Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kan visst inte hålla mig ifrån UI-design... :grin: 

Gjorde några enkla helt ovetenskapliga läsbarhetstester för att se på hur långt avstånd jag kan se vald ingång och aktuell volym på displayen. Gjorde testerna i två ljusförhållanden. Tända lampor och "halvmörkt" och med max kontrast på displayen. Min syn är inte jättebra just nu då jag borde byta glasögon. Testade två färger på displayen. Grönt där vår känslighet är störst och en guld-liknande kulör (Regal använder guld-kulör för Signature-kablar och på hemsidan). 

Läsbarhetsavståndet med riktig display blev ca 6m och samma med grönt och guld, vilket förklaras med att jag ser lite suddigt och det blir den begränsande faktorn. Men trots det tycker jag 6m är ganska bra. Med glasögon som är bättre anpassade efter synen skulle jag uppskatta läsavståndet till ca 8m.

image.png.c903e736367f4ef5e4733dd8471989ed.png

Posted
1 hour ago, Engelholm Audio said:

Har du övervägt att ha volympilarna uppåt och nedåt istället för höger/vänster? 

:grinsmilingeyes: Faktiskt en bra kommentar. Då blir det ju upp eller ner med volymen istället för att pilarna nu skall få en att först relatera till en volymratt där ökad volym brukar vara motsols. Det förstår vi "gamlingar" men vridmotstånd typ volymrattar är väl rätt så obsoleta idag. Pilarna nu är nog mer passande för en balanskontroll.

Posted

Jo, jag har testat både upp/ner och utåt och annan grafik, men kommit fram till att det primära verkar vara att få känslan av vart man kan trycka för att öka/minska volymen. Up/ned ökar tydligheten än mer, men jag har inte hittat grafik jag tycker blir snyggt. Tror det blir tillräckligt självförklarande med pilar utåt. 

Posted
1 minute ago, Bebop said:

:grinsmilingeyes: Faktiskt en bra kommentar.

Håller med, men jag ser det som en detalj. Hittar jag ett sätt som blir snyggt är det inte fel att byta till upp/ner.

Posted
1 hour ago, Bebop said:

:grinsmilingeyes: Faktiskt en bra kommentar.

Även en blind höna! ;)
(Nejdå...jag är inte kränkt). 

1 hour ago, Bebop said:

Kan du inte bara vända dem 90 grader åt varsitt håll?

Precis!

1 hour ago, Anders65 said:

image.png.0315cb465aac669bd16046ff492aaf2c.png

Bra med volympilarna. 

Min nästa polering vore "alignment". Mitten-kolumnen har 3 olika vertikal-positioneringar. XL/HB, volympilarna, 2 och 52.
Ett val ska göras, om XLR och RCA bara ska skillja sig i text eller också position. Störst tydlighet med både olika positioner och text, t.ex att XLR när bottom-aligned och RCA är top-aligned. I nedan layout byts bara texten, på samma position.
Vet inte om HB har nån "invers" eller nått annat? 

Jag tror jag hade alignat XLR, volympilarna och HB top-aligned och även storleksaligned, så att XLR och volympilarna har samma höjd. 

image.png.da03fbafe815a80ff80a718e9806a8f7.png

...ser att man nog kan göra guldiga och pilarna lite större (för ökad tydlighet). 

Posted

@Engelholm Audio kul att du testar lite med designen!

Ser poängen med linjeringen men jag tror ändå jag behåller typsnitt och linjeringen tills vidare. Men vem vet - jag kanske ändrar mig... Jag bytte till en tunnare font för elegansens skull. Behåller nog den tunna då läsbarheten är mycket bra ändå och att jag tycker det är snyggt att behålla linjebredd och bara jobba med storlek o färg. Med det är ju tycke o smak. Jag bytte även till ett lite elegantare typsnitt på textraden vilket jag tycker bidrar till uttrycket. Ser att du gjort pilarna liksidiga. Klart snyggare tycker jag. 

Posted

Typsnittet lägger jag ingen värdering i mer än att jag kan rekommendera att det harmoniserar med företagets övriga stilistiska profil (font på hemsidan, produktblad, etc) och såklart praktiska läsbarheten.

Alignmenten är såklart tycke och smak. Min åsikt är att ögat upplever det mer vilsamt ju mer alignment det är...eller omvänt uttryckts ju färre olika alignment det finns. Hjärnan vill sortera, kategorisera och förenkla.

Kul att bidra - men förstår att du har fler och större nötter att knäcka än detta så jag stannar här. :blush::foldedhands:

Posted

Jag använder Charlevoix Pro för "REGAL", i tryckt material mm och nu även här på displayen. 

Tack för all feedback och alla goda förslag :foldedhands: Sammantaget stora förbättringar sedan första försöket. 

Jo, jag har många utmaningar och väldigt mycket jobb framför mig i projektet. Men jag betar av en efter en så över tid händer det mycket ändå.

Posted

En lite uppdatering kring den inbyggda mjukvaran. 

Jag använder samma ESP32C3 som för DACen, men har uppdaterat till en modernare utvecklingsmiljö. Under alla tidigare projekt har jag skrivit C-kod i en traditionell IDE som körs på PC med nerladdning av kod till target via USB. Även om det har funnits en molnmiljö några år för Arduino så jag jag inte tagit steget dit förrän nu. En skillnad blir att nu kan jag uppdatera mjukvaran via WiFi och den vanliga internetanslutningen hemma genom OTA (Over the Air Update). Testade att koppla upp huvudkortet för förstärkaren till mitt trådlösa hemmanätverk nu ikväll och det fungerar riktigt bra att programmera kortet den vägen. Använder en liten stub-antenn som fungerar bra både för Bluetooth och 2.4 GHz WiFi.

Jag får se lite hur/om jag kommer nyttja möjligheten till fjärrmässig uppdatering av förstärkare via WiFi. Men i och med uppkoppling via internet och molntjänsten kan jag (om jag vill) även integrera mot smarta hemlösningar och Alexa. Men det blir en långt senare fråga om jag verkligen vill göra detta.

Har efter en del problem även fått igång kommunikationen mellan display och processorn så nu tror jag att förutsättningarna är på plats för att börja mjukvaruutvecklingen "på riktigt" tillsammans med min assistent, Chatgpt :smile:

Posted

Instämmer att den är fin, men jag vill ha fler knappar :smile:

Som minst volym, ingångsväljare och mute, men om det är andra saker som ska styras så en knapp för det (function/mode/menu eller liknande för styrning av utgång(ar), kanalbalans mm).

Vad händer om hunden eller barnbarnet har snott fjärren eller om den pajar eller bara försvunnit?

Posted
2 hours ago, calle_jr said:

Vad händer om hunden eller barnbarnet har snott fjärren eller om den pajar eller bara försvunnit?

En mycket relevant fråga - svaret är att trycka på exempelvis "Mute" på displayen. Men visst är det inte alls samma sak som vridomkopplare, men i vilket fall så kan man välja Ingång, volym och mute genom att trycka direkt på displayen. Utan att gå via menyer. Allt går att ställa in via displayen. 

Posted

Dags för en liten uppdatering om hur projektet framskrider. Det har gått lite långsammare ett tag, men mest på grund av kabeljobb och att jag var på HiFi-mässan i Hamburg. Men jag har jobbat på med att skriva kod, vilket tar rätt mycket tid trots min assistent Chatgpt. Använder min assistent på tre sätt numera. Dels för att ta fram förslag på hur delfunktioner kan kodas, men de senaste dagarna även för kodgranskning och felsökning. Hade ett fel relaterat till I2C-bussen där jag inte lyckades styra en portexpander för ingångsrelän. Även om jag gjort liknande kod tidigare var detta problem svårt att lokalisera. Det ringades in efter några timmar till att kretsen inte svarade på tilltal helt enkelt. Jag bad Chatgpt skriva testkod för att söka av adressrymden och nu hittade jag kretsen på en annan I2C-adress :-)

Har nu grundläggande funktionalitet via användargränssnittet på plats tillsammans med processor o ingångskort. Finns saker att fila på och komplettera men släpper det för nu. Kommer skifta över till en första driftsättning av monoslutstegen. 

Videoklipp

Vill lägga till en sak. Ta hand om nära o kära och ta vara på tiden.

Igår fick jag ett fruktansvärt besked att en nära kollega till mig har cancer som verkar ganska illa. Han är 27år och ska fylla 28 på måndag. Varför???

/Anders 

Posted

Tråkigt Anders :frown:

Vi håller tummarna för att det går bra.

On 2025-02-07 at 15:43, Anders65 said:

Varför???

För att naturen inte styrs av empati, barmhärtighet eller rättvisa även om alldeles för många tror det.

De egenskaperna har människan och vissa djur utvecklat genom evolution för att de gynnar oss.

On 2025-02-07 at 15:43, Anders65 said:

Använder min assistent på tre sätt numera.

Imponerande!