plind Posted February 28 Posted February 28 Många av oss har ju blivit med sub på sistone så vi kan väl ha en tråd med tips o trix till dessa. Själv klurar jag på om jag ska isolera dem från golvet eller inte. Tänker att det kan vara bra att minska vibrationer mellan sub och golv. För närvarande har jag mina på MDF-plattformar med viktanpassad sylodyn mellan MDF och golv. Knuffar jag på suben så sviktar det lite vilket kanske kan vara både bra och dåligt. En fast och kontrollerad bas kanske skulle må bättre av en stum koppling till underlaget? Hur gör ni? :-) P-pan and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted February 28 Posted February 28 4 hours ago, plind said: Hur gör ni? Om man har en mjuk koppling för en sub så får membranen ingen referens. En sub rör sig ju verkligen pga slaglängd och kraft. Dessutom är det svårt att få effektivitet i en mjuk koppling för låga frekvenser. Stor risk att man förvärrar problemet under 15-20Hz om man inte detaljdimensionerar avkopplingen. Så jag anser definitivt att man ska ha en fast koppling för en sub. plind, Kilgore and HansW 3 Quote
plind Posted February 28 Author Posted February 28 18 minutes ago, calle_jr said: Om man har n mjuk koppling för en sub så får membranen ingen referens. En sub rör sig ju verkligen pga slaglängd och kraft. Dessutom är det svårt att få effektivitet i en mjuk koppling för låga frekvenser. Stor risk att man förvärrar problemet under 15-20Hz om man inte detaljdimensionerar avkopplingen. Så jag anser definitivt att man ska ha en fast koppling för en sub. Typ spikes rakt ner i golvet? Funderar på att testa IsoAcoustic Gaia istället för originalfötterna, de har jag goda erfarenheter av under mina huvudhögtalare. Har även ett gäng Finite Elements Cerabase Classic att testa, det blir en hård koppling med keramiska kulor. Quote
bigblue Posted February 28 Posted February 28 Det finns andra sätt att se till att den inte rör sig.... :-) plind, calle_jr and P-pan 3 Quote
calle_jr Posted February 28 Posted February 28 1 hour ago, plind said: Typ spikes rakt ner i golvet? Ja, eller Gaia som du skriver. Jag har inte testat dem själv. Cerabase är kanon. plind 1 Quote
AlfaGTV Posted February 28 Posted February 28 1 hour ago, calle_jr said: eller Gaia Fast Gaia är ju absolut inte kopplande? Kilgore and calle_jr 1 1 Quote
calle_jr Posted February 28 Posted February 28 6 minutes ago, AlfaGTV said: Fast Gaia är ju absolut inte kopplande? Ok tack, det visste jag inte. Jag är inte insatt i hur de fungerar. Quote
plind Posted February 28 Author Posted February 28 1 hour ago, calle_jr said: Ok tack, det visste jag inte. Jag är inte insatt i hur de fungerar. https://isoacoustics.com/isoacoustics-speaker-isolation-technology/ calle_jr 1 Quote
conan Posted February 28 Posted February 28 Sitta på subben är ju en lösning om än opraktisk eller obekväm. Jag tror mer på mycket vikt. Mina REL väger in på 50kg/st. Om man lyckas hitta Studio landar man på 93kg. Kanske bara lägga en tunn gummimatta mot golvet och sen lägga på 50kg marmorskiva på subben? plind and calle_jr 2 Quote
Richard Posted February 28 Posted February 28 Trevligt med subtråd!! På mina stora bakom frontarna kör jag hård koppling: På de bakre har det dock, efter devisen man tager vad man haver, blivit mjuka. Inställningen är dock hård koppling så jag får ändra på de senare. plind, P-pan, calle_jr and 1 other 4 Quote
new order Posted February 28 Posted February 28 5 minutes ago, Richard said: Trevligt med subtråd!! På mina stora bakom frontarna kör jag hård koppling: På de bakre har det dock, efter devisen man tager vad man haver, blivit mjuka. Inställningen är dock hård koppling så jag får ändra på de senare. Hur går det dina subwoofer uppdateringar? Quote
Richard Posted February 28 Posted February 28 1 hour ago, new order said: Hur går det dina subwoofer uppdateringar? Om du menar alla mätningar och inställningar som gjordes i somras så är de klara för denna gång. Får nog lov att säga att jag är nöjd. Hissad bas från drygt 20 Hz fallande ner till 100 Hz med en ökning på 7-8 dB (vid 20) så hamnade jag där jag ville. Är det väldigt bastung musik som spelas högt kan jag sänka med ett enkelt knapptryck. Det har dock inte hänt än. new order and plind 2 Quote
Ivery Posted February 28 Posted February 28 2 hours ago, conan said: Kanske bara lägga en tunn gummimatta mot golvet och sen lägga på 50kg marmorskiva på subben? Kan rekommendera Biltemas halkskyddsmatta. Jag upplevde förändringar till det bättre med ca 15 kg extra vikt per Rel T7 i form av en Vibbeater Jumbo och fyra sandsäckar. Richard, calle_jr and plind 3 Quote
plind Posted March 1 Author Posted March 1 Nytt test idag med Cerabase Classic under subarna och bort med Sylodynkuddarna mellan mdf och golv. Stum koppling nu och väldigt kontrollerad bas. Subjektivt lite mindre. Richard, Ivery and P-pan 3 Quote
conan Posted March 1 Posted March 1 Här bara en översikt var mina subs står och skymtas bredvid hifibänkarna. Det blev inte så bra att trycka in dem i hörnen då vissa frekvenser blev ojämna. Inte heller ställa dem dikt an mot väggen. Bäst här blev ca 15cm från väggen. Sedan är de här Stadium III av RELs "sub bass" avsedda att bara lägga till under 40 Hz. With the sub fully into the corner, continuing to play the music, slowly pull the sub from the corner on the diagonal, equidistant from both side and rear wall . At a certain point (sometimes a matter of only a few inches, in rare cases a foot or more) the sub will audibly go lower, play louder, and, if it truly locks on to the room and is fully pressurising it, the air around the sub will seem to be energised, stop right there! This is the correct position for the sub. Richard, Ivery and plind 3 Quote
Engelholm Audio Posted March 1 Posted March 1 Skomakarns barn… Men idag blev det hård koppling och säde gamla, små, mjuka fötterna är bytta. Snabbt test lovar gott. Prövningen blir filmen ikväll. 🎥 🍿 parsifal, plind, Lasse and 6 others 9 Quote
Engelholm Audio Posted March 3 Posted March 3 On 2025-03-01 at 17:50, Engelholm Audio said: Snabbt test lovar gott. Prövningen blir filmen ikväll. 🎥 🍿 Filmen avnjöts (och ännu en samt nån serie) och bassekvenserna kändes ännu mer naturliga och sådär effortless djupt! calle_jr and plind 2 Quote
Kilgore Posted March 3 Posted March 3 REL har gjort en hel del bra tutorials både på sin hemsida och på Youtube https://rel.net/blogs/learn-and-explore/tagged/cat_primary_basic-setup-tutorials?page=2#articleListing https://www.youtube.com/c/RELAcoustics Har haft en hel del hjälp av dem när jag integrerat mina REL-subbar. När jag implementerade detta "Expert tips# blev allt så mkt lättare att integrera och fick ett bra slutresultat, nu är bara frågan om amn ska skaffa fler o börja stacka Terminator, Ivery, plind and 1 other 4 Quote
parsifal Posted March 4 Posted March 4 En ljuddemo från REL i ett försök att visa vad skillnaderna är med/ utan subwoofer. Tramsigt att han sitter kvar och själv försöker förstärka skillnaderna. Quote
conan Posted March 4 Posted March 4 REL borde låta mer subtilt än i det demot, men kanske är det ljudmixen de gjort som blev lite fel. Alldeles för mycket bas med subben och ganska tunt men faktiskt bättre utan sub. Lyssnade med mina AKG 701, vilka inte är kända för att överdriva basen direkt. parsifal 1 Quote
conan Posted March 4 Posted March 4 Roade mig med att spela 10, 15, 20, 25 och 30Hz. Alltså 10 och 15Hz är ju närmast ohörbart, bara övertonerna vid 30Hz hörs lite. Däremot 20Hz går att höra och sedan är det inga problem högre upp. Trodde nog inte jag skulle se något på Soundanalyzer vid 10 Hz men det är klart bara 10dB där mot ca 35dB vid 20Hz. Hmm, ligger en rumsnod vid 30Hz men det kanske inte gör så mycket. Man spelar ju inte långsamma sinussvep särskilt ofta. parsifal and plind 2 Quote
Recommended Posts