Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg verkligen läcker ut. Skummade igenom faktabladet :mm:

Det pratas om HD Radio men DAB nämns inte, faller det under HD Radio eller är DAB nån helt annan standard? :black:

Posted

HD Radio verkar vara ett alternativ till DAB...

från uppfinnarens site :

HD Radio is a new technology that enables AM and FM radio stations to broadcast their programs digitally, a tremendous technological leap from today's familiar analog broadcasts. These digital broadcasts provide listeners with radically improved audio quality and reception and new data services. Signal fading, static, hisses and pops are a thing of the past. Data services such as displayed song and artist information, weather and traffic alerts and much more will revolutionize the way you experience AM and FM radio. And it's all FREE for consumers, just like today's analog AM and FM radio.

Läs mer :

What is HD Radio

DS tunern är helt klart läcker, men den verkar inte vara DAB kompatibel så användbarheten i Europa när det gäller digital mottagning är liten. EBU är ju fast rotat i sitt digitala format...

/ptr

Posted

Utan att vara direkt insatt i ämnet, lägger jag in lite saxad info ifrån dagens "Computer Sweden"

"Motigt för digitalradio"

Inte ens 10 000 mottagare sålda hittils, trots att staten satsas nära 400miljoner under tio år. ....och eftersom ingen lyssnar drar Teracom som ansvarar för sändningarna ned på täckningen. Idag kan endast 35% av Svenskarna ta emot signalerna. (som mest var det 85%)

...hmm...konstigt...eller kanske inte...

\\K-man

Posted

En annan gamal goding som det ska bytas rör på. Den fungerar men jag måste byta strömsladd också. Undrar om man kan få tag på rör till en sådanhär:

veteran1.jpg

Tyvärr slängde förre ägaren (en fd granne till min far) "vinylboxen". Dvs det gick och spela vinyl med denna också. Troligen bara 78varvs.

Om vi ska återgå till tråden så kan jag bara hålla med om att den väcker ha begär. Finns det bra radio antenner som kan matcha denna prestanda radio? :)