AlfaGTV Posted November 5 Posted November 5 @Muffin fick in mig på ett intressant spörsmål i tråden om Roon 2.0 ang hur marknaden både ser ut och vad vi kan vänta oss. Sporrad av den intressanta frågeställningen ställde jag frågan till "den allvetande skräphögen", ChatGPT. Jag ställde följande fråga: Hur ser en samlad bild ut angående framtiden för musikkonsumtion? Streaming, vinyl, downloads, rullband och kassetter som exempel. Svaret från ChatGPT såg ut som nedan: Framtiden för musikkonsumtion kommer troligen att präglas av både teknologiska framsteg och nostalgi, där flera olika format och plattformar samexisterar snarare än ersätter varandra helt. Här är en samlad bild av hur olika format troligen kommer att utvecklas och påverka musikindustrin framöver: Streaming: Den dominerande kraften Streaming kommer fortsatt att vara den dominerande formen för musikkonsumtion. Tjänster som Spotify, Apple Music, YouTube och Tidal har redan ersatt nedladdningar som det främsta sättet att få tillgång till musik. Eftersom streaming erbjuder oöverträffad tillgång till nästan all musik när som helst och var som helst, kommer det sannolikt att fortsätta växa och utvecklas. Framtida trender: Ökat användande av AI och personalisering: Streamingplattformar kommer att bli ännu bättre på att anpassa musikupplevelsen baserat på användarens preferenser och lyssningsmönster. Högre ljudkvalitet: Det finns ett växande intresse för högre upplösning, vilket kan leda till att tjänster som Tidal och Deezer, som erbjuder HiFi-alternativ, får en större marknadsandel. Integrering med andra medier: Streamingplattformar kommer att bli mer integrerade med video, spel och liveupplevelser för att skapa en mer helhetsorienterad musikupplevelse. Vinyl: Nostalgi och samlarvärde Vinyl har gjort en imponerande comeback de senaste åren, både som en samlarobjekt och för de som föredrar det analoga ljudet. Trots att vinylskivor inte kommer att kunna konkurrera med streaming när det gäller tillgång och bekvämlighet, kommer formatet fortsätta vara populärt bland entusiaster och samlare. Framtida trender: Höjd efterfrågan bland yngre generationer: Många unga vuxna upptäcker vinyl genom sin nostalgiska och fysiska värde, trots att de är uppvuxna med digital musik Kvalitetsfokus: Vinylskivor kommer att fortsätta att vara populära bland audiophiler och människor som värdesätter ljudkvalitet. Det kommer sannolikt också att finnas en fortsatt efterfrågan på specialutgåvor, färgade skivor och limited editions. Fysiska album som konstform: För artister och fans som vill ha något mer än bara musik, kan vinyl vara ett sätt att skapa en mer helhetlig upplevelse kring albumsläpp, med omslag, bilagor och liner notes. Downloads: En minskande marknad Med streamingtjänsternas dominans är marknaden för nedladdningar i kraftig nedgång. Även om vissa användare, särskilt de som har låg internetåtkomst eller som vill ha fysisk äganderätt till sina låtar, kommer att fortsätta ladda ner musik, är det troligt att nedladdningar blir en nischad aktivitet snarare än en mainstreampraktik. Framtida trender: Fokuserad på specialutgåvor: Digitala nedladdningar kan fortsätta existera i form av exklusiva utgåvor eller artister som vill sälja sin musik direkt till fansen utan att gå via streamingtjänster. Eventuellt bortfall i vissa marknader: I takt med att fler regioner får bättre internetinfrastruktur, kommer nedladdningar att bli mer irrelevant i jämförelse med streaming. Rullband och kassetter: En niche och retrotrend Både rullband och kassetter har blivit något av en subkultur och samlarobjekt snarare än praktiska format för musikkonsumtion. Rullband är väldigt begränsade i användning, och kassetter har förlorat mycket av sin funktionalitet, men de fortsätter att vara populära inom vissa musikscener, särskilt bland DIY-artister och alternativa subkulturer. Framtida trender: Retro och DIY-rörelser: Kassetter och rullband kan fortsatt vara populära för mindre artister som vill skapa en fysiskt unik produkt att sälja till sina fans. Det finns också ett visst nostalgivärde för dessa format bland vissa grupper. Kassettens comeback bland indie och alternativ musik**: Precis som vinyl, kan kassetter få ett återupplivande inom nischade musikscener där det handlar om unika och handgjorda produkter snarare än ljudkvalitet. Framtida teknologier I takt med att teknologin utvecklas, kan nya sätt att konsumera musik dyka upp: Spatial ljud och 3D-upplevelser: Med den ökande populariteten av VR och AR kan det bli vanligt att musikupplevelsen blir mer immersiv, där ljudet omges från alla håll för att skapa en mer levande och närvarande upplevelse. Blockchain och Web3: Teknologier som blockchain kan komma att förändra hur artister och lyssnare interagerar med musik. Exempelvis genom NFT:er för exklusiva musikutgåvor eller nya sätt att belöna artister för sin musik. Sammanfattning Framtiden för musikkonsumtion kommer troligen att domineras av streaming, men med en återupplivning av fysiska format som vinyl och kassetter, särskilt inom nischer där nostalgi, samlarvärde eller en önskan om fysisk äganderätt spelar in. Samtidigt ser vi en teknologisk utveckling mot mer personliga och immersiva upplevelser som kan skapa nya sätt att uppleva musik på. Det är också troligt att vi kommer att se ett större fokus på AI och personalisering för att skapa skräddarsydda musikupplevelser. Ovanstående blev lite av ett sidospår, men jag tänker att diskussionen ang affärsmodeller är intressant att spåna vidare på. Och där kan man "angripa problemet" med minst tre olika perspektiv, tänker jag. Perspektiv 1, "Media first" och anpassar hård- och mjukvara därefter. Fysiska format - En rejäl vinylsamling kanske, eller en flyttkartong med gamla Minidisc-inspelningar, flera tusen CD-skivor i rader med Billy-hyllar? Dessa får ju direkta konsekvenser på lyssningsmönster och anpassning av utrustning. Lokala filer, rippar och downloads - Du har helt enkelt ditt FLAC-bibliotekt sparat på en eller flera hårddiskar/tjänster som du kommer åt via fysiska anslutningar eller nätverket. Här kan man såklart också hitta formatkrav formade av övertygelser eller erfarenheter, t.ex. SACD-skivor, Spotify - Många "anti-strömmare" på forat flyger under radarn och skulle aldrig erkänna sitt "bruk" av tjänsten. 😊 Tjänsten tillåter ett stort urval av renderare (den applikation som omvandlar en instruktion om uppspelning till att producera själva musikströmmen, oavsett digital eller analog) Tidal - Samma som ovan, de flesta applikationer stödjer Tidal/Tidal Connect, även om flera saknar audiofil-kredd. Qobuz - Eftersom Qobuz både har en lite tveksam app, men också en generös policy ang implementation av deras tjänst i andra mjukvaror blir detta fortfarande lite nischat. Utbudet har jag en känsla av är mindre än för de båda först nämnda. Deezer - Jag tror att denna tjänst lever en undanskymd tillvaro i Sverige, likväl som flera andra Bandcamp, YouTube Music, Apple Music, Amazon m.fl. - Dessa blir så specifika att man troligen väljer uppspelningsutrustning riktat direkt till behovet, eller "nöjer sig" med Airplay eller Chromecast. Perspektiv 2, "Architecture first", man har valt en modell baserat på gammal vana, tillgång till hårdvara/media eller vad man upplever som hanterbart: Fysiska format - Kommer såklart att forma resten av uppspelningsmetodik och val av hårdvaror, men även lyssningsmönster och liknande. Logitech Media Server/Squeeze - här finns utvecklat stöd för de nämnda tjänsterna (tror jag) men hårdvarustödet krymper vartefter. Lite synd för det är ett väl fungerade och välljudande ekosystem. UPnP/DLNA/OpenHome - här är inget givet och det spretar lite i både implementation och möjligheter. Rätt utfört kan det både fungera utmärkt men också låta i toppklass. Roon - Den mest omfattande mjukvaran och även med stöd för flest hårdvaror och även tillverkarsidan börjar ta "uppstickaren" på allvar och implementera stöd för deras RAAT-protokoll. Technics, Denon/Marantz är exempel på att även konservativa japanska företag ser värdet, trots att man blaskat runt i UPnP/DLNA-träsket med blandad framgång under många år. Mjukvaran från dessa stora elektronikbjässar har tidigare varit bristfällig enligt mig dock. Perspektiv 3, "Hardware first". Man väljer en hårdvara först. Apparater för uppspelning av fysiska medier - Köper man en skivspelare så får det såklart konsekvenser på val av media likväl som hur man lyssnar. Samma sak med en CD-transport eller liknande. Innuos & Sense - Tillåter val av Roon som både serverlösning och som renderer. Bygger på en dialekt av UPnP som jag tror fortfarande pratar med vissa Squeeze-lösningar? Oavsett, det kan betraktas som proprietärt. Lumïn - Lika vikt på mjuk- och hårdvara enligt mig, god uppdateringsstrategi supporterar äldre hårdvara snyggt. Gränssnittet för egna mjukvaran är för mig ruskigt gammaldags och "svår". Auralic - I första hand hårdvaruorienterat, men en vettig och väl fungerande app. Ett bra stöd för gamla hårdvaror trots kontinuerlig uppdatering av funktionalitet. Tyvärr också kopplat till ofrivilliga förändringar i funktionalitet som är helt oacceptabla enligt mig. Aurender - Väldigt proprietärt, men på väg att släppa in Roon som kontroller. Kan ej produkten man uppfattar att den uppskattas av nyttjarna ljudmässigt. WiiM - Uppstickare som fungera väl och stödjer många kontrollers Eversolo - Näst stora kinesiska aktör? Senaste DMP A-10 är en vräkigt flaggskepp. Bluesound - BluOS byggs in i NAD också och är en av de mest flexibla och stabila system jag nyttjat. Proprietär hårdvara dock, även om den kan kontrolleras av det mesta. Sonos - kanske den största aktören som väl måste betraktas som proprietär också. Dock stöd får många tjänster och kan även upptäckas och styras av Roon. Edit: Jag hade inte tänkt klart riktigt när jag postade, men det klarnade lite när jag promenerade hunden! Jag har förtydligat lite och försökt tydliggör de tre perspektiven som jag tror vi alla tar hänsyn till. Jag tror såklart att vi alla har mer än ett perspektiv och kanske kombinerar dessa med olika viktning. Oavsett, någonstans gör man en prioritering och en kompromiss. calle_jr, bigblue and Perfect sense 3 Quote
Muffin Posted November 5 Posted November 5 @AlfaGTV kul att du hakar på Bra AI- och egen översikt att spana vidare utifrån Du kan lägga till Innuos/Sense i din lista. AlfaGTV 1 Quote
Bebop Posted November 5 Posted November 5 18 hours ago, AlfaGTV said: intressant att spåna vidare på. Jag tror du är rätt på det i mycket av det du skriver. Inget om SACD och DSD eller det anses redan dött och begravt? Hur ser det ut för JRiver? Jag inbillar mig att betydligt färre använder laptop for sin musiklyssning idag, eller? Men var det inte så att de försökte sälja in sig som mjukvara till hårdvarusidan? Jag har dock inte sett något exempel. Jag har möjligen en något avvikande mening om vad som kommer att bli stort. Jag tror att det system som slår igenom brett är det systemet som är tillckligt enkelt; som kan jämföra sig med svårighetsgraden att spela en cd-skiva eller LP. Både Roon, Lumïn, Aurender, Auralic m fl är alldeles för krångligt. Det handlar både om igångsättning vid köp, eventuella åtgärder vid uppdatering, åtgärder vid byte av prylar, starta upp efter elavbrott, blanda märken i kedjan und so writer. Med tiden blir allt fler data- och mobilvana men min känsla är ändå att detta kommer att ta tid. Jag hjälper ofta grannar och kompisar med, som jag tycker, enkla problem som "folk" har en väldig respekt för och inte vill befatta sig med. Det handlar om datorer, smartphones, bildatorer/displayer/inställningar, routers displayer på nya kyl/frysar osv. Och att få igång en streamer och koppla upp detta skall vi inte tala om. Jag upplever också att många i branschen inte kan så mycket heller. Senast jag har upplevt det är i samband med mina problem med att få Android-TV att funka med ARC via en sprillandes ny Marantz Stereo 70. Marantz säger att deras produkt är OK Telia frågar om jag har startat om och tipsar mig att inte använda receiver för ljud Säljaren av Marantz säger att problemet är Samsung som inte följer ARC-standarden. Samsung hänvisar till manualen Hifi-klubben hälsar mig välkommen i de drabbades skara som är stor. De säger också att det funkar dock bäst med Samsung TV... Till slut trötnade jag och slängde ut Androidboxen och gick över till Apple TV. Allt fungerar nu som det skall. Dessa punkter är en illustration hur knepigt det kan vara med att få till ny teknik och välkomna den. Min hustru rör inte några fjärrkontroller längre. Om inte jag är hemma avstår hon att titta eller kollar på läsplattan som hon är nöjd med. Det är också skillnad på de som bor i eller i närheten av större städer. I Blekinge, som är ca 10 mil brett finns en hifibutik. Det är inte alldeles enkelt att få hjälp för väldigt många. De känner att de inte har kontroll. Däremot klarar de flesta av att spela Spotify och sätta mobilen i en högtalare med mobilanslutning och det spelar direkt. Enligt min mening är det alldeles för många ingenjörer inblandade i branschen. De är de duktiga på sina vitala delar men kommunikation och användarvänlig grafik och typografi är en akilleshäl. Många tekniker tror sig klara detta också men där famlar de runt som glada amatörer. Terminator, Richard and AlfaGTV 3 Quote
AlfaGTV Posted November 5 Author Posted November 5 Jag försökte tydliggöra inledningsposten lite, då den var ganska spretig och oklar. Jag polerade kristallkulan lite, kan vi säga! 😊 Men ditt inlägg pekade på några tankar som jag inte fångst först, nämligen hänsyn till fysiska media och deras tillhörande hårdvara. Det du nämner om specifika format är såklart också intressant, om man har en tydlig preferens för SACD-formatet, oavsett om vi tänker på skivorna eller den mjukvara dessa innehåller. Eller nedladdningsfiler i PCM1024 om man har sådana krav. Jag har kompletterat med några perspektiv som jag tror vi alla betraktar med någon form av viktning när vi gör våra val och förändrar "systemen", oavsett om det är TV eller musiklyssningsmetodik. Också intressant att du lyfter komplexiteten som en faktor i hur lyssningsmönster utvecklar sig eller kanske väljs bort. En vild spekulation skulle kunna vara att vi som delar musikintresset med en önskan om högre återgivningskvalitet också gör oss lite exklusiva genom att komplicera saker ytterligare? Jag tänker att man kan häkta på en extern DAC på sin streamer för att det låter bättre, eller skruva på sin pickups inställningar för att krama ur det sista unset av prestanda. Man kan köpa en Rega P1 med trepunktsfäste och aldrig ens fundera över optimering av Azimuth likväl som att en Sonos-högtalare går utmärkt att spela "Text och Musik med Eric Schüldt" med! Är vi snobbar, eller har vi "sett/hört ljuset"? 😊 SOUND BY VINYL, Bebop and Richard 3 Quote
AlfaGTV Posted November 6 Author Posted November 6 Baserat på mina spekulationer vill jag hävda att jag har två angreppssätt, eller viktningar: För min uppskattade vinyluppspelning vill jag påstå att det handlar om "arkitekturen först", dvs jag har en nostalgisk dragning till vinyluppspelning och har format mina lyssningsvanor efter det. Det innebär ju inte bara att jag har flera vinylspelare, men jag köper gärna den musik jag uppskattar på vinyl också. Det ger ju en stor vikt åt "mediat först" också. Däremot har jag ju stor spridning på hårdvaran, så den hänger liksom med bara. När det gäller det digitala viktar jag "mediat först", det innebär att jag valt arkitektur och hårdvara efter vad jag vill kunna spela upp. Och mitt bibliotek består av huvudsakligen CD-rippar, men också en stor andel DSD och HighRez. Jag HAR varit i hårdvaran först-gebitet, då jag vid flera tillfällen format om mitt bibliotek för att passa hårdvarorna, och gör det i någon form även idag. Först var det Bladelius Embla som inte hanterade AIFF eller WAV med metadata, hela biblioteket omvandlades till wav utan metadata (en kopia) för att kunna spela upp "glitch-fritt". Sedan skaffade jag Bluesound samtidigt som jag fått provsmaka DSD-filer, och då ville jag efter det kunna spela upp DSD-formatet, men tvingades upprätthålla en gren av biblioteket konverterat till PCM. Hur har du kommit dit du befinner dig idag? Quote
Hifi_Perrra Posted November 6 Posted November 6 En tanke som slog mig... Sitter man verkligen så mycket vid stereon o lyssnar som det sägs... Jag tycker man mest diskuterar o pratar en massa på olika forum om prylarna så om man får användning av allt detta är något oklart... Men ändå roligt att det finns dom som lägger tid på det. Själv har jag nog gett upp det mesta... Har blivit gammal... Inte en ungdom längre om man säger så... Mvh Per Quote
Bebop Posted November 6 Posted November 6 57 minutes ago, Hifi_Perrra said: sitter man verkligen så mycket vid stereon o lyssna . Där tycker jag att du har gjort är en bra spaning som jag kan skriva under på. Jag tror man kan dela in forummedlemmarna i tre grova grupper. En grupp har ett större intresse för hårdvaran än andra och har svårt att släppa prylarna. Det kan handla om design, teknik, markera social tillhörighet, yttre påverkan o.l. Där finns naturligtvis även ett musikintresse men kanske mer fokus på låtar och hits och att det låter bra. En annan grupp lägger mest fokus på musiken, samlar på musik, bryr sig mindre om ljudet men vill naturligtvis ha bra inspelningar. Men ibland går det inte vilket är OK eftersom musiken är det viktigaste. Det finns också ett hifi-intresse men inte alltid och det är inte det som driver hen, det är musiken. Och sen har vi de som är lite mitt emellan. Vi kan också hoppa mellan 1) och 2) genom livet. Jag är ju pensionär och har lite mer tid att lyssna än andra och när jag lyssnar så sitter jag i sweat-spoten. Annars är det mest radions P1 eller P2 som är igång i bakgrunden eller så är det helt tyst. Skvalmusik i bakgrunden har jag inte. Sommartid är det lite annorlunda. Jag stiger upp mellan 6-7 varje morgon. Efter 1-1,5 timmes frukost och tidningsläsning, brukar jag spela och lyssna aktivt 2-3 timmar 4-5 dagar i veckan. Samma sak efter ca 18.00 fram till 21.00 4-5 dagar i veckan. Jag läser också en hel del, förmodligen än mer. Framför allt så här års. bigblue and Hifi_Perrra 2 Quote
Hifi_Perrra Posted November 7 Posted November 7 Hehe ja, själv går jag upp vid 8 till 11 tiden för det mesta och kollar nyheter på tv, fikar o dricker morgon kaffet. Sen blir det telefonen. Musik två timmar en gång varannan vecka vid stereon, och film ca: två timmar. Sen telefonen igen. Vill spara hörseln känner jag, för man borde redan ha haft tinnitus för längesedan egentligen, med tanke på historiken, så jag har blivit mycket försiktigare på senare tid med det. Rätt skönt i för sig också, för man njuter på ett annat sätt också väldigt ofta, av saker om det finns ett uppehåll, eller om man ägnar dagarna åt något annat ibland också, för att senare återvända till musik anläggningen. Hjärnan vill ha omväxling... Så det brukar bli en hel del annat också, men lik f_rb_skat sitter man där ändå efter en stund med mobilen i näven... Att låsa in den i byrålådan över dagen är nog enda lösningen... Terminator 1 Quote
calm Posted November 7 Posted November 7 Finns utöver de perspektiv och kategorier som redovisats tidigare i tråden ytterligare infallsvinklar på vår hobby. En kategori som jag kan sympatisera med och dit jag själv räknar mig är: 1. Sätter livemusik högst av allt som en audiovisuell och känslomässig upplevelse som konstform och uttrycksmedel för en sinnlighet och kommunikation av ett budskap. 2. Söker genom reproduktionen av livemusiken återskapa just liveupplevelsen. Här kommer mediet in som möjliggör reproduktionen, medievalet har underordnad betydelse. 3. Tekniken är bara till för att återskapa och är i övrigt underordnad målet nämligen att återskapa en musikalisk upplevelse. Betraktar tekniken enbart som ett medel 4. Sätter reproduktionskvaliteten stundtals i centrum för att inte störa musikupplevelsen. Blir därför periodvis involverad i en förnyelseprocess av teknisk utrustning för att förbättra den musikaliska återgivningskvaliteten och därmed den konstnärliga upplevelsen av musik. Med ljudkvalitet som ett mål i sig men underordnat musiken för att inte störa musikupplevelsen med sekunda återgivningskvalitet. 5. Söker öka förmågan att förstå det musikaliska budskapet genom att studera bl.a. musikhistoria och det samhälle som skapat musiken och de förutsättningar som musikerna och kompositörerna verkat under. 6. Bryr sig mindre om märken, modeller och "måsteutrustning" för att uppnå status och erkännande. Inget är mer obsolet än "årets produkt" något år senare, försöker undvika hypade produkter, eftersom de har kort "bästföredatum". Kommer alltid en ny modell och håller sig gärna till konstruktörer med långa modellcykler. Priset på utrustningen egentligen mindre viktigt för att kalkylen om långt innehav medger lägre kostnad per tidsenhet. 7. Är mer ensamvarg i min musikkonsumtion än gemensamt lyssnande. 8. Kallar mig gärna audiofil om det innefattar ett drivande musikintresse som kombinerar detta med god återgivningskvalitet. Det var lite funderingar i mitt sätt att förhålla mig till vår hobby och med full respekt för att andra kan se det med andra ögon. Calm Bebop and Hifi_Perrra 2 Quote
byZan Posted November 7 Posted November 7 19 hours ago, Bebop said: 20 hours ago, Hifi_Perrra said: sitter man verkligen så mycket vid stereon o lyssna . Där tycker jag att du har gjort är en bra spaning som jag kan skriva under på. Jag tror man kan dela in forummedlemmarna i tre grova grupper. En grupp har ett större intresse för hårdvaran än andra och har svårt att släppa prylarna. Det kan handla om design, teknik, markera social tillhörighet, yttre påverkan o.l. Där finns naturligtvis även ett musikintresse men kanske mer fokus på låtar och hits och att det låter bra. En annan grupp lägger mest fokus på musiken, samlar på musik, bryr sig mindre om ljudet men vill naturligtvis ha bra inspelningar. Men ibland går det inte vilket är OK eftersom musiken är det viktigaste. Det finns också ett hifi-intresse men inte alltid och det är inte det som driver hen, det är musiken. Och sen har vi de som är lite mitt emellan. Vi kan också hoppa mellan 1) och 2) genom livet. Jag är ju pensionär och har lite mer tid att lyssna än andra och när jag lyssnar så sitter jag i sweat-spoten. Annars är det mest radions P1 eller P2 som är igång i bakgrunden eller så är det helt tyst. Skvalmusik i bakgrunden har jag inte. Sommartid är det lite annorlunda. Jag stiger upp mellan 6-7 varje morgon. Efter 1-1,5 timmes frukost och tidningsläsning, brukar jag spela och lyssna aktivt 2-3 timmar 4-5 dagar i veckan. Samma sak efter ca 18.00 fram till 21.00 4-5 dagar i veckan. Jag läser också en hel del, förmodligen än mer. Framför allt så här års. Jag sitter verkligen och lyssnar ofta - men inte alltid. En vanlig vecka ser ofta ut som följer när det gäller lyssning (oftast 5 dagar av 7); - Tycker nog att grupp 2 passar in bäst på mig idag men så har det nog inte alltid varit? - Pensionär och har mycket mer tid att lyssna numera, lyssnar uteslutande i sweat-spot och läser oxå ibland om artist/grupp för att öka förståelse och försöka förstå/tolka varför de skrivit sin musik och text som de gjort. - Jag stiger upp mellan 4-6 ”varje” morgon och intar frukosten ganska snabbt, sedan blir det en espresso i fåtöljen och lite streamad musik till den medans jag läser lite nyheter etc på paddan. När detta är klart så har jag oftast klart för mig vad för musik jag vill lyssna på och till det blir den espresso till. Är jag hemmavid så blir det ofta vinyl eller band och mindre streaming än i stugan. - Klar vid 9-tiden då jag kokar kaffe till frugan och lite korsord eller sudoku en stund. - Sedan är det fritt val av aktiviter eller om det redan är bestämt. - En gemensam fika på em vid ca 15, en stund på sofflocket med telefon eller tidning i handen, somnar oftast och vaknar efter 5-45 min. Därefter blir det lite ev andra göromål som vi bestämt oss för att göra. - Nu har klockan hunnit bli 16.30-17.00 och då blir det oftast fåtöljen (för min del ) och musik fram till middagen som är klar18.00, den intas ofta med lite soft bakgrundsmusik, iaf på fr, lö och söndagar. - Tiden efter det varierar lite, vill frugan och jag se något på TV så gör vi det, om inte så blir det musik fram till ca 21.00. Jag tittar inte mycket på TV men om jag gör det så streamar jag och det oftast efter 21.00 isåfall. - Sängen intas oftast mellan 22.30-23.00, jag somnar oftast inom någon minut ”säger hon”? Mycket musik blir det och jag ”skiter för det mesta hur det det låter”, en sanning med modifikation?! Så som ungdomarna säger idag -egentid, den är på mornarna och jag njuter verkligen av både den och musiken, de e gött å vara pensionär /byZan Hifi_Perrra, Bebop and Shamrock 3 Quote
Passerati Posted November 7 Posted November 7 Fann streamingtjänster smidiga i början när Spotify släpptes och senare bl.a Tidal Master. Idag har jag valt bort streaming i största allmänhet, och kör huvudsakligen musik från köpta fysiska fonogram. CD/SACD och LP. På hifiträffar förr så satt vi och lyssnade igenom låtar och deltagarna hade med sig utvalda och genomtänkta CD och vinylskivor. Med streamingtjänsternas intåg så blev det mest att zappande mellan halva låtar och ett bläddrande, ala MTV videor, istället för musik njutning. När jag hälsat på nördar som främst kör streamingtjänster så sitter de ofta och tittar ner i telefonen och bläddrar istället för att faktiskt lyssna på musiken. Förhoppningsvis kan vi komma tillbaka till finlyssning av fysiska fonogram och en historie beskrivnings diskussion kring melodierna som utvecklar musikintresset. 🙂 Själv lyssnar jag på musik i stort sett dagligen och njuter av en bred musiksamling på flera tusentals skivor, där jag har kvar exemplar som jag fortfarande njuter av och har lyssnat på i över trettio år. Med streamingtjänster. Hur vet man vilken kvalitet men får upp och hur roligt är det när vi har haft en musik träff som huggs av genom störningsmoment i form av avbrott på ethernet. Skräck exemplen torde vara bl.a AVM som brottats hårt med mjukvaru problem som sågat sönder (div avbrott, felkoder mm) möjligheten till en njutbar musikupplevelse. Bebop, Vox and Hifi_Perrra 3 Quote
Hifi_Perrra Posted November 7 Posted November 7 Blir ju en aning svårt när hela samhället är uppbyggt idag kring en surfplatta eller telefon och det är otroligt lätt att bli fast i det där. Till slut vänjer man sig så mycket att ingen verkar reagera längre hur fel det kändes alldeles nyss. Nu ska alla ha en telefon och dom som inte har kunskapen hamnar i något slags utanförskap utanför "ekorre hjulet..." Jag som är en van mobil människa.. Även jag har svårt med en del program o inställningar som man förväntas klara av... Hur är det då för en 85-90 åring... En skrämmande utveckling... Som en gammal dam som just hade betalat i kassan i en matvarubutik på eftermiddagen idag o hon tog rollatorn o skulle först blippa kvittot för att komma ut genom grinden o sen inte hann gå genom grinden o folk bakom som skulle fram... Hmm... Det där med teknik idag är inte alltid jätte enkelt... Långt ifrån många gånger... Det är ju meningen att det ska vara smidigt. Men ibland är det en plåga. Och som fler är inne på: Vad är egentligen musik när man glor ner i knät på sig själv istället för att ens upptäcka något av musik? Blir ju en egen drog eller vad man ska säga... "Fast i ett ekorre hjul..." Quote
Bebop Posted November 8 Posted November 8 11 hours ago, Hifi_Perrra said: hela samhället är uppbyggt idag kring en surfplatta eller telefon Man väljer själv vilket tåg man hoppar på. Man väljer också när man hoppar av. Jag har kvar både mobil och läsplatta och det finns mycket bra med dem men det går ju lägga dem åt sidan. Jag har hoppat av både X och Facebook och rensat ut följare på Instagram. Idag är de endast ett fåtal följare som jag känner väl plus familj och en del släktingar som jag släpper in. Telefonen finns ofta med som en liten säkerhetsgrej men jag har den rätt så ofta i flygplansläge. Jag svarar enbart på telefonnummer som jag har i min telefonbok. Övriga nummer slår jag först upp och om det visar sig vada människor jag känner ringer jag upp igen. Jag undviker också medlemsskap på sidor som är alltför ambitiösa med att samla upp mina intressen och vanor i sina algoritmer och där jag t o m får betala för det. Ett utmärkt exempel är Roon som hamnar utanför min definition av vad ett gott liv skall innehålla. Oavsett om jag handlar, skor, medicin eller kläder så kommer frågan ”är du medlem”. Varför då? Varför skall jag vara mrdlem i en skoaffär för att köpa ett par nya dojor Jag citerar dåvarande justitieministern Carl Lidbom (S) från KU-förhör 1989 som avfärdade påståenden från Anders Björk (M) med: Det du håller på med är trams. För säkerhets skull två gånger. Jag saknar 70/00-talet med levande citykärnor med gott om butiker och där vi musikintresserade träffades varje tisdag och fredag då det kom nya album. Idag tycks bortvaron detta vara en bra utveckling. Sitt ner hemma och låt algoritmerna styra ditt liv. Matkassen kan du få hemkörd och prylarna kan du hämta på macken eller i en box någonstans. Personlig kontakt är enbart ett slöseri. Allt skall serveras dig. Du behöver inte ta reda på något själv - det fixar algoritmerna. Säg nej till galenskapen, anser jag. Produkter har blivit billigare, fler och i de flesta även bättre men livet har även andra värden, i min världsbild. Det måste ju finnas skäl till varför psykisk ohälsa blivit så vanligt; inte minst bland ungdomar. Jag klarar mig genom att säga nej till en massa dumheter. Hade jag klarar det om jag varit 16 år idag? Inte så säkert. Shamrock, figge and YYZ 3 Quote
calle_jr Posted November 9 Posted November 9 Bra och intressant spaning @AlfaGTV! De tre olika perspektiv du beskriver är ytterst synliga, även om många, som @Bebop påpekar, kan växla mellan dem periodvis. Men det finns helt tydligt en kategori lyssnare vars enda perspektiv är musiken. De bryr sig inte om varken media, arkitektur eller hårdvara. Jag tror att det är den i särklass största gruppen, både i dåtid, nutid och framtid. Frågan är om det inte också är de som i första hand ”bestämmer” hur utvecklingen blir. Quote
Bebop Posted November 9 Posted November 9 31 minutes ago, calle_jr said: Frågan är om det inte också är de som i första hand ”bestämmer” hur utvecklingen blir. Det är nog ingen fråga… håller helt med. När massan gör tummen upp så styr marknaden dit. Hifi-nördarna gör fortfarande tummen upp för helt andra saker och håller emot något. Man kan också kalla dem lite elakt för dåtidens vänner. Jag räknar mig dit till ca 75% (inte bara hifi). Dåtidens vänner lyckades heller inte stoppa Öresundsbron. Det är också de som sa att de aldrig skulle använda Öresundsbron eller Ölandsbron när de blev färdiga. Det höll inte så länge… Ramlade över en text från Centerpartiet (som var motståndare mot Öresundsbron) Vi var tiotusentals som marscherade för att stoppa bron.Med facit i hand är jag glad att vi inte lyckades stoppa bron. Vi hade fel! Bron har inte påverkat syret i Östersjön negativt, Öresundsbron har betytt extremt mycket för Skåne och hela södra Sverige. Nya sätt att pendla och jobba har utvecklas, detta hade inte varit möjligt utan bron. Det enda jag fick rätt i är att det var roligare att ”tura”med flygbåtarna än med tåget. (Göte Persson) Det sker alltid förändringar. Den resan är ibland jobbig och omtumlande och myntet har alltid två sidor (i den mån sådana finns). calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted November 9 Posted November 9 Det behöver inte vara dåtidens vänner. Jag menar att det handlar om vilken strategi producenterna väljer. Kategorin Music only bryr sig inte om prestanda, ljudkvalitet, trohet till inspelningen osv. De flesta i kategorin vet inte ens vem artisten är eller varför det ens är viktigt. Det finns säkert 100ggr fler av var och en tiktokare, musiklyssnande gymråttor, tågpassagerare, cyklister, gamers, motionärer och vanliga skvallyssnare än det finns audiofiler. När strategier baseras på denna kategori riskerar både musik och hifi på det stora hela gradvis försämras i en slags avtrubbning där styrning och belöning endast handlar om volym och inte kvalitet. Därför tycker jag att det är bra och viktigt att slå vakt om hifi och inte minst musik. Bebop 1 Quote
Bebop Posted November 10 Posted November 10 On 2024-11-07 at 14:50, calm said: Sätter livemusik högst av allt Det är det värsta med att bo som jag gör. Men det är val jag själv gjort så det faller ingen skugga på någon annan. Jag har bott och/eller verkat i miljonstäder under rätt så några år i mitt liv och är det något jag saknar så är det just livekonserter på hemmaplan med de främsta företrädarna för det jag gillar mest. Fördelarna med att bo som jag gör är lugnet, naturen, havet, sandstranden, sommarstäderna inom 10-30 minuters räckhåll, sommarkrogarna, gårdsbutikerna och liknande. Men hösten/vintern är inte alltid så roliga. Restauranger och pubar är stängda, folktomt i byn som på sommaren är dubbelt så många som så här års, ingen snö på vintern, 135 km till Malmö, 178 km till Köpenhamn C, 300 km till Göteborg, 536 km till Stockholm… Någon konsertverksamhet oavsett årstid är inte att tala om såvida man inte är rockfantast där Sweden Rock ligger nästgårds ca 10 km från där vi bor. Malmö/Köpenhamn har bra utbud och det går tåg dit och till Köpenhamn en gång i timmen men sista tåget hem ca 21:30. Alternativen är krogbesök med bil (hur kul är det) eller en hotellnatt. Det är det värt om det är något riktigt bra. Men då är det väl bara att flytta till storstan? Nej, jag tycker det är bättre här… Med tanke på hur mycket tid som ägnades i nyheterna om problemen att gå på krogen under den värsta Coronatiden så förstår jag att storstadsbor hade haft det svårt att bo här. Här är sådana möjligheter näst intill omöjliga 9 månader om året. Vi har s a s Coronaläge för det mesta. Men vad gör det… vi har hyllorna fyllda med musik, VTL, Dynaudio, SME, Simon Yorke, Aesthetix och Regal i lyssningsrummet, bodegan fylld med vin och öl, kyl/frys välfylld med råvaror, goda vänner samt 1,5 timmes resa till Kastrup och världen. Vad mer behövs… calm and P-pan 2 Quote
calm Posted November 10 Posted November 10 38 minutes ago, Bebop said: Det är det värsta med att bo som jag gör. Men det är val jag själv gjort så det faller ingen skugga på någon annan. Jag har bott och/eller verkat i miljonstäder under rätt så några år i mitt liv och är det något jag saknar så är det just livekonserter på hemmaplan med de främsta företrädarna för det jag gillar mest. Fördelarna med att bo som jag gör är lugnet, naturen, havet, sandstranden, sommarstäderna inom 10-30 minuters räckhåll, sommarkrogarna, gårdsbutikerna och liknande. Men hösten/vintern är inte alltid så roliga. Restauranger och pubar är stängda, folktomt i byn som på sommaren är dubbelt så många som så här års, ingen snö på vintern, 135 km till Malmö, 178 km till Köpenhamn C, 300 km till Göteborg, 536 km till Stockholm… Någon konsertverksamhet oavsett årstid är inte att tala om såvida man inte är rockfantast där Sweden Rock ligger nästgårds ca 10 km från där vi bor. Malmö/Köpenhamn har bra utbud och det går tåg dit och till Köpenhamn en gång i timmen men sista tåget hem ca 21:30. Alternativen är krogbesök med bil (hur kul är det) eller en hotellnatt. Det är det värt om det är något riktigt bra. Men då är det väl bara att flytta till storstan? Nej, jag tycker det är bättre här… Med tanke på hur mycket tid som ägnades i nyheterna om problemen att gå på krogen under den värsta Coronatiden så förstår jag att storstadsbor hade haft det svårt att bo här. Här är sådana möjligheter näst intill omöjliga 9 månader om året. Vi har s a s Coronaläge för det mesta. Men vad gör det… vi har hyllorna fyllda med musik, VTL, Dynaudio, SME, Simon Yorke, Aesthetix och Regal i lyssningsrummet, bodegan fylld med vin och öl, kyl/frys välfylld med råvaror, goda vänner samt 1,5 timmes resa till Kastrup och världen. Vad mer behövs… Inser naturligtvis att jag som storstadsbo i mångt och mycket är priviligerad med tillgång av ett stort kulturutbud. Ibland kan jag tycka att man borde utnyttja utbudet bättre och trots att man har det nästgård så utnyttjar man det mindre än man önskar. Men då finns ju alltid reproducerad musik som ett alternativ som jag många gånger tycker är mer praktiskt och alltid tillgängligt. Strömningen har verkligen tagit den reproducerade musiken till en ny tillgänglighetsnivå. Var tveksam från början men i takt med kvaliteten ökar, så ökar också min användning. Att ha hela världens musikutbud i laptopen i lyssningspositionen är egentligen helt ofattbart. Sedan finns det en motsvarande utveckling och återupptäckt av de analoga medierna, vilket är glädjande. Just nu är mitt fokus att se vart jag kan lyfta vinylen till en ny nivå som en sista del i mitt generationsskifte vad gäller utrustningen. Sedan kan jag återgå till mitt tidigare fokus på musiken. Återgivningskvalitet har betydelse för mig som avsaknad av störmoment för den fulla musikupplevelsen. Men live är alltid bäst! Bebop and calle_jr 2 Quote
Recommended Posts