Double A Posted December 18, 2024 Posted December 18, 2024 1 hour ago, Anders65 said: Men jag gör detta för att utmana mig och kanske få fram något som är unikt. Tiden får utvisa. Jag tycker mig se många likheter mellan ditt synsätt och min egen inställning till den här hobbyn. Och jag tycker det är så härligt med dig, för du plockar ner allt på en teknisk nivå (som jag inte alltid hänger med på☺️) och vi slipper allt försäljnings tugg👍😊 Jag ser fram emot fortsättningen på detta projekt❤️ Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 18, 2024 Author Posted December 18, 2024 4 hours ago, calm said: I samband med test av min Moonriver integrerade förstärkare 404 och mina Ktema-högtalare så uppstod någon form av impedansproblem relaterat till just den förstärkarkonstruktionen , kablar och högtalare. Du löste problemet med någon form av brygga. Har naturligtvis glömt varför och eftersom det varken uppstod på ASR eller för den sakens skull Pilium integrerade och var just kopplat till Moonriver integrerade. Har inte upplevt samma problem vid bruk av Moonriver förstärkaren till mina Sonus faber Electa Amator II. Men uppenbarligen så var den något för klen för att driva Ktema. Detta relaterat till effekten om jag minns rätt. Eller minns jag fel? Just frågan om drivning av olika högtalarlaster i relation till förstärkareffektet och valet av högre effekt mellan prototypen och tänkt slutprodukt får du gärna utveckla. @calm bra att du tar upp detta här. Lösningen blev ett externt zobel-nät som monterades över högtalarterminalerna för att lugna ner förstärkaren. Zobel-nät påverkar inte ljudet i sig, men beroende på kombinationen av högtalarkablar, högtalarens egenskaper och förstärkares tålighet mot strömmar som inte ligger i fas med spänningen hos signalen (på grund av induktiv/kapacitiv last eller EMK) så kan instabilitet hos förstärkare uppstå. Högtalarkablar med låg indukans (låg dämpning) och återkopplade förstärkare som i sin konstruktion har väldigt liten fas/gain-marginal i sin konstruktion i kombination med vissa högtalares egenskaper. Det finns ingen att förlora på att konstruera med en god fas/gain-marginal i förstärkare. Naim var kända för detta problem där tillverkaren rekommenderade att endast använda vissa högtalarkablar. Problemet berodde nog inte på att Moonriver var för klen, utan på dess konstruktion kring den interna återkopplingen av utsignalen i kombination med Ktema och högtalarkablar med låg induktans. Att jag ökar effekten har andra orsaker. Delar upp anledningarna till ökad uteffekt och därmed en kraftigt dimensionerad strömförsörjning i olika delar. 250000 uF kondensatorer är till för att få låg impedans ända ner till de lägsta frekvenserna och öka oberoendet till impedansen i nätuttaget. Samma anledning till att jag använde batterier tidigare, men som orsakade för mycket problem att hantera i en produkt. Kraftigt utsteg (32st) effekttransistorer och ett drivsteg som ser till att förstärkaren kan driva laster ner till 1 ohm utan problem. Bakgrunden är att utan återkoppling så finns inget som "lagar" problem med förstärkarens interna strömförsörjning eller utsteg. Utan återkoppling blir ljudet direkt beroende av förstärkarens inbyggda kapacitet och förmåga. För att kunna uppnå den transparens och de ljudkvalitéer jag vill kan jag inte nyttja återkoppling, men det ställer då högre krav på att dimensionera kraftigt. Att driva många parallella transistorer som inte är exakta kopior av varandra kräver lite extra av drivningen, men det medför inga direkta svårigheter. Uteffekten i sig handlar som att förstärkaren inte på något sätt ska begränsa användningen i form av högtalare eller storlek på lyssningsrum. Hög uteffekt är ett av flera områden där förstärkaren inte ska ligga i närheten av sin förmåga vid normal lyssning. Stor bandbredd, snabba stig/fall-tider, kunna driva laster ner till 1 ohm är andra områden där jag vill ha stora marginaler. Men så klart om ljudet når den nivå jag strävar efter, så behöver även olika aspekter kunna matchas med de bästa integrerade på marknaden oavsett pris. Där är uteffekten i 8, 4 och 2 ohm en parameter trots allt. Men jag har inte bestämt vad uteffekten kommer att ligga på än. calle_jr and calm 1 1 Quote
Anders65 Posted December 18, 2024 Author Posted December 18, 2024 En ofta stor skillnad mellan hembyggen och prototyper är hur mycket skyddsmekanismer man behöver bygga in. När man gör en produkt behöver man både ta hänsyn till elsäkerhetskrav och att säkerställa att förstärkaren inte går sönder om ansluten utrustning går sönder eller och förstärkaren själv går sönder - så att inte högtalarna kan ta skada. Och att göra detta utan att påverka ljudegenskaperna kan göra att man behöver tänka till lite gällande både design och komponentval. Tänkte kort gå igenom skyddsmekanismerna som jag bygger in. Transientskydd mot ESD (elektrostatiska urladdningar) på ingångarna Finns mycket att välja på på marknaden men låg kapacitans är väldigt viktigt. Kan rekommendera klampdioder med liten kapacitans. De jag valde har max 5 pF. DC-skydd på ingångarna Om en signalkälla av någon anledning skickar ut en DC-spänning, om än liten, så får inte förstärkaren vara DC-kopplad utan servo, eftersom DC på högtalarutgångarna kan förstöra högtalarna. Löste det så att jag tillåter en viss DC in och har DC-servo. Temperaturövervakning Viktig att slå ifrån förstärkaren så att den inte blir överhettad. Dels vid överlast men även vid för hög omgivningstemperatur eller på grund av att det inte finns tillräckligt med luft kring förstärkaren. DC-övervakning på högtalarutgångarna Detta är nog kanske det viktigaste skyddet som ska skydda högtalarna om förstärkaren av någon anledning går sönder. Eftersom jag inte vill ha ett relä i serie med signalen till högtalarna blev det en lösning där jag kan slå ifrån drivningen till effekttransistorerna men även strömförsörjningen till hela utsteget. Kortslutningsskydd på högtalarutgångarna Även om det är lite osannolikt att någon kortslutning uppstår är det ett krav att skydda utgångarna mot detta. Jag löste det med en typ av säkringar. Skydd mot höga spänningar på högtalarutgångar Eftersom drivningen till effekttransistorerna kan slås av måste utgångarna skyddas mot överspänningar. Skydd mot höga startströmmar När man använder större transformatorer och när man laddar stora kondenstorbankar kan det uppstå mycket höga startströmmar i nätanslutningen. Jag löser detta med PTC och relä på primärsidan som är styrt av mikrokontrollern. Skydd mot överström En säkring på primärsidan ska man alltid ha. Underspänningsskydd Spänningen till förstärkarstegen övervakas mot underspänning eftersom detta kan göra att vissa delar inte fungerar korrekt. Interna kortslutningsskydd I distrekta spänningsregulatorer använder jag PTC-motstånd för kortslutningskydd. Kör bara med egna diskreta regulatorer för känsliga delar som försteget. Bebop, calle_jr and calm 3 Quote
Engelholm Audio Posted December 19, 2024 Posted December 19, 2024 On 2024-12-17 at 20:22, Anders65 said: Ingen fara :-) Och jag är lite slarvig på att förklara. Med ett steg menar jag här exempelvis ett buffertsteg, ett förstärkningssteg eller utsteget med dess effekttransistorer och drivtransistorer. Nollgenomgången är intressant för ett klass AB-steg när drivningen av signalen skiftar mellan push-pull transistorerna. Aha. Då är jag med. Intressasnt hur ordet "steg" kan sättas i olika kontext och därmed rendera hela olika tankebanor! Och det känns väldigt naturligt att nollgenomgången borde vara ett av de absolut viktigaste områdena för ett AB steg. Det är lixom akilleshälen för konstruktionens övriga fördelar. Och när jag tänker på det, är det en "hand-over" vilket alltid är kritiskt - även i processer och mellan människor/team. On 2024-12-17 at 20:22, Anders65 said: Bilden nedan visar linjäritet mellan VAS och förstärkarens utgång vid 20 kHz sinus och 2,4 resp. 8 ohms last. Den kurva som lutar mest är den med 2 ohms last. X-axeln är spänningssvinget från VAS-steget medan Y-axeln är skillnaden mellan spänningssvinget från VAS (Voltage Amplification Stage) och förstärkarens utgång. Med oändlig dämpfaktor skulle alla tre kurvorna ha samma lutning. Men det finns mycket mer att läsa ut från detta enkla diagram. Jag tror kanske inte andra gör denna typ av simuleringar, men för mig har nog denna tillsammans med traditionell fyrkantvåg gett mest just för optimeringar. Sen blir det skillnader i vad man måste jobba med för optimeringar med resp. utan feedback. Och jag kör helt utan återkoppling från utsignalen. Jag har inte heller någon lokal loop-feedback i VAS eller utsteget. Intressant. Så hur blir det om vi tänker oss samma förstärkare men med olika dämpfaktorer? Simuleringarna skulle i fallet med oändlig dämpfaktor ge samma lutning. Men med lägre dämpfaktor ändras lutningen. Om vi sätter detta tillsammans med två olika högtalare där impedansen skiljer sig, så kommer förstärkarna ge olika objektiva resultat (tonalitetsskillnader, alltså "bara magnitud" skillnad) där matchningen kan vara mer eller mindre gynsam åt vilket håll som helst - givet att allt kan spela i övrigt i olika system/rum. Reflektioner och tankar kring detta? Quote
Anders65 Posted December 19, 2024 Author Posted December 19, 2024 4 hours ago, Engelholm Audio said: Aha. Då är jag med. Intressasnt hur ordet "steg" kan sättas i olika kontext och därmed rendera hela olika tankebanor! Och det känns väldigt naturligt att nollgenomgången borde vara ett av de absolut viktigaste områdena för ett AB steg. Det är lixom akilleshälen för konstruktionens övriga fördelar. Och när jag tänker på det, är det en "hand-over" vilket alltid är kritiskt - även i processer och mellan människor/team. Jo precis. Överlämning är central i alla kontexter Utöver nollgenomgången så fokuserar jag mycket på själva kurvformen vid olika frekvenser och olika laster genom diagramet jag presenterade. Nollgenomgång, linjäritet och symmetri är områden jag tycker diagrammet är mycket användbart för. Man kan se motsvarande genom harmonisk distortion, men ur ett optimerings-perspektiv tycker jag detta diagram är effektivare att jobba med. Det är ett sätt att fokusera mera på själva kurvformen i mätningar/simuleringar än siffror - det är kurvformer som är musiken vi lyssnar till. Men det behövs ett flertal olika "vyer" för en hyfsat heltäckande bild över hur en förstärkare fungerar avseende signalens tidsdomän. Simulering med reaktiv last menar jag är av störst intresse i återkopplade förstärkare. Har provat med simuleringsmodellen av min konstlast, men gör nu bara simuleringar med resistiva laster. 4 hours ago, Engelholm Audio said: Så hur blir det om vi tänker oss samma förstärkare men med olika dämpfaktorer? Eftersom högtalares impedans är komplex och vanligen varierar kraftigt med frekvensen så kommer olika dämpfaktor hos en förstärkare kommer att få annan påverkan på ljudet än de rent resistiva effekterna av olika dämpfaktorer. 4 hours ago, Engelholm Audio said: Om vi sätter detta tillsammans med två olika högtalare där impedansen skiljer sig, så kommer förstärkarna ge olika objektiva resultat (tonalitetsskillnader, alltså "bara magnitud" skillnad) där matchningen kan vara mer eller mindre gynsam åt vilket håll som helst - givet att allt kan spela i övrigt i olika system/rum. Reflektioner och tankar kring detta? Jo, jag tror att det mycket väl kan hända lite olika saker med ljudet beroende på hur känsliga högtalarna är för "styvheten" i drivningen. Kan tänka mig att högtalares distortion, efterklang, resonanser och filteregenskaper kan påverkas lite olika av förstärkarens dämpfaktor. Sen kopplar det även i någon mån till lyssningsrummets resonanser och efterklang. Men en dämpfaktor inom säg 50-200 har med det jag lyssnat mig till ganska marginell betydelse i förhållande till mycket annat. Quote
Anders65 Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 Har nu kommit igång på allvar med designen. Jobbar i ett program som heter Fusion 360 för solidmodellering i 3D. Man ritar upp alla delar och komponenter i 3D sen genereras 2D-ritningar med måttsättning, toleranser, ytbehandling osv. En första preview... men notera att det är i högsta grad pågående arbete. Tyking, calm, AlfaGTV and 4 others 5 2 Quote
calm Posted December 20, 2024 Posted December 20, 2024 1 hour ago, Anders65 said: Har nu kommit igång på allvar med designen. Jobbar i ett program som heter Fusion 360 för solidmodellering i 3D. Man ritar upp alla delar och komponenter i 3D sen genereras 2D-ritningar med måttsättning, toleranser, ytbehandling osv. En första preview... men notera att det är i högsta grad pågående arbete. Tycker du på något sätt fångat vad du i programförklaringen och dina ambitioner vill åstadkomma ljudmässigt i designen. Enkel och ren. Inget bling, bling! Låt ljudkvaliteten tala för sig! Känner lite italiensk inspiration? Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 4 minutes ago, calm said: Tycker du på något sätt fångat vad du i programförklaringen och dina ambitioner vill åstadkomma ljudmässigt i designen. Enkel och ren. Inget bling, bling! Låt ljudkvaliteten tala för sig! Känner lite italiensk inspiration? Tack Jag vill ge intryck av kraft och pondus men på ett stilfullt sätt med en liten elegans i all enkelhet. Designen kanske kan ses som en spegling av de ljudmässiga målen. Ren och funktionell utan att sticka ut för mycket, men utan att för den skull vara tråkig. Modern känsla och kanske åt Italiensk design. Jag har ingen förebild, men jag älskar mycket kring Italien och kanske har designen färgats på ett omedvetet sätt? Hur jag ville att den skulle se ut är något som har mognat till sig i över ett år. Men det är först nu jag försöker realisera mina tankar kring designen. calm 1 Quote
Anders65 Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 Och så en bild bakifrån. Inte klart än, men en hint ger det ändå. Saknar antenn, texter mm. Tyking, calm and Double A 3 Quote
figge Posted December 20, 2024 Posted December 20, 2024 Platsar den här inte in i Branschforumet? Eller iallafall reklamtråden?😉🤔 Quote
Anders65 Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 3 minutes ago, figge said: Platsar den här inte in i Branschforumet? Eller iallafall reklamtråden?😉🤔 Oj, bra fråga! Jag har inte tänkt så men förstår förstås. Spelar ingen roll från mitt håll. Men det är i alla fall en bekrivning av resan och där jag delar lite insikter o kunskaper som jag fått på vägen. figge 1 Quote
Bebop Posted December 20, 2024 Posted December 20, 2024 2 hours ago, figge said: Platsar den här inte in i Branschforumet? Det har jag missat. Du har rätt. Jag flyttar den... Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 Vad var det svåraste konstruktionsbeslutet från Prototyp 3 till produkten? När jag gjorde prototyp 2 använder jag negativ feedback (tror jag låg på kanske 20dB). Huvudsakligen för att få bort en del problem i utsteget. Men jag tappade mycket musikalitet o transparens i prototyp 2 ville jag testa något helt nytt för utsteget i prototyp 3. Jag satte dit dubbla parallella laterala mosfetar isf enkla och konstruerade en unik lösning för lokal felkorrektion för utsteget. Något som blev ganska lyckat. Musikalitet o transparens kom tillbaka o utsteget fick hög bandbredd blev mycket linjärt. I princip fungerar felkorrektionen så att jag skapar en ström som motsvarar insignalen till utsteget och en ström som motsvarar utsignalen. När dessa är exakt lika motsvarar utsignalen insignalen. Differensen mellan dessa strömmar är felet som används i styrningen effekttransistorerna i utstegetet. För att detta ska fungera bra måste felkorrektionen vara mycket snabb och naturligtvis stabil. Kommer ihåg att jag kämpade rätt länge med stabilitetsproblem, men som löstes till slut. Det blev riktigt fint ljud med bra transparens och kanske framförallt ett väldigt njutbart mellanregister. Kanske var det på grund av den fina linjäriteten i steget? Men mosfet transistorer i utsteg ger som många säkert hört inte samma snabbhet o dynamik som bipolära kan ge. Det var mycket lyssning mellan prototyp 3 och framför allt Boulder 866 och CH Precision I1 med inställning utan feedback som gjorde att jag tog beslutet att överge utsteget från prototyp 3. Ett beslut som satt långt inne. Jag såg svårigheter att göra ett kraftfullare och mer dynamiskt utsteg med den lösnning jag hade. Och när det gäller transparens som tror jag det går att göra än bättre. Så jag tog beslutet att börja med ett vitt papper. Jag ville testa (simulera) hur långt jag kan ta ett utsteg helt utan feedbackloopar eller felkorrektion. Det blev ett ganska traditionellt utsteg med många parallelkopplade bredbandiga bipolära effekttransistorer. En lite annolunda bais-multiplikator, några konstansströmsgeneratorer och ett drivsteg uppbyggda i diskreta darlington konfigurationer. Ganska standard, men med lite tweakar här och där för att få till en bra linjäritet, hög bandbredd och bra symmetri. Mycket fintrimning och många timmar med simulatorn. Visst hade det gått att få ännu lite bättre prestanda, men då skulle det krävts någon typ av återkopplingslinga eller felkorrektion. Men denna gång vill jag att förstärkaren ska klara sig utan detta för transparensens och musikalitetens skull. Men var det rätt beslut? Terminator and Bebop 2 Quote
Bebop Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 1 hour ago, Anders65 said: Jag såg svårigheter Jag har ett par frågor.... Är dämpfaktor och negativ feedback samma sak eller är feedbacken ett sätt påverka dämpfaktorn? Jag har förstått att båda påverkar impedansen på något sätt. Hur påverkas de erfarenheter av hur högtalares impedans och fasvridningar ser ut över hela frekvensomfånget. Jag frågar därför att det ofta beskrivs att ändra negative feedback eller dämpfaktor är ett sätt att anpassa förstärkare till aktuell högtalare. Quote
Anders65 Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 1 hour ago, Bebop said: Är dämpfaktor och negativ feedback samma sak eller är feedbacken ett sätt påverka dämpfaktorn? Jag har förstått att båda påverkar impedansen på något sätt. Dämpfaktorn ökar, vilket är detsamma som att utimpedansen minskar när man tillför feedback. Man kan säga att feedback strävar efter att hålla utsignalen lika med den signal man återkopplar till. För global feedback återkopplar man till insignalen medan för lokal feedback återkopplar man till stegets insignal - som till exempel insignalen till utsteget. Genom att feedback strävar efter att hålla utsignalen lika som insignalen så påverkas utsignalen mindre av ex högtalaren last - vilket blir samma sak som att utimpedansen minskar och därmed att dämpfaktorn ökar. Huvudmålet med feedback är ofta att minska distorsionen även om feedback kan användas för att justera dämpfaktorn. Problemet är dock att om man använder justering av feedback för att justera dämpfaktor så påverkar man samtidigt mycket annat som påverkar ljudet. Utsteget på Prototyp 3 som har felkorrektion vilket ger en mycket hög dämpfaktor. Tror jag mätte upp till 2000 ungefär precis vid högtalarutgångarna. Men jag tog ner denna genom lyssning till ungefär 150 genom att helt enkelt sätta lågohmiga motstånd i serie med utgångarna. Fördelen med detta är att jag bara påverkar dämpfaktorn och inte förstärkarens egenskaper i övrigt. Med det nya kraftigare utsteget och utan återkoppling så är dämpfaktor enligt simuleringar på 200 inom 20 - 20kHz vid 8 ohm. Utan återkoppling ökar kravet på utstegets bandbredd för att kunna hålla en konstant utimpedans över hela audioområdet. Syftet med det är att jag tycker det är bra att driva högtalare med en så resistiv källimpedans som möjligt för att minska risken för att förstärkaren bara låter bra med vissa högtalare. Men, så klart, skulle det vara trevligt att kunna justera utimpdansen, men jag har valt att ligga på 150-200 som jag tycker är "lagom" även om vissa högtalare/rum kanske spelar ännu bättre med lägre dämpfaktor. 1 hour ago, Bebop said: Hur påverkas de erfarenheter av hur högralares impedans och fasvridningar ser ut över hela frekvensomfånget. Som jag tolkar frågan är hur mina erfarenheter är avseende hur ljudet påverkas av olika dämpfaktor när man nyttjar justering av feedback för anpassning mot olika högtalare? Om frågan är det så är min åsikt att feedback kan vara bra rätt gjort, på rätt ställe och för rätt ändamål. Bruno Petsky har myntat begreppet - det finns inget som för mycket feedback". Jag delar den åsikten, men feedback är mycket mer komplext än så. Om man använder justering av feedback för att anpassa utimpedansen för matchning mot högtalare skulle jag bara göra detta om det är en lokal feedback för utsteget - och om utsteget i sig självt är tillräckligt bra utan feedback. Om man har global feedback så påverkar man samtidigt hela förstärkarens egenskaper. Men problemet blir ändå att man får en frekvensberoende impedans, vilket kommer att interagera med högtalarens komplexa impedans, vilket gör att det blir lite av en trial-and-error matchning. Jag tycker det är bättre att matcha med en resistiv utimpedans. Men det kanske finns olika skolor kring detta och jag är dåligt insatt i hur andra tillverkare gör. Men feedback är ett större område än många tror - speciellt om man väger in egenskaper som transparens. Vet inte om jag svarade på frågan riktigt..? calle_jr 1 Quote
Bebop Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 4 hours ago, Anders65 said: Vet inte om jag svarade på frågan riktigt..? Jo, det är bra. Jag skriver inte lika snabbt som jag tänker. Det skulle stå "dina erfarenheter". Just kraftiga svängningar i högtalares impedanskurvor har jag själv upplevt kunna låta väldigt olika beroende på förstärkeri. Jag har trott att detta mest orsakats av att föestärkare inte är tillräckligt stabila vid olika impedanser. Men av ditt resonemang tolkar jag dig som att det även kan kopplas till feedback/dämpfaktor? Knepigt det här för en humanist, men jag försöker förstå... Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 1 hour ago, Bebop said: Just kraftiga svängningar i högtalares impedanskurvor har jag själv upplevt kunna låta väldigt olika beroende på förstärkeri. Jag har trott att detta mest orsakats av att föestärkare inte är tillräckligt stabila vid olika impedanser. Men av ditt resonemang tolkar jag dig som att det även kan kopplas till feedback/dämpfaktor? Svårt att säga med säkerhet och jag har kanske inte tillräcklig kompetens i frågan. Men beroende på förstärkarens typ och konstruktion tror jag skillnaderna du upplevt kan bero på hur förstärkaren hanterar högtalarens reaktans/EMK. Lite förenklat så kan utimpedansen hos förstärkare variera mer än man tror med en verklig last som högtalare. Detta kan mycket väl ha sin orsak i feedback-konstruktionen. Det är nog inte direkt stabilitet utan variationer i utimpedansen speciellt när spänning och ström inte ligger i fas (på grund av högtalarens reaktans/EMK). calle_jr and Bebop 2 Quote
Anders65 Posted December 22, 2024 Author Posted December 22, 2024 Under utvecklingen från Prototyp 3 till idag har jobbat vidare med optimeringar som resulterat i några insikter jag tänkte dela. I förstärkare finns det delar som ofta är svårare att får till riktigt bra än andra. Speciellt om man gjort valet att inte använda negativ feedback via återkoppling. Not: Även ett emitter-motstånd som i steget i bilden nedan ger negativ feedback. Men jag brukar säga att det är en direkt feedback till skillnad mot återkopplingsslingor som man normalt menar när man pratar om negativ feedback. En direkt feedback är alltid lokal, men nyttjande av återkopplingsslingor kan vara lokala eller globala. De delar i signalkedjan som ofta är svårast är där spänningsförstärkning och strömförstärkning sker. Mycket handlar förstås om att välja komponenter som har lågt brus, små parasitiska kapacitanser och hög bandbredd, men jag skulle säga att drivningen av en transistor kan vara helt avgörande för vilken prestanda man kan få ut. Det är i förstärkningsstegen som "matchen avgörs" mellan bra och riktigt bra. Ingångssteg, buffertsteg och strömförsörjning är enklare att konstruera så att de inte blir ett hinder för det man vill uppnå med förstärkaren. Men det finns så många sätt att göra förstärkningssteg. I Prototyp 3 hade jag först ett kaskod-kopplat diskret förstärkarsteg för spänningsförstärkningen (VAS). Kaskodkoppling ger mindre problem med parasitiska kapacitanser, en högre bandbredd och bättre linjäritet. Det borde ju vara bra! Men det lät inte bra... utan att veta exakt varför så blev ändå slutsatsen att på kritiska delar ska man inte ha för komplexa lösningar med flera komponenter längs signalvägen. Det visade sig vara klart bättre att ge bättre förutsättningar för VAS-transistorn att göra uppgiften så bra som möjligt än att addera en kaskod-transistor i signalvägen. Kanske inte är en generell sanning, men i alla fall. Så nu har jag jobbat vidare med de erfarenheterna och fokuserar än mer på drivningen. Jag sätter ett drivsteg (som har en kaskodkoppling, men inte i signalvägen) precis före VAS-transistorn. En annan justering blev att addera en konstantströmskälla parallellt med kollektormotståndet Rl. Har inte sett att någon gjort så tidigare, men den skapar ett sätt att justera nivån på andra övertonen (H2) utan att ändra stegets förstärkning. Figuren nedan är en principskiss. calle_jr and MatsT 2 Quote
parsifal Posted December 22, 2024 Posted December 22, 2024 Har bara skummat genom tråden och redan insett att mina drömmar om den perfekta integrerade förstärkaren redan blivit lite grusade. Jag delar ändå med mig hur jag ser på ”min dröm integrerade”. Jag spelar redan med integrerad( Lavardin) men önskar fortfarande färre burkar. Det tillkommer streamer, DAC, Riaa och strömförbättring till alla dessa enheter. Jag önskar en allt i ett klump med genomgående hög nivå på alla komponenter med inbyggd strömrening. Jag vet att det finns insticksmoduler osv men ingen har nått dit där man inte längre rekommenderar fler burkar för att nå nirvana. Som du som säger att du inte kan integrera DAC101 i enheten. Hegel närmar sig - de har t ex slutat att sälja dacar helt då de anser sig kunna bygga in tom bättre dacar än deras fd flaggskepp HD30 i sina integrerade. Jag hade hoppats att de skulle integrera sin phono i den nya värstingmodellen H600 men det uteblev. De är väl de märket som ligger billigast med sin toppmodell H600 för ca 130tkr och då får man bra streamer och dac. 300watt verkar vara standard för toppmodellerna hos de olika märkena, rejäl strömförsörjning och dämpfaktor kring 4000. Jag vill ha en display som går att stänga av. Ett standby läge om det innebär att det låter bättre, annars en strömknapp som är lätt att komma åt, dock dold på tex undersidan - inte baksidan. Jag vill att förstärkaren kommer ihåg vad för inställningar det var sist jag spelade, så jag ej behöver ställa om varje gång jag startar om. En display och diod som går att stänga av. En fjärrkontroll och/ eller styrning med telefon. Jag vill ha alla streamingtjänaternas ”connect” möjligheter. Jag vill ha en förstärkare som går att bära - antingen med hjälpmedel som följer med eller handtag/ hjul integrerad i designen. Jag vill ha ett riaa där jag digitalt kan ställa flera parametrar, även för optisk pu. Jag gillar de högtalarterminalerna du valt. Jag vill kunna dra strömkablen utan att den kommer nära signalkablarna. Jag vill att serviceintervall ska vara tydligt och att reservdelar ska finnas. Jag tror att jag Vill mer men nu ska jag sova! Det är spännande att följa ditt projekt och se vad du väljer för unika eller lika lösningar mot vad som redan finns. Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 23, 2024 Author Posted December 23, 2024 14 hours ago, parsifal said: Har bara skummat genom tråden och redan insett att mina drömmar om den perfekta integrerade förstärkaren redan blivit lite grusade. Man kan förstås säga att den perfekta integrerade förstärkaren inte finns. Eller så vänder man på det och säger att den är perfekt för någon. Rent ljudmässigt så handlar det mycket om vart man sätter ribban och vad man lägger i ordet perfekt. 14 hours ago, parsifal said: Jag önskar en allt i ett klump med genomgående hög nivå på alla komponenter med inbyggd strömrening. Det är absolut möjligt att nå hög nivå i en burk. Den jag kommer att tänka som jag tillbringat en hel del tid tillsammans är CH Precision I1. Jag skulle kalla det hög nivå, men det beror helt på vilka preferenser man har. Även om det inte alls behöver låta bättre med separata komponenter så finns det en brytpunkt där separata ökar möjligheterna till teknisk perfektion avseende ljudet. Strömförsörjning, störningsnivåer och fördelning av värme är exempel. Men på Hegel-nivå så är detta hanterbart vilket möjliggör att integrera fler funktioner i en burk. Åt andra sidan behöver inte kraftig strömförsörjning och mycket förluster betyda bättre ljud. Ta klass D-förstärkare som stadigt klättrar upp i nivå. Men om jag tar på mig konstruktörshatten så var målet med DAC101 samma som förstärkaren. Att med en vald grundteknologi ha fullt fokus på att maximera ljudprestanda. Med streamer och DAC i förstärkaren på denna nivå skulle burken bli mycket dyr och ta ännu längre tid att utveckla. Med begränsade resurser vill jag göra det jag gör väldigt bra och inte ha för mycket i en burk. Att jag inte började med separata enheter har att göra med kostnader. Det är billigare att utveckla en integrerad förstärkare än separata enheter. Om man läser HiFi & musik testet av Hegel H600 ser man skillnaden de upplevde när de anslöt en bra extern DAC. Det är riktigt svårt att för en rimlig peng få med allt och hålla en hög nivå. 15 hours ago, parsifal said: Jag vill ha en display som går att stänga av. Ett standby läge om det innebär att det låter bättre, annars en strömknapp som är lätt att komma åt, dock dold på tex undersidan - inte baksidan. Jag vill att förstärkaren kommer ihåg vad för inställningar det var sist jag spelade, så jag ej behöver ställa om varje gång jag startar om. En display och diod som går att stänga av. En fjärrkontroll och/ eller styrning med telefon. Jag vill ha alla streamingtjänaternas ”connect” möjligheter. Jag vill ha en förstärkare som går att bära - antingen med hjälpmedel som följer med eller handtag/ hjul integrerad i designen. Jag vill ha ett riaa där jag digitalt kan ställa flera parametrar, även för optisk pu. Jag gillar de högtalarterminalerna du valt. Jag vill kunna dra strömkablen utan att den kommer nära signalkablarna. Jag vill att serviceintervall ska vara tydligt och att reservdelar ska finnas. Tackar så mycker för det du gärna skulle vilja ha i din perfekta förstärkare! Om vi tar bort streaming och mobiliteten så ligger jag inte så jättelångt ifrån. 15 hours ago, parsifal said: Det är spännande att följa ditt projekt och se vad du väljer för unika eller lika lösningar mot vad som redan finns. Tack :-) Jag kommer försöka vara ganska transparent när gäller olika tekniska lösningar här. Not: Jag kommer starta en parallell syster-tråd i bransch-forumet för produktbilder, specifikationer, kanske tester, intryck mm så småningom. Sånt som kan uppfattas som reklam och inte hör hemma i denna mer tekniska tråd. Jag kommer försöka hålla mig till själva resan från prototyp till produkt här. Passa på att önska alla här en riktigt God Jul! Sköt om er och era nära o kära så hoppas jag vi ses här när jag skriver mera om några dagar. /Anders AlfaGTV, parsifal, Double A and 4 others 5 2 Quote
Anders65 Posted December 26, 2024 Author Posted December 26, 2024 Ibland är det intressant att titta lite på hur andra löser specifika problem. D’Agostino Momentum har tjocka solida och ventilerade kopparstycken som alla effekttransistorer och drivartransistorer monteras på. Koppar transporterar värme ungefär dubbelt så bra som aluminium. Skillnaden i termisk ledningsförmåga mellan dessa material innebär att D’Agostino's lösning ger en betydligt jämnare temperatur mellan transistorerna jämfört med om de skulle monterats mot en kylfläns av aluminium. Ser två fördelar med detta. - Bipolära transistorers negativa temperaturkoefficient gör att skillnaderna mellan parallellkopplade transistorer ökar om de under belastning får olika temperatur. - Bias-stegets transistor i klass AB behöver följa samma temperatur som drivare och effekttransistorer för att bias-strömmen ska vara stabil och inte driva med temperaturen. I D’Agostino Momentum används kopparstyckena som kylflänsar. Materialet i kylflänsar påverkar dock inte den termiska resistansen mot luft. Det är ytan och luftflödet kring kylflänsar som ger dess kylförmåga. Kopparstyckena i dessa förstärkare är så snygga (tycker jag) men de har även en tydlig roll för förstärkarens egenskaper Heat pipes uppfanns på 1960-talet. Den första moderna heat pipe-teknologin utvecklades av NASA som en del av sina projekt för att kyla satelliter och rymdfarkoster. Men inom andra områden nyttjas sedan många år heat pipes för att både utjämna temperaturskillnader och för att leda bort värme snabbt och effektivt. Exempelvis från processorn i datorer. Det är en otroligt stor skillnad mellan hur effektivt heat pipes transporterar värme - även jämfört med koppar. Heat pipes är i storleksordningen 100 gånger bättre på att transportera värme än koppar. Såg ett youtube klipp som demonstrerar skillnaden. Så varför inte nyttja denna teknologi i förstärkaren? Det finns uppenbara fördelar med heat pipes och till en lägre kostnad än solid koppar. Så jag integrerar heat pipes så att de termiskt kopplar ihop effekttransistorerna och dess drivare till gemensamma termiska enheter (kommer sitta transistorer längs varje heat pipe i bilden nedan (skruvhålen syns lite). Använder platta heat pipes som sitter direkt under transistorerna. Dessa är lite mindre effektiva än runda, men ändå väldigt mycket bättre än aluminium eller koppar. De är enklare att integrera i konstruktionen än runda heat pipes. Eftersom heat pipe'sen håller temperaturen jämn längs hela dess längd så värms kylflänsarna jämnare vilket sänker temperaturen på förstärkaren. parsifal, Muffin, juha and 6 others 9 Quote
Anders65 Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 Såg att tråden flyttats till branschforum - missade när det gjordes. Men nu kan jag jag lägga upp lite flera bilder på hur projektet fortlöper. Det blir förstås ingen parallell tråd utan både teknik och produkt hamnar här i samma tråd. Fördelen blir nu att det går att ställa vilka frågor som helst kring projektet eller produkten Som synes har det hänt lite sen sist. Texter och en SMA-anslutning för 2.4 GHz antenn har tillkommit. Men det är med insidan jag jobbat mest. Det var någon som gillade högtalartarminalerna. De är från WBT. juha, lindvall and triomio 3 Quote
triomio Posted December 27, 2024 Posted December 27, 2024 Ser fin ut och den ser ut att få tillräckligt med utrymme mellan kontakterna och högtalarterminalerna på baksidan. Dock tycker jag att det är lite opraktiskt att ha huvudbrytaren på baksidan. Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 16 minutes ago, triomio said: Ser fin ut och den ser ut att få tillräckligt med utrymme mellan kontakterna och högtalarterminalerna på baksidan. Tack Det var en del optimerande kring placering av framförallt högtalarterminalerna. Det är dels en del att ta hänsyn till på insidan, men även att högtalarkablarna ska kunna anslutas på ett bra sätt. Den naturliga "startvinkeln" för kablarna ut från förstärkaren blir 45 grader ut-ned plus den vinkeln spadarna har bakåt (ger sig kanske vad jag menar tillsammans med bilden). 21 minutes ago, triomio said: Dock tycker jag att det är lite opraktiskt att ha huvudbrytaren på baksidan. Det kommer finns en standby-on switch (momentan push) av samma typ som den som sitter på DAC101 på fronten. Tanken är inte att man ska nyttja huvudströmbrytaren vid normal användning. triomio, parsifal and calle_jr 3 Quote
Anders65 Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 Och så en bild framsidan som den ser ut idag. Nu med standby-switchen där jag tänkt att den kan sitta. Perfect sense, Double A, juha and 2 others 5 Quote
triomio Posted December 27, 2024 Posted December 27, 2024 43 minutes ago, Anders65 said: Det kommer finns en standby-on switch (momentan push) av samma typ som den som sitter på DAC101 på fronten. Tanken är inte att man ska nyttja huvudströmbrytaren vid normal användning. Ah, suveränt. Precis som man vill ha det! 😊 Anders65 and calle_jr 2 Quote
Double A Posted December 27, 2024 Posted December 27, 2024 Jag tycke du har fått till en väldigt snygg och stilig design på den👌 Och tack! , för att vi slipper ett bockat plåtlock på toppen! Finns alldeles för många dyra apparater som har sådant trams kvar😇 triomio and Anders65 2 Quote
parsifal Posted December 28, 2024 Posted December 28, 2024 On 2024-12-27 at 13:18, Anders65 said: Nu med standby-switchen där jag tänkt att den kan sitta. Är det möjligt att gömma den på undersidan för en helt ”clean” look eller det är inte görbart? Det är ett sätt att undvika ”tassavtryck” men det gör man ju kanske genom att använda fjärren… Den ser hursom väldigt fin ut! Tack för att du delar med dig så detaljerat! Anders65 1 Quote
Anders65 Posted December 29, 2024 Author Posted December 29, 2024 8 hours ago, parsifal said: Är det möjligt att gömma den på undersidan för en helt ”clean” look eller det är inte görbart? Det är ett sätt att undvika ”tassavtryck” men det gör man ju kanske genom att använda fjärren… Den ser hursom väldigt fin ut! Tack för att du delar med dig så detaljerat! Tackar för tanken att undvika risken för avtryck 😋 Det kommer finns tre sätt till att starta eller sätta förstärkaren i standby. Fjärrkontroll (IR), App i mobil (Bluetooth) eller via fronten. Samma sak för volym o ingångsval. Intällningar sker primärt via touchdisplayen/appen. När jag använder prototyp 3 i vardagen har det blivit att jag vanligen använder styrning via appen och inte volym och ingångsval på förstärkaren. Men å andra sidan tog jag inte fram en bra fjärr för prototypen. Jag tror det blir en momentan switch på fronten trots allt, men ska titta på alternativ en gång till 👍 Quote
calm Posted December 29, 2024 Posted December 29, 2024 Lite funderingar kring displayen och vad den skall innehålla? Själv har jag nyligen genomfört förstärkarbyte från ASR Emitter Exclusive Blue Vision till Pilum Leonidas. Vad gäller visualiserad information synlig från LP ett nedköp. Leonidas har visserligen en stor display, kanske dubbelt den som du verkar prova med. Men informativt så är Leonidas rörig och den viktigaste informationen som jag skulle vilja ha är bara volym och ingång som är inkopplad, är kontrastmässigt inte så tydlig som ASR:n trots allt. ASR:ns teckenstorlek var ca 2 cm hög och blå mot den nattsvarta fronten som var i plexiglas, medan Leonidas har ca 1 cm mot en rörigare bakgrund. Ett antal vita fält stör. Jag vill ha samma blå färger rakt igenom systemet och så Leonidas har en variation av färger att kunna ställa in, men kontrasten är lite dålig för i vart fall mina ögon. Så helst så stora tecken som helst skulle jag naturligtvis tycka vore att föredra med stor kontrast och egentligen bara två funktioner, volym och aktuell input. Resten dolt bakom i displayen eller i mobilens app som kan plockas fram vid behov. När det gäller fjärren så är en tung dito är att föredra. Där är både ASR och Pilium föredömliga. Men även Playback Designs. PS. För att inte missuppfatta min synpunkt på Leonidas, så är den naturligtvis en i övrigt exelent förstärkare som slår det mesta jag prövat i mitt system rent ljudmässigt och det är det som räknas i sammanhanget. Playback Designs har för övrigt röda tecken i displayen som jag gärna skulle velat a blå om jag fått välja. Kanske finns någon "hidden display" för detta som jag i så fall inte hittat än. Manualer lämnar ofta övrigt att önska. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts