ceha Posted February 14, 2025 Posted February 14, 2025 Jag har länge undrat över hur man rent produktionstekniskt gick till väga när man gav t ex ”Abbey Road” en stamperkod t ex GR, AH, RAR osv Det pressades enorma mängder och förhandsbeställningarna var enormt många. Det är inte lätt att hitta exemplar med låga stamperkombinationer men samtidigt är det just dessa jag vill ha eftersom de brukar låta fantastikt bra. Det blandades friskt med pressmatriserna när produktionen gick på högvarv och det gavs inte utrymme att passa ihop tidiga t ex GA på sid 1 med liknande stamperkod på sid 2. Jag vet att en lacquer bara kunde skapa en metallmaster (father) men att den sedan kunde användas för att ta fram åtminstone ett 10-tal modersmatriser. Dessa kunde sedan användas till att ta fram ett större antal stampers (pressmatriser). Laquern tilldelades sedan ett nummer t ex YEX 749-2 för sid 1, eventuellt i kombination med mother 2 (kl 9) när det gäller ett av mina Abbey Road exemplar. Kl 3 är GH ingraverat som är stamper nr 14. Allt detta på min tidigaste pressning. Frågan är då hur man gick tillväga för att ta fram nästa stamper GO? Kunde man täcka över GH och stansa in GO på samma modersmatris eller hur gick man tillväga? Är det möjligen någon som vet? Quote
lindvall Posted February 15, 2025 Posted February 15, 2025 Här snackar vi djupgående skivsamlarkunskap! Detta är inget jag kan något om, så jag frågade ChatGPT, men det är ju väldigt opersonligt att posta AI-genererade svar på ett forum, därför låter jag bli det. Dessutom finns ju risken att AI hallucinerar. :-) Quote
ceha Posted February 15, 2025 Author Posted February 15, 2025 Jag har provat chat GPT men hen har inte gett mig svar på den fråga men en hel del annat. Snart kan man kanske få svar på den typen av frågor också. Hur det hela går till med stamperkombinationer har egentligen ingen större betydelse då det tillhör det förgångna men ibland är man vetgirig. Quote
lindvall Posted February 15, 2025 Posted February 15, 2025 Ja, jag förstår inte helt om din fråga besvaras i följande meningar: Quote Stamperkoderna (som GH eller GO) användes för att identifiera vilken stamper som använts för att pressa en viss skiva. EMI använde sig av Gramophone Companys bokstavssystem där A = 1, B = 2, C = 3 osv. Det innebär att: GH = 14 (G=7, H=8 → 7+7) GO = 15 (G=7, O=8 → 7+8) Hur gick man från GH till GO? Nej, man täckte inte över GH och stansade in GO. Istället gick det till så här: Nya stampers stansades alltid separat: När en stamper var förbrukad (efter kanske 300-500 pressningar), gjordes en ny från samma mother. Den fick då en ny bokstavskod i ordningen. Mother användes tills den var förbrukad: Om mother 2 användes för att skapa GH, användes samma mother för att skapa GO när GH var utsliten. Stamperkoderna följde därför en strikt ordning: När GH var förbrukad gick man vidare till nästa i sekvensen (GO). Quote
ceha Posted February 15, 2025 Author Posted February 15, 2025 Jag har nu gjort ett nytt försök med chat gpt och efter några vändor fram och tillbaka svarade ”hen” Varför gravera på baksidan? Ljudspårens integritet: Gravyren görs på baksidan av stampern så att själva ljudspåret, som är mycket finmotoriskt och känsligt, inte påverkas. Eftersom markeringarna är upphöjda på framsidan påverkas inte ljudinformationen i spåren. Exakt kontroll: Att skapa upphöjda gravyrer från baksidan gör att man får mer exakt kontroll över var markeringarna placeras, och det förhindrar att de kommer i kontakt med ljudspåren. Sammanfattning Genom att graveras från baksidan av stampern kunde man skapa upphöjda bokstavs- och sifferkombinationer på framsidan av stampern utan att påverka ljudspåren som används för att pressa vinylskivor. Detta var den metod som användes för att ge varje stamper sina unika markeringar, och det säkerställde att skivpressningen var spårbar och att eventuella problem med stampern kunde identifieras. Så allt utom stamperidentiteten för EMI bokstavskombinationer från G R A M O P H L T D fanns alltså redan ingraverat innan man graverade stamperkombinationerna från baksidan. Låter onekligen korrekt. lindvall 1 Quote
Recommended Posts