Bebop Posted November 4 Posted November 4 En av 1900-talets största, ja kanske till och med den största ikonen av dem alla inom populärmusiken, Quincy Jones är död. Han blev 91 år gammal. Quincy Jones var en rese med flera verktyg i sin arsenal. Han kan bl a tituleras som trumpetare, storbandsjazzledare, jazzmusiker, arrangör, producent, låtskrivare, talangjägare och stor Sverigevän sedan hans framgångar här på 50-talet. Alla känner väl till och har hört The Midnight Sun Never Set där Arne Domnerus fick sitt stora genombrott. Det är en inspelning vi kan hylla Quincy med idag. https://youtu.be/FlvQRKlAYrw?si=I17s19pQjmFsOd8p Yngre lyssnare lyfter hellre fram hans arbete med Michael Jackson och den makalösa succen med t ex Thriller Eller Quincy Jones egna succéalbum som t ex Back on the Block från 1989 Min ingång till Quincy Jones kom via hans hitalbum på bl a A&M på 60- och 70-talen. Här är en bra samling från de åren. Men mest gillar jag hans lite tidigare inspelningar som t ex dessa från 1959. Det finns jättemycket att gotta sig i med Quincy Jones, en av jazzens och populärmusikens största ikoner. Terminator, calle_jr, calm and 4 others 7 Quote
calle_jr Posted November 4 Posted November 4 Det var tråkigt Han har verkat väldigt pigg i olika sammanhang i närtid. Främst med hans dotter Rashida som är skådespelare. Gillar bäst hans live- och radioinspelningar med orkester i Europa från 60-talet. Tex denna: Quote
shaft Posted November 4 Posted November 4 Tack Bebop för sammanställningen. Han var en fantastisk musiker, arrangör, producent etc. En man med riktig "Star Quality" i min mening. Följde hela hans karriär, läste böckerna och såg filmerna och lyssnade på alla hans produktioner. Det mesta var toppen - verkligen. Tung dag idag. Bebop 1 Quote
Vox Posted November 4 Posted November 4 Jag kan rekommendera dokumentären "Quincy" från 2018 som finns på Netflix. YYZ, ulfsan, Terminator and 2 others 3 2 Quote
ulfsan Posted November 4 Posted November 4 3 hours ago, Vox said: Jag kan rekommendera dokumentären "Quincy" från 2018 som finns på Netflix. Såg just filmen. Fantasisk film om en fantastisk människa. Inte bara musiker, kompositör och arrangör utan en människa med ännu större tankar; särskilt för the black community. Jobbade nästan ihjäl sig (flera gånger) redan innan filmen sattes ihop 2018 och levde sedan tydligen ytterligare 6 år!! Vilket STOORT liv!! calle_jr and Vox 2 Quote
ulfsan Posted November 4 Posted November 4 Ps. Till @byZan m fl: Han hade hörapparat av den typ som nu blir aktuella för oss andra åldrande musikälskare…, byZan 1 Quote
Recommended Posts