Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoppas vi kan hålla detta borta från för mycket politik. . 

Men alla dessa tullar USA nu verkar vara sugna på att lägga på Världen måste väl vara ett stort slag för hifi tillverkarna?

Ta ett exempel som Wilson som köper drivers från Norge/Danmark och filterdelar från Tyskland. . och sen säljer mycket till Asien. . 

Känns som dyrt kommer bli dyrare men det påverkar kanske inte kundkretsen?

Posted
3 minutes ago, thli72 said:

Men alla dessa tullar USA nu verkar vara sugna på att lägga på Världen måste väl vara ett stort slag för hifi tillverkarna?

Ta ett exempel som Wilson som köper drivers från Norge/Danmark och filterdelar från Tyskland. . och sen säljer mycket till Asien. . 

Känns som dyrt kommer bli dyrare men det påverkar kanske inte kundkretsen?

Har också funderat på det. Från en global marknad där företag letar upp den bäst passande delen, oavsett var den tillverkas, tänker jag att det kan bli mer helt-från-USA- respektive helt-från-övriga-världen-produkter. (Andra länder med höga tullar exkluderade.) Ska dessa sedan säljas till andra tullzoner riskerar priset att bli högre även om produkterna byggts med andra- eller tredjevalsdelar. Kan även sporra innovation.

En minipolitikpassus att det skulle kunna vara positivt ur ett miljöperspektiv, där påverkan borde vara mindre ju närmare delar befinner sig produktion, men körde bil i Los Angeles för ett och ett halvt år sen och tänkte att "detta ser ju inte bra ut", så då behöver även de lokala transporterna moderniseras. Slut på den politikdelen.

Men se bara på Storbritannien. Tillverkas fortfarande lådorna till Cyrus produkter i Huskvarna (vilket jag inte kan hitta källa på nu, men som jag tror att jag läst i Hifi & musik för länge sen) eller har det ändrats efter Brexit? Produkterna har samma storlek, men ser ut att vara i andra material numera.

Posted

Rätt hanterat skall inga tullar behöva betalas på material och komponenter som återexporteras. 
Vad vi kan bli oroliga för är om det blir handelskrig och EU inför tullar på produkter från USA.

Hans

Posted

Dock har ju dollarn rasat HÅRT senaste tiden och då kanske hifiprylar från USA blir lite billigare. .men det är väl inte säkert, nergångar brukar inte ha samma effekt som uppgångar på priser

Posted

Som sagt, blir det handelskrig och EU kommer med motsvarande tullar som USA eventuellt inför så lär det ju inte bli positivt för priserna på amerikansk HiFi.

Jag beställde ett par nya Maggisar för en tid sedan, dels pga risk för tullar och dels pga att det ryktas om prishöjningar från firman. 
Hade jag vetat allt det som hänt den senaste tiden är det dock osäkert om jag hade varit så sugen på HiFi made in the USA.

• 4 weeks later...
Posted

Bara en månad sen jag postade detta och sedan dess har Världskartan ritats om. . .

Undrar verkligen hur detta kommer gå. . . 

Många högtalartillverkare i USA har ju drivers från Norden o filterdelar från Tyskland. . och en STOR export till Asien

Just i detta nu borde Amerikansk hifi vara lite billigare för oss pga sjunkande dollar. . men "hämdtullar" lär väl komma

Posted
39 minutes ago, thli72 said:

Inser förresten att dagen jag postade denna tråd va dagen man skulle sålt allt på ISK. . OMX 16% ner sen dess :( 

Ja så är det ju alltid. Lätt att veta när man skulle sålt/köpt i efterhand ☺️

Posted
14 minutes ago, Double A said:

Ja så är det ju alltid. Lätt att veta när man skulle sålt/köpt i efterhand ☺️

Mm morgondagen är oviss och igår kan man inte göra så mycket åt. . .

Posted

Det kan ju bli ett överskott i EU på hifi som annars skulle sålts i USA. Kanhända kommer vissa märken sänka priset för att sälja på hemmamarknaden. Men high-end tror jag inte spelar så stor roll. Finns alltid folk som har mycket cash.

Posted
2 hours ago, conan said:

Det kan ju bli ett överskott i EU på hifi som annars skulle sålts i USA.

Visst.

Vår infrastruktur och regelverk är inte så lätta att ställa om, så om detta är kortvarigt så kommer det drabba konsumenterna negativt ändå.

Det finns säkert en klick som får ett uppsving, exvis de som tillverkar spänningsomvandlare, men denna idé till världsordning borde inte ha fått se dagens ljus.

Posted
On 2025-04-04 at 18:26, thli72 said:

dagen man skulle sålt allt på ISK. . OMX 16% ner sen dess

De enda som förlorar är de som säljer när det blir lite nervöst. Kraftiga fall kan även påverka pensioner beroende på hur pensionssystemen ser ut. Några av de som drabbas värst av detta är faktiskt amerikanerna själva som har lägre andel fonder än i Europa (som svänger något mindre pga riskspridning).

Marknaden och behoven finns kvar även om det blir lite ståhej. De kommer tillbaka även om enstaka kan råka illa ut. Å andra sidan kan andra komma bättre ut. Jag inriktar mig istället på att köpa. Det gjorde jag även vid Lehman-kraschen och vid pandemin. Det har blivit mycket bra. 

Posted

Det är ju nästan troligt att Buffets stora kassa beror på det han såg var på väg .. men det gäller att inte bli rädd och sälja på botten. Har man cash kan man gärna köpa in sig veckovis under några månader. Ingen vet när en botten kommer, men det brukar sedan gå fort uppåt, fast ofta inte så fort som det rutschar utför ..

Börsen är en sån drama-queen ..

• 2 weeks later...
Posted

Nu har Dollarn fallit från 11,25 i januari till 9,79 idag. .. .men påverkar det priset på hifi eller hur sätts prislistor egentligen?

Antar som en gissning att beställer man en lite udda "byggs på order" hifi pryl från USA så baseras det svenska priset på dollarkursen.

Men mer normala hifiprylar har ofta en prislista från 1 jan i år som är baserade på en klart högra kurs

Där jag jobbar har vi stort sätt dagspris på allt som har metaller i sig annars är avtalen på kvartalsnivå . . men hur funkar det i hifi Världen?

Posted
On 2025-03-02 at 14:13, HansW said:

Rätt hanterat skall inga tullar behöva betalas på material och komponenter som återexporteras. 
Vad vi kan bli oroliga för är om det blir handelskrig och EU inför tullar på produkter från USA.

Hans

Nu var det ett tag sedan jag hålit på med tullklareringar men som det var då så är det inte särskilt enkelt att få tillbaka tull.

Först var det en tidszon på 6 månader, det som exporterats innan går det inte att få tillbaka tullen på. Sen måste den som tullar in sakerna i Sverige ha originalfakturorna på produkternas utförselpris och visa de aktuella grejorna. Typ att det finns serienummer på diskanter som stämmer med fakturor. Sen är det så att det faktiskt är den som betalt tull in till USA som skall ha tillbaka tullen och det ser jag som totalt chanslöst att någon skulle syssla med hos en tillverkare. Sen skall då denna tillverkare sänka priset på högtalarna till Sverige eftersom dom fick tillbaka pengar. Administrativt arbete är inte gratis så det blir svårt. Och till slut så kan man behöva öppna högtalarna hos tullen för att bevisa att det är rätt serienummer på diskanterna. Så nä, jag tror inte det är görligt eftersom föräldlingsvärdet tar man ju betalt för och tullen var på det förmodligen mycket lägre pris på diskanten är vad man tror eftersom tillverkaren inte betalar kundpriser.