AdamL1641 Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Hej. Undrar vad ni kör för inställningar på tonecontrol? Hur ska man justera den? Sen undrar om ni kör med sub lr utan och vad som rekommenderas där egentligen? calle_jr 1 Quote
triomio Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Jag skulle säga att man ställer sina tonkontroller efter tycke och smak. Bebop and calle_jr 2 Quote
AlfaGTV Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 1 hour ago, AdamL1641 said: vad som rekommenderas Det finns inga "regler" i denna subjektiva hobby. Det du själv gillar är bra, punkt! Det kommer alltid finnas de som inte håller med, eller instämmer till fullo, men det finns inget "rätt" eller "fel" när det kommer till hur man upplever musiken! Double A and Bebop 2 Quote
new order Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Jag har inte haft tonkontroller på mina senaste förstärkare eller försteg. Så jag är inte rätt man att svara. Det kan vara något positivt om du måste rätta till något som inte riktigt stämmer med rum, matchning eller inspelning och sinnesstämning. Men för min del klarar jag mig bra utan. Quote
calm Posted December 12, 2024 Posted December 12, 2024 Jag kör heller inte med tonkontroller, men konstaterar att det mesta brukar ha med rummet att göra. Jag håller med de som säger att kör den inställning du gillar. Sedan kan man justera utifrån den musik man spelar. Kanske rock mår bra av lite mer bastryck och vokalt av lite mer diskant. Men inget är rätt eller fel. Bestäm vad du gillar så blir vägen lite rakare framåt. Quote
Recommended Posts