Jump to content

Recommended Posts

Posted

Visst är det TAD på korsan och tvärsan! :)

15" bas/mellanregister med ett sunt lågt Fs strax under 30Hz tillsammans med TAD drivers med vikt som ett kylskåp och TADs horn, i valnöt. 

Det hela blir en en 2-vägskonstruktion, basreflex och med en uppskattad delningsfrekvens ca 550-700 Hz, baserat på nuvarande kunskap. Känsligheten kommer såklart vara rätt hög och såklart också med en hög max-effekt.

Posted

Kul projekt. Har själv varit sugen på TAD TD-2002 men misstänker att du kommer använda en större driver? Typ TD-4001?

Finns det någon svensk återförsäljare för TAD-element?

Posted
On 2024-11-09 at 09:14, octavia rs said:

TAD:s europa agentur finns i Malmö så de som säljer TAD (Ljudupplevelser och Ultimate Audio) kan säkert ordna fram element.

Audio Squad AB
Lilla Varvsgatan 14
MALMO 211 15
Sweden
TEL: +46704 97 80 00
URL: https://tad.tokyo/en/
e-mail: Ingemar@hagblom.se

Tack för tipset :) Nu är det bara att börja spara

Posted
3 minutes ago, calle_jr said:

:smile: Ja.

Hemma och hemma…

Det krävs ett väl avpassat kabinett och ett mastigt filter med en ganska känslig delningspunkt.

Tror jag :smile:

Japp men det går att lösa. :)

Tror det hade blivit en kanonhögtalare

Tyvärr är ju elementen ganska dyra för att bygga ett provpar.

Jag är dessutom nöjd med mina TAD:ar så kommer nog aldrig att byta :)

Posted
26 minutes ago, calle_jr said:

Det krävs ett väl avpassat kabinett och ett mastigt filter med en ganska känslig delningspunkt.

Tror jag :smile:

Filterdesignen finns här.

TAD TSM2 story.pdf

33 minutes ago, Engelholm Audio said:

Jag ska kolla upp för jag fattade det som att det är a versionen och inte b för bas/mid!

Ja det är 1600a som användes i Pioneer Exclusive 2402 högtalaren vilket även står i dokumentet för delningsfilter.

Posted
19 minutes ago, octavia rs said:

Filterdesignen finns här.

TAD TSM2 story.pdf 781.62 kB · 10 downloads

Yes - I know. :)

Nån som har nån teori på detta med balanserad filtertopologi? Bortsett från att "balanced" och "symetrical" låter coolt...vad är fördelerna? 

6th order Low Pass on the Woofer (in a semi-balanced topology, i.e. the first inductance is split in two halves and placed on either branch of the filter, and the following two inductors and placed on either branch)

From wiki:
It is only necessary that the electrical impedances are symmetrical. It is possible to design circuits that are not physically symmetrical but which have equivalent impedances which are symmetrical.

10 minutes ago, calle_jr said:

Verkar mycket genomtänkt.

Nått speciellt du tänker på? :)

Posted
55 minutes ago, Engelholm Audio said:

Nått speciellt du tänker på? :)

Flera saker, kan nämna;

• effektiv filterdesign (den semi-balanserade topologin)
  • att de väljer en låg ordning på HP eftersom drivern rullar av inom delningen. Enkelt men smart att inte påverka signalen mer än nödvändigt.
  • att man utnyttjar en asymmetrisk ordning för att kompensera för olika akustiska centrum.

Det är inte bara ett delningsfilter.

Posted
2 hours ago, calle_jr said:
  • effektiv filterdesign (den semi-balanserade topologin)

På vilket sätt är den effektiv? Det är lika många komponent-"positioner" (men fler enskillda komponenter) som om den varit icke-balanserad. 

• att de väljer en låg ordning på HP eftersom drivern rullar av inom delningen. Enkelt men smart att inte påverka signalen mer än nödvändigt.

Två grejer:

• Att ta hänsyn till och inkludera elementet+hornets frekvensgång för att optimera filtret är väl ändå bara en anständighetsnivå? 
  • Om man å ena sidan anser låg ordning på filtret är bra....
  • att man utnyttjar en asymmetrisk ordning för att kompensera för olika akustiska centrum.

...så blir det konstigt att applådera 6e ordningen för att kompensera för stort delta i akustiskt centra! :) Och igen, att hitta en akustisk harmoni, i synnherhet vid delningen där båda elementen bidrar lika mycket, är väl bara en anständighetsnivå?

Inte menat som näsvisa frågor - som du förhoppningsvis vet är jag intresserad av att veta och förstå...och då behöver man fråga.  <3 

Posted
3 hours ago, Engelholm Audio said:

som du förhoppningsvis vet är jag intresserad av att veta och förstå...

Inga problem, men du ska inte fråga mig :smile: Du har betydligt mer erfarenhet av det än jag.

Jag tyckte att man såg direkt att det inte är ett standard delningsfilter.

Det är ett ganska känsligt ställe i registret för delning, så det är värt en del omtanke. Inte bara smälla dit två element. Det var i huvudsak det jag ville kommentera.

att hitta en akustisk harmoni, i synnherhet vid delningen där båda elementen bidrar lika mycket, är väl bara en anständighetsnivå?

Jag tyckte det var smart, men vilket som låter mest naturligt vet jag inte, det som avgör i slutändan.

På vilket sätt är den effektiv? Det är lika många komponent-"positioner" (men fler enskillda komponenter) som om den varit icke-balanserad. 

Har du simulerat filtret?

Posted

Jag har ju inte själv provat med balanserade filter. Spontant så låter det ju som dyrt och en massa slöseri med komponenter i klassisk synvinkel. Samma ström i hela kretsen oavsett liksom. Men jag vet att vi på ett besök hos Diapason hade denna diskussionen när vi fick höra Dynamis första gången (som jag helt symmetriska / balanserade filter) där Alessandro intygade att det lät helt annorlunda när han testat. Och så kan det säkert vara! Jag vet ju att om man har olika kablar till plus och minus till en högtalare så låter det helt olika vilken kabel som är plus och vilken som är minus... Vilken man kan tycka att det inte borde göra! Men så är det hur förstärkaren är byggd? För om minus är en "passiv" jord så är det nog en annan sak än om man har en äkta balanserad förstärkare? Så det är ett komplex system att förstå och simulera skulle jag påstå.

En annan analogi som Per Lundahl visade mig är att en trafo blir mycket bättre om den drivs balanserat. Visste jag inte heller! Och det är lite samma som ett högtalarelement. Säkert så uppträder det mer linjärt om man driver det balanserat då man lägger spänning från båda håll. Så varför inte också filtret i det fallet? Men dyrt blir det! 

Posted
19 hours ago, Transient Design said:

Så det är ett komplex system att förstå och simulera skulle jag påstå.

Ja, tveklöst om man ska göra en så omfattande analys.

Det jag avsåg var det som normalt görs i högtalarfilter, dvs man betraktar enbart förstärkaren som en spänningskälla.

Dimensionering av passiva högtalarfilter utöver frekvensgång magnitud och fas verkar vara mest resonemang.

Men det finns säkert de som går längre, och det skulle vara kul att se.

19 hours ago, Transient Design said:

Spontant så låter det ju som dyrt och en massa slöseri med komponenter i klassisk synvinkel.

Jag kanske tänker fel, men samma LP-filter i single-endutförande skulle förvisso ha hälften av antalet resistorer, men antal kondingar blir detsamma och de får ges dubbla kapacitansen jämfört med balanserat utförande.

Posted
On 2024-11-13 at 06:29, calle_jr said:

Jag kanske tänker fel, men samma LP-filter i single-endutförande skulle förvisso ha hälften av antalet resistorer, men antal kondingar blir detsamma och de får ges dubbla kapacitansen jämfört med balanserat utförande.

Nej. Hälften av antalet induktanser (inte resistanser) och dessutom är ju summan av induktansen samma.

Angående kapacitansen vet jag inte. Återstår att testa. :)

Posted
2 hours ago, Engelholm Audio said:

Nej.

Ah, jag såg inte att det var LC-filter. 

2 hours ago, Engelholm Audio said:

Angående kapacitansen vet jag inte. Återstår att testa.

Jag menar bara såhär (snabbskiss):

image.png

Det är ju en del ekonomi i kondensatorer i högnivå-filter.

• 6 months later...
Posted

Väl packat och ordning och reda!

502451855_1320885153158231_862340501281748522_n.thumb.jpg.b1c1ecd160d25f82afd54f4f919731bf.jpg

Varför bryta trenden "ordning och reda" när man ska packa upp? 

502433315_1320885213158225_7075444855564378687_n.thumb.jpg.21d5ac5f57ee69761aa4dc7ff3c5e01c.jpg

Jag tror detta är det fysiskt störta filtret jag byggt och av högst ordning (6e till bas/mellan) och aldrig har jag haft kombinationen av höga induktanser OCH låga Rdc! :) På gränsen till "inga" förluster och på köpet en belastbarhet som väl får betecknas som sjuk. 

filtertad.jpg.1345733267e68097ab4d7973c8ab6a5d.jpg

Det kvarstår en fysiskt jobb med högtalarlådorna, montage, etc...men snart så! :)