Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej. Har en Yamaha HTR-4066 reciver och Wharfadle Onyx 200 högtalare. Ändå känns det som att ändå inte riktigt är nöjd. Rent ljudmässigt låter det bra, men det är något jag saknar. Tror det är volymen, får dock inte dra på för mycket då grannarna har klagat. Sen är det detta med tone contoll. Enligt hifi klubbens hemsida ska ju de vara ”nollade” och om man mot förmodan ska höja något är det bassen. Men jag vet inte… känner mig mer osäker på mina grejer och hifi än när jag började med det. Sen kan ju också vara så att jag aldrig blir nöjd haha… men ändå, känns som jag får ”bättre” ljudupplevelse när jag exempelvis lyssnar på mitt ”micro” system i köket och på mina creative datorhögtalare som står på träbord. Rent ljudmässigt är det säkert INTE så, utan mer känslan. Tar gärna emot tips och idéer på vad jag kan göra med recivern och högtalarna så att det låter ”bättre” än vad JAG tycker det gör nu. Helst inte så mycket shopping tips då min ekonomi är tight tyvärr.

Tack på förhand!

Posted

Lösningarna sitter sällan på shopping, som jag ser det. I vart fall inte i steg 1. Jag tycker att man först skall försöka optimera det man har nu. Först då kan du få input om vad som saknas eller om det känns OK utan ytterligare inköp.

Men det är omöjligt för mig eller någon annan att ge så mycket råd om hur du skall göra utifrån den information du gett. Elektronik och högtalare har naturligtvis betydelse, men lika stor betydelse har ofta placering av högtalare i förhållande till avstånd från bakre vägg, från hörn och invinklingsgrad mot lyssningsposition. Likaså lyssningsposition typ avstånd från högtalare, volym du spelar på och hur aktivt du lyssnar.

Mitt tips är att du googlar runt lite och läser på typ  optimering/placering av högtalare och börjar testa utifrån det och få till det så bra du kan. Du kan också beskriva ditt lyssningsrum här och få tips härifrån. Har du en butik i närheten som är pålästa i ämnet? När du känner att du har kommit så lång möjligt med det du hsr; då är det dags att fundera på om du skall ut och shoppa och vad som behöver uppdateras.