Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag pillar ju med min downsizeing av systemet. Tillfälliga högtalare och integrerad förstärkare införskaffades. Förstärkeriet har landat med Accuphase E650, brutalt ärlig, elegant och 3D-perspektiv kan man sammanfatta den. 

Har fått för mig att Sonus Faber skulle smaka fint för Accun och siktat in mig på SF Electa Amateur III då ambitionen är stativare dels för att slippa störiga basbekymmer, dels för att, just det, det är downsize. 

Då så, ni som kan SF, vad tror ni om min tanke. De har hyfsad känslighet, 88dB, anses ha fin värme och kropp, ett oeftergivligt villkor för mig, och de är vackra.

Uppskattar alla synpunkter, det finns säkert olika syn på detta.😊

Posted
20 minutes ago, sprudel said:

Jag pillar ju med min downsizeing av systemet. Tillfälliga högtalare och integrerad förstärkare införskaffades. Förstärkeriet har landat med Accuphase E650, brutalt ärlig, elegant och 3D-perspektiv kan man sammanfatta den. 

Har fått för mig att Sonus Faber skulle smaka fint för Accun och siktat in mig på SF Electa Amateur III då ambitionen är stativare dels för att slippa störiga basbekymmer, dels för att, just det, det är downsize. 

Då så, ni som kan SF, vad tror ni om min tanke. De har hyfsad känslighet, 88dB, anses ha fin värme och kropp, ett oeftergivligt villkor för mig, och de är vackra.

Grattis till en fin förstärkare till att börja med :).

Jag skulle kanske inte kalla Accuphase "brutalt ärlig" relativt sett, men om du söker mer värme och kropp så kan denna absolut gifta sig fint med Sonus Fabers klassiska serie av högtalare där Electa Amator III ingår. Det ska dock sägas att drivkraften hos E-650 kan bli en begränsning beroende på rumsstorlek, volym och musikval.

Jag skulle också vilja nämna Diapason i sammanhanget vilket även de har italienskt DNA med klassiska förtecken med kabinett i massiv valnöt. I jämförelse så spelar Diapason öppnare och renare med väldigt fin närvarokänsla.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Posted

A match made in heaven, Accuphase och inte SF i sig, men från dets originala grundare, Franco Serblin...Accordo, som ett alternativ, SF efter FS vet jag inte så mycket om. Men FSA dyker ju upp innimellan begagnat till bra priser! Har du vägen förbi Norra Bohuslän er du välkommen att lyssna!

mvh 

Posted

Jag lyssnade på Revel  M126Be (tror jag det var) på takt och ton i somras. Och den imponerade stort på mig. Väldigt trevlig högtalare, men jag vet inte om de tillverkas längre för Revel hade bekymmer om jag inte missminner mig. Synd i såna fall.

Inte Sonus Faber men bra!🙂 

Jag kollade blocket och det är ett par till salu där för 26 tkr. I Uppsala. Vita.

Posted
1 hour ago, sprudel said:

Jag har haft olika SF under många år, och även Electa Amator III. Jag tänker främst på hur de kan stå uppställda hos dig? De låter klart bäst om de får stå fritt en bit ut i rummet (minst 70 cm, men gärna mer). De kan lätt bli lite bas-tunga för nära bakvägg.

Posted
2 hours ago, SOUND BY VINYL said:

Jag har haft olika SF under många år, och även Electa Amator III. Jag tänker främst på hur de kan stå uppställda hos dig? De låter klart bäst om de får stå fritt en bit ut i rummet (minst 70 cm, men gärna mer). De kan lätt bli lite bas-tunga för nära bakvägg.

Men det är ju lätt fixat, bara att flytta fram dem alltså😊