AlfaGTV Posted January 31 Posted January 31 En artist som få människor inte har hört, har lämnat. Insteg i musikvärlden med hjälp av Rolling Stone's manager vid 16års ålder, hon gavs "As Tears Go By", skriven av Jagger/Richards och sedan var bollen i rullning, i alla aspekter. Flera stora hits under 60-talet förbyttes i drogmissbruk, hemlöshet och misär under större delen av 70-talet. 1979 släpptes Broken English och Marianne etablerade sig som en unik artist med en härjad röst. Jag ska spela dessa idag: och möjligen denna. Bebop, P-pan, Daniel and 4 others 4 3 Quote
byZan Posted January 31 Posted January 31 Lika tråkigt varje gång när man läser att artister/musiker lämnar jordelivet, Tur att de lämnar deras verk i format man kan lyssna till. /byZan AlfaGTV and P-pan 2 Quote
Bebop Posted January 31 Posted January 31 37 minutes ago, AlfaGTV said: En artist som få människor inte har hört Bra sammanfattning ovan av hennes karriär. Och bland 40- och 50-talister har nog de flesta hört talas om henne. Hon var ett frekvent inslag i pop/rock-pressen under mina yngre år tillsammans med bl a Twiggy, Dusty Springfield, Cilla Black och Alma Cogan. Jag var hos några musik- och hifi-vänner igår kväll när vi fick nyheten. Vi gick raskt över att hedra Marianne med att prata om henne och framför spela hennes Broken English. Vi var helt eniga om att det är ett av våra favoritalbum alla kategorier från 70-talet. Hon var en viktig pusselbit 60-/70-talens musik och profilscen. Utöver albumen ovan lyfter jag också fram Give My Love To London från 2014 där hon bl a tolkar och hyllar Leonard Cohen med hans låt Going Home som blev ett av hans avskedsbrev till omvärlden. Idag spelar jag den för Marianne Faithful. byZan, Shamrock, YYZ and 3 others 4 1 1 Quote
calm Posted January 31 Posted January 31 Verkligen trist en ytterligare artist som man lyssnade på i sin ungdom Ingick i den tidens ungdomskultur även om jag var mer åt Rolling Stones då. Hennes först flickaktiga stämma fick en dramatisk mognad efter de svåra åren och återkomsten till musiken. Kommer att stanna i musikhistorien tror jag för alltid. RIP Bebop, P-pan and AlfaGTV 3 Quote
musicus Posted January 31 Posted January 31 Enda skivan jag har på cd, dom andra er på cassette, måste ut å få inn några till, på vinyl. RIP Marianne... mvh AlfaGTV and P-pan 2 Quote
calm Posted January 31 Posted January 31 Var ett tag sedan jag kollade hennes diskografi men vad jag tror blev hennes sista album, bär en del mörker som hon säkert upplevt. En intressant version av As Tears Go By. Lite som Leonard Cohens You Want it Darker. P-pan, byZan and musicus 3 Quote
musicus Posted January 31 Posted January 31 Det ble hentat hem två stykken idag, men hör ju att det må minst två till "Give my love to London" Faithfull's previous four albums in the 21st century have all been strong, but this one tops them. Her writing collaborators here include Nick Cave, Anna Calvi, Ed Harcourt, Patrick Leonard, and Tom McRae. Her bandmates are an all-star unit too, and include Harcourt, Adrian Utley, Dimitri Tikovoi, Rob and Warren Ellis, and strings. Cave co-wrote one song with her (the tender "Deep Water") and one for her: the glorious "Late Victorian Holocaust," the album's hinge piece. Give My Love to London is as complete a portrait of the artist - at least from the late '70s on - as we've ever had. In total, it reveals no abatement in her creative renaissance. This reissue is a special one with a red coloured 180g vinyl edition, housed in a gatefold sleeve. "Negative Capability" Negative Capability is Marianne Faithfull’s 21st album and the most emotionally powerful of her 54 year recording career. Facing down arthritis and bolstered by collaborators including Warren Ellis, Nick Cave, Rob Ellis, Ed Harcourt and Mark Lanegan, Negative Capability is charged with brutal honesty and autobiographical reflection as she addresses losing old friends, her loneliness living in her adopted city of Paris yet still hopes love can come around. Broken English skal också inn på vinyl..enklare det enn ny cassette spelare mvh calm 1 Quote
musicus Posted January 31 Posted January 31 20 minutes ago, calm said: Var ett tag sedan jag kollade hennes diskografi men vad jag tror blev hennes sista album, bär en del mörker som hon säkert upplevt. En intressant version av As Tears Go By. Lite som Leonard Cohens You Want it Darker. Den er nog hennas nest sista, "She walks in beauty" (2021) er nog den sista mvh calm 1 Quote
new order Posted January 31 Posted January 31 Jag har inget förhållande till Marianne Faithful. Hon blev känd genom att vara Mick Jaggers flickvän. Gjorde sedan några album och knarkade emellanåt. Broken English är väl det jag är någotsånär bekant med. Likväl är det tråkigt när artister lämnar jordelivet. P-pan 1 Quote
calm Posted January 31 Posted January 31 2 hours ago, musicus said: Den er nog hennas nest sista, "She walks in beauty" (2021) er nog den sista mvh Har inte hunnit lyssna på den, men hoppas att den är ljusare än den jag spelade. Den andades som inför det kommande slutet. Tung och inget att muntra upp sig inför helgen. P-pan and musicus 2 Quote
musicus Posted January 31 Posted January 31 Näh jag gillar nog NC bättre, den sista hör man er närmare slutet, mer recitering en sjungande mvh Quote
P-pan Posted January 31 Posted January 31 Fasen också, varje gång det "tar stopp" för allehanda artister jag s.a s växt upp med så känns det tungt i.o.m att en riktigt bra röst, textförfattare eller instrumental begåvning upphör att delge sin begåvning. M.F's Broken English är för mig en riktigt bra klassiker som hängt med sedan tonåren och visst kan budskapet vara jobbigt men ändå en ringklocka för andra. Jag har utöver nämnda album även... A Childs Adventure ... som jag faktist inte kan minnas att jag lyssnat till. All heder till M.F oavsett var i livet hon befann sig, musiken var nog trots allt hennes rätta medicin. R.I.P calm, Josaa, new order and 3 others 6 Quote
AlfaGTV Posted January 31 Author Posted January 31 På Thorens TD124: Broken English (Long Version) 12" 45rpm P-pan and torbjorn 2 Quote
Recommended Posts