Hans-Tommy Posted Wednesday at 09:47 Posted Wednesday at 09:47 Jag har alltid haft problem med Natt , pianot på låten har låtit överstyrt och illa i mina öron men igår fick jag höra Natt via en ny DAC ,EMM Labs DA2i, trots att ljudet är högupplöst blev det aldrig vasst, Bobos piano lät bra och Jormin och Christensen hade aldrig varit bättre i mina öron https://www.emmlabs.com/da2i.php Det kanske beror på att signalen uppsamplas till DSD1024 vad vet jag plind 1 Quote
calm Posted Wednesday at 11:57 Posted Wednesday at 11:57 Playback Designs MPS-8 har samma effekt trots mindre uppsamling, vilken vet jag inte. Men uppenbarligen tillräcklig! 😉🙂 Som du vet har detta varit min favoritdemoskiva i decennier och har mycket avslöjande effekt vad gäller ett systems förmåga att hantera både bas och piano. Har låtit alltifrån skit till ljuva toner beroende på hur pianot hanterats. även i exklusiva värstingsystem är det inte givet hur utfallet blir. Quote
LPL Posted Wednesday at 13:30 Posted Wednesday at 13:30 1 hour ago, calm said: Playback Designs MPS-8 har samma effekt trots mindre uppsamling, vilken vet jag inte. Men uppenbarligen tillräcklig! 😉🙂 Jag vet inte varför du säger att Playback Designs har mindre uppsampling? Personligen tror jag att Ed Meitner och Andreas Koch’s DACar till stor del låter som dom gör just p.g.a. deras sätt att hantera den digitala insignalen och uppsampling till högupplöst DSD. calm 1 Quote
Bebop Posted Wednesday at 14:19 Posted Wednesday at 14:19 39 minutes ago, LPL said: deras sätt att hantera den digitala insignalen och uppsampling till högupplöst DSD. Det gör även t ex Marantz ”värsta” spelare. Oavsett om du matar med pcm eller dsd så samplar den upp till DSD256 och tar sedan ut signalen via högpassfilter som en näst intill analog signal. DSD256 innebär 256 gånger högre upplösning än en CD. Om det blir bättre med 512 eller 1024 gånger är diskutabelt och det finns olika meningar också. Det finns många vägar som prisas, t ex ringdac (dCS), ”ladderdacar” diskreta komponenter… det finns också annat som påverkar det som kommer ut, t ex analog- och nätdel, filter mm. Quote
hrk Posted Wednesday at 17:51 Posted Wednesday at 17:51 3 hours ago, Bebop said: Det gör även t ex Marantz ”värsta” spelare. Oavsett om du matar med pcm eller dsd så samplar den upp till DSD256 och tar sedan ut signalen via högpassfilter som en näst intill analog signal. DSD256 innebär 256 gånger högre upplösning än en CD. Om det blir bättre med 512 eller 1024 gånger är diskutabelt och det finns olika meningar också. Det finns många vägar som prisas, t ex ringdac (dCS), ”ladderdacar” diskreta komponenter… det finns också annat som påverkar det som kommer ut, t ex analog- och nätdel, filter mm. Denna digitala värld 😵💫 Frågar du tex Hans Ole Vitus så ligger 90% av välljudet i en cd-spelare på ström och analog sidan! Jag är övertygad om att han har rätt. calm 1 Quote
hrk Posted Wednesday at 18:00 Posted Wednesday at 18:00 8 hours ago, Hans-Tommy said: Jag har alltid haft problem med Natt , pianot på låten har låtit överstyrt och illa i mina öron men igår fick jag höra Natt via en ny DAC ,EMM Labs DA2i, trots att ljudet är högupplöst blev det aldrig vasst, Bobos piano lät bra och Jormin och Christensen hade aldrig varit bättre i mina öron https://www.emmlabs.com/da2i.php Det kanske beror på att signalen uppsamplas till DSD1024 vad vet jag Kul , oavsett anledning 👍 Quote
Hans-Tommy Posted Wednesday at 19:38 Author Posted Wednesday at 19:38 1 hour ago, hrk said: Kul , oavsett anledning 👍 Anläggningen är ju kopplad till Audis DT-3600 nätrenare så det kanske påverkar ljudet positivt, har inte hört anläggningen utan den https://audioconcept.se/produkt/audes-dt-3600/ tommy Quote
Recommended Posts