Jump to content

Lumin

figge

Recommended Posts

Just now, figge said:

Hel tiden med uppgraderingar som Musical Fidelity tidigare, nya modeller eller nya beteckningar som Mk II eller Mk III.

Det vet jag inte om jag hÄller med om.

Lumin lanserar vanligen nya modeller vart 5-8 Är inom ett snabbrörligt segment. X1 Àr ett exempel som Ànnu Àr aktuell och lanserades 2019.

/ Marcus

Tycker LUMIN hÄller sina saker i produktion ganska lÀnge för att vara inom det digitala.  .

Sitter sjÀlv och Àr vÀldigt sugen pÄ en D3 eller kanske T3 eller T1 mini till min hörlursrigg

DÄ har jag svÄrare för nÄtt som Auralic, dÀr hÀnger jag inte med i alla modelserier o byten och olika lÄdor

Transparent Àr vÀl ganska konsekventa o byter serie vart 5-7e Är, rÀtt "Àrlig" instÀllning. . Anzus o egentligen hela Audio Group Denmark har jag svÄrt att hÀnga med i alla modeller, nya bolag, serier o helt olika design mellan serierna mm

17 hours ago, figge said:

Hel tiden med uppgraderingar som Musical Fidelity

Den Àr jag inte med pÄ nÀr det gÀller Lumïn. Jag hade en Lumïn U1 Mini och bytte upp mig till en U2 Mini efter ca 4 Är. Men dÄ hade U1 Mini redan funnits pÄ marknaden sedan 2018. Nu har det kommit en U2 men det Àr en helt annan modell som sersÀtter U1 som jag tror slÀpptes 2016. 

De flesta uppgraderingar sker per automatik (om man sĂ„ önskar) över nĂ€tet. Men de kommer alltid till en punkt nĂ€r processorn inte lĂ€ngre ”rĂ€cker till” för att implementera ny landvinningar som görs av t ex Android, Tidal
 osv. Samma sak med laptoppar och deras processorer. Samtidigt slĂ€pps det nya streamingtjĂ€nster och sĂ€ndningsmöjligheter via radio typ FLAC och Hi-Res. Nya DACar med nya filterlösningar osv. DĂ„ Ă€r det kanske dags med en ny processor, ny klocka osv. Just nu Ă€r det firmware 18.0. Om jag förstĂ„tt det rĂ€tt sĂ„ var sista firmware för U1 Mini  v12 eller v13 (lite osĂ€ker). Alla nya firmware klarar inte de gamla processorerna). 

Jag var nöjd med min U1 Mini sĂ„ lĂ€nge jag spelade pcm upp till 24/96 och DSD64 (DSD1). Men med högre upplösning funkade det mindre bra pga ” pops and clicks”. Det försvann helt med U2 Mini. Dessutom betydligt bĂ€ttre konverteringskvalitet. Just nu konverterar jag allt till DSD128 innan det skickas till dacen. Jag tycker det ger den genomsnittligt bĂ€sta klangen i mitt system. Om jag vill Ă€ndra sĂ„ Ă€r det bara en eller tvĂ„ knapptryckningar bort, och det gör jag ibland men det brukar sluta med att jag gĂ„r tillbaka till DSD128 (DSD2).

IMG_2490.jpeg

U2 Àr ingen uppgradering av U2 Mini. Det Àr en uppgraderard U1 efter ca 7 Är. Det tycker jag Àr ok för datorer Àven nÀr de klÀs i hifi-skrud.