calm Posted November 27, 2024 Posted November 27, 2024 Nåddes av den tråkiga nyheten av att jazzpianisten, kompositören, arrangören och programledaren Anders Widmark gått ur tiden endast 61 år gammal. Mest känd är han kanske för sina skivor med Sara Isaksson och Helene Sjöholm som jag haft lite som referensmusik i sång. Skall naturligtvis spela hans musik som jag samlat under åren R.I.P. plind, Apexorca, Bebop and 5 others 8 Quote
calm Posted November 27, 2024 Author Posted November 27, 2024 De här albumen är lite av favoriter: Speciellt spåret Holy Hanna och Sylvesters Resa. figge, Terminator, calle_jr and 1 other 4 Quote
Bebop Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 8 hours ago, calm said: Speciellt spåret Holy Hanna De båda skaffade jag aldrig. Jag vet inte varför. Holy Hanna känner jag igen. Holy Hanna var också det första albumet jag köpte med honom 1994. Jag trodde faktiskt att han hade lagt av helt. Jag har inte hört något om honom de sista 10 åren. Jag antar att han höll sig mest kring Stockholm - Uppsala (?). Jag tycker han hade en fantastisk ton och anslag som påminde mycket om Jan Johansson. Han hade också mycket "soul" sitt spel - precis som Esbjörn Svensson. De album jag mest förknippar med honom är dessa tre och som jag har spelat mycket genom åren och där Psalmer blev hans stora genombrott för mig. En annan favorit där han hade stor del i är Mikael Rickfors album Lush Life. Den åker också på idag. Anders Widmark går till historien som en av våra stora pianister genom tiderna med många strängar på sin lyra. Vox, calm, Richard and 1 other 3 1 Quote
calm Posted November 28, 2024 Author Posted November 28, 2024 Har ägnat del av dagen åt att lyssna på salige avlidne Anders Widmarks diskografi genom att köra random på Roon. Då dök denna udda platta upp med Anders också sjungande. Den ryckte tag med sin annorlunda stil och framförallt rytm. Har aldrig hört den tidigare och pekar på hans mångsidighet. Från psalm till nära nog soul-rytmer. Men allt med samma kvalitet. Såg också Solofligt som innehåller flera av mina pianistfavoriter som Bobo Stenson och Esbjörn Svensson. Richard 1 Quote
figge Posted November 28, 2024 Posted November 28, 2024 On 2024-11-28 at 04:51, calm said: De här albumen är lite av favoriter: Speciellt spåret Holy Hanna och Sylvesters Resa. Den med Sara Isaksson är en favorit.🥰 calm 1 Quote
Recommended Posts