Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är ingen hemlighet att Japanska Acoustic Revive tillverkar produkter som ibland gränsar till det obegripbara vid en första titt. Men alltid så har de en grund och orsak ur forskning och i att pressa gränser som inte alltid alla testat eller ens förstått innan. Ibland blir produkterna ett uppvaknande inom hela industrin (hifi) och blir kopierade av många. Ibland är de så "utanför lådan" att de istället blir hånade och missförstådda. 

RHR-21_02-1081x720.png

Den senaste produkten som vi tagit hem är RHR-21 vilket är en homogen metallstav med en massa olika borrade hål i toppen. Alla har olika djup och flera har olika diameter. Detta är en Helmholtz -produkt som trots sin relativt lilla storlek påverkar akustiken i rummet och tydligt kan ge hörbara förändringar i ett system. Men man måste ibland testa ett antal olika positioner innan man hittar var de ger bäst nytta i rummet. AR ger ett antal olika tips på möjliga placeringar på sin hemsida: 

https://acousticrevive.jp/portfolio-item/rhr-21/

Med en prislapp på ca 13 000kr / st så är detta givetvis inte för alla. Om man har stora problem med akustiken i sitt lyssningsrum så finns det säkert andra och mer prisvärda sätt att lösa / förbättra det på. Detta är ett tweak som är snyggt och extremt välbyggt för de som vill testa något nytt och se om de upplever en förbättring. Vad vi vet är att flera tester på nätet har upplevt dem som klart förbättrande och fungerande:

https://www.monoandstereo.com/acoustic-revive-rhr-21-review/

Som alltid: Testa själv hemma innan ni köper!  

Posted
2 hours ago, Transient Design said:

Som alltid: Testa själv hemma innan ni köper!  

Den ser ju inte ut att vara större än en vanlig pepparkvarn.

Jag måste nog säga att jag för stunden är lite skeptisk.

Hur många kan du skicka så jag kan få testa ?