Hasse Posted January 6 Posted January 6 Ni som jämfört, tycker ni att det är någon skillnad mellan olika tillverkares USB kablar? Vissa menar ju att det bara är ettor och nollor och därför ingen skillnad medan andra hävdar motsatsen. Vore intressant att höra era synpunkter och vad ni har tyckt varit bra. För närvarande har jag en Siltech 380 men har inte jämfört mot något annat. Quote
bigblue Posted January 6 Posted January 6 Det bästa rådet är som alltid att testa själv i den egna anläggningen, för att bilda sig en uppfattning om man upplever någon skillnad. Och sedan om den skillnaden står i paritet till prislappen. Något som så klart kan vara beroende på ambition, ekonomi och om digitalt är den primära källan eller ej. Jag gjorde en djupdykning för några år sedan med USB-kablar från 1000 kr till 40 000 kr. En övning som underlättades av att jag hade möjlighet att utvärdera dem "side-by-side". Kika gärna på sidan 36 i min tråd Dags för nästa steg. Quote
Hasse Posted January 6 Author Posted January 6 1 hour ago, bigblue said: Det bästa rådet är som alltid att testa själv i den egna anläggningen, för att bilda sig en uppfattning om man upplever någon skillnad. Och sedan om den skillnaden står i paritet till prislappen. Något som så klart kan vara beroende på ambition, ekonomi och om digitalt är den primära källan eller ej. Jag gjorde en djupdykning för några år sedan med USB-kablar från 1000 kr till 40 000 kr. En övning som underlättades av att jag hade möjlighet att utvärdera dem "side-by-side". Kika gärna på sidan 36 i min tråd Dags för nästa steg. Tack. Har också funderat på S/PDIF vilket skulle göra uppspelningen med min Brystonstreamer mindre meckig men då används väl huvudsakligen klockan i streamern om jag förstått rätt 🤔 Jag tror klockan i min Esoteric är bättre så då tror jag USB blir bättre. Har provat Alpha v2 xlr från Shunyata men de föll mig inte i smaken, om det nu är samma ljud signatur, och att gå upp till ca 40.000 för en meter USB-kabel blir nog svårt att övertyga mig om att det skulle vara värt 😃 Min Siltech är nog väl så bra så jag sitter inte i sjön. Har också funderingar på en Aurender N200 😊 Quote
Bebop Posted January 6 Posted January 6 1 hour ago, Hasse said: Vore intressant att höra era synpunkter o Jag har också redovisat en test jag gjorde. Tråden gled in på lite anna också. I folder 6 provar jag också lite mer exklusiva USB-kablar från Nordost. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13353-kan-man-verkligen-höra-skillnad-på-usb-kablar/ Quote
Hasse Posted January 6 Author Posted January 6 1 hour ago, Bebop said: Jag har också redovisat en test jag gjorde. Tråden gled in på lite anna också. I folder 6 provar jag också lite mer exklusiva USB-kablar från Nordost. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13353-kan-man-verkligen-höra-skillnad-på-usb-kablar/ Tackar. Intressant då jag funderat lite på Tyr2 och sett den som en övre gräns så att Valhalla2 var ett klart snäpp upp ville jag ju inte höra 😄. 57.000 spänner😳, ständigt denna hake. Quote
Bebop Posted January 6 Posted January 6 23 minutes ago, Hasse said: klart snäpp upp ville jag ju inte höra Skillnaderna är ju inte enorma. De är inte ens självklara. Det finns de som valt Tyr2 eftersom de inte hört någon direkt skillnad. Min röst är ju bara en röst och från ett helt annat system som bara säger något för mig här hemma. Av ren nyfikenhet köpte jag också Supras nya Excalibur 2.0 som blivit väldigt omskriven och omtalad på Youtube och i hifipressen. Inte sä mycket i Sverige, dock. Jag tycker den är kanonbra och spelar med den då och då vid sidan om Nordost Blue. Men så här års blir det mest AES/EBU eftersom radiatorn ute i min bod får USB'n att tappa kontakten när den slår till och från. Det händer aldrig med AES. Inte heller med mina Marantz SA-10 men det kan inte riktigt mäta sig med Aesthetix-dacen i andra avseenden. Så under vintern konverterar jag mina DSD-filer till PCM 176,8. Det funkar bra det också. Jag kan tänka mig att lägga 57,000 på många kul saker. USB-kablar ingår inte i den buffén. Hasse 1 Quote
AlfaGTV Posted January 6 Posted January 6 Jag har nyligen skaffat en Nordost Valhalla V2 USB via lite kohandel med @Gryphon300! Den tjänstgör mellan SOtM txUSB Ultra och Denafrips Ares II. Den har konkurrens av en Bertram The Wave Reference och båda dessa upplever jag gör saker som andra kablar jag provat inte förmår. De låter inte speciellt lika, men de delar en grundsignatur som passar mina apperater väl, verkar det. Jag har Supra också och det fungerar helt okej, likväl som några olika Audioquest. Är det skillnader? Ja, för mig är det absolut så. Men det är svårt att råda andra när det gäller den här typen av kablage, man bör helst prova själv i avsedd miljö. Shift hifi and Hasse 2 Quote
Hasse Posted January 6 Author Posted January 6 Självklart måste man prova själv men för mig skulle det krävas en relativt stor förbättring om en USB- kabel för 57.000 skulle kännas rimlig. När jag testat Dac:ar/cd-spelare brukar jag tycka att skillnaderna är väldigt små, om de ens existerar, så att jag skulle tycka att en tokdyr USB-kabel skulle ge valuta för pengen kanske är lite långsökt, men vem vet 😉 Man får ju också ställa sig frågan om de där pengarna ger mest bang for the buck på en kabel eller någon annanstans i anläggningen. AlfaGTV and Bebop 2 Quote
LPL Posted January 6 Posted January 6 5 hours ago, Hasse said: Ni som jämfört, tycker ni att det är någon skillnad mellan olika tillverkares USB kablar? Helt klart😊 Synd att du dissar Shunyata, jag skulle annars säga att just digital-kablar är nog deras starkaste kort, sedan nätkablar. Klart värt en provlyssning, men som du är inne på så handlar det mesta om matchning och egna preferenser. Sedan antar jag att din Siltech 380 inte alls är så dum, men jag har inte testat den. Jag skulle säga att budgeten för digital-kablar bör matcha övrig utrustning på samma sätt som andra kablar. Om det sedan är 1, 2, 5, 10 eller 50 tusenlappar på en USB-kabel beror ju helt på nivån på resten av anläggningen. Är streaming den primära källan finns det all anledning att lägga tid på att testa USB och nätverkskablar från olika tillverkare och prisklasser. Om jag ser till mig själv så hör jag betydligt större skillnad på digital-kablar nu jämfört med för några år sedan då jag hade enklare prylar. Quote
Hasse Posted January 6 Author Posted January 6 13 minutes ago, LPL said: Helt klart😊 Synd att du dissar Shunyata, jag skulle annars säga att just digital-kablar är nog deras starkaste kort, sedan nätkablar. Klart värt en provlyssning, men som du är inne på så handlar det mesta om matchning och egna preferenser. Sedan antar jag att din Siltech 380 inte alls är så dum, men jag har inte testat den. Jag skulle säga att budgeten för digital-kablar bör matcha övrig utrustning på samma sätt som andra kablar. Om det sedan är 1, 2, 5, 10 eller 50 tusenlappar på en USB-kabel beror ju helt på nivån på resten av anläggningen. Är streaming den primära källan finns det all anledning att lägga tid på att testa USB och nätverkskablar från olika tillverkare och prisklasser. Om jag ser till mig själv så hör jag betydligt större skillnad på digital-kablar nu jämfört med för några år sedan då jag hade enklare prylar. Nja, jag dissar väl inte Shunyata men de Alpha xlr som jag provade tyckte jag lät slanka och analytiska i mitt system. Digitalkablarna kan ju mycket väl vara annorlunda/bättre. Förutom BDP-3 streamern och K-05XD spelaren har jag en Diablo 300 och Maggie 3.7:or. Kablar från Synergistic, AQ och Siltech. Quote
Anders65 Posted January 6 Posted January 6 @Hasse Om du vill får du gärna låna en Regal USB Reference kabel? En handbyggd USB-kabel i reference-serien med fokus på låga störnivåer, noggrann impedansanpassning och hög bandbredd. Till ett pris ca 8 kkr beroende på längd. Har fått riktigt goda vitsord från användare. /Anders @ Regal juha and Hasse 1 1 Quote
LPL Posted January 6 Posted January 6 47 minutes ago, Hasse said: Nja, jag dissar väl inte Shunyata men de Alpha xlr som jag provade tyckte jag lät slanka och analytiska i mitt system. Slanka och analytiska är långt ifrån hur jag skulle beskriva Shunyata's digitalkablar, visst hör man mer detaljer men över alla register. Vissa andra kablar som jag testat har jag mer upplevt som slanka eller analytiska i jämförelse. Det är ju smidigt och roligt att testa denna typ av kablar så varför inte börja med att låna hem Anders USB Reference. Anders65 1 Quote
calm Posted January 7 Posted January 7 Håller med @Anders65 att testa hans kabel. Har den nu permanent i stället för en Ansuz-dito som jag upplevde som lite vass och ”edgy” i jämförelse. Dock inte en värstingsvariant i Ansuz utan på deras instegsnivå. Regal öppnar upp på ett mer klangfullt och harmoniskt sätt utan för den sakens skull tappa i detaljer eller transparens. Stark rekommendation att testa! Gäller överlag Regals kablage och zero-tekniken som jag funnit passa min ljudfilosofi väl. Dessutom, som inte är huvudargumentet, till rimliga priser. Hasse and Anders65 2 Quote
Kilgore Posted January 7 Posted January 7 Ja tyvärr gör USB-kablar skillnad Har provat en hel del varianter av olika tillverkare (Ansuz, Supra, Wireworld, Entreq, Nordost m.fl) samt prisklasser, från någrta hundralappar till alldeles för dyra Hamnade till sist på Ansuz som var de jag tyckte lät bäst av de jag provade i min anläggning. Tror jag har en Ansuz modell D1 över som jag inte använder om det skulle vara av intresse. Hasse 1 Quote
Hasse Posted January 7 Author Posted January 7 16 hours ago, LPL said: Slanka och analytiska är långt ifrån hur jag skulle beskriva Shunyata's digitalkablar, visst hör man mer detaljer men över alla register. Vissa andra kablar som jag testat har jag mer upplevt som slanka eller analytiska i jämförelse. Det är ju smidigt och roligt att testa denna typ av kablar så varför inte börja med att låna hem Anders USB Reference. Jo jag får väl låna hem ett par och prova. Regal ligger prismässigt under mina nuvarande Siltech och det är ju positivt. Om Shunyata’s digitalkablar har en annan signatur än Alpha xlr så kan det också vara intressant men jag föredrog mina Synergistic Accelerator framför Alpha; bättre botten, mer klipp och fylligare. Kilgore 1 Quote
30Hzbone Posted January 7 Posted January 7 Köpte en ny DAC (s.m.s.l su-1) härförleden av typ "för billig för att låta bli att ha lite kul". Det satt en USB-C kontakt i DACen, så antingen strömförsörjning från phon-laddare vid lyssning från streamer eller via USB-kabel vid lyssning från dator. Eftersom många tycker att priset på kablar skall matcha elektroniken så föll valet på nedanstående kabel vilket visade sig vara ett utmärkt val. Så kul man kan ha för en ringa slant, också. Terminator 1 Quote
Anders65 Posted January 8 Posted January 8 On 2025-01-06 at 22:42, Anders65 said: Om du vill får du gärna låna en Regal USB Reference kabel? Bara att höra av sig via meddelanden här på Euphonia eller direkt till mig 🙂 anders.hansson@regalaudio.se Quote
Recommended Posts