Ljudtoken Posted November 11 Posted November 11 https://www.m3.se/article/2516383/quad-aterupplivar-1960-talets-coolaste-stereoforstarkare.html Häftigt! Någon som lyssnat på dom gamla klenoderna? Bebop 1 Quote
Bebop Posted November 11 Posted November 11 On 2024-11-11 at 19:38, Ljudtoken said: Någon som lyssnat på dom gamla klenoderna? Absolut, även tunern som hade samma layout. De var inte så ovanliga i början på 70-talet i generationen före mig (40-talisterna). Ett problem de hade var att de var rätt effektsvaga och gav inte så mycket effekt under 8 Ohm. Å andra sidan var de flesta högtalare 8 Ohm. Men det fanns också en hel slutna lådor, t ex AR och det var ingen bra matchning. Den Quadanläggning jag lyssnade var hos en bekant som hade Celestion Ditton 25 högtalare. Jag tyckte det lät jättebra. Jag vill minnas att han hade en Thorens skivspelare med Shure-pickup. Lite senare på 70-talet kom deras nya slutsteg 405, som hade lite mer att ge effektmässigt. Men det som sålde mest då var japanerna (Pioneer, Kenwood, Sansui, Technics Yamaha plus en del Europeer som Tandberg, B&O, Ferguson…). Här data från Hifi-boken 1979 (som gavs ut året innan). calle_jr, Ljudtoken and Terminator 3 Quote
calm Posted November 12 Posted November 12 Har fortfarande denna kombo med tillhörande tuner i familjen. Den var ursprungligen min kopplad till ett par B&W DM 2A bas reflex-högtalare och en Unamco T1 med en Shure V15 typ 2 pickup En Revox A77 toppade anläggningen. Kanske en av de första riktiga hifi-anläggningar i min ägo. Idag körs Quad-kombon med ett par tidstypiska Carlsson-högtalare av modell?. Precis som @Bebop skriver något effektsvaga för moderna högtalare, men ganska välspelande i övrigt. Ljudtoken and Bebop 2 Quote
figge Posted November 12 Posted November 12 Hade Quad 44 och 405 på 70-talet med Thorens 160 Super och Kef 105.2. Ljudtoken 1 Quote
Ljudtoken Posted November 12 Author Posted November 12 Jag ser dom gå för några tusenlappar på Tradera ibland. Dom är fortfarande populära. Kul att dom återintroducerar modellerna. Quote
Recommended Posts