Apexorca Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 Jag har aldrig testat mitt gehör men misstänker att det inte är absolut. Det är nog rätt skönt att slippa absolut gehör. Har vänner med denna åkomma och det är tydligen vedervärdigt då det inte är exakt rätt ton på rätt plats. Nästan handikappande beskrivs det som. calm 1 Quote
Bebop Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 9 minutes ago, Apexorca said: Nästan handikappande beskrivs det som Monica Dominique har absolut gehör och beskrev det du skriver i en dokumentär om henne för en tid sedan. Men än värre är när det är falskt, där t ex en eller flera toner i skalan eller mellan oktaver ligger fel. calm 1 Quote
calm Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 Är dessvärre-eller dessbättre inte heller begåvad med absolut gehör men extremt känslig mot falsksång, vilket gör det nästan omöjligt att se program som Idol etc. Att juryn ibland tycks svälja detta gör mig beklämd och allt detta vailande och skrikande. Sonen sjöng länge i Stockholms Gosskör och där sorterades många bort tyvärr pga sönderskrikna stämband. Röstvolymen tycks öka generellt, något man erfar så snart man går på krogen och detta att allt skall dränkas med hissmusik.! Quote
Apexorca Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 1 hour ago, Bebop said: Monica Dominique har absolut gehör och beskrev det du skriver i en dokumentär om henne för en tid sedan. Men än värre är när det är falskt, där t ex en eller flera toner i skalan eller mellan oktaver ligger fel. Ja, då här de flesta att det är fel. Quote
Apexorca Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 44 minutes ago, calm said: Röstvolymen tycks öka generellt, Ja. Många inom populärmusik försöker imponera genom att skrika sig genom låtarna. Att sjunga är något helt annat. Det var bättre förr... ofta. En modern artist som i pop-jazz genren kan sjunga och som jag tycker skiljer ut sig mycket positivt med detta är Marley Monroe. Miley Cyrus kan faktisk sjunga också. Sök på när hon sjunger duett med Billy Idol - Rebel Yell. calm 1 Quote
calle_jr Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 7 hours ago, calm said: extremt känslig mot falsksång Då skulle du inte uppskatta när min gamle kompis Per sjunger "I Am A Woman In Love" på efterfest. 8 hours ago, Bebop said: Men än värre är när det är falskt, där t ex en eller flera toner i skalan eller mellan oktaver ligger fel. Jag gillar det. När det inte är så förutsägbart. Man märker om det är en duktig musiker eller inte. Yoko Ono, David Byrne, Nick Cave, Lemmy, Neil Young, Brian Eno, Bob Dylan... Jag ogillar när det är omusikaliskt, och det värsta jag kan tänka mig är fotbollsmusik typ Tomas Ledin eller en del dansband. Apexorca, AlfaGTV, ulfsan and 3 others 3 3 Quote
Bebop Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 15 hours ago, calle_jr said: Jag gillar det. Det ligger mycket i det. Man får dock skilja på "falsk" och "bra sångröst" (vad det nu är). Det finns ju sångpedagoger så någon form av kunskap lär det ju finnas. Handlar mycket om andning och hur man utnyttjar kroppens resonansutrymmen, vad jag har förstått. Bob Dylans sång har ju många kritiserat. Sångrösten kan man ju tycka vad man vill om, men sjunger han falskt? Om Monica Zetterlunds röst läste jag en gång att hon låg lite fel - lite "out of tune". Det kan ju funka ändå och skapa en egen ton men då måste ju övriga musiker ligga "rätt". Jag diggar Tom Waits, Bob Dylans och Neil Youngs musik men jag tycker inte att de är framstående sångare som t ex Tommy Körberg eller George Michael. Om jag skall värdera musiken och vad jag går igång på så blir det en helt annan sak. Även Bob, Neil och Tom utgår ju dock från stämda instrument. Men det går ju spela atonalt utanför grundtonen och dess övertoner i ackorden. Men det är en stor konst att få det att hänga ihop. Är man en duktig musiker enbart för att man är lyckosam på marknaden eller för att man får igång en publik som inte är bevandrad i musikens logik och teknik? En analogi skulle kunna vara om en förstärkare med tvivelaktiga/dåliga lösningar, konstruerad av en medioker ingenjör är bra enbart för att den säljer bra. Jag tycker inte det. Många "räddas" väl av att de har har "riktiga" musiker med välstämda instrument i bakgrunden eller i studion. En sak är dock säker och det är att oavsett om musiker spelar eller sjunger falskt, rent eller atonalt så skall inte skivspelaren göra det så att man kunna konstatera vilket. AlfaGTV, Richard and calle_jr 3 Quote
Apexorca Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 40 minutes ago, Bebop said: En sak är dock säker och det är att oavsett om musiker spelar eller sjunger falskt, rent eller atonalt så skall inte skivspelaren göra det för att konstatera vilket. Precis så. Quote
calm Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 Ja självklart måste skivspelaren kunna framförallt hålla konstant hastighet utan svaj. Men det förekommer både de sångare och andra musiker som inte förmår att hålla tonen eller sjunger atonalt. Medveten falsksång är inte lika utmanande och om det sker lite som en gimmick kan det bli tom roligt Jfr. Ma Numiminen eller charmigt som Evert Taube t.ex. Men om det sker som den rika och kända operaälskande amerikanska damen och som hyrde tror det var Carnegie Hall eller möjligen Metropolitan för att framföra sin falsksång, så blir det bara pinsamt. Glömt namnet men skildrat i en film för inte så länge sedan. Vi hade en motsvarighet i Henning Sjöströms operaambitioner, tror det var på Gröna Lund. Det är ovanligt att det uppträder svaj i själva inspelningen, men förekom i en pianoinspelning nyligen. Kommer tyvärr inte ihåg vilken då jag spelat otroligt många på senaste tid. Lite märkligt eftersom det flesta inspelningar har digital bakgrund. Måste uppkommit i graveringen? Quote
byZan Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 Jag lyssnar på olika sätt och är ingen med ”absolut gehör”, knappt gehör ens! Men nog hör jag om det är typ en ren, renare eller renaste rösten eller bra, bättre eller bästa rösten, men allt dock genom mina öron upp till knoppen för tolkning. Visst finns det i min värld oxå röster som jag tolkar som typ orena/falska men som gillas ändå. Jag går oftast mer på känslan i framförandet än analyserar renhet etc, men jag hamnar ibland oxå i hur jag tycker att rösten är i världsklass när det gäller renhet etc men det är dock bara mina egna tolkningar, om det är rätt eller fel vet jag såklart inte. I vilket media de framförs via är nog för mig en ickefråga, musik ska beröra mig i någon form. Med bra musiker så blir det såklart en nivå upp fast acapella är fint det oxå. Ibland blir det än bättre om sångaren syns i bild för då får man dennes kroppsspråk och uttryck som ger en dimension till tycker jag! En bra ”storyteller” är en bra ”storyteller”, som på en bra opera…….ish?! /byZan Bebop 1 Quote
Recommended Posts