P-pan Posted October 13, 2024 Posted October 13, 2024 Take 5 - 2024 Årets upplaga av Take 5 har precis avslutats. I år fick vi besöka nya lokaler på Gävlegatan i Stockholm, närmare bestämt hos Blique by nobis. Dagens ruskväder till trots så var det ett värmande led av marschaller som tog emot besökarna vid entrén. Värmen i de olika demorummen var som vanligt på riktigt hög nivå. Richard, Ivery, Audionet and 7 others 10 Quote
P-pan Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 Jag slänger mig in i första, största och enligt många "bästa" rummet. Jag kommer att få anledning att komplettera många av mina inlägg med fler bilder så vill man ha koll på det så är det antagligen inte fel att backa scrollandet för att kunna ta del av fler fotobevis. Anledningen är den att jag jobbat med dubbla "avbildningsmanicker". I ett så pass stort rum som detta så var akustikens förutsättningar på toppnivå. Det lät riktigt bra även om jag hade svårt att få tag på en sittplats som gav stereoperspektivet och ljudbilden rätt förutsättningar. Vinylen spelade med bravur och övrig återgivning (streaming) skämdes inte heller för sig. Nästan så att jag överväger en del av dessa prylar men som vanligt ligger det en hel del ekonomiska hinder ivägen. Trisslotten som skrapades vid min hemkomst gav dessutom som vanligt inte äns i vinst vad kaffet på hotellet kostade. Uppdatering: SOUND BY VINYL, juha, calm and 11 others 12 1 1 Quote
AlfaGTV Posted October 13, 2024 Posted October 13, 2024 29 minutes ago, P-pan said: Trisslotten Häftigt system, utan tvekan. Men helt ärligt, det här är ju mera Euro Jackpot-priser än för folk som skattar på sin inkomst. 🫣 Nåja, kanske onödigt att ta den diskussionen här. Stort tack för bilder från dagens event! 😊 Quote
P-pan Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 I nästa rum jag besökte träffade jag Anders på Regal... Små stativare från Stenheim som varit föremål för en ordentligt noggrann placering. Det spelades något sorts trumsolo som jag placerade inom ramen för jazz och det var förvånansvärt mycket bas som slank ur dessa små Alumine 2. Övrigt: Förstärkare från Boulder 866, Streamer från Lumin U2 och så Regals egna kablar och Dac101 förstås. Även strömfördelaren är Regal, PD01. Jag trivdes bra i det här rummet och även fast rummet var eventets minsta så lät det riktigt bra. Tror nästan jag tyckte allt lät bra den här dagen om jag tänker efter Josaa, Perfect sense, Apexorca and 4 others 7 Quote
P-pan Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 Ki-rummet. Här får jag kanske skämmas lite för detta var enda bilden som fastnade i kameran Nu är det ju inte så mycket annat än digital signal som tillsätts detta så där fanns ju heller inte mycket annat att ta kort på i.o.f.s. Att det är en smidig lösning för trångbodda är ju utom all tvivel. Inte var det ljud i burkarna heller så andra som fick lyssnat kanske kan fylla på med lite tyckande om hur det lät. Quote
byZan Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 8 hours ago, P-pan said: Tror nästan jag tyckte allt lät bra den här dagen om jag tänker efter Jag är beredd att hålla med dig där. Tyckte oxå att det var en avslappnad tillvaro i de för oss ny lokalerna, trivsamt oavsett plats man befann sig på. Rummen var klart bättre ån tidigare år rent akustisk mässigt tyckte jag . även om det var mycket betong. Summan av min upplevelse är att detta evenemang borde återkomma årligen. Trevlig personal från hotellet och tillika gott kaffe i caféet, bra jobbat Marcus med personal /byZan Perfect sense, calm, figge and 1 other 3 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Håller med @byZan och @P-pan att det lät bra på många ställen. Och att detta arrangemang gavs i en avslappnad miljö och rummen i mångt lämpade sig väl för lyssning. Mycket folk och delvis trångt och roligt att träffa representanter för olika varumärken och kunna diskutera direkt med dessa. Men också roligt att träffa audiobuddies och snacka hifi. Nytt var ett antal föreläsningar i olika ämnen som jag tyvärr missade, men som säkert var mycket intressanta. Tack Marcus och övriga arrangörer. Calm Anders65, Apexorca and Perfect sense 2 1 Quote
Sammy Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Jag får instämma med @byZan @calm och @P-pan riktigt trevlig tillställning med trevlig miljö atmosfär med bra ljud. Bra intiativ och jobbat av Marcus och övriga arrangörer. /Sammy Perfect sense 1 Quote
byZan Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 1 minute ago, Sammy said: /Sammy Synd att vi inte fick ett ansikte på varandra, kanske kan bli nästa gång jag är ute på ”tour”? /byZan Sammy 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Det stora systemet som presenterades i det stora rummet i bottenplanet var imponerande och representanterna för Wadax och J. Sikora växlade om att presentera sina produkter. Kan tycka att de olika signalkällorna börjar närma sig rent ljudmässigt och matchningen av alla komponenter samverkar i en helhet. Dynamiskt, högupplöst, detaljerat och neutralt precist. Sammy, Apexorca, juha and 1 other 4 Quote
Sammy Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 31 minutes ago, byZan said: Synd att vi inte fick ett ansikte på varandra, kanske kan bli nästa gång jag är ute på ”tour”? /byZan Ja verkligen hade varit trevligt att få ett ansikte på som som är här på forumet! Det hoppas jag inför nästa tour! byZan, Perfect sense and calm 3 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Wadex som jag tror presenterades för första gången i Sverige gjorde det i form av The Studio Player. En allt i ett maskin med DAC, streamer och CD/SACD-spelare. Tyckte att den rönte intresse även om prislappen säkert är väl tilltagen. Tyckte att den presenterade en stor och klangfylld ljudscen. Sammy and Apexorca 2 Quote
byZan Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Ja den lät väl så bra i den uppställningen👍 men jag undrar varför den inte har en USB ingång och inte är Roon ready? För det priset (495’kr?) borde iaf en USB ingång ingå kan jag tycka?! /byZan Quote
Perfect sense Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 42 minutes ago, byZan said: Ja den lät väl så bra i den uppställningen👍 men jag undrar varför den inte har en USB ingång och inte är Roon ready? För det priset (495’kr?) borde iaf en USB ingång ingå kan jag tycka?! /byZan Studio Player är tänkt som "den enda källa du behöver" vilken helt saknar digitala ingångar. Däremot så kan den användas som ren transport (CD/SACD/Streamer) och anslutas till en extern DAC. Den är också förberedd för uppgradering via extern klocka och PSU vilket kommer. Roon Endpoint stöd är också på gång och under certifiering. Studio Player kokar ner teknologi ifrån den extrema Referens serien i mångmiljonklassen till en allt-i-ett enhet som klarar allt. Det här är en produkt som rör om ordentligt i grytan just nu efter introduktionen i München i våras, där jag själv ser mycket fram emot att lära känna den på djupet här under höst och vinter. / Marcus byZan and calm 2 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Det som kanske var mest intressant för egen del i det stora systemet var nog vinylen och kanske främst riaat i form av Phasemation 550 och puppan av samma märke som jag tror var en PP-5000. Lät dock lite tillspetsat i mina öron men kan möjligen härledas till högtalare och kablage. Leonidas vet jag vid det här laget hur den agerar och lite mer värme skulle nog inte suttit i vägen. Men som alltid så är det en personlig smak och på denna kvalitativt höga nivå är det just en fråga om nyanser och inget fel eller rätt. Nyfikenheten kommer nog leda till att vilja testa hemma vad det lider. Promotad av Bengt på @SOUND BY VINYL som har dessa lite som favoriter. Perfect sense and AlfaGTV 2 Quote
byZan Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 4 minutes ago, calm said: Det som kanske var mest intressant för egen del i det stora systemet var nog vinylen och kanske främst riaat i form av Phasemation 550 och puppan av samma märke som jag tror var en PP-5000. Spännande Själv sitter jag nöjd i den avdelningen, men tanken på att ta hit @SOUND BY VINYL för en genomgång av inställningen kanske skulle kunna vara något? Även om jag tycker det låter väl så bra nu, men kanske att det går att skruva till det lite till? Men testar jag inte så får jag inget svar tänker jag! /byZan calm, Vox, Perfect sense and 1 other 4 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Mitt nästa rum blev Marten/CH-Precision/Jorma/TechDas. Det gillade jag och återkom till det flera gånger och dagen alltid fullt. Intressant kombo som jag inte hört tidigare och tyckte att det fungerade riktigt bra. Representanten från Marten/Jorma berättade lite om en ny kabelserie som är under utveckling på nivån över nuvarande Statement som heter Paragon och som finns som nätkabel. Det gäller att inte vila på lagrarna och utveckla nya! Kul att de liksom högtalarna tagit en ledarposition i framför allt i Asien. Med var också strömrenaren och strömfördelaren. Sammy and Perfect sense 2 Quote
SOUND BY VINYL Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 55 minutes ago, calm said: Det som kanske var mest intressant för egen del i det stora systemet var nog vinylen och kanske främst riaat i form av Phasemation 550 och puppan av samma märke som jag tror var en PP-5000. Lät dock lite tillspetsat i mina öron men kan möjligen härledas till högtalare och kablage. Leonidas vet jag vid det här laget hur den agerar och lite mer värme skulle nog inte suttit i vägen. Men som alltid så är det en personlig smak och på denna kvalitativt höga nivå är det just en fråga om nyanser och inget fel eller rätt. Nyfikenheten kommer nog leda till att vilja testa hemma vad det lider. Promotad av Bengt på @SOUND BY VINYL som har dessa lite som favoriter. Pickupen som spelades heter PP-2000. Modellen PP-5000 är den finaste modellen från Phasemation. Jag hörde från en annan besökare som också tyckte vinylen lät en aning tillspetsat när det spelades på J.Sikora i detta rum. Jag fick tyvärr inte tid att lyssna på det under dagen, utan bara lite snabbt på kvällen innan då representanter från J.Sikora just hade monterat ihop det hela. Jag har aldrig hört en Phasemation låta tillspetsat, så något märkligt var det. Det kanske inte var in-justerat helt 100😉 Daniel 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Det pratades en del om högtalarplaceringi Marten-rummet, en konst som ibland ställer till problem dock inte i detta rum. Tyckte det lät riktigt bra även utan akustiska hjälpmedel och förklaringen kanske var den metod som representanten beskrev och som utvecklats och tillämpas av en av Amerikas största distributörer om jag uppfattade det hela rätt. Den går ut på att man placerar båda högtalarna kloss mot väggen bakom där man tänkt att ställa upp systemet. Man flyttar sedan fram enbart vänster högtalare spelande ett musikstycke med en bra basinspelning, tills man hör en tydlig punkt där basen förbättras på ett påtagligt sätt. Sedan gör man motsvarande med höger högtalare, som kan bli en något avvikande placering. För att sedan justera avstånd mellan högtalarna, dess invinkling och eventuellt även lutning. Jämfört med t.ex. Wilsonmetoden så går denna betydligt snabbare. Tycker att om Marten använt denna konsekvent så har det märkts i olika mässammanhang. De har alltid haft en bra uppställning av grejorna och skaffat sig rutin, även om de ofta också haft akustiska hjälpmedel. Lasse and juha 2 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 11 minutes ago, SOUND BY VINYL said: Pickupen som spelades heter PP-2000. Modellen PP-5000 är den finaste modellen från Phasemation. Jag hörde från en annan besökare som också tyckte vinylen lät en aning tillspetsat när det spelades på J.Sikora i detta rum. Jag fick tyvärr inte tid att lyssna på det under dagen, utan bara lite snabbt på kvällen innan då representanter från J.Sikora just hade monterat ihop det hela. Jag har aldrig hört en Phasemation låta tillspetsat, så något märkligt var det. Det kanske inte var in-justerat helt 100😉 De borde tillkallat en expert! Borde tillägga att det inte alls lät dåligt, tvärt om. Men eftersom jag bad att få höra ett pianostycke som jag känner rätt väl så saknade jag lite mer klangbotten och kanske lite mer värme. Men mer som sagt en personlig reflektion. Utslaget kommer säkert ändras vid ett lite längre hemmatest. J.Sikora hörde jag på förra Take 5 och då kanske en annan modell, men blev lite av den mässans behållning. Allt handlar om ögonblicks lyssningar och tillfälligheter och mässa är alltid mässa. Och utifrån det så skall man aldrig dra några slutsatser. Jag skulle kunna leva med denna uppställning alla dagar i veckan och livet ut. Så bra var det ändå! Calm Perfect sense, Daniel and SOUND BY VINYL 3 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 1 hour ago, calm said: De borde tillkallat en expert! Borde tillägga att det inte alls lät dåligt, tvärt om. Men eftersom jag bad att få höra ett pianostycke som jag känner rätt väl så saknade jag lite mer klangbotten och kanske lite mer värme. Men mer som sagt en personlig reflektion. Utslaget kommer säkert ändras vid ett lite längre hemmatest. J.Sikora hörde jag på förra Take 5 och då kanske en annan modell, men blev lite av den mässans behållning. Allt handlar om ögonblicks lyssningar och tillfälligheter och mässa är alltid mässa. Och utifrån det så skall man aldrig dra några slutsatser. Jag skulle kunna leva med denna uppställning alla dagar i veckan och livet ut. Så bra var det ändå! Calm Det är naturligtvis dig Bengt @SOUND BY VINYL som avsågs! Ingen annan! Mer som ett skämt! Men jag är fast förvissad om att mannen från J.Sikora var fullt kapabel i sammanhanget. Quote
SOUND BY VINYL Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 1 hour ago, calm said: Det är naturligtvis dig Bengt @SOUND BY VINYL som avsågs! Ingen annan! Mer som ett skämt! Men jag är fast förvissad om att mannen från J.Sikora var fullt kapabel i sammanhanget. Jo, jag förstod😉 Killarna från J.Sikora kan sin sak, men de kanske hade behövt lite mer tid med att få till det där lilla extra, och det kan ofta bli svårt på en mässa. calm 1 Quote
Double A Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Tack till alla inblandade, för att vi som inte hade möjlighet att besöka detta fina evenemang får hänga på här😊 Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Alla tummar upp till Markus och co som arrangerar denna återkommande mässa gratis! (I alla fall för besökarna) ❤️ calm, Perfect sense, MBP and 2 others 4 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Går vi vidare mellan rummen så blev nästa Esoteric med högtalare som jag sett tidigare men inte lyssnat på. Esoteric känner jag väl till eftersom de finns i familjen. Riktigt välbyggda pjäser och roligt att Marcus tagit upp märket. Hann faktiskt inte lyssna in mig ordentligt! Perfect sense 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Lite originellt var att det sista rummet på denna sida av korridoren närmast resturangen låg innanför Esoteric-rummet. Lätt att missa möjligen eftersom det var en vanlig dörr in till rummet utan glas. Här kördes Mola Mola på elektroniksidan. Bergmann på vinylen och Innuos på streamingsidan. Den sistnämnda genom Zenith Next-Gen som är en vad jag förstår en helt ny streamerlösning. Högtalare Från Stenheim och kablaget från Shunyata. Det senare intressant eftersom jag stiftat bekantskap med deras nätkablar som jag har en i mitt system. HRS rack som plattform för komponenterna. plind 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 Fick en liten pratstund med Innuos representant om den nya linjen kontra Statement NeXT-Gen som jag har. Eftersom den nya tekniken inte är direkt kompatibel med den gamla så att de äldre skulle gå att uppgradera, kan man fråga dig hur de skiljer sig rent ljudmässigt? Fick väl inget svar direkt. Men han talade sig varm för den nya versionen av Sense-appen och eftersom jag aldrig testat annat än Roon så blir man en smula nyfiken att prova. Men här smyger sig den digitala okunnigheten in och man frågar sig till vilken nytta och i synnerhet i ljudkvalitetshänseende? Lyssnade kort på Bergmann och det lät ju bra! Blev kanske lite sur på hur snabbt den digitala utvecklingen går och undrar om allt som skiner nytt och blankt är så mycket bättre? Vinyl är mer beständigt! Det mesta som hänt på sistone är den optiska pickupen, men musiken är från 50-talet så det känns ju tryggt! Quote
octavia rs Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 3 minutes ago, calm said: Men han talade sig varm för den nya versionen av Sense-appen och eftersom jag aldrig testat annat än Roon så blir man en smula nyfiken att prova. Men här smyger sig den digitala okunnigheten in och man frågar sig till vilken nytta och i synnerhet i ljudkvalitetshänseende? Vad har du att förlora på att prova Sense? De är en knapptryckning bort och en inloggning av Qobuz i Sense sen är du igång. Jag använder nästan aldrig Roon längre utan kör uteslutande Sense, skillnaden är tex. att kör du Sense så utnyttjas det att musiken buffras i RAM minnet och uppspelningen sker därifrån och inte direkt ifrån SSD:n. Ljudmässiga skillnader överlåter jag till dig själv att upptäcka LPL, juha and calm 2 1 Quote
Vox Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 21 minutes ago, calm said: Det mesta som hänt på sistone är den optiska pickupen, men musiken är från 50-talet så det känns ju tryggt! Så vitt jag vet kom den första version av den optiska pickupen på 1940-talet. Dock var den väldigt klumpig då den bland annat användes sig av "vanliga" glödlampor. calm 1 Quote
calm Posted October 14, 2024 Posted October 14, 2024 2 minutes ago, Vox said: Så vitt jag vet kom den första version av den optiska pickupen på 1940-talet. Dock var den väldigt klumpig då den bland annat användes sig av "vanliga" glödlampor. Inget är nytt under solen kan man konstatera!😁 Men det gäller ju att sälja in det som om det är det enda som gäller, så att man måste hänga med om man vill räknas.😅 Quote
P-pan Posted October 14, 2024 Author Posted October 14, 2024 1 hour ago, calm said: ...så att man måste hänga med om man vill räknas.😅 Är det så jag ska känna när vissa andra sitter hemma och lajjar på forumet och jag måste jobba ? Quote
Recommended Posts