Jump to content

Recommended Posts

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Så kliver vi tillbaka in i Jormas rörvärld... :cool:

En jubileumsutgåva i begränsad upplaga. Tillverkningsnummer 51 och 52. Kan det ha något med ägarens födelseår att göra eller är det bara en slump... :?::D

Jorma030.JPG

Posted

Att bedöma nyuppackad elektronik är alltid lurigt så därför var vi beväpnade till tänderna... :cool:

Här ser vi EAR med EAR... :)

Detta monoblock är garanterat inspelat! Sisådär en tjugo år och ett antal rörbyten har det hängt med... :mm:

Jorma015.JPG

Posted

Det vilar mycket Staxkänsla över detta. Modellerna hänger med länge och det är inga tvära designmässiga kast i tillvaron. Det borde fler tillverkare ta efter.

Jorma026.JPG

Posted

Original sitter det två styck Ecc83 ett Ecc85 och två PL519.

Hoppsan PL509 skall det vara i original det är bara det att alla kör med PL519

Och på Jormas steg sitter PL519 som original

Posted

Jaha Timbre det var nästan en kuggfråga.

Får se nu.När jag köpte stegen var rören utslitna så då kom första rörbytet.

Kan vara för 8-9 år sedan.Fick stegen renoverade av Rickard Berglund(Pangea)

ca ett år senare.Efter det bytade jag utgångsrören en gång tills för ett år sedan.

Förra hösten bytade jag samtliga rör.Förra veckan bytade jag ingångsrör mest för att kolla skillnaden :D Har gått igen en del rörfabrikat genom åren för att försöka plocka ut så mycket som möjligt av stegen :mm:

Posted

Detta är väl en av de saker som är så fascinerande med rörelektronik, att man tydligen aldrig stannar upp... :?: Har precis fått hjälp med att beställa en omgång Sovtekrör till fladdermössen, men det blir mer som en reservuppsättning. Man bör nog vara ganska så insatt för att laborera på egen hand. Efter vad vi har kunnat höra så har dina laborationer varit framgångsrika.

Posted

Ser ju ut som om det var en trevlig träff. :mm:

Ear, du ska få ett stalltips: Testa med 5751 i stället för ECC83 om du kommer över ett par, det hände intressanta saker då jag gjorde det i min Transcendent T8.

Posted

Ja det har blivit rätt hyfsat.Jag har dessutom gjort en liten modifikation på mina steg :);) Vad som är gjort är en hemlighet men de är mycket lätta att återställa till original om jag vill.

Posted

Bernt

Idag kör jag med RCA 12AX7WA :D

Om du går upp i tråden Bernt så ser du att jag skrev vad där satt original inte vad det sitter ;)

Posted

En jubileumsutgåva i begränsad upplaga. Tillverkningsnummer 51 och 52. Kan det ha något med ägarens födelseår att göra eller är det bara en slump...

Den här gången är det en slump, men när jag valde min Advantage S1, så fick jag välja mellan 4 st. Nummer 51 till 54- DEn gången valde jag 52 :D

Posted

På söndagen provade jag vidare mellan Advantageblocken och EAR.

EAR har en jäkla knuff och spelar mycket rent i basen.

Där hänger inte Advantage med. I mellanregister och diskant känns Advantage lite softad och gosig. EAR har en upplösning och ett klipp i alla register som gör att Advantage känns lite för softad. EAR är än så länge lite råa i ljudet i vissa register, men det sägs att dom skall spelas in minst 100 timmar innan dom hamnar någorlunda rätt. Men detta är sagt med "vanliga " högtalare.

Med Coltrane kan det mycket väl handla om många fler timmar.

Jag hade ett snack med USAimportören Dan Meinwald häromdagen och det var han som nämnde 100 timmar, men han sa också att efter ett år om man jämför dom mot en som gått 100 timmar, så låter dom gamla ännu en bit bättre.

Det är också vibrationer i nätdelarna som inte skall finnas där och dom känns i hela förstärkarna. Det är ett mekaniskt brum som inte hörs igenom ut till högtalarna. Detta kan också påverka rören som antar jag är känsliga för vibrationer. Nätdelarna skall bytas ut, det verkar vara en miss från fabriken.

Och sådant kan hända dom bästa. X2000 tror jag det var som köpte en Mark Levinson 383 och hade ett mekaniskt brum i den. Han mejlade mig och undrade hur det var med min ML383. Jag hade aldrig tänkt på det och hörde inget ens när jag lade örat mot höljet.

Jag provade också att biampa Advantage och EAR. Bäst blev det med EAR i basen och Advantage i dom övre registren. Tvärtom mot vad man skulle tro med ett rörsteg och en transistorförstärkare.

Men jag tror inte att dom riktigt passar ihop.

Posted

Klart spännande med rör... :) Jag är mycket sugen på att skaffa rörsteg själv.. har fått så många goda stunder med olika rörsteg här hemma nu... kan inte minnas att något rörsteg lät dåligt.. bara att något annat rörsteg kunde låta bättre! Och rören som glöder.. det ger en härlig känsla :app:

Snygga bilder som vanligt Timbre!! Kredit till dig :D

Posted

Vi avslutar med en närbild på en av Jormas ögonstenar... :)

Ett stort TACK till alla inblandade och inte minst till Pac som körde en lång extratur efter nattens övningar... ;):D

Jorma013.JPG

Posted

Skymningsbild på Coltrane; en värdig avslutning på ett mycket roligt och intressant reportage. Det här med rör verkar smyga sig på en'. Vore kul att testa till B&W jättarna någon gång.

Posted

Ja, det handlade ju om inspelat mot oinspelat så intrycken blev ganska tydliga. Full pondus i EAR-svängen och med inspelningstiden ökar givetvis den homogena ljudbilden. Nykomlingarna visade med rätta den oinspelade elektronikens kantighet. Hur många gånger har man inte hört det förut... :?:

Det här kommer att bli en riktig höjdare och gamlingarna har ju visat vägen. Advantageblocken spelade snällt och behagligt runt midnatt. En ren njutning på sitt sätt.

Om jag hade utsatts för ett traditionellt blindtest (föga troligt... :)) samt burit på gamla förlegade uppfattningar om rör- respektive transistorelektronik, så hade jag kryssat rör på transistorförstärkeriet och bipolärt på rörhäckarna.

Posted

Ja det var en riktig höjdarresa :D

Vill passa på att tacka Neodynium,Timbre och Jorma för att ni lyckades med konststycket att stå ut med oss skåningar ;) Kanske Ystads Julöl hjälpte till lite där:D :mm:

MVH/Mats

Posted

Ystads julöl smakade mycket fint ihop med lutfisken som jag har ätit till middag :)