Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Ny medlem som inte har använt min hifi utrustning inköpt 1990 på minst 10 år och vill minnas att den integrerade förstärkaren, en NAD 3100 hade slutat fungera.

Vart sugen att plocka ihop den igen men undrar vad en reparation brukar ligga på?

Tomi Elektronik AB i Midsommarkransen ligger närmast, är det någon som inte rekommenderar honom?

Vad behövs för att koppla dator till NAD, en vanlig line-out kabel som har två separata (Svart och Röd) kopplingar emot förstärkaren?
(se ex: https://www.blocket.se/annons/stockholm/klassisk_nad_3100_forstarkare_med_kraftfullt_ljud_/1208895539 )

Minns även att högtalarkablarna var alldeles för tjocka för hålen i förstärkaren. Går något att göra där eller spelar det ingen roll att enbart 1/4 av trådarna går i?

//wooly

Posted

Hej på dig och varmt välkommen till forumet :smile:

Vet inte vad en reparation kan tänkas kosta men kanske ett alternativ kan vara att försöka hitta en likadan beggad som redan fått en omgång på serviceverkstad ?

Antar att åldern på din 3100:a kan ha tagit ut sin rätt och att det behöver bytas ett antal komponenter som gör att det drar iväg kostnadsmässigt.

Prisförslag på servicen går ju alltid att få skulle jag tro och utefter det kanske det blir lättare att ta beslut.

Problemet med högtalarkablarna går säkert att lösa via servicen genom att byta till större terminaler eller så kan man ju byta till tunnare kablar. 

Har inte inte haft med nämnda serviceföretag att göra men ligger den nära där du bor, och du kan lämna/hämta själv, så slipper du ju oroa dig för fraktskador om inte annat.

Posted
1 hour ago, rockwool said:

Vad behövs för att koppla dator till NAD, en vanlig line-out kabel som har två separata (Svart och Röd) kopplingar emot förstärkaren?

Ja, det är det allra mest grundläggande sättet att få ljud via dator till en stereo av klassiskt snitt. Det är också lika kompromissat som det är enkelt.

Jag rekommenderar starkt att överväga en extern USB-DAC till datorn iaf. Det är en investering motsvarande en middag ute att få rejäl kvalitetshöjning av datorljudet.

(Tänker Topping, SMSL beggad Chord Mojo etc..)

Posted

Vart sugen att plocka ihop den igen men undrar vad en reparation brukar ligga på?

Det beror ju helt på vad det är för fel, kan ju bara vara en säkring om den är helt död, någon kallödning eller så. Har förstärkaren brunnit, eldat på kretskorten och en massa trasiga komponenter är det tveksamt om det är värt att laga den, men det bör dom ju kunna ge besked om på en gång när dom öppnar locket.

Det är stor risk att du får brum om du kopplar ljudkortet i datorn direkt in i stereon och ljudet lär inte bli något vidare. Rekommenderar som @AlfaGTV att välja en USB-DAC, vilken som helst är bättre än att koppla datorn direkt i förstärkaren.

Minns även att högtalarkablarna var alldeles för tjocka för hålen i förstärkaren. Går något att göra där eller spelar det ingen roll att enbart 1/4 av trådarna går i?

Lösa kardeler (trådar) är ingen höjdare och i värsta fall kan det bli kortslutning. Banankontakter eller spadar är alltid bättre än att försöka peta in kablarna i de små hålen.

På NAD brukar man kunna peta bort plastplupparna från högtalarterminalerna så att de tar banankontakter.

Posted

Hej och välkommen!

Förr hade HiFi-klubben en egen servicetekniker som jag vet var bra, men ingen aning om de har honom kvar idag? Men en felsökning bör väl en reperationstekniker kunna hjälpa dig med? Sedan håller jag med om att inte ha datorn inkopplad i setupen utan hitta något annan lösning (USB-DAC), ”allt” blir bättre ljudmässigt. Sedan är det en fråga hur mycket man vill satsa i kronor för att för det första få igång din ”gamla” NAD och sedan en digital förmedlare?

Du skriver att det var 10 år sedan du hade den igång, var det 10 år sedan som du lyssnade senast oxå eller har du haft någon annan elektronik i gång? Kanske 10 års semester pga andra hobbys? Hursomhelst så önskar jag dig lycka till och återigen välkommen till forumet.

/byZan

Posted

Tack för svar allihop, jag ska ta ett kostnadsförslag i alla fall.

Ska även kolla med HiFi-klubben i Kurvan, tack. De har vilat i 10 år, allt vart bärbart. Snell JIII vill jag minnas, samt Denons bästa 20-bits CD samt bandare (700-modell?), men det är högtalarna jag vill åt.

Hittade en USB-DAC på blocket, 350kr var inte alls farligt men ska kolla runt lite efter "Topping, SMSL beggad Chord Mojo."

Cheers!