Jump to content

Recommended Posts

Posted

En av 1900-talets största, ja kanske till och med den största ikonen av dem alla inom populärmusiken, Quincy Jones är död. Han blev 91 år gammal.

IMG_2525.jpeg

Quincy Jones var en rese med flera verktyg i sin arsenal. Han kan bl a tituleras som trumpetare, storbandsjazzledare, jazzmusiker, arrangör, producent, låtskrivare, talangjägare och stor Sverigevän sedan hans framgångar här på 50-talet. Alla känner väl till och har hört The Midnight Sun Never Set där Arne Domnerus fick sitt stora genombrott. Det är en inspelning vi kan hylla Quincy med idag.

https://youtu.be/FlvQRKlAYrw?si=I17s19pQjmFsOd8p

Yngre lyssnare lyfter hellre fram hans arbete med Michael Jackson och den makalösa succen med t ex Thriller

IMG_2526.png

Eller Quincy Jones egna succéalbum som t ex Back on the Block från 1989

IMG_2527.jpeg

Min ingång till Quincy Jones kom via hans hitalbum på bl a A&M på 60- och 70-talen. Här är en bra samling från de åren.

IMG_2530.jpeg

Men mest gillar jag hans lite tidigare inspelningar som t ex dessa från 1959.

IMG_2529.jpeg   IMG_2531.jpeg

Det finns jättemycket att gotta sig i med Quincy Jones, en av jazzens och populärmusikens största ikoner.

Posted

Det var tråkigt :weary:

Han har verkat väldigt pigg i olika sammanhang i närtid. Främst med hans dotter Rashida som är skådespelare.

Gillar bäst hans live- och radioinspelningar med orkester i Europa från 60-talet.

Tex denna:

The Great Wide World Of Quincy Jones: Live!, Secondary, 2 of 6

Posted

Tack Bebop för sammanställningen. Han var en fantastisk musiker, arrangör, producent etc. En man med riktig "Star Quality" i min mening. Följde hela hans karriär, läste böckerna och såg filmerna och lyssnade på alla hans produktioner. Det mesta var toppen - verkligen. Tung dag idag.

Posted
3 hours ago, Vox said:

Jag kan rekommendera dokumentären "Quincy" från 2018 som finns på Netflix. 

Såg just filmen. Fantasisk film om en fantastisk människa. Inte bara musiker, kompositör och arrangör utan en människa med ännu större tankar; särskilt för the black community. Jobbade nästan ihjäl sig (flera gånger) redan innan filmen sattes ihop 2018 och levde sedan tydligen ytterligare 6 år!! Vilket STOORT liv!!