Jump to content

Recommended Posts

Posted

För 4,5 år sedan rapporterade jag från ett besök hos min kompis Nisses musikanläggning som dominerades av Audio Research. Så här såg det ut då.

1081240101_UppstllningvnsterDSC_6372.jpg.e460a9c1438c0b83badd1e8e71905aee.jpg

Hela reportaget finns här:

Besök hos snapphane

Det har som sagt gått några år och Nisse ville prova något nytt efter ca 10 år med Audio Research. Det började med att skivspelaren fick lämna och lite senare blev både elektroniken och Siltech-kablarna uppsagda...

Häromkvällen blev delar av det gamla "Guldöreklubben" inbjudna för en lyssningskväll. Dessutom till ett dukat middagsbord och med allt som krävs för en lyckad kväll. Här kommer några bildbevis och intryck.

Posted

Jag börjar med det som inte syns, dvs kablaget. Nisse blev nyfiken på de signalkablar jag bytt till; från Transparent till Regal Momentum XLR.

Han fick låna ett par av mig och blev lika positivt överraskad som jag. Men Nisse ville ta ett steg till och beställde Reference Serie för test. Men han gillade bättre det han hörde från Momentum-serien. Så nu har Siltech fått lämnat spelplanen till förmån för Regal och Momentum.

Screenshot_20250201-092526~2.png

Nisse och jag har känt varandra sedan 1976 och det var jazz/blues och hifin som förde samman oss och den binder fortfarande. Musikmässigt harvar Nisse även en hel del inom rocken rätt så långt ut typ Opeth och allt däremellan, som vi fick höra prov på. Min bredd går istället åt andra hållet till klassisk musik

Vi har båda haft en stor förtjusning till SME's skivspelare och tonarmar men velat lite pga priserna. Men för några år sedan blev längtan för stor. Nisse köpte deras SME 15. Tonarmen SME V flyttade han över från Dr Feickert-spelaren. (Jag följde efter ett par år senare).

20250130_174648.JPG

I Nisses musikpalats är det Koetsus och Ortofons pickuper som residerat under alla år. Men i fjol, efter 2000 timmar med Ortofon PW blev han nyfiken på att släppa in Lyra Kleos som också är en fantastiskt välljudande puppa när den ges bästa förutsättningar; inte minst inställningar av arm och pickup och för detta har Nisse bl a haft support av vårt främste här nere, @Peo som har tillgång till fler verktyg än enbart ögon, öron och pappers-/plastmallar för att komma lite närmre optimalt montage.

323kleo.promo_.jpg

Posted

På elektroniksidan har alltså Audio Research fått lämna. Det är försteget Ref. 5 SE, slutsteget Ref 75, riaan LP1 samt cd-spelaren CD5 från Audio Research samt en SUT MC4 från EAR som fått lämna scenen. Inte på grund att de var utslitna eller spelade illa. Nisse ville helt enkelt prova något nytt och samtidigt dra ner på antalet enheter.

Sagt och gjort... Nisse spetsade öronen lite extra och besökte mässor, läste recensioner och tog tåget till Stockholm för lite mer lyssning. Några veckor senare leverans och så här ser det ut idag.

20250130_174454.JPG

Som framgår har Nisse hakat på de allt mer populära integrerade lösningarna. Det blev den integrerade Soulnote A2, Soulnote E-2 Phono Equalizer som flyttade in. Marantz SA-10 (CD/SACD/DAC) som han köpte för 3 år sedan får bli kvar. Den låter fantastiskt och jag ser inga som helst skäl att byta ut den, säger Nisse och jag säger inte emot.

Högtalarna från Harbeth är de samma som tidigare och det lär nog dröja innan Nisse släpper taget om dem.

20250130_174733.JPG

Posted

Hos Nisse existerar inga nya fjantiga påfund som streaming. Vad fan skall jag ha det till. Jag har hela huset fullt av boxar och album och jag har inte tröttnat på att spela dem på det "gamla sättet", säger Nisse med eftertryck. Däremot provlyssnar han på Spotify eller Youtube innan köp, om han känner tveksamheter.

En del av albumen finns i lyssningsrummet.

20250130_174811.JPG

20250130_174757.JPG

Posted

Det blev som vanligt mycket musik, när vi träffas, men också en hel del "snack". Här är några titlar som fick chansen. Vi valde enbart musik vi gillar. S k high-end eller audiofil-album ingår inte i urvalsprocessen. Vi valde musik vi känner igen, bl a dessa:

Screenshot_20250201-125241~2.pngR-3128300-1341658268-4146.jpgR-5619897-1398172750-3428.jpg

R-30329351-1713623495-2184.jpgR-6262886-1415062008-9808.jpg  R-4701710-1472047784-7623.jpg

Screenshot_20250201-125201~4.pngScreenshot_20250201-125110~3.png

Hur lät det då? Vi tyckte alla att det lät rätt så annorlunda nu mot tidigare. Lite mer distinkt, upplöst och öppet på något sätt. Det är svårt att sätta fingret på som besökare. Det viktiga är att Nisse är mycket nöjd. Han upplever det ungefär som samma kvalitetsnivå som innan men annorlunda. Han känner mer öppenhet och mer distinkt tonalitet, framför allt i nedre registret.

Vad är det som har påverkat detta utfall mest? Det får vi inget facit på. Det vi med säkerhet kan fastslå är att de valda enheterna lirar väl tillsammans hos Nisse.

Ett stort tack för en fantastisk fin kväll där musiken stod i full fokus. Därtill gott käk från Ankis kök...

20250130_222506.JPG

Posted

Jag är lite nyfiken på din uppfattning av Opeth - The Last Will and Testament? Det är ju inte riktigt din diet, tror jag iaf!

Men jag gillar den, det tar lite tid att jobba sig in men emellanåt är det full ståpäls hos mig, och den låter riktigt trevligt i sin 45rpm-form!

Posted
47 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag är lite nyfiken på din uppfattning av Opeth - The Last Will and Testament? Det är ju inte riktigt din diet, tror jag iaf!

:grin: Det är bara förnamnet. Ett djävla bröl och hoptryckt ljudbild och komprimerat frekvensomfång som närmast hamnar i närhet av fingerskarvslinjen på Tarkett. Så snävt sinne har jag ... :monocle: Vi var 6 stycken i rummet. 4 av oss pekade på utvisningsbåset varpå Nisse till slut befriade oss från tilltaget. När det blir min tur kommer jag att hämnas. Jag har motsvarande "dravel" både inom jazz och klassiskt som t o m kan få folk på gatan att ta en omväg, t ex denna?

Screenshot_20250201-165229~2.png

https://youtu.be/_0JPGo9woRo?si=hLpa8p6v3egROqaE

Om jag skall ta bort den mer raljerande tonen så har jag inga problem att lyssna på det men det slår inte an några strängar mer än att "byt skiva". För mig är det lika intetsägande som Arne "Rosen" Quick.

0b70e27aa206a4443136b8d06918064f.600x600x1.jpg

Posted

Vilken rockad!

Mycket trevligt system och Nisse lär vara nöjd med dessa val.

Jag såg protokollet från Peos montering, och bättre än så går det inte att montera Kleos på den armen.

On 2025-02-01 at 17:01, Bebop said:

Ett djävla bröl och hoptryckt ljudbild och komprimerat frekvensomfång som närmast hamnar i närhet av fingerskarvslinjen på Tarkett.

Det finns band som anser att Opeth är för melodiöst. De har fans som tycker att Opeth låter som Arne Quick.

Att det kan uppfattas som komprimerat beror på att arrangemanget är så tätt. Det finns inte någon tystnad. Gitarrer och stråkar ligger på en kontinuerligt hög nivå så man hör aldrig några utklingningar så som i flera av de andra albumen ni spelade.

Det är såklart avsiktligt och helt och hållet en smakfråga.

Posted

Jag tycker det ser inbjudande ut med den väl tilltagna mängden media, även om jag själv valt att bara ha en delmängd tillgänglig hela tiden. Man skulle kunna spendera många, många timmar att bläddra, upptäcka och avnjuta där! 😊

Vilken entusiast! Och bra musiksmak verkar han ju ha också! 😅

Posted
8 hours ago, calle_jr said:

helt och hållet en smakfråga.

Absolut är det så. Som gammal jazzfantast har jag fått stå ut med många dråpliga och t o m elaka och förminskande kommentarer om vad som många uppfattar som rent dravel i min smak. Inte minst om jazz och den lite friare jazzen typ Ornette Coleman, Eric Dolphy, John Coltrane efter 1965, Miles Davis 70-talsfusion, ECM’s ”icke musik och skrammel”, men också om mer traditionell jazz som av rätt så många ändå klassificerar som kollektivt brölande där var och en spelar olika låtar samtidigt.  Det är skillnad på fri improvisation med distade gitarrer och motsvarande med brölande saxar; och fan ta en om jag säger något avvikande från massorna om t ex Pink Floyd eller Led Zeppelin… :45:

Jag har inget emot rockgenren som sådan, som varit lika viktig som många andra genrer men allt faller inte inom min bekvämlighetszon. Genren, liksom jazz och klassisk är så bred att det finns utrymme för att följa olika spår. Du, @calle_jr har bidragit till att dyrka upp en del av min tveksamhet till den lite mer ”udda” rocken. Jag minns som igår när du satte på OM - Advaitic Songs.

IMG_2662.jpeg

Det är spännande, kul arrangemang, dynamisk, ”positivt” tung och väljudande. Albumet jag köpte har bara en defekt, för min värld, och det är att det är en 45-varvare, vilket tog en stund innan jag förstod. Den ligger i heta högen för överföring på band. Ett plus dock, är att den låter väl så bra både i 33 rpm och i 45 rpm. Vilken annan musik klarar det?

Posted
On 2025-02-01 at 17:01, Bebop said:

folk på gatan att ta en omväg, t ex denna?

Screenshot_20250201-165229~2.png

Audition för W.A.S.P blev en platta 😉