Hans-Tommy Posted January 7, 2025 Posted January 7, 2025 Hoppas att det nya året börjat bra. Har ni avgivet några nyårslöften? Om ni har avgivet löftet att ta hand om problemet med cross talk så har jag lösningen BACCH SP-Grand https://audioconcept.se/produkt/bacch-sp-grand-2/ Jag var nere på audioconcept idag och lyssnade, vilket rum och ljudbild detta försteg skapade, det har inbyggd dac också så det enda man behöver är ett slutsteg och ett par högtalare juha 1 Quote
Hans-Tommy Posted January 8, 2025 Author Posted January 8, 2025 1 hour ago, juha said: Spännande hgt. 1 hour ago, juha said: Spännande hgt. https://audioconcept.se/produkt/popori-w360/ Quote
AlfaGTV Posted January 8, 2025 Posted January 8, 2025 On 2025-01-07 at 18:00, Hans-Tommy said: att ta hand om problemet med cross talk Jag visste inte att det utgör ett "problem"? Vad består problematiken av? Att våra öron sitter på sidan av huvudet? Kanske en sån här är billigare? Kilgore 1 Quote
Hans-Tommy Posted January 9, 2025 Author Posted January 9, 2025 8 hours ago, AlfaGTV said: Jag visste inte att det utgör ett "problem"? Vad består problematiken av? Att våra öron sitter på sidan av huvudet? Kanske en sån här är billigare? Ssnat Hej Har du lyssnat på BACCH ? Om inte föreslår jag att du gör det för att avgöra om du tycker cross talk är ett problem? Det finns en länk på WBF som man kan läsa https://www.whatsbestforum.com/threads/bacch-sp-the-future-of-high-end-audio-yes.17284/ juha 1 Quote
AlfaGTV Posted January 9, 2025 Posted January 9, 2025 1 hour ago, Hans-Tommy said: Har du lyssnat på BACCH ? Jajjemän, ett par gånger his Robban! Men han var inte så tydlig med vad den gjorde annat än att den "trollar" med 3D-effekten, och båda gångerna har jag föredragit den av. Därför var jag nyfiken på om du kunde sätta ord på vilket problem den sägs lösa? Perfect sense and Kilgore 2 Quote
calm Posted January 9, 2025 Posted January 9, 2025 Är detta samma BACCH som demades av professorn på HEM för ett antal år sedan? Eller har han utvecklat tekniken ytterligare? Intressant demo som gav näranog 360 graders stereoperspektiv, vill jag minnas och en annorlunda upplevelse. juha 1 Quote
bigblue Posted January 9, 2025 Posted January 9, 2025 9 hours ago, calm said: Är detta samma BACCH som demades av professorn på HEM för ett antal år sedan? Eller har han utvecklat tekniken ytterligare? Intressant demo som gav näranog 360 graders stereoperspektiv, vill jag minnas och en annorlunda upplevelse. Wow, det låter ju helt magiskt. Hur lyckas man rent tekniskt få ett så pass omslutande ljud med två fronthögtalare, som gör att det också kommer bakom lyssnaren? Är det fasvridning? Jag kan tänka mig att det var som du säger @calm "annorlunda". Men var det en ljudbild som du skulle vilja ha hemma i vardagen? juha 1 Quote
calm Posted January 9, 2025 Posted January 9, 2025 2 hours ago, bigblue said: Wow, det låter ju helt magiskt. Hur lyckas man rent tekniskt få ett så pass omslutande ljud med två fronthögtalare, som gör att det också kommer bakom lyssnaren? Är det fasvridning? Jag kan tänka mig att det var som du säger @calm "annorlunda". Men var det en ljudbild som du skulle vilja ha hemma i vardagen? Jag är inte så säker på det? Är lite av traditionalist vad det gäller ljudbild, dvs en scen med bredd och djup rakt framifrån. Men det finns onekligen utvecklingspotential även på den punkten. Minns P.Bremens vägg-hängda högtalare med ett speciellt stereoperspektiv med centerhögtalare. Intressant vad man kan lura hörseln att ändra perspektiv med bara lite justeringar i uppställning och elektronik. Quote
juha Posted January 11, 2025 Posted January 11, 2025 On 2025-01-08 at 22:17, Hans-Tommy said: https://audioconcept.se/produkt/popori-w360/ Jo jag har forskat ett bra tag på dessa Quote
juha Posted January 11, 2025 Posted January 11, 2025 On 2025-01-09 at 19:46, bigblue said: Wow, det låter ju helt magiskt. Hur lyckas man rent tekniskt få ett så pass omslutande ljud med två fronthögtalare, som gör att det också kommer bakom lyssnaren? Är det fasvridning? Jag kan tänka mig att det var som du säger @calm "annorlunda". Men var det en ljudbild som du skulle vilja ha hemma i vardagen? Finns en hel del om detta fördjupa sig. Verkar ändå inte handla om att det ”fuskas” fram ngn effekt utan att det får låta lite mer som det är tänkt. Ja det finns ju tydligen album som absolut inte låter bra. Frågan är om själv skulle njuta av detta. Nu dök ju dessutom BACCH-ORC upp. En avancerad dsp. Quote
Hans-Tommy Posted January 19, 2025 Author Posted January 19, 2025 On 2025-01-09 at 09:27, AlfaGTV said: Jajjemän, ett par gånger his Robban! Men han var inte så tydlig med vad den gjorde annat än att den "trollar" med 3D-effekten, och båda gångerna har jag föredragit den av. Därför var jag nyfiken på om du kunde sätta ord på vilket problem den sägs lösa? Hej För mig var upplevelsen att högtalarna försvann och att scenen blev större , man var inne i musiken som var helt annorlunda och mycket tilltalande. Vad jag förstår är detta en ny generation , mera utvecklad som jag finner oerhört tilltalande man klart över mina ekonomiska resurser. Jag bad Robert på Audioconcept att förklara det bättre så jag har lagt hans svar på branschforum delen tommy AlfaGTV 1 Quote
Recommended Posts