Kero Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Hej Forum vänner ! Börjar med lite bakgrunds fakta till den här frågeställningen. Den som inte är så intresserad av detta kan scrolla ner till den fetmarkerade rubriken. Efter ett besök hos stargazer så uppenbarade sig det faktum att jag MÅSTE göra några radikala förändringar. stargazers mycket fina men dock mycket små Totem Model 1:er spelade ungefär samma "mängd" bas hemma hos han som mina Von Schweikert VR-4jr gör hemma hos mig. Jag visste att jag hade STORA problem med mitt vardagsrum, men inte att jag hade ENORMT GIGANTISKT STORA problem. Gick omkring och trodde att jag nog hade fått till det hyffsat. Jo jag hade fått det från att inte vara nån bas överhuvudtaget till att vara bas i klass med ett par Totem Model 1 under mer normala förhållande. Jag har inget emot Model 1 men VR-4jr och Model 1 ska inte spela jämbördigt mycket bas !! :evil: Min första desperata tanke var att jag måste flytta, detta går inte, annars lägger jag ner ! Efter lite mer rationellt funderande så tänkte jag att jag kan ju åtminstone prova att ställa upp högtalarna på långväggen och se hur det skulle fungera. Mitt rum mäter 4,4m * 5,4m så det borde gå... men jag har inte så mycket ledig yta på långväggarna. På ena sidan finns en öppning till köket och en öppenspis. På andra sidan finns ett fönster mitt på väggen. Jag provade ställa upp högtalarna på den delen där jag egentligen har den enda möjligheten, ni kommer få se bilder så småningom så jag beskriver det inte desto mer. Knuffade högtalarna på plats, lyfta fram försteget och slutsteget, lyfte en fotölj till motsatt sida av rummet och körde igång en cd skiva. Hej och Hå vilken bas var min första respons, lite väl mycket t.o.m kändes det som. Men ialla fall.. nu fanns det bas, jag kanske inte behöver flytta !! Så... igår kväll startade ommöbleringen lite lätt för att fortsätta i lite högre tempo idag. Det blir en hel del och göra med HiFi/HemmaBio, TV, projektor och duk men det ska nog lösa sig och bli klart snart. Frågeställning Långa Kablar ? Jag vet inte riktigt var jag ska ha anläggningen. Är lite ont om plats där högtalarna ska stå, vill inte trycka in allt på en så liten yta, blir nog inte så snyggt. Så jag funderar på att ha all eller delar av elektroniken en bit ifrån platsen där högtalarna ska vara. Om all elektronik ska vara samlad så kommer det nog att innebära högtalarkablar till den högtalare som hamnar längst bort från elektroniken på ca 5 meter, till den närmaste på 2,5-3 meter. Fast man lär väl köpa 2*5 meters kablar iså fall och inte ha olika längder... ? Ett annat alternativ är ju att kanske endast ha slutsteget i närheten av högtalarna och då köra kanske 2*4 meter balanserade signalkablar och 2*1,5-2.0 meters högtalarkablar. Jag förstår att rent tekniskt är det bättre med längre signalkablar men tror ni det blir helt förkastligt att ha så pass långa högtalarkablar, det vore ju ändå enhetligt att ha anläggningen samlad. Vad tror/vet ni ? Om man ska långa hgt kablar, blir skillnaden större då med dyrare kablar eller blir pris/prestanda förhållandet detsamma som om man har 2*2 meters kablar, nån som fattar vad jag menar ? Finns det nån kabel där tillverkarna hävdar att dom är konstruerade för att fungera lite bättre på längre längder ? Quote
Sanoj Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Taget från Hi Fi Consults hemsida. Filtren ger varje kabel identiska elektriska parametrar oavsett längd. Som många känner till så är längden på en kabel viktig. Om man har 2 meter kabel och mäter de vanligaste storheterna på den och sedan tar en likadan fast längre kabel och mäter på t ex 3,8 meter av den, då får vi andra värden. Detta är helt naturligt och i enlighet med fysikens lagar. Mäter det olika så låter det olika är Transparents motto. Filtren i kablarna kompenserar alltså för längden. Detta gör att alla längder på en Transparent signal- eller högtalarkabel både mäter och låter exakt likadant! Lycka till med ommöbleringen. // Jonas Quote
Kero Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Ja just ja, det där har jag ju suttit och hört sladd prata om på mässor och liknande. Tack för påminnelsen ! Frågan är då, lyckas Transparent hörbart bättre ljudmässigt än andra märken på längder uppemot 5 meter ? Quote
Engelholm Audio Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Taget från Hi Fi Consults hemsida. Lycka till med ommöbleringen. // Jonas <{POST_SNAPBACK}> Jag blir väldigt nyfiken på hur dom kan gömma dom elektriska värdena eller gör dom så att lyssnar/konstruerar fram en kabel med lång längd och ser till att alla kortare än den mäter likadant? Serieresistansen är ju direkt beroende på längden (jo den spelar roll) Så hur kompenseras den? Parallellkopplat motstånd? Ta mig inte fel - jag tycker dom är rätt ute i sitt snack, men jag blir ju (för) nyfiken... On topic kan jag meddela att jag har en uppställning som påminner om din tänkta: stereon vid sidan, samlad med olika avstånd map kablarna till hö resp vä högtalare. Jag har ännu inte tagit tag i kablarna på ett "riktigt sätt" så just nu spelar jag med olika längder av Supra Ply 2.0. Ett tag tänkte jag ha mitt VT100 mk III mitt emellan högtalarna, men det får inte plats där (två korkade dörrhål ställer till det möbleringstekniskt). Så svaret från mig är att om du KAN ha slutsteget närmre högtalarna, kanske rent av mittemellan, så kör på det och därmed långa signalkablar. Quote
stargazer Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Ja just ja, det där har jag ju suttit och hört sladd prata om på mässor och liknande. Tack för påminnelsen ! Frågan är då, lyckas Transparent hörbart bättre ljudmässigt än andra märken på längder uppemot 5 meter ? <{POST_SNAPBACK}> Långa "transor" (Steffos uttryck ) kommer säkert att fungera bra, dock är det ett aber med att långa högtalarkablar kostar en slant, samt att jag personligen tycker att det är lite mer estetiskt tilltalande med långa (balanserade) signalkablar än långa högtalarkablar. Hade en gång 2x5 m Linn K400 och min fru hatade dessa lakritsormar innerligt Jag skulle nog ställa slutsteget mellan burkarna och köra långa signalkablar, men det är ju bara min gissning som den Hifi-rookie jag är . Som fotnot kan jag nämna att mina model one inte heller har ett perfekt rum i vår lägenhet - ena högtalaren har ingen sidovägg och bas försvinner ut i en "öppen planlösning" ("öppna planlösningar" suger). Skall dock flytta till hus i Juni och i mitt dedikerade (jaaaaa !!!) musikrum kommer jag nog att få mera "skjuts" i basen precis som bossa-janne uttryckte det. Quote
Kero Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Jag tror jag förstår rätt bra att det rent tekniskt blir bättre med långa signalkablar än med långa hgt kablar, det är nog inget snack om det. Men... vad jag är nyfiken på att höra är om det faktiskt behöver bli hörbart sämre med högtalarkablar uppemot 5 meter ? Svårt och svara på såklart men om nån har erfarenhet så dela gärna med er. Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli snyggare med signalkablar än med högtalarkablar, det ser ju liksom ut likadant typ beroende på märken och modeller, men det är väl en smaksak. Kanske att signal kablar oftare är lite smäckrare och snyggare, men det är ju fortfarande kablar som ligger och skräpar. Däremot så om man har slutsteg mellan högtalarna blir det ju faktiskt mer kablar där, det blir dom långa signalkablarna plus högtalarkablar. Med anläggningen samlad är det nog lättare att gömma undan resten av kablaget och bara ha högtalarkablarna mera synliga. Tack för all respons så här långt ! Kom gärna med mer erfarenheter kring ämnet. Quote
datar Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Jag har själv kunna jämför med en Supra EFF-ISL på 5m (specialbeställd) och en EFF-ISL på standardlängd dvs signalkablar. Jag har och också provat en kabel från TaraLabs iofs 15m som jag hade till mina bakhögtalare. De 15m långa högtalarkablarna kortade jag ned till ca 3 meter. Då var jag ägare av ett komplett surroundsystem ur Dalis Blå serie. DVD spelaren var en Pioneer DV747A och receivern en Pioneer VXD909-RDS. Vad jag altså gjorde var att prova ljudskillnaderna med Supras EFF-ISL på 5 meter vs högtalarkabel på ca 3 meter och en EFF-ISL på starndardlängd vs den resterande längden på den TaraLabs jag kortade av (ca 12m). Då tyckte jag att det var bättre med längre signalkabel dvs min EFF-ISL på 5meter och kortare högtalarkabel (3meter från TaraLabs). Detta hjälper kanske inte dig och din anläggning men av de jag har kunnat testa som skriv ovan så tror jag att en längre signalkabel är det bättre alternativet. Det bästa vore ju dock om du kunde pröva dig fram med olika längder men finns de kablar du vill ha inte i de längdre du önskar kan det ju bli svårt. En annan undran är ju också om man kan få en bra "ungefärlig" ljudbild om man köpte hem billiga lakritssignalkablar på säg 10m för att bara testa. Kanske även testa med billig högtalarkabel på lösmeter så man med samvete kan korta av dem ur testsynpunkt. Fast det blir ju en lite kostnad det med men det kanske kan ge en fingervisning om vad som kan vara bäst för dig. Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Kanske bäst att aldrig generalisera men bland det häftigaste jag har varit med om var att korta ner ett par Monster M1 från ungefär 6 m till 1.2 m. Förbättringen gällde alla parametrar och så här stora skillnader har jag varken upplevt förr eller senare i kabelsammanhang. Quote
juha Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Är själv sugenn på långa signal kablar..Timber kör väl med långa kablar, har du kört en jämförelse hemma? Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Ja, jag jämförde Aurora E (balanserad) i längderna 1,5 m och 5,5 m. Fanns det några skillnader så var dom för små för min hörsel. Quote
eliot Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Jag har 6 m signalkablar till mina monoblock och jag har jämfört med korta längder av samma kabel och jag hör ingen skillnad. Det är inte balanserade kablar då varken för- eller slutsteg är balanserade. Kablarna är specialgjorda i Schweiz och används även i längder på upp till 12m utan hörbar förlust.... - Högtalarkablarna är korta. //Eliot Quote
Engelholm Audio Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Kanske bäst att aldrig generalisera men bland det häftigaste jag har varit med om var att korta ner ett par Monster M1 från ungefär 6 m till 1.2 m. Förbättringen gällde alla parametrar och så här stora skillnader har jag varken upplevt förr eller senare i kabelsammanhang. <{POST_SNAPBACK}> Osvuret är bäst... heter det väl? Quote
Kero Posted April 1, 2005 Author Posted April 1, 2005 Kanske bäst att aldrig generalisera men bland det häftigaste jag har varit med om var att korta ner ett par Monster M1 från ungefär 6 m till 1.2 m. Timbre: Jag vet inte vad "Monster M1" är för kabel, pratar vi högtalar eller signal kabel ? Tack för svaren till alla. Man kan väl kanske säga att måste man ha långa kablar så är det kanske lika bra och ta det säkra före det osäkra och köra långa signal kablar iså fall. Det verkar inte kunna bli några större skillnader, speciellt inte på balanserade kablar som det kommer bli i mitt fall. Quote
Timbre™ Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Det är en högtalarkabel som såldes på löpmeter och var ganska vanlig på åttiotalet. Quote
datar Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Finns det balanserade lakritssnören? Ja ni vet den vanliga svarta signalkabeln (phono) man kan köpa i de flesta hifi affärer fast i xlr? Quote
plundin™ Posted April 2, 2005 Posted April 2, 2005 Finns det balanserade lakritssnören? Ja ni vet den vanliga svarta signalkabeln (phono) man kan köpa i de flesta hifi affärer fast i xlr? <{POST_SNAPBACK}> Knappast nått man hittar i HiFi-affären skulle jag tro - men i närmaste musikaffär, kan du däremot inhandla en noname kinesisktillverkad 25' mikkabel med xlr i bägge ändarna för 130-150 spänn per kabel. /ptr Quote
Recommended Posts