Hans-Tommy Posted October 23, 2024 Posted October 23, 2024 Jag var nere på AC för några veckor sedan och då pratade jag med en annan kund där, en mycket hängiven person som inte lämnar någon sten orörd för att få ut bästa möjliga ur sin anläggning. Jag har pratat med honom om samma sak tidigare , nämligen nätfilter. Han är mycket förtjust i torus nätfilter. Jag har varit mycket kallsinnig till dem eftersom jag är rädd att förlora dynamik utan att ha provat, hade fördomar. Gurkan har också tjatat om att jag borde testa torus men jag har vägrat. Nu hade Robert fått in en estländsk variant, Audes ST-900DC, som jag kunde få låna och testa. Audes nätfilter fanns även med i Audioconcepts rum i Göteborg för de som var där. I fredags kopplade jag in den hemma och blev inte imponerad, platt och tråkigt, funderade allvarligt på att koppla ur den men hade hört att det tar en vecka innan den stabiliserat sig så jag lät den vara kvar . Idag är skillnaden oerhört stor, tyst bakgrund harmonisk bättre dynamik bättre separation Så jag behåller den, även en gammal man kan ändra åsikt. Tommy musicus, VoicesInMyHead, plind and 2 others 5 Quote
Hans-Tommy Posted October 23, 2024 Author Posted October 23, 2024 Ytterligare en bild musicus, MBP and Shift hifi 3 Quote
calm Posted October 23, 2024 Posted October 23, 2024 Känns igen! Sett den i olika sammanhang. Samma princip som Torus med skiljetrafo? Quote
VoicesInMyHead Posted October 23, 2024 Posted October 23, 2024 Påminner rent utseendemässigt inte så lite om en annan strömrenare från öst, men kanske lite mer polerad och snyggare, namnet är dock svårslaget på den polska modellen. jag är själv lite nyfiken på Audes men inte varit helt övertygad om transformatorbaserade sådana, men Audes har absolut fångat mitt intresse på sista tiden, liksom en del andra. I slutänden skulle det dock inte förvåna mig om jag sitter kvar med min Ansuz som är det överlägset bästa jag testat hittills, men det slog mig också att jag haft olika inkarnationer av Ansuz strömrenare sedan 2016 så det skulle kunna vara kul med lite omväxling för egen del, och lite mätare är ju alltid spexigt... En fördel(?) med de större modellerna är att de kommer med inbyggt DC filter, det finns dock väldigt mycket delade meningar om sådana, men jag tror att i de flesta moderna hem idag så skadar det förmodligen inte. Quote
Hans-Tommy Posted October 23, 2024 Author Posted October 23, 2024 39 minutes ago, calm said: Känns igen! Sett den i olika sammanhang. Samma princip som Torus med skiljetrafo? Det är en estländsk variant enligt AC är Audes mera förfinad medan torus har ett mera runt ljud, Audes är mera korrekt , stram kanske är bättre ord Dessutom snygg och väldigt gediget byggd tommy Quote
Hans-Tommy Posted October 23, 2024 Author Posted October 23, 2024 14 hours ago, VoicesInMyHead said: En fördel(?) med de större modellerna är att de kommer med inbyggt DC filter, det finns dock väldigt mycket delade meningar om sådana, men jag tror att i de flesta moderna hem idag så skadar det förmodligen inte. Min har inbyggt dc filter Tommy https://audioconcept.se/produkt/audes-st-900dc/ https://audes.ee/products/power-conditioners/st-900/ VoicesInMyHead 1 Quote
Hans-Tommy Posted October 24, 2024 Author Posted October 24, 2024 Jag lyssnade just på Rose med Manu Katche’ nu med filtret inkopplat låter det mer harmoniskt och med större pondus än tidigare. Generellt har musiken fått mera pondus, ett stort lyft tycker jag. Måste erkänna att jag stuckit huvudet i sanden när det gäller nätfilter. Tommy VoicesInMyHead 1 Quote
VoicesInMyHead Posted October 24, 2024 Posted October 24, 2024 10 minutes ago, Hans-Tommy said: Jag lyssnade just på Rose med Manu Katche’ nu med filtret inkopplat låter det mer harmoniskt och med större pondus än tidigare. Generellt har musiken fått mera pondus, ett stort lyft tycker jag. Måste erkänna att jag stuckit huvudet i sanden när det gäller nätfilter. jag skulle säga att det är en av de viktigare komponenterna i anläggningen, men kanske tyvärr också den som är enklast att klara sig utan, inte lägga lika mycket krut på eller sitta nöjd med vad man har och lite glömma bort den i takt med att man uppgraderar allt annat. ju bättre ström desto bättre ljud. en del brukar värja sig med att ju bättre produkter desto mindre behov av strömrening, men min erfarenhet är snarare tvärtom, ju mer omtanke tillverkarna lagt på just strömdelen desto mer kan man tillgodoräkna sig effekten av strömreningen, liksom bättre strömkablar osv. figge 1 Quote
Hans-Tommy Posted October 24, 2024 Author Posted October 24, 2024 Jag har även lyssnat på Joni Mitchell ”The Windfall” från the complete Geffen recordings tidigare när jag lyssnat har jag tyckt hon har en vek tunn ”gnällig ” röst som jag haft problem med men nu med filtret inkopplat står Joni rak i ryggen och sjunger med auktoritet ganska festligt tycker Tommy Quote
Hans-Tommy Posted November 8, 2024 Author Posted November 8, 2024 Har nu haft Audes nätfilter ett tag och måste säga att filtret var ett stort lyft till min anläggning, musiken har blivit mer verklig , större ljudbild mera avslappnad svårt att förklara men jag är oerhört nöjd med Audes. Det som förvånar mig är att enligt Audes ström mätare drar hela min anläggning bara 1A när jag lyssnar, väldigt lite tycker jag Tommy Shift hifi, MBP, plind and 2 others 5 Quote
Recommended Posts