är sugen på ett par Klipsch Forte IV. Har en rörförstärkare med el34 och lyssnar nu med ett par Dahlquist-12. Musiken är blandad. Mest Jazz och reggae, elektronisk musik samt diverse annat... Har aldrig provat hornhögtalare förut men tänkte nu ta steget. Har någon ngt annat tips på andra lämpliga högtalare i samma prisklass (50000-70000)? Quote
Perfect sense Posted April 5 Posted April 5 On 2025-03-15 at 15:35, Jajp said: Jag är sugen på ett par Klipsch Forte IV. Har en rörförstärkare med el34 och lyssnar nu med ett par Dahlquist-12. Musiken är blandad. Mest Jazz och reggae, elektronisk musik samt diverse annat... Har aldrig provat hornhögtalare förut men tänkte nu ta steget. Har någon ngt annat tips på andra lämpliga högtalare i samma prisklass (50000-70000)? Mitt tips är att även titta på Odeon ifrån Tyskland där vi har ett par begagnade Tosca 2020 tillgängliga (65.000 kr): https://www.odeon-audio.com/models/tosca-2020/ Dessa högtalare är väldigt allround med en ovanligt naturlig och fin klang. Fullstora men samtidigt möblerbara med mycket hög finish. / Marcus Quote
Kilgore Posted April 5 Posted April 5 (edited) Klipsch Forte IV är mkt trevliga HT. Lättdrivna o roliga att lyssna till. Går utmärkt att driva med rörförstärkare om man vill det. Andra HT i samma skola , lättdrivet och kul att lyssna på är Fyne’s Vintage-serie. Classic X ligger väl närmast i pris. båda finns hos Ljudupplevelser i Malmö. Kampanjpris på Klipsch, 59990kr hos Ljudupplevelser, så passa på innan det blir prishöjning pga USA-tullar Edited April 5 by Kilgore octavia rs 1 Quote
AlfaGTV Posted April 17 Posted April 17 On 2025-03-15 at 15:35, Jajp said: Jag är sugen på ett par Klipsch Forte IV. Har en rörförstärkare med el34 och lyssnar nu med ett par Dahlquist-12. Musiken är blandad. Mest Jazz och reggae, elektronisk musik samt diverse annat... Har aldrig provat hornhögtalare förut men tänkte nu ta steget. Har någon ngt annat tips på andra lämpliga högtalare i samma prisklass (50000-70000)? Jag skulle jaga ett par JBL Array 1400 tills benen tröttnade, men det är jag det! Quote
Recommended Posts