Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag fick ett nyhetsbrev från Ortofon med en liten nyhet jag aldrig sett förr. MC-pickup med inbyggd SUT(Lundahl) inkl skal för ca € 1 000. Det reser ju ett par frågor. Hur kan det vara så "billigt"? Enbart en SUT brukar ligga i den prisklassen och uppåt. Även separata Lundahl-tranformatorer brukar kosta några lakan. Eller är det kanske så att de inte låter bra? Visserligen bara med "gammaldags" sfärisk eller eliptisk slipning, men ändå...

Det hade varit kul att höra.

SPU_GTX_S_and_E.png

Built-in step-up transformer

The SPU GTX Series is designed to simplify your setup without compromising sound quality. When developing the GTX series, Ortofon chose to develop the new step-up transformers in collaboration with the company Lundahl Transformers. Thanks to the built-in step-up transformer, these cartridges connect directly to any phono stage or amplifier with the ease of a moving magnet cartridge – no extra equipment needed.

SPU_GTX_Transformer.png

Posted

Det känns uppfriskande att det fortfarande finns utrymme till ny kunskap i bollen. Jag har aldrig fördjupat mig i SPU-pickuperna då jag inte har någon tonarm med SPU-fäste. Så det där med integrerad SUT var helt nytt för mig.

Däremot har jag ibland varit lite sugen på att prova en SPU-pickups innanmäte utan skalet.

Royal_N_1.png

Posted

Detta är mycket bra och man kan bara hoppas att tekniken tas vidare för andra pickup-typer.

Förutom det uppenbara att man minimerar störningar så är det även positivt att minska den rörliga massan, även om man inte behöver gå till extremer med det.

En annan fördel är att man kan superanpassa pu och sut.

Om jag inte minns fel var det @MatsT som visade en annan pickup med integrerad sut. Någon var det i alla fall. 

Posted
23 hours ago, calle_jr said:

det uppenbara att man minimerar störningar

Hur kommer det sig? Normalt sett vill man inte ha SUT:en för nära pickupen för att undvika brum...

Posted
4 hours ago, Bebop said:

Normalt sett vill man inte ha SUT:en för nära pickupen för att undvika brum...

Signaler vill du förstärka så nära källan som möjligt för att minimera andelen störningar som förstärks.

SUT:en vill du därför ha så nära pickupen som möjligt, sedan kan det finnas annat i omgivningen som stör om du t.ex. ställer SUT:en nära motorn, motorstyrningen eller annan elektronik.