Jump to content

Recommended Posts

Posted

 

 

1 hour ago, new order said:

Två anrika företag byter ägare igen. Sånt här kan vara bra, men också en katastrof.

 

Just för McIntosh och Sonus faber har det funkat bra hittills. Jag tror fortsatt på det.

Posted

Va inte BOSE rätt stora på "färdiga ljudlösningar för nya bilar" innan eller fortfarande?

Kanske McIntosh gör comeback på billjudsidan o Sonus Faber blir högtalare i dyrare bilar. . känns som en stor marknad, jag har B&O i min Audi, Nu kör Audi SONOS tror jag

Posted

De kommer in i en jättekoncern med 7,000 anställd som omsätter nästan 35 miljarder kronor. Majoriteten av aktierna ägs av MIT efter en donation av skaparen Dr Bose  (Massachusetts Institute of Technology), ett av de mest forskningsinriktade universiteten i USA.

 

Det blir säkert en väldigt annorlunda vardag för McIntosh och Sf som kan vara smärtsamma för enskilda men bra för framtiden(?) Stolta traditioner brukar rensas upp och ges en ny story. Det är bara att titta på Boses inriktning. Dessutom behöver investeringen ge återbäring…

Posted
38 minutes ago, Bebop said:

Volvo kör väl med Bose…?

Nej! Vi har bara B&W och Harman numera. Dynaudio också förr..

Posted

Vi har Bose i vår Hyundai (Ioniq 5) och ljudet är ok, men inte mycket mer tycker jag. Efter en mjukvaruupdatering blev det dock bättre. Men ett norskt företag, Bassbrothers, har ett uppgraderingskit som enligt uppgift ska sätta lite mer fart på ljudet. De har det för många bilar, inte bara Hyundai.

Posted

Jag hade Bose i min Alfa Romeo. Jag älskade bilen. Men högtalarna var skräp. Vad än jag har i min Honda är det betydligt bättre. Jag hoppas att båda märkena får fortsätta att leva och frodas under Bose ledning.

Posted

Bilar tycks ha blivit en viktig profileringskanal. Läste att Burmester har bl a Bugatti och Mercedes. Bentley kör med Naim.

 

Med tanke på att det sker ständiga byten får jag känslan av att det mest handlar om någon form av sponsring eller imageskapande verksamhet från hifi-företagen som det normalt finns begränsade medel tid över tid.

Posted
9 hours ago, Bebop said:

Bilar tycks ha blivit en viktig profileringskanal. Läste att Burmester har bl a Bugatti och Mercedes. Bentley kör med Naim.

 

Med tanke på att det sker ständiga byten får jag känslan av att det mest handlar om någon form av sponsring eller imageskapande verksamhet från hifi-företagen som det normalt finns begränsade medel tid över tid.

En aspekt av image-skapande finns såklart. Tittar vi på bilmärken som spottar ur sig många bilar bör det vara lukurativ business för hififöretagen. Det är många element och en hel del speciella krav (tex tåla från -45 grader till +50 (jag killgissar lite) såväl som storlekar och korgar/infästningar). Volvo sålde drygt 700'000 bilar. Gissar att alla har nån stereo i sig vilket blir en hel drös med högtalarelement och mediamaskinerna är idag väldigt kompetenta ljudmässigt. Gissar att min bil har minst 10 högtalarelement. 

Posted
5 minutes ago, Engelholm Audio said:

En aspekt av image-skapande finns såklart. Tittar vi på bilmärken som spottar ur sig många bilar bör det vara lukurativ business för hififöretagen. Det är många element och en hel del speciella krav (tex tåla från -45 grader till +50 (jag killgissar lite) såväl som storlekar och korgar/infästningar). Volvo sålde drygt 700'000 bilar. Gissar att alla har nån stereo i sig vilket blir en hel drös med högtalarelement och mediamaskinerna är idag väldigt kompetenta ljudmässigt. Gissar att min bil har minst 10 högtalarelement. 

Intressant fråga hur viktig bilmarknaden är för hifitillverkare. . .Det har sålts MÅNGA Audi med B&O system. . svårt att tro att B&O säljer lika många hemhögtalare som bil system

Posted
11 minutes ago, thli72 said:

Intressant fråga hur viktig bilmarknaden är för hifitillverkare. . .Det har sålts MÅNGA Audi med B&O system. . svårt att tro att B&O säljer lika många hemhögtalare som bil system

Ja det ger onekligen ett rejält tillskott för att ett företag ska gå från litet till klart betydande för det företaget som FAKTISKT tillverkar elementen. Med 700'000 bilar gånger (minst) 4 element är man plötsligt en spelare som är viktig för årsresultatet och får därmed mer att säga till om. 

Posted
43 minutes ago, thli72 said:

Intressant fråga hur viktig bilmarknaden är för hifitillverkare. . .Det har sålts MÅNGA Audi med B&O system. . svårt att tro att B&O säljer lika många hemhögtalare som bil system

Hmm, jag vet från bilföretaget jag jobbar på att alla ”brandade” högtalare i bilbranschen inte är tillverkade av detta märke. Utvecklade ihop med dem och enligt deras spec, ja. Men ofta tillverkade av specialiserade tillverkare såsom Harman. Men inte alla givetvis…

Posted
1 hour ago, Engelholm Audio said:

En aspekt av image-skapande finns såklart. Tittar vi på bilmärken som spottar ur sig många bilar bör det vara lukurativ business för hififöretagen. Det är många element och en hel del speciella krav (tex tåla från -45 grader till +50 (jag killgissar lite) såväl som storlekar och korgar/infästningar). Volvo sålde drygt 700'000 bilar. Gissar att alla har nån stereo i sig vilket blir en hel drös med högtalarelement och mediamaskinerna är idag väldigt kompetenta ljudmässigt. Gissar att min bil har minst 10 högtalarelement. 

Bra gissat. -40 till +85 är standardkravet för saker i kupén. På övriga ställen ofta mycket högre temperaturer. Saker i dörrarna antas sitta i blöt miljö så de måste tåla bra mycket mer än för vanlig hemelektronik och i en miljö som är avsevärt annorlunda.. Och fungera i minst 15 år. Bilbranschens krav är lite annorlunda.. Men klarar man det så är ju volymerna tilltalande.

Posted
21 minutes ago, Azur said:

Bra gissat. -40 till +85 är standardkravet för saker i kupén. På övriga ställen ofta mycket högre temperaturer. Saker i dörrarna antas sitta i blöt miljö så de måste tåla bra mycket mer än för vanlig hemelektronik och i en miljö som är avsevärt annorlunda.. Och fungera i minst 15 år. Bilbranschens krav är lite annorlunda.. Men klarar man det så är ju volymerna tilltalande.

 

Kul att höra om. Bilar är fantastiska och komplexa maskiner med allt som finns i dem och med kvalitet som få andra produkter klarar. Visst kostar bilar en del pengar men de är ändå sjukt billiga med tanke på allt som finns i en bil jämfört med nästan all annan teknik tänker jag. Bilföretagen är duktiga.  

Posted
1 hour ago, Apexorca said:

 

Bilföretagen är duktiga.  

Tydligen hifitillverkarna också...

 

... med tanke på priserna och så :hotface:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...