Anders65 Posted December 29, 2024 Author Posted December 29, 2024 Även om det är lite tidigt att säga för mycket om inställningar och menysystemet via displayen så har jag valt en 3.9" färg IPS TFT med kapacitiv touch. Jag är för enkelhet i grafik och menysystem, men det behöver även vara mycket självförklarande. Bilden nedan visa hur viloskärmen skulle kunna se ut, men jag kommer så klart jobba vidare med ev. grafik mm. Displayen är fullfärg så det går att jobba med grafik, gråskalor och färger. calm, Double A and Perfect sense 3 Quote
Bebop Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 1 hour ago, Anders65 said: hur viloskärmen skulle kunna se ut Hoppas inte att du väljer ”kinesblått” som ur läsbarhetssynpunkt är det sämsta för ögat. En del, t ex Aesthetix och VTL blandar i lite rött för att sänka frekvensen men riktigt bra blir det inte. Själv föredrar jag grön text. Den bländar aldrig, den syns både i ljust och mörkt rum, den är avläsbar på långt håll och det är en ljusfrekvens som är vänlig mot ögats känslighet. Audio Research får mitt hederspris när det gäller funktionella displayer designade för det mänskliga ögat. Vitt på svart som i ditt exempel är också rätt bra. Vad som är snyggt kan man tycka vad man vill om. Jag utgår enbart från vad som funkar bra för ögat. Sammy 1 Quote
triomio Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 Det skulle vara optimalt om användaren själv kunde ställa in färg, ljusstyrka och kontrast. Du skriver att det är en touch-skärm. Skulle man kunna nyttja den för stby-läge och skippa knappen helt? Quote
Anders65 Posted December 29, 2024 Author Posted December 29, 2024 13 minutes ago, Bebop said: Audio Research får mitt hederspris när det gäller funktionella displayer designade för det mänskliga ögat. Vitt på svart som i ditt exempel är också rätt bra. Jag har grönt och/eller vitt ljus och gråskalan att välja mellan då DACen har gröna LEDar 👍 vitt är bra men måste vara rätt tunn font för att inte lysa upp för mycket. Gillar displayen på bilden med Audio Research. Quote
calm Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 1 hour ago, Anders65 said: Jag har grönt och/eller vitt ljus och gråskalan att välja mellan då DACen har gröna LEDar 👍 vitt är bra men måste vara rätt tunn font för att inte lysa upp för mycket. Gillar displayen på bilden med Audio Research. Eftersom du eftersträvar en viss stil på designen som andas exklusivitet , kraft men också enkelhet så är väl ARC:s utförande i stil med detta. Färgvalet kunde vara en option som möjligen är ett plus. Men naturligtvis ingen direkt avgörande fråga för valet av förstärkare eller annan utrustning för den delen heller. Men bra med enhetlighet genom produktlinjen i vart fall. Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 30, 2024 Author Posted December 30, 2024 15 hours ago, triomio said: Du skriver att det är en touch-skärm. Skulle man kunna nyttja den för stby-läge och skippa knappen helt? Precis. Överväger olika alternativ nu. Quote
octavia rs Posted December 30, 2024 Posted December 30, 2024 16 hours ago, Anders65 said: Jag har grönt och/eller vitt ljus och gråskalan att välja mellan då DACen har gröna LEDar 👍 vitt är bra men måste vara rätt tunn font för att inte lysa upp för mycket. Kanske en möjlighet att välja att skärmen stänger ner sig efter en stund när man justerat nått? Jag har den möjligheten på min TAD DAC att displayen är normalt släckt och tänds upp vid volymändring eller att samplingsfrekvensen ändrar sen efter ett par sekunder släcks den igen så bara en liten orange/gul rätt svag diod lyser att den är igång. Terminator and Anders65 2 Quote
Anders65 Posted December 30, 2024 Author Posted December 30, 2024 40 minutes ago, octavia rs said: Kanske en möjlighet att välja att skärmen stänger ner sig efter en stund när man justerat nått? Jag har den möjligheten på min TAD DAC att displayen är normalt släckt och tänds upp vid volymändring eller att samplingsfrekvensen ändrar sen efter ett par sekunder släcks den igen så bara en liten orange/gul rätt svag diod lyser att den är igång. Jag tänker lite åt det hållet. Exempelvis att dimma ner ljuset på displayen efter en stund utan aktivitet. Jag behöver visa något på displayen så att man ser att den är på eller i standby eftersom jag inte har någon separat LED Quote
calm Posted December 30, 2024 Posted December 30, 2024 9 minutes ago, Anders65 said: Jag tänker lite åt det hållet. Exempelvis att dimma ner ljuset på displayen efter en stund utan aktivitet. Jag behöver visa något på displayen så att man ser att den är på eller i standby eftersom jag inte har någon separat LED Hade den funktionen på ASR:n som kunde stänga efter 20 sekunder om man ville. I övrigt ett stort antal olika inställningsmöjligheter. Ett föredöme i sammanhanget, dock inte färgval. Men fullt tillräckligt för mina önskemål och val Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 30, 2024 Author Posted December 30, 2024 3 minutes ago, calm said: Hade den funktionen på ASR:n som kunde stänga efter 20 sekunder om man ville. I övrigt ett stort antal olika inställningsmöjligheter. Ett föredöme i sammanhanget, dock inte färgval. Men fullt tillräckligt för mina önskemål och val Jag hoppas att det blir ett enkelt och bra menysystem med grundläggande funktioner i början. Kanske för att kunna uppdateras. Fjärruppdatering ligger på önskelistan, men oklart om jag kommer kunna lösa det. Men först ska jag konstruera mekanik mm klart - vilket är det jag kämpar med just nu Även om jag har ett modernt och bra solidmodelleringsprogram i Autodesk Fusion 360 så blir det ändå mycket jobb att göra alla detaljritningar. juha and calm 2 Quote
Anders65 Posted January 14 Author Posted January 14 Det är alltid lika kul när det börjar finnas riktigt hårdvara som kretskort. Bilden nedan visar första kretskortet till förstärkaren. Har byggt en rigg så att jag kan jobba med driftsättning av centrala delar och inte minst mjukvaruutveckling tills jag har mekanik och resten på plats. Mjukvaran utvecklas med Arduino-IDE som jag använt för tidigare prototyper men även för den inbyggda mjukvaran i DACen. Eftersom jag egentligen inte är en mjukvaruutvecklare så tar den den biten extra mycket tid. Användargränssnittet och touch-sensor-delen blir nog mest tidsödande skulle jag gissa. Terminator, lindvall, Metal and 3 others 6 Quote
Anders65 Posted January 15 Author Posted January 15 Jag tror inte det finns något mer nervöst än att slå på spänningen för första gången på ett nytt kretskort eller en ny konstruktion. Vad kommer inte att fungera? Har jag gjort någon tabbe? Är kabeldragningen verkligen rätt? Är monteringen rätt? Finns det kanske överlödningar? Har jag tänkt fel eller gjort fel i någon CAD-symbol? Felkällorna är otroligt många och allt måste vara rätt på en gång (eller alla kritiska delar i alla fall). Men så här gör jag första spänningssättningen: 1. Börja med strömförsörjningen. Jag använder alltid automatsäkring på 230VAC-kabeln under labbande. Se till att inte riskera att kunna komma åt 230VAC av misstag. Kan rekommendera Scheider eller motsvarande dvärgbrytare som automatsäkring. Helst snabb (klass B). Och inte högre amperetal än nödvändigt förstås. 2. Trippelkolla allt kablage så inget är felvänt. Kolla även mot schemat. 3. Dela upp spänningssättningen i så små delar som möjligt. Jag började här med huvudströmmen, likriktning, glättning. Men eftersom förstärkaren har så stor trafo (2000VA) och stora kondensatorer att ladda upp så måste man ha konstruerat in begränsning av inrusningsströmmar. Inte alla tillverkare har tydligen det, men då blinkar det till i lyset eller så bränner man i värsta fall en säkring när man slår på förstärkaren. Så in mitt fall ingår även den funktionen i första testet. 4. Andra delen - och den mest nervösa är att koppla in kretskort med den lokala strömförsörjningen, mikroprocessor mm. I detta fall tas hög och en extremt kraftfull råspänning ner till 5V och 3,3V på kretskortet. Spänningar som distribueras till digitala delar, sensorer, styrdelar mm. Jag har alltid en LED direkt till 3,3V på kretskorten så jag snabbt ser om den är ok eller inte. Jag kopplar även in en amperemeter i serie med strömförsörjningen till kretskortet vid första påslaget och ser till att jag kan bryta strömmen på ett ögonblick om det skulle vara någon allvarligt problem. 5. När jag slagit på spänningen och inget ryker... så tar jag min IR-kamera och scannar temperaturen på alla komponenter på kretskortet. Om man som jag gör en hel del kretskort kan jag verkligen rekommendera en sådan. Helt ovärderlig vid felsökning. Eftersom man ändå bör veta ungefär hur varma de komponenter med viss förlusteffekt borde vara är det lätt att se om något är tokigt. Det är viktigt att man har ordentlig koll på förlusteffekter under konstruktionsarbetet. 6. När temperaturerna ser normala ut är det dags att mäta spänningar på kortet. Inte bara från strömförsörjningen utan även kring diskreta regulatorer mm. 7. När allt ser bra ut är det dags att testa om programmeringsmiljön som körs på PC kan kommunicera med mikrokontrollern. Så långt hann jag ikväll - och allt gick bra :-) Puuh... Lite att trimma in kring inrusningsströmmens begränsning, men det är detaljer i sammanhanget. 300B, lindvall, parsifal and 9 others 11 1 Quote
AlfaGTV Posted January 16 Posted January 16 Det är en enorm förmån att få följa med i ditt utvecklingsarbete Anders, stort tack för din transparens och generositet! 🙏🏻 Anders65, P-pan, Terminator and 2 others 5 Quote
LPL Posted January 16 Posted January 16 11 hours ago, Anders65 said: Jag tror inte det finns något mer nervöst än att slå på spänningen för första gången på ett nytt kretskort eller en ny konstruktion. Vad kommer inte att fungera? Har jag gjort någon tabbe? Är kabeldragningen verkligen rätt? Är monteringen rätt? Finns det kanske överlödningar? Har jag tänkt fel eller gjort fel i någon CAD-symbol? Felkällorna är otroligt många och allt måste vara rätt på en gång (eller alla kritiska delar i alla fall). Men så här gör jag första spänningssättningen: Spännande Ska man pilla med 230V är det värt att påminna om att man bör hålla extra koll på fasen och att dubbelkolla då det är lätt hänt att fas och nolla blandas ihop, speciellt om man använder en Schuko-stickpropp. Jag brukar se till att använda ett eluttag med tvåpolig brytare lätt tillgänglig vid arbetsplatsen för att vara på säkra sidan. Vid test och felsökning av strömförsörjning och förstärkare brukar jag använda mig av en vridtransformator för att smyga igång spänningen, det brukar bli mindre nervöst då. Anders65 1 Quote
Anders65 Posted January 16 Author Posted January 16 @LPL - Bra tips! Någon gång kanske jag skaffar en vridtransformator LPL 1 Quote
Anders65 Posted January 19 Author Posted January 19 Började skissa lite på hur man kan bygga menysystemet. Displayen är en så kallad "smart" IPS TFT-display med kapacitiv touch. Tanken är att börja med ett minimalistiskt menysystem som går att utöka. Dels för utökad funktionalitet och dels för att i framtiden kunna göra inställningar på RIAA-modul och en eventuell filtermodul. Bilden nedan visar första utkastet för hur det skulle kunna fungera. Notera att den är bara den svarta rektangeln som visar en möjlig UI-design. I den är vit text/symboler "inputs" medan grönt är "utdata". Tar förstås gärna feedback AlfaGTV, Bebop, lindvall and 1 other 4 Quote
Anders65 Posted January 19 Author Posted January 19 Det blev ett försök till UI-design idag. Det blir ofta lite begränsningar i hur man kan göra när man kommer till verkligheten... Jag fick stryka idén att trycka länge vart som helst på displayen för att sätta förstärkaren i standby. Gick inte att realicera. Displayen har ett eget flashminne och en egen processor vilket gör att man kan ladda in själva användargränssnittet i display-modulen. Processorn i förstärkaren pratar sedan med displayen via en serieport. Det visade sig riktigt smidigt att utveckla användargränssnittet på utvecklingsmiljön som displaytillverkaren erbjuder. Bilderna nedan visar några screenshots över hur det ser ut just nu. I standby Under drift När man ska justera någon inställning triomio, calm and lindvall 3 Quote
Terminator Posted January 19 Posted January 19 Kul att följa detta! Är tanken att det ska vara en ytterligare strömbrytare på fronten som bryter strömmen helt, i tillägg till stand by-knappen på displayen? (Ser ut att sitta en på tidigare bilder i tråden) Anders65 1 Quote
Anders65 Posted January 20 Author Posted January 20 8 hours ago, Terminator said: Kul att följa detta! Tack @Terminator Det kommer finns en brytare på baksidan placerad över strömanslutningen som bryter strömmen helt. Standbyläge via display, app (bluetooth) eller fjärr. Har blivit lite justeringar sen bilderna. Quote
Bebop Posted January 20 Posted January 20 10 hours ago, Anders65 said: Under drift Ett skolexempel på hög läsbarhet med ögonvänlig frekvens. Undantaget är den röda avstängningssymbolen men den behöver man inte se förrän man går fram och slå över till stand-by. Jag har en kommentar kring minustecknet. Jag förstår varför det finns men det ser jag mer som någon form av ingenjörslogik. För en ljudkonsument och en mer vardaglig logik så betyder 0 dB att det är tyst. Det behövs inte ens skrivas ut dB för att förstå det. När man sedan drar på volymen till 20 (med eller utan dB) så förväntar man att 20 låter mer än 10. Utgå från kundnyttan. Den viktigaste funktionen med volymkontrollen för en konsument är att den blir en referens för hur högt jag spelar. Den siffran skiljer sig från försteg till försteg. I mitt eget fall för VTL, så kan jag läsa i bruksanvisningen att varje steg motsvarar ca 0,7 dB och går från ”00” till ”99” men det säger ju inget om hur många dB som kommer ut i rummet i form av musik. Jag brukar hamna på 25-40 beroende på musik, stämningsläge och hur aktiv lysnningen är. Dessutom kan jag anpassa nivåerna så att jag slipper dra upp ner volymen vid byte av källa. lindvall, AlfaGTV and Shamrock 3 Quote
AlfaGTV Posted January 20 Posted January 20 Jag tycker det är snyggt, men jag är skeptisk till att klumpa ihop menyer och urval på en så liten display. Det är för plottrigt för oss gamla gubbar med dåligt närseende! 😀 Förslag, för att minska plottret: Standardläge: Kort touch: touch på sidopilar ändrar texten till aktuell ingång. Lång Touch, första Meny-alternativet, bläddra mellan optionerna med pilar, touch på mitten ändrar menyn (eller Menu som beskr. Kort touch på ordet ändrar alternativet till t.ex. Disp, RIAA etc...) För dessa båda ovan ändras titeln till det man kan justera med pilarna, passivitet i 2 sek backar i menystrukturen etc. parsifal 1 Quote
calm Posted January 20 Posted January 20 Gillar ditt ursprungsförslag med stora siffror för volym och bokstäver för input. Det räcker Av- och på kan sitta på fjärr och kompletteras med standbyknappen på framsidan. Quote
Anders65 Posted January 20 Author Posted January 20 1 hour ago, Bebop said: Ett skolexempel på hög läsbarhet med ögonvänlig frekvens. Undantaget är den röda avstängningssymbolen men den behöver man inte se förrän man går fram och slå över till stand-by. Jag har en kommentar kring minustecknet. Jag förstår varför det finns men det ser jag mer som någon form av ingenjörslogik. För en ljudkonsument och en mer vardaglig logik så betyder 0 dB att det är tyst. Det behövs inte ens skrivas ut dB för att förstå det. När man sedan drar på volymen till 20 (med eller utan dB) så förväntar man att 20 låter mer än 10. Utgå från kundnyttan. Tack @Bebop Tanken med den nedtonade och röda avstängningssymbolen är precis som du skriver. Den är inte en del av "normal användning" men funktionen behöver finns och nås direkt. Tänkvärda tankar kring volym - den är det mest centrala och måste kunna ses enkelt på långt håll. Därav stora gröna siffror. Logiken kring -XX dB är att volymkontrollen egentligen är en justerbas dämpsats med ett antal fasta steg (64 st i mitt fall). Lägsta volymen blir med en "teknisk" lösning -64dB och 0 dB max volym. 0-100 blir förstås inte bra med 64 steg så alternativet skulle vara 0-64, men då tror kanske användare att det är något fel på apparaten Så då kommer jag bara på stapel/cirkel-diagram som alternativ men tycker det blir för otydligt vilken volym man har ställt in. Jag vill gärna se ett värde. Lite svårt att hitta en helt ideal lösning. Quote
VoicesInMyHead Posted January 20 Posted January 20 svårt att göra bra displayer och användargränssnitt och vi alla har väl olika idéer om hur man vill ha det, men det bästa är nästan alltid att hålla det så enkelt som möjligt. jag håller med andra om stora tydliga siffror och inte en massa klutter, dessutom så skulle jag vilja lägga till min favoritfunktion för displayer och olika indikatorer och det är att de stänger av och på sig automatiskt, dvs att displayen alltid är AV men om jag t.ex höjer/sänker volymen så tänds de för att sedan slockna efter typ 5-6 sekunder igen. jag gillar inte att saker står och konstant lyser i min anläggning utan anledning. AlfaGTV and Bebop 2 Quote
Anders65 Posted January 20 Author Posted January 20 59 minutes ago, AlfaGTV said: Jag tycker det är snyggt, men jag är skeptisk till att klumpa ihop menyer och urval på en så liten display. Det är för plottrigt för oss gamla gubbar med dåligt närseende! 😀 Förslag, för att minska plottret: Tack @AlfaGTV Håller med om att det ser lite plottrigt ut. En viktig sak jag vill hålla mig till är att användargränssnittet ska vara självförklarande, men det får inte som du skriver inte bli för mycket information på en skärm. Lite klurigt förstås. När jag testade att trycka på olika val på den riktiga displayen så tror jag borde det fungera bra även för de äldre och med kraftiga händer. Tackar för dina tänkvärda förslag! AlfaGTV 1 Quote
Bebop Posted January 20 Posted January 20 54 minutes ago, Anders65 said: Logiken kring -XX dB är att volymkontrollen egentligen är en justerbas dämpsats med ett antal fasta steg (64 st i mitt fall). Bingo! Där fick vi ingenjörslogiken illustrerad. Jag smådjävlas lite med dig med följande scen från hemmet… - Älskling, kan du öka dämpsatsen lite? - Javisst, var har du lagt den? - Nej, vad gör du nu? Du skulle öka? - Det är ju det jag har gjort… nu har jag ökat volymen. Du bad mig ju att öka… eller - Älskling, kan du sänka volymen lite? - Ja visst. - Tack, det blir bra… 54 minutes ago, Anders65 said: då tror kanske användare att det är något fel på apparaten Hur tänker du med bilar? Innebär en hastighetsmätare som är graderad till 220 km/h att det är bilens maxfart? Oavsett om din display är maxad vid 100 eller 64 så har jag svårt att inse att kunder kommer att dra upp till den volymen. Och som sagt, 32, 47, 64 eller 100 står ju bara för ett referensvärde, mer eller mindre. När min förförstärkare står vid ca 35 pytsar jag ut ca 90 dB(C) en meter från högtalarna. Förstärkningen från försteget är ca 24 dB om jag förstått det rätt. Det enda som betyder något för mig är vad ”40” står för här hos mig och det är vare sig, dB, Volt eller Watt. Det är bara ett värde som jag associerar till volumnivå baserad på upplevelse. Inget annat. Anders65, lindvall and Shamrock 3 Quote
AlfaGTV Posted January 20 Posted January 20 1 minute ago, Bebop said: nu har jag ökat volymen Rätt korkad beteckning eg. då volym ju är något helt annat. En kubikmeter? Men Anders kanske kan föregå med ett lysande exempel och skrota begreppet VOLYM till förmån för det han avser visa på displayen ATT(enuation). Då finns det även en logisk koppling till minus-värden. Quote
Bebop Posted January 20 Posted January 20 21 minutes ago, AlfaGTV said: skrota begreppet VOLYM till förmån för det han avser visa på displayen ATT(enuation). Då finns det även en logisk koppling till minus-värden. Ännu en ingenjör… … och hur skall du ersätta ”sänk ljudvolymen, du spelar högt!” Skall det istället bli ”Sänk attenutionen, den för hög” eller betyder ”höj” att ljudet skall sänkas… Shamrock and AlfaGTV 2 Quote
Anders65 Posted January 20 Author Posted January 20 6 minutes ago, VoicesInMyHead said: svårt att göra bra displayer och användargränssnitt och vi alla har väl olika idéer om hur man vill ha det, men det bästa är nästan alltid att hålla det så enkelt som möjligt. jag håller med andra om stora tydliga siffror och inte en massa klutter, dessutom så skulle jag vilja lägga till min favoritfunktion för displayer och olika indikatorer och det är att de stänger av och på sig automatiskt, dvs att displayen alltid är AV men om jag t.ex höjer/sänker volymen så tänds de för att sedan slockna efter typ 5-6 sekunder igen. jag gillar inte att saker står och konstant lyser i min anläggning utan anledning. Tackar för feedback och förslag @VoicesInMyHead Yes, vi har alla våra egna preferenser och erfarenheter kring användargränssnitt. En del väljer grafik för att minska "klutter" andra bygger hierarkier där man måste klicka sig fram och en tredje bygger på att användaren lärt sig något eller har läst manualen. En cool tanke vore att känna avstånd till om något står framför förstärkaren och då tända upp de val som finns på displayen - men mer en kul idé än praktiskt genomförbart Men kanske skulle ett alternativ vara att dimma ner allt utom volym-siffrorna efter 5-6 sekunder. Så fort man rör dimmade delar på displayen eller motsvarande på fjärr/app så tänds den aktuella delen eller hela displayen upp. Ska nog kika på detta lite mera Quote
Anders65 Posted January 20 Author Posted January 20 31 minutes ago, Bebop said: Bingo! Där fick vi ingenjörslogiken illustrerad. Jag smådjävlas lite med dig med följande scen från hemmet… Underbart!!! Tackar för ett scenen du målar upp - mycket bra Min spontana tanke när den gick från 0-100 till 0-64 var att tänka procent. Vad är det för fel på denna apparat som inte kan ge 100% volym... Problemet är att 0-64 inte har en enhet eller procent. Varför skulle just 64 vara max volym? Eller så spelar det ingen roll, eftersom det viktigaste tycker jag är att ha ett värde att förhålla sig till. - Älskling, kan du sänka volymen till 10? (för jag vet att just 10 är lagom högt) Bebop and lindvall 1 1 Quote
Recommended Posts