Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi blev så imponerade av hur bra nya Frigg 2 från Norge lät på mässan i Warsawa att vi omedelbart beställde ett par! Står nu här bredvid mig och spelar in. De fick också utmärkelsen "Mässans bästa Ljud" av pressen på plats. Och detta i konkurrens med mycket mer kända och tunga system! 

 

 

image.thumb.png.8196ff23fef9fb8bb41ecaf31998ab9f.png

 

https://malaaudio.no/o-audio-frigg-02

 

Med ett listpris på ca 140 000kr så är det ingen billig högtalare men så är den också helt byggd i Norge och alla element från Norska Seas av bästa klass. Kolfiberdiskanten som används är ny och har en klang och upplösning som inte låter som någonting annat! Behöver nästan höras för att kunna förstås. Enorm ljudbild och helt utan vassa tendenser men extremt artikulerad. Imponerande! Är det möjligen en Textreme dome tillverkad i Borås som används? 

 

De övriga elementen är av behandlat papper med special (bästa tänkbara) magnetssystem från Seas. Första ordningens filter syr ihop en högtalare med hög känslighet och mycket pigga element som också spelar mycket djup bas trots relativt liten 8". Basreflex riktar nedåt vilket ger en fin rumskopplande bas. Här på kontoret så har jag (för att rädda grannarna) ställt dem direkt mot golvet men får ändå en mycket trevlig och djup bas. 

 

Efter att dessa blir inspelade så kommer de att besöka Audio Concept och vi hoppas att Roberts norska arv ger honom glädje i dessa! :-) Ska försöka att få till en blixt-visit på Akkelis innan så att pojkarna där får höra dem innan de åker iväg. 

 

5-med-tekst 1080x1080.jpg

Posted

info från tillverkaren om elementen: "Diskanten er en custom driver. Det er TPCD carbon fiber membran (SEAS sin løsning) og et oppgradert motorsystem (ikke standard DXT motor). Alle driverne er 100% custom. Bassdriveren har 2,5 toms voicecoil og et motorsystem som ligner litt på det man finner på Excel 10 tommerne til Seas, men litt modifisert. Alle driverne har titanium spoleform og ekstra kobber i motoren for å få lavest mulig induktans. " 

 

 

SPECIFICATIONS:
Construction:3way assisted first order
Sensitivity:90db
Frequencyrange:29hz–30khz
Impedance:8ohm (minimum 5ohm)
Tweeter:DXT Horn loaded Carbon fiber dome(titanium former)
Midrange: 180mm hand coated Paper cone(titanium former)
Woofer: 220mm hand coated paper cone(titanium former)
Bassreflex(port in bottom of cabinet)
Dimensions:98,5x21x34cm (HxWxD)
Width including feet:37cm
Weight:30kg

Posted
1 hour ago, Transient Design said:

Vi blev så imponerade av hur bra nya Frigg 2 från Norge lät på mässan i Warsawa att vi omedelbart beställde ett par! Står nu här bredvid mig och spelar in. De fick också utmärkelsen "Mässans bästa Ljud" av pressen på plats. Och detta i konkurrens med mycket mer kända och tunga system! 

 

 

image.thumb.png.8196ff23fef9fb8bb41ecaf31998ab9f.png

 

https://malaaudio.no/o-audio-frigg-02

 

Med ett listpris på ca 140 000kr så är det ingen billig högtalare men så är den också helt byggd i Norge och alla element från Norska Seas av bästa klass. Kolfiberdiskanten som används är ny och har en klang och upplösning som inte låter som någonting annat! Behöver nästan höras för att kunna förstås. Enorm ljudbild och helt utan vassa tendenser men extremt artikulerad. Imponerande! Är det möjligen en Textreme dome tillverkad i Borås som används? 

 

De övriga elementen är av behandlat papper med special (bästa tänkbara) magnetssystem från Seas. Första ordningens filter syr ihop en högtalare med hög känslighet och mycket pigga element som också spelar mycket djup bas trots relativt liten 8". Basreflex riktar nedåt vilket ger en fin rumskopplande bas. Här på kontoret så har jag (för att rädda grannarna) ställt dem direkt mot golvet men får ändå en mycket trevlig och djup bas. 

 

Efter att dessa blir inspelade så kommer de att besöka Audio Concept och vi hoppas att Roberts norska arv ger honom glädje i dessa! :-) Ska försöka att få till en blixt-visit på Akkelis innan så att pojkarna där får höra dem innan de åker iväg. 

 

5-med-tekst 1080x1080.jpg

 

Det kommer mycket trevligt från Norge :tongue:

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

Ja, lite "utanför lådan" tänk? Jag brukar ju gilla olika typer av öppna mellanregister så kanske detta är en gyllene medelväg? En extremt kort TL? :-) För en helt sluten mid är nog sällan det bästa i min känsla då luften "håller emot" alla rörelser. 

Posted
On 2025-02-12 at 10:00, Transient Design said:

För en helt sluten mid är nog sällan det bästa i min känsla då luften "håller emot" alla rörelser. 

Beror väll mycket på volymen på ”mid lådan”?

Posted
1 hour ago, Double A said:

Beror väll mycket på volymen på ”mid lådan”?

Jag menar att lådvolymen i förhållande till volymen elementet pumpar är det intressanta förhållandet.

 

Jag tror även att slaglängden spelar roll. Men här börjar min förståelse ta slut; samma undertryck fördelat på olika areor samt bromsverkan utsmetat på en längre konrörelse. Killgissar att kortare slaglängd (som vanligt) är att föredra, men med störra membranarea.

 

Och i detta fallet pratar vi om ett mellanregister som alltså högpass-filtrerat vilket begränsar elementets volym/slaglängd och därmed mycket mindre borde påverkas.

 

I övrigt tror jag att långslagiga basar i små, slutna lådor är djävulens påfund.

  • 2 months later...
Posted
On 2025-02-14 at 14:55, Engelholm Audio said:

I övrigt tror jag att långslagiga basar i små, slutna lådor är djävulens påfund.

Underbart citat! Jag kan bara hålla med. :-) 

 

Jag är en enkel man med enkel smak: Jag nöjer mig med det bästa.... Jo, jag vet att om man räknar och simulerar på element i lådor så ser allt jättebra ut med vissa volymer. Och givetvis så kan man göra rätt eller fel men jag tror att man i många fall kan få en bättre dynamik när ett element inte "sitter fast" i en volym. Och med en öppning i lådan så kan man troligen också "vädra" ut en del av den energi som hamnar i lådan och slippa få det tillbaka i fel fas genom elementet. Och på en midd är det ju extra smidigt eftersom man inte behöver ta full hänsyn till frekvensgången längst ner då det ändå inte spelar dit ner. 

Posted
On 2025-04-29 at 09:15, Transient Design said:

Underbart citat! Jag kan bara hålla med. :-) 

Vassegod! Det är open source så det är bara att ta! :D

 

On 2025-04-29 at 11:23, plind said:

Antar att samma tanke fanns hos min högtalarbyggare när han satte en Variovent på baksidan av topplådorna.

 

Variovent skapar en aperiodisk avstämning. Objektivt sett positivit sett till exempelvis impulssvar (aperiodisk = inte periodisk = ingen ringning eller "efterfladder" vid ett impulssvar). 

 

Tekniskt sett är det en portad lösning, men med (mycket) högre resistivitet genom porten. Detta påverkar (positivit) det mekaniska systemet. Men erfarenheterna "på nätet" som jag läst är inte conclusive bättre/sämre. Jag tror dock att standard-varioventen är lite trubbig. Tror man ska testa fram porten och i förhållande till mängden "fluff" och lyssna sig fram. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...