Timbre™ Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Utrustade med vägbeskrivning och elektronik tog sig Johan och EAR norrut för en hifidag på västkusten. Lokalsinnet är det nog inget fel på för dom hittade rätt på utsatt tid. Värre blev det när mörkret föll på och dom skulle få lokal assistans ut till Hising Island... Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Men om vi börjar på rätt sida älven , så var det planerat att utsätta våra resenärer för Accuphase, BAT och Sonus faber i lagom dos. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 STAX kommer ingen undan och det blev obligatorisk konsthuvudinspelning från AudioStax... Här är det EAR som lyssnar på Günther und Sabine... Inte heller Johan slapp undan... Quote
marbrink Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Såg trevligt ut det där! Är det Omega eller Omega II du har?? Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Vi lyssnade på Fourplay, Jim Keltner och Renaud Garcia-Fons. Medhavd musik i form av Mike Oldfield och Patricia Barbers Companion på SACD. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Det är SR-007, Omega II. Den första Omegan hade beteckningen SR-006 har jag för mig. Den har jag aldrig haft tillfälle att lyssna på. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Det blev en ganska intensiv fyratimmarslyssning med endast kortare avbrott för fika och lite småprat. Vi skulle ju vidare till nya slutsteg... Här tar sig Johan en välbehövlig paus. Vi hade många timmars lyssning kvar innan midnatt... :cool: Quote
Guest johan Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Vilken dag det var. Jag och EAR började att sätta av från Malmö redan vid 06.45 med bilen fylld av diverse saker Skuffen var fylld av Försteg , Ystad färsköl och lite annat hemligt. I baksätten fick ett par vid det här laget ganska kända slutsteg vila sig inför dagens äventyr. Så med ett väldigt tajt schema så drar vi norrut med Halmstad som första stopp. Ha det bäst Johan *edit* Stavfel Quote
EAR Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Visst var det ett tajt schema men med vår goda orienteringsförmåga till hjälp så gick hålltiderna perfekt Det började på morgonen då Johan ringde till min mobil och frågade var jag var någonstans Svaret från mig.Öppna dörren så får du se Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Ni måste ju hittat tillbaka alldeles själva... Kan tänka mig att det blev sen hemkomst. Efter lite irrfärder i decembermörkret kom vi så in i stugvärmen hos Jorma. Här var det full lyssning på gång och bekanta ansikten. Forumsaktiva gäster kan man säga... Man skulle kunna tro att den thailändska skönheten är fjättrad med Jormakablar... Så är det naturligtvis inte utan det handlar snarare om en läcker kabelupphängare. En påminnelse om att vi är hos Jorma Design... :cool: Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 En av anledningarna till denna träff. Högtalarkabeln är givetvis en Jorma Design No 1. Quote
Guest johan Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 He He he. Om du bara visste , det tog under 5 min innan var var ute på den stora vägen igen. Inga svåra val eller så vi visste direkt vart vi skulle ! Faktum är att vi skulle ringa med och berätta men vi hade ju inte Jormas hem nummer. Ha det bäst Johan *edit* Stavfel Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Ytterligare en anledning. Att färdas genom två decennier så att säga... :cool: Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Så har vi den stora fördelen med all hififorumsverksamhet. Att umgås helt enkelt och prata hifi med folk man lärt känna via olika forum. Samtalsämnen saknas aldrig... Det var full aktivitet i Jormas kök... Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 De landade hos mig tidigt... sjuk som jag var så var det inte en pigg värd som tog emot dem! :clown: Ps... Är det bara jag som inte får upp några bilder? Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Ja, är man krasslig så förtar det en del av lyssnarglädjen... Alla bilderna kommer upp på min skärm. Blev lite orolig där ett tag... Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Nu funkar bilderna! Och oj... Timbre.. ditt hifirum är ett fint sådant! Klart kul med dessa hifiträffar.. Här står EAR vid en av de "små" Utopiorna.. :cool: Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Här är en bild av EARs EAR monoslutsteg.. :cool: Som dessvärre fick trängas på ett ställ. Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Lägger med en liten "bonus" bild som jag tog senare samma dag. Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Ja Utopior är rejäla bitar. Ett par bakväggslösa Amati blir bastunna i förhållande till detta. Hur fungerar diagonaluppställningen? Hur var det nu, det finns väl hiss i fastigheten... Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Diagonalt funkar Utopiorna väldans bra... just basområdet funkar mkt bra förrutom några irriterande mellanbasproblem som jag håller på att försöka få bort. De spelar inte alls lika "tjockt" nu som innan.. när de hade väggarna att boosta alla registerna. Du får komma ner och hälsa på någon gång här framöver! Sen du var här sist så har det hänt mycket ljudmässigt. Hade faktiskt varit mycket kul att komma upp till gbg igen också. Kanske man skulle ta en egen liten runda runt där bland de olika hifirävarna Tyckte iof inte att dina Amati var bastunna... Många har vant sig vid ett ljud där rummen boostar basen... men bas skall vara ren och fast som alla andra register. Det var faktiskt efter mitt sista besök hos dig Timbre som jag förstod att alla mina register var fruktansvärt boostade... började därför att experimentera med placeringen.. och börjar närma mig något nu! Quote
Timbre™ Posted December 7, 2003 Author Posted December 7, 2003 Ja, när du har frisknat till kan vi ju sy ihop något. Det blir nog inget BAT-försteg för nu är det raka vägen tillbaks till Accuphase. Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Glömde nämna... Visst finns det hiss här.. dock en väldigt liten sådan! Utopiorna fick åka en och en upp.. själva.. så man fick springa snabbt så ingen pensionär försökte tränga sig in där!! :clown: Låter bra... skall äta mycket vitlök, dricka nyttiga drycker samt be till hifigudarna att min förkylning försvinner snabbt! Quote
K-man Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Ahh... jag ser att min armbåge och vänsterben gör sig fint på bild Måste varit en underbar heldag för de skorrande vännerna! De var lika glada igår som på gamle munken..... \\K-man Edit: det var nog gamle biskopen va...? Quote
Neodynium Posted December 7, 2003 Posted December 7, 2003 Ingen Bat? Gäller detta bara förstegsbiten eller? Quote
Neodynium Posted December 8, 2003 Posted December 8, 2003 Då kör du samma kombo jag lyssnade på sist jag var där då? Accuphase försteg, Bat stegen! Quote
Ekman Posted December 8, 2003 Posted December 8, 2003 vad föredrar du då timbre? BAT eller accu försteget?? Quote
Timbre™ Posted December 8, 2003 Author Posted December 8, 2003 C-290V... VK-51SE ger en tydlig laidback-karaktär åt det hela och det känns lite för snällt i längden jämfört med Accuphase. Om detta är synergieffekter så kan jag stå över. Quote
Ekman Posted December 8, 2003 Posted December 8, 2003 hmm skumt att den känns för snäll? i stereophile rescensionen fick den ju väldigt bra kritik för just sin dynamikförmåga roligt dock att accu gick vinnande ur bataljen denna gång Quote
Recommended Posts