Jan Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Der var ljus i mörket denna kväll hos Järven - er der mon non som känner igjen dessa? och denna som er zoomet kraftigt inn: Det blev en rigtig kul och varm kväl med mange kombinationer af äkta high-end elektronikk och kabler. Selvklart var der ochså masser av bra musikk, mat och vin . Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Vi var 4 til denna duellen mellam klasse A slutsteg samt ochså en sammenligning mellem Bladelius Gondul och Accuphase DP77. Der var naturligen jeg selv samt Johnny "Järven". Sen var der Rene från Vassago och Jens Thorsen "Aksa". Men innan det hele kunne startes skulle der lige forbinnes en massa kabler Från väggen gik der 230 Volt til 2 ulika apparater som dog hadde en massa gemensamt. Dom kunne begga ränsa strömmen Den ena var Nordost Thor och Rene hadde taget med ExactPower EP 15A med Vi startede ut med alt koblet på THOR. Kablerne var från Transparent, Jorma, Analysis Plus och Mictor. Quote
eliot Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Oj - Det här verkar kunna bli riktigt spännande Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Kvällens första kombination var Gondul som via denna italienska skönheten - Audia Flight 100 trakk et sät Vienna Acoustics Mahler. Högtalarkablerne var dom hel nya från NLE 50 från Niels Larsen (Se mera om dissa nye kabler i HIGHfidelity 3/2005). Signalkablet från CD til slutsteg var Jorma No. 1 balancerat. Sen blev der skiftet til denna från Japan: Her ser vi begga heavyweight duellanterne från övan - nästan lika mät och väkt. Priserne er dog inte lika - Audio Flight 100 ca. 55.000 DKR och Accuphase A60 ca. 130.000 DKR. Quote
Bravo Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 En riktig tungviktaruppvisning, andakt påbjuden! Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Den här har jag väntat på... Vi borde ha en oddsindikator på forumet... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Och insatsen blir......... ....risken att ha tippat fel Men som dom brukar säga i travkanalen: Inget lopp är över förrän mållinjen är passerad... :cool: Quote
RENE Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 ....risken att ha tippat fel Men som dom brukar säga i travkanalen: Inget lopp är över förrän mållinjen är passerad... :cool: <{POST_SNAPBACK}> Først tak for god mad og vin det var kanon , næste gang tro jeg det er min tur . A60 . Musik formilder af de store , nok den bedste mellemtonen jeg har hørt endtil nu , bunden virket lidt for stor til mig . Toppen meget velopløst synes dog ikke lydbillede så er præcist . A60 Giver stemmer krop og nærvær som kun får amps kan gøre . A60 har et soundstages som det bedst jeg har hørt , den ville jeg godt høre sammen med en Zeus .(så derfor bliver der købt en ) Men man skal vælge sine andre lydkilder med meget omhug til den A60 , man skal nok holde sig fra cd maskiner med den varme klang og højttaler der ikke har en stor bund . Audia Den synes jeg havde en bedre bund og havde mere præsist lydbillede den var også mere neutral især med Gondul . Audia har den store fordel at den er mere neutral end A60 .audia og DP77 og EXpower kom tætter på den soundstages som A60 Gondul havde . Expower Den er god den skal i få lagt øre til . Thor Jeg synes ikke den gjore det så godt som EXpower , jeg synes det hele åbent mere op med EXpower Og ja der er en pris forskel på lige godt 70000kr fra A60 til audia , men det gør intet audia kunne godt koste det samme for de er vidt forskellige i lyden . Hvad angår Gondul og AP77 der ville jeg nok vælge Gondul da jeg mener den var lige en klasse bedre , men mon ikke den DP77 skal høres med en god preamp , det tro jeg . Næste gang vil jeg tage en AE CAP II med for jeg er sikker på den ville gøre det endnu sjover at høre musik . Men alt i alt . En kanon oplevelse og især at høre hvordan musikken kan gengives så forskelligt Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Tak Rene! .... you spílled the beans som man siger på utenlandska. Men jeg tycker at du blanner det hela ihop, strömrensare, slutsteg och CD. Jeg måsta siga at jeg enten inte forstår hvad du menar eller ochså er jeg bare av en helt anne mening. Kanche det skylles at du sälger Audia Flight Om A60 siger du: " .... bunden virket lidt for stor til mig " och ".. man skal nok holde sig fra cd maskiner med den varme klang og højttaler der ikke har en stor bund" Er det inte lite selvmotsigande? Her kommer mina kommentarer - Jens och Järven må så komme med dera egna: Sisst jeg var hos Järven var det ICEpower från eAR. Med Audio Flight 100 var det en mycket annorlunde upplevelsa. Det första jeg bemärkte var en langt bätra kontroll over de vanskelige Mahler. Specielt bunnen stod mere stramt och velkontrollerat. Der var ochså et störra ljudbild. Vel medverkrade THOR til detta, men jeg tror avgjort den största skilna var takket vära Audio Flight 100. Sen kom A60 til. Den virker ometalbart mycket mera organisk, plutseligen kommer der kropp och köt på musikerne. Der er mycket störra ljudbild och detaljerne i toppen er en helt annen klass. Kanche nogon känner detta som mjukt, men jeg tycker det er korrekt och sån musik skal väre. När har du sist hört violiner i verkeligheten? Den övra bassen kom plutseligen på plats, här mangler der noget krop och styrka på Audia Flight 100. Den verker i mina öran lite tynn, men kanche derfor ochså i visse tilfälle lite mere åpen och distinkt enn A60. Den helt dyba botten - sub-wooferoktavenere - er der dog inte den stora skilna. Kanche skyldes detta at högtalarne här sätter sina begränsninger. Vel er Mahler en bra högtalare, men det er en basrefleks med denna typiske pumpende och pustende ljuden. Er man vänt med "inte basrefleks" ljud er det mycket tydeligen. Totalt set leverar A60 en mycket bätre och mera sammenhängenda gengivelse. Jeg tycker den er mera musikalisk och ljudbildet opnar opp. Om den så ochså er prisen värd skal jeg inte kunne siga, men bra hifi er oftast dyrt. Ljudoplevelsen med Gondul kontra DP77 kommer jeg til - här er jeg heller inte 100% enig med Rene. Musikk och remoter Et tit bakom apparaterne Quote
RENE Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Tak Rene! .... you spílled the beans som man siger på utenlandska. Men jeg tycker at du blanner det hela ihop, strömrensare, slutsteg och CD. Jeg måsta siga at jeg enten inte forstår hvad du menar eller ochså er jeg bare av en helt anne mening. Kanche det skylles at du sälger Audia Flight Om A60 siger du: " .... bunden virket lidt for stor til mig " och ".. man skal nok holde sig fra cd maskiner med den varme klang og højttaler der ikke har en stor bund" Er det inte lite selvmotsigande? Det er ikke selvmodsigende . For der skulle have stået dette man skal nok holde sig fra cd maskiner med den varme klang og højttaler der har en stor bund" Men resten mener jeg . Quote
Govinda Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Hej RENE Vilken Gondul? Finns tre versioner! Mvh Anders Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Vilken Gondul? Finns tre versioner! Mvh Anders <{POST_SNAPBACK}> Tålamod Anders! Det kommar vi til. Men det er en Gondul 3 som vi testar up imot DP77. Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Apropå musiken... Detta album med Eliane Elias blir bara bättre och bättre ju mer jag lyssnar. Ligger smaken åt Diana Krall-hållet kan det här vara en hit. Quote
K-man Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Intressant, läser med stort intresse! Antar att ni dessutom hade en härlig stund i lyssningsplats!!! \\K-man Quote
Järven Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 God aften Der har været mange forstærkere igennem mit hus de sidste 30 år. Både dem jeg har haft til test og dem jeg har ejet selv. Det sidste års tid har det mest drejet sig om Ice Power, som jeg finder meget fine til prisen. Det var lidt af et chock at lytte til Audia´en. Den koster så også noget mere med sine 53.000 danske kroner. Der er tale om en helt anden klasse, specielt er toppen og mellemtonen meget naturlig og naturtro. Jeg havde ikke troet at forskellen var så stor, men det kunne alle konstatere.... Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Antar att ni dessutom hade en härlig stund i lyssningsplats!!! \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Selvklart hadde vi nogle härliga stunder med en hel del ombynging mellom dom ulika apparaterne. Og ja Timbre denna CD med Elain Elias köpta jeg faktisk på din rekommandation och blev inte besviken Nu kom så turen til dom 2 digital avspelare. Först var der lite snakk om at DP77 var lite handikappat av inte at have et försteg innkoplat. Vel er der en inbygd volumkontrol, men jeg har aldrig hört en sådan verka rigtig bra. Den indbygde i Gondul er analog och är vel designet til at verka direkte til slutstegen. For at göra det hele en smule bätre blev känsligheten på A60 satt til -12dB och volumen kunne etterfölgende skruvas upp på både CD-avspelare. När vi spelta ved normalvolumen var kontrollen på DP77 nu bare på 7 (max. dämnpning er 60). När nu talen er på volumen så komm effektangivelsen på A60 op på max 54 Watt och där spelte vi virkeligt högt (Yello/The Eye). Normal var omkring de 10-15 Watt peak. Velkan skilna är der da på Gondul och DP77? Kort sagt är der tala om 2 mycket ulika filosofier. Gondul er mycket direkte och mycket detaljerat med väkten lagt på et stort rum och et närmest väktlöst sätt at spela. Som en kontrast er DP77 mera tung och med mera volum i bunnen, den kännnes mera intim och varm. Den är ochså på nogat sät mera mjuk och inta så direkete i sin spelfacon. Kan man siga at den er mera lik det som mange forbinner med rör? Här finner jeg det umuligen at utnämna en endgyldig vinnar. Dom är båda väldig bra maskiner, men i denna opsättningen med Mahler tror jeg Gondul är det bästa valget. Der er nonting korrekt i denna sammenhäng, specielt när der speltas via A60. Med DP77 kunna det verka lita tungt men absolut inte på noget sätt utan dynamik. Rene menta at der saknedes attack i DP77, men här var båda jeg och Jens bestemt inte eniga. Jeg hörta ingen kommentarer från Johnny. Konklusion kunne vär "2 rigtigt bra avspelare men tonalt ulika". Det kunne väre interessant at höra hur DP77 ville klare sig via et rigtigt bra försteg. Quote
Järven Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Jeg vil da også lige sige tak til drengene for en hyggelig og spændende aften. Jeg stadigvæk kun nået til forstærkeriet i mine kommentarer. Jeg må indrømme at jeg blev lige så chokeret over A-60´eren. Det er nok det bedste jeg har hørt! I det mindste hos mig selv. En utrolig levende gengivelse. Fantastisk mellemtone - og rigeligt med effekt til mit rum og højttalere. Jeg har svært ved at finde noget negativt at sige. Dog - hvis jeg havde haft den et par dage, ville jeg nok prøve at rokere rundt på højttalerne. Den var mere tilbøjelig til anslå rumresonanserne end Audiaen. Men en fantastisk forstærker. Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Jeg fikk lige tilskickat lite bilder från Järven: Här sittar vi - Rene ser lite trätt ut, men jeg tror der var när vi spelta klassisk musikk (Prokofiev/Romeo & Juliet - Michael Tilson Thomas & San Fransisco Symph.) Här er det jag som träner til at bli fotograf, mens Rene lysnar (akta på Timbre jeg kommer ochså at göra fina bilder om en 10-15 år!) På bordet et kabel från Jorma och FOS från Solid Tech. Dessa kom sedan unner DP77 och hadde absolut en positiv indverkan. Här så mit forsök som fototgraf. När Timbre kan göra bilder som speglar seg kan jeg ochså! Bemärk at det er en duppelt spegling - båda i gulvat och i ruten på A60. Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Interaktiv spegelverkan skulle man kunna säga... Inspirerande tråd och vi kommer att fylla på med mer Audia Flight 100 från Göteborg så fort den har landat... :cool: Quote
akktustakki Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Interaktiv spegelverkan skulle man kunna säga... Inspirerande tråd och vi kommer att fylla på med mer Audia Flight 100 från Göteborg så fort den har landat... :cool: <{POST_SNAPBACK}> Rent spontant känns det som att det inte skulle vara särskilt jobbigt att leva med vilken som helst av apparaterna, i någon kombination. Quote
Järven Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 SACD-maskinerne! De to maskiner er nok mere jævnbyrdige i ydelse og pris. Jeg er her ret enig med Jan her. I mit setup vil jeg nok foretrække min egen Gondul.MEN Jeg mener at sammenligningen er lidt uretfærdig, da vi ikke havde nogen preamp. Jeg har hørt DP 77 spille bedre hjemme hos Jan. De to maskiner er noget af bedste man kan få i dag, - ingen tvivl om det. Der er ikke noget spørgsmål om hvilken der er bedst. De er dælme gode, men det er de personlige preferencer, der afgør hvilken af de to man vil købe (måske i stedet for en bil ) Kort sagt DP 77 er måske lidt røragtig på den gode måde og Gondul leverer åbenhed og gennnemsigtighed. Det er helt sikkert at de lydmæssige særkender er nøje udvalgt af de respektive konstruktører - og tak for det! Quote
Timbre™ Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Om den analoga utgången på DP-77 är identisk med motsvarande på DC-101 (vilket man väl kan förmoda... ) så kan säkert ett försteg betyda mycket. Quote
sampix Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Måste vara en mycket behaglig uppgift att testa så pass fina produkter.. Accuphase A60 är ett riktigt läckert slutsteg Jan>Mycket konstnärlig speglings-bild ) Quote
RENE Posted March 31, 2005 Posted March 31, 2005 Om den analoga utgången på DP-77 är identisk med motsvarande på DC-101 (vilket man väl kan förmoda... ) så kan säkert ett försteg betyda mycket. <{POST_SNAPBACK}> Ja det er helt sikkert den skal have en god preamp for at lukke rigtig op for gassen . I mine øre er Gondul en maskine i en klasse for sig især efter at have hørt den på nogle gode amps . En maskine jeg godt kunne gå hen og blive ret lun på . Men som jeg også skrev så synes jeg at DP77 også var kanon på audia . jeg synes der var stor forskel på stemmer på de to . Men et er sikkert SACD er ikke helt noget for mig endnu håber det komme så jeg kan få alle mine cd i brug , men så vil jeg heller sætte min ild til en plov . Det kunne nu være lækkert bare at kunne tage ned fra de hylder uden at skulle tænke over prisen . Det er en ond verden vi lever i Quote
Jan Posted March 31, 2005 Author Posted March 31, 2005 Det kunne nu være lækkert bare at kunne tage ned fra de hylder uden at skulle tænke over prisen . Det er en ond verden vi lever i <{POST_SNAPBACK}> Ha Helt korrekt Rene, men vi har det kul! Kom ihåg "Ulikheten mellan pojkar och männ är prisen på dera leksaker!" --- Johnnys bild av totalopsätningen denna kväll I morgen kommer jeg til dom 2 strömränsare. Här er der avgjort ochså mycket at hänta. Quote
kim Posted April 1, 2005 Posted April 1, 2005 Hejsa Mycket spändende tråd. Den viser jo väldigt bra, at ulika lysnare kan opfatte ljudet på ulika set. Det bestyrker mig i min teori, at Hifi Nirvarna inte med sikkerhet kan opnåes med det samme setup (even High-End) til ulika lysnare og helt sikkert inte i ulika rum!! Vi opfatter inte ljudet og hele oplevelsen af musiken på samme set. Jeg er endast sikker på, at den totale oplevelsen også har mycket sammenhäng med ens humør/sindstilstand. Betyder det, at vi nu skal starte recentioner med en beskrivelse af deltagernes humør/sindstilstand kanche med en angivelse af hvor mycket øl og vin der bliver indtaget under recentionen det har jo altsammen en betydning for resultatet. Det er inte let at være anmelder Keep up the good work. Quote
Recommended Posts