Bebop Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 Blekinges lokala hifi-butik mitt i länet, Reptil Audio kallade till en demokväll. Jag tror det var den tredje för året. Denna gång var det en demo utan en skog av kablar och "burkar"... Terminator, Richard, Shamrock and 4 others 7 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Ikväll handlade det om en introduktion och demo av Focals helt nya system som består av av de aktiva högtalarna Focal Diva Utopia. Som ni säkert vet är Franska Focal engelska Naim ett och samma företag sedan flera år. Det har lett till en liten ändrad strategi för de båda enheterna. Bl a bestämde man att Naim skulle bli en av de ledande företagen av och stå i framkant för den digitala teknologin genom att utveckla helt igenom egna produkter utan att blanda in för mycket OEM. Det anser man ha lyckats bra med. Nästa steg har varit och är att ta tekniken vidare med att lansera aktiva högtalare "in house" för både elektronik och högtalare. Man har s a s byggt en förstärkare för varje högtalare och dess frekvensomfång. Man har också byggt in DAC, AD-omvandlare, streamer och nätdelar. På plats fanns bl a Paul Bennett från Naim/Focal som berättade mer ingående om systemet och utvecklingen vägen dit. Bl a berättade han att det går att ansluta även en analog signal, t ex "pre-out" från ett försteg eller utgång från ett riaa. Signalen kommer då först AD-omvandlas om jag förstod honom rätt. Systemet klarar även Tidal, Spotify, Qobuz, Roon och säkert fler än så. Det finns också möjlighet att ansluta TV via HDMI/arc. Även systemets rumsanpassning lät intressant. I kort gick det ut på att istället för att mäta och få en färdig lösning så skickas ett antal signaler ut där man får välja mellan de signalalternativ man tycker bäst om. En fördel skulle bli a vara att man slipper mikrofoner och kan utgå från den lyssningsplats man tycker bäst om samt att tillgodose personlig smak. calle_jr, P-pan, triomio and 3 others 6 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Många företag har en allvarlig sjuka med att ofta använda ordet "unik". Så även här. Alltså "den enda i sitt slag - något som det bara finns en av". Det finns fler som gör aktiva högtalare, t ex Dynaudio, PCM, KEF och säkert fler än så. Det finns nog inte så många, om ens några, som tillverkar både element, lådor, filter och elektronik. Detta ger säkert fördelar, inte minst i kalkylen samt bra förutsättningar att få till något riktigt bra. Det är dock ingen garanti, förstås. Jag tycker att de har lyckats riktigt bra även om det är svårt att dra ordentliga slutsatser från en sån här spelning. Bl a har jag svårt att förstå att man inte väljer ett musikutbud som visar vad de förmår dynamiskt, hur de presenterar ett piano och stråkar, en akustisk gitarr, en jazzkvartett... Här blev det enbart dynamikkomprimerat ös och bas som lyftes fram under ursäkten att Sweden Rock har format publiken. Inget fel med rock'n'roll men ett par högtalare i den här klassen måste ju kunna presentera mer än så. För mig är det lite amatörmässigt att inte visa upp det. Det tycks handla mer att visa vilken musik demonstratören gillar än att visa upp högtalarnas företräden. Jag vill höra både pop, rock, klassiskt och jazz/blues och gärna fler genre. Ett tips till Reptil Audio att ställa lite krav på de som demar. MEN jag är helt säker på att Focals Diva Utopia har stora kvaliteter även om de inte visades upp denna kväll. plind, P-pan, parsifal and 7 others 10 Quote
AlfaGTV Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 Ett intressant vägval, som jag i min nyputsade kristallkula ser i flera välbärgade familjers vardagsrum framledes. Bang & Olufsen Beolab, Devialet Phantom, YG Vantage Live likväl som dessa Focal/Naim... Tillräckligt enkelt och "kompakt" för att inte påverka inredning men tillräckligt mycket statuspryl för att tillåtas ta plats i vardagsrummen. Kanske även Dynaudio, ATC och liknande tillåts dela denna markand men jag tror de är för "trä-iga" i sin utformning för att tillåtas konkurrera. Bebop 1 Quote
Perfect sense Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 Det är intressant att de stora tillverkarna har vaknat nu inom det här segmentet. Kii Audio, Dutch & Dutch, Grimm och Genelec har utvecklat produkter och drivit utveckling framåt under det senaste decenniet till stor del, men aktiva/kompletta högtalarsystem på den högre nivån är ännu en liten nisch där de stora drakarna kan ge draghjälp till hela segmentet och visa på möjligheterna för betydligt fler. Även Harbeth lanserar aktiva system nu ska tilläggas i en mer tillgänglig prisklass. / Marcus P-pan, Bebop, calle_jr and 2 others 5 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 33 minutes ago, Perfect sense said: i en mer tillgänglig prisklass. Ja, det är fan i mig inte billigt. En bättre begagnad laddhybrid eller nya högtalare… det är frågan här. Riktpriset på paret är 425,000 kronor. Men om alternativet är att köpa separata högtalare, förstärkeri, dac, streamer och kablar så blir kalkylen något bättre beroende på vald kvalitets nivå, integrerade eller separata enheter o.l. Shamrock and Perfect sense 2 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 I min landsända, Blekinge i sydöstra Sverige har Reptil Audio i Asarum, strax norr om Karlshamn, blivit en viktig oas för oss med vårt intresse. På Reptil Audio träffas likasinnade från hela länet plus angränsade kommuner i både Småland och Skåne, t ex Tingsryd och Kristianstad. Shamrock, Perfect sense, AlfaGTV and 1 other 4 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Som vanligt är det mycket trevliga tillställningar som drar en hel del hifi- och musikintresserade. Denna kväll räknades 75 besökare in som delades på tre demokörningar, dvs fullsatt. Vår "egen" @Peo till vänster nedan liksom min kompis Nisse till höger brukar vara på plats. I mitten en ny hifi-vän som Peo har sporrat (minns inte hans namn). Han är på väg in som medlem på Euphonia. Naturligtvis serveras alltid lite tilltugg med alkoholfri dryck. Om det saknas samtalsämnen finns det en hel del annat att se och lyssna på i de stora och inbjudande lokalerna. Även de minstas intresse är väl tillgodosedda under föräldrarnas beslutsvånda. calm, SOUND BY VINYL, YYZ and 8 others 11 Quote
Apexorca Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 Jag hörde på Focal Diva Utopia. på Akkelis in kortis i går. Har inte bestämt mig för vad jag tycker om det syntetiska ull-liknande materialet på utsidan, men det kan man ju byta om man vill. Annars hade högtalaren extremt fin finish, först trodde jag de svarat partierna var i aluminium men det är MDF. Jag gillad den. Lät bra det lilla jag hörde. Intressant med alla möjligheter att justera ljudet för olika placering och rum. Bebop 1 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Reptil Audio och Emil samt gästande representanter från Focal/Naim och Instereo har all anledning att se nöjda ut. Det var en mycket intressant och informativt kväll, trots att det bara var en "högtalare". calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 1 hour ago, Perfect sense said: Kii Audio, Dutch & Dutch, Grimm och Genelec har utvecklat produkter och drivit utveckling framåt under det senaste decenniet till stor del, men aktiva/kompletta högtalarsystem på den högre nivån är ännu en liten nisch där de stora drakarna kan ge draghjälp till hela segmentet och visa på möjligheterna för betydligt fler. Detta har ju varit standard inom pro audio och studios i flera decennier. Min bild är mer att pro audio (bla Genelec, Adam, Yamaha, JBL, IK, Neumann) har gett sig in i konsument- och hifi-segmentet och att de traditionella hifi-märkena då kunnat hänga på. Likaså har VLAN och radio använts länge för säker signaldistribution inom pro audio, men wifi kommer dröja om det någonsin kommer gå att lita på. Quote
thli72 Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 7 hours ago, Bebop said: Det finns också möjlighet att ansluta TV via HDMI/arc (även om jag inte kunde se något sådant uttag på dessa ex). Quote
thli72 Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 Vet inte exakt var Svenska priset på dessa hamnar men gissar runt vad Scala Utopia Evo kostar. Så tar man inte Diablo stativaren blir det svårt att få en UTOPIA högtalare med elektronik för samma pris som denna DIVA UTOPIA Men är det "Utopia" drivers i denna eller lite enklare modeller? För är det Utopia nivå på alla drivers känns den skapligt prisvärd med tanke på vad det skulle kosta att köpa en "ren" Utopia plus elektronik. Quote
Perfect sense Posted November 17, 2024 Posted November 17, 2024 4 hours ago, calle_jr said: Detta har ju varit standard inom pro audio och studios i flera decennier. Min bild är mer att pro audio (bla Genelec, Adam, Yamaha, JBL, IK, Neumann) har gett sig in i konsument- och hifi-segmentet och att de traditionella hifi-märkena då kunnat hänga på. Likaså har VLAN och radio använts länge för säker signaldistribution inom pro audio, men wifi kommer dröja om det någonsin kommer gå att lita på. Aktiva högtalare i sig är givetvis inget nytt, men Kii och Dutch & Dutch exempelvis har lagt mycket kraft på att utveckla sina Cardioid konstruktioner, D/A omvandlare, Klass D förstärkare och DSP lösningar under senare år. / Marcus calle_jr 1 Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 1 hour ago, thli72 said: Vet inte exakt var Svenska priset på dessa hamnar Jag nämnde 425,000 innan. Utopia är inte en högtalare utan flera. Divan är lite mindre och har inte så stora element. För att värdera ordentligt hänvisar jag till deras hemsida: https://www.focal.com/products/diva-utopia Quote
Bebop Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 1 hour ago, thli72 said: Tack... jag korrigerar mitt inlägg. Quote
Akkelis Audio Posted November 18, 2024 Posted November 18, 2024 15 hours ago, thli72 said: Vet inte exakt var Svenska priset på dessa hamnar men gissar runt vad Scala Utopia Evo kostar. Så tar man inte Diablo stativaren blir det svårt att få en UTOPIA högtalare med elektronik för samma pris som denna DIVA UTOPIA Men är det "Utopia" drivers i denna eller lite enklare modeller? För är det Utopia nivå på alla drivers känns den skapligt prisvärd med tanke på vad det skulle kosta att köpa en "ren" Utopia plus elektronik. Det är nästa generations Utopiaelement i den nya Diva Utopia så även om det är mycket pengar så får man väldigt mycket för pengarna. Vi kan göra ett jämförande tankeexperiment. För samma pengar skulle få ett par Focal Sopra 3, ett Naim NSC222 streamingförsteg och ett Naim NAP250 slutsteg. Det blir samma belopp, 425 000 kr men då har i du inte pengar till de kablar som behövs och du har absolut inte samma prestanda. Nu på onsdag har vi demoevent i butiken där Carl-Michael från Instereo kommer för att presentera nya Focal Diva Utopia. AlfaGTV and Fatii 2 Quote
Recommended Posts