Jump to content

Recommended Posts

Posted

Förutom allt de alla känner till om hur Quincy har tagit populärmusiken framåt så finns troligen en extra ordinär orsak till detta. 

Nadia Boulanger, syster till den något mer kända kompositören Llil Boulanger, var tonsättare men var mer känd för sitt engagemang i att utbilda musiker under 1a halvan av 1900-talet i hur man komponerar musik. Hon var också dirigent. Några av våra största klassiska musiker har gått i hennes skola. Quincy kände till detta och reste dit (Paris tror jag)  och lät sig grundligt utbildas hos Nadia. Detta kan varit en viktig del i alla de hitlåtar han varit en del av. 

Dessutom älskade han Sverige och hängde med våra största jazzmusiker på den gamla goda tiden.

Han gifte sig med en svenska dessutom.

Posted

Ja det är mycket sorgligt att en av de riktiga idolerna gått bort. Jag har följt Quincy i hans karriär sedan 70-talet då jag var en ung grabb som hörde hans utmärkta solo-släpp "Sounds and stuff lika that" på pappas stereo. Sen upptäckt jag allt annat han gjort med Storbanden, Filmmusiken etc. så jag har köpt det mesta som det står hans namn på.  Kommer att sakna honom mycket.