thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 Gustard N18 verkar ha det jag efterfrågade, lite mindre ingångar Quote
conan Posted January 25 Posted January 25 1 hour ago, thli72 said: Men samtidigt skulle det vara kul att "nerda ner sig" en sista gång i hifi o köpa nått lite mer ""kul" ti Var och en väljer ju vad man vill nörda in på och streaming ser ut att explodera i en massa apparater och därtill en massa kablar mellan alla dessa apparater. Det var ju nåt som hände när CD transporten försvann från CD spelaren och resten av innanmätet lämnades åt den brokiga marknaden att fylla upp med DACar och streamingdatorer. Men det är inte bara digitalt som ser trenden utan även LP-skivan tog revansch och med den kom allt som skivspelaren behöver. Det skulle vara tunga tallrikar, vibrationssäkra stativ, exklusiva RIAA, externa nätdelar, flera armar, stabila drivverk med extern PSU med mera. Och det är ju en trend i det mesta inom hifi att fler lådor blir alltid bättre enligt säljarna. Blir det alltid det? Quote
conan Posted January 25 Posted January 25 24 minutes ago, thli72 said: Gustard N18 verkar ha det jag efterfrågade, lite mindre ingångar Det som är lockande med en lösning där optisk in används blir ju att påstrålade störningar från sändarsidan kan minimeras - man drar optiskt genom huset eller kanske bara från ena sidan rummet till den andra sidan där switchen står och ansluter med kort kabel till DACen. Sedan får man ju hoppas på att switchen är välkonstruerad och undertrycker ledningsbundet (ljusbundet jitter) samt inte avger digitalt brus in på DACen. Det blir inte någon vidare vinst med det. Quote
byZan Posted January 25 Posted January 25 9 minutes ago, conan said: Var och en väljer ju vad man vill nörda in på och streaming ser ut att explodera i en massa apparater och därtill en massa kablar mellan alla dessa apparater. Det var ju nåt som hände när CD transporten försvann från CD spelaren och resten av innanmätet lämnades åt den brokiga marknaden att fylla upp med DACar och streamingdatorer. Men det är inte bara digitalt som ser trenden utan även LP-skivan tog revansch och med den kom allt som skivspelaren behöver. Det skulle vara tunga tallrikar, vibrationssäkra stativ, exklusiva RIAA, externa nätdelar, flera armar, stabila drivverk med extern PSU med mera. Och det är ju en trend i det mesta inom hifi att fler lådor blir alltid bättre enligt säljarna. XACT så om man nu väljer den vägen. OBS! 11 minutes ago, conan said: Blir det alltid det? Nä det tror jag inte att det alltid behöver bli! Tror mer på att man försöker få sitt system balanserat i alla delar för att få något som ens öron gillar. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 11 minutes ago, conan said: Det som är lockande med en lösning där optisk in används blir ju att påstrålade störningar från sändarsidan kan minimeras - man drar optiskt genom huset eller kanske bara från ena sidan rummet till den andra sidan där switchen står och ansluter med kort kabel till DACen. Sedan får man ju hoppas på att switchen är välkonstruerad och undertrycker ledningsbundet (ljusbundet jitter) samt inte avger digitalt brus in på DACen. Det blir inte någon vidare vinst med det. Det man ska tänka på är ju om switchen troligtvis är mindre störningsbenägen än alternativet. Dvs, om routern har ett skitbilligt power supply (vilket dom flesta har), så kommer det PS bruset att ledas till nästa låda. Då är ändå en sån switch en stor förbättring, speciellt tillsammans med lite bättre skyddande kablar. Optisk fiber är ju bra men problemet där är ju att signalen måste omvandlas till elektrisk signal igen, när den kommer fram. Den processen skapar nytt noise. Det blir ju ofta en förbättring, beroende på hur mycket störningar man hade innan, men det är bra att veta att det inte löser problemet helt. byZan and HansW 2 Quote
HansW Posted January 25 Posted January 25 Jag har provat både långa och korta fiberlösningar med SFP moduler men inte märkt av någon förbättring jämfört med RJ45. Fördelar skall vara att en fiberkabel är okänslig för elektromagnetiska störningar och ger galvanisk isolering. En sak jag märkt när jag testat är att SFP-modulen för fiber blir het när den används. SFP moduler för RJ45 blir varma (och DAC-kabelmodulerna förblir rumstempererade). Min misstanke är att det genereras lika mycket ’skräp’ i konverteringen från ljus till el i SFP modulen som fibern isolerar mot. VoicesInMyHead and Tobias 2 Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 2 minutes ago, Tobias said: Dvs, om routern har ett skitbilligt power supply Vi köper ju pallvis med kundswitchar på jobbet, och till varje pall kommer en låda med 100st EXTRA väggbulor, ,SÅ bra är dom nätdelarne Quote
conan Posted January 25 Posted January 25 2 minutes ago, HansW said: SFP moduler för RJ45 blir varma Är det inte laserdioder i de där? 1W verkar väl rimligt och blir ju ändå lite varma då. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 Jag kan dra en egen liten historia om min erfarenhet med separata lådor som jag tycker är ganska talande, som förhoppningsvis säger någonting. (om man tror på vad jag säger...) Jag har en väldigt simplistisk enkel streamer transport (Primare NP5) som har externt power supply. Om jag matar den streamer transporten med både extremt ren ethernet signal och väldigt bra power supply så tar DACen ett helt otroligt stort steg ljudmässigt. (man kan göra mycket mer och köpa mycket bättre power supply än vad jag har, som ju så klart blir ännu bättre) Om man sen flyttar på streamer transporten och ställer den helt separat (inte ens samma rack), med tanken att andra power supplies avger mikrovibrationer som man vill undvika, och samtidigt sätter väldigt bra vibrationsdämpande fötter på streamer transporten, då tar ljudet ytterligare ett tydligt steg i rätt riktning. Dvs, själva streamer komponenterna är galet känsliga. Eller snarare, den sista klockningen är galet känslig, som jag förstår det. Med det i åtanke så kan man ju fundera på hur lätt det är att optimera för streamer delen om man huserar den i samma låda som massa andra saker. calle_jr 1 Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 Jo det verkar känsligt även det digitala, såg att Esoterics klocka sitter i en ugn där temperaturen individuellt anpassas till varje klocka 16 minutes ago, Tobias said: streamer komponenterna är galet känsliga. Eller snarare, den sista klockningen är galet känslig, som jag förstår det. calle_jr 1 Quote
LPL Posted January 26 Posted January 26 17 hours ago, thli72 said: hmm kollar jag på typ Octaviars system så har han en English Electric EE1 INNAN sin PhoenixNET switch Jag kan inte nog understryka vikten av att lyssna på olika alternativ, det är mer eller mindre omöjligt att veta vad som funkar bäst i den egna setupen bara genom att läsa vad andra tycker. Fiber kan vara en quick fix för att isolera men som andra varit inne på kan det skapa nya problem och inte alls säkert att det är det som man föredrar. Nu går det väl knappast att beskriva något i generella termer men när jag höll på att testa fram och tillbaka med fiber så upplevde jag att ljudet tappade i definition, blev plattare och livlöst men det var vad jag upplevde med de prylar jag hade då. Kanske skulle bli ett annat resultat idag med andra prylar. Både med fiber och LAN-isolatorer får man ha i åtanke att man tappar jordförbindelsen mellan apparaterna på gott och ont, här spelar det då förstås även in vilka eluttag man anslutit apparaterna i, är det olika jordpotentialer i nätverket och stereon o.s.v. T.ex. kom jag fram till att jag föredrog att jorda min Roon-server när jag hade en LAN-isolator till den. Angående LAN-isolatorer är min erfarenhet att det just mellan PhoenixNET och Innuos Streamers blir en försämring om man petar in en LAN-isolator där, satsa hellre på en riktigt bra Ethernetkabel, än en gång är det min erfarenhet och andra kan tycka annorlunda😊. Däremot har jag fått riktigt bra resultat med LAN-isolatorer uppströms, d.v.s. före hifi-switch och före routern. HansW, calm, calle_jr and 3 others 6 Quote
Tobias Posted January 26 Posted January 26 1 hour ago, LPL said: Jag kan inte nog understryka vikten av att lyssna på olika alternativ, det är mer eller mindre omöjligt att veta vad som funkar bäst i den egna setupen bara genom att läsa vad andra tycker. Fiber kan vara en quick fix för att isolera men som andra varit inne på kan det skapa nya problem och inte alls säkert att det är det som man föredrar. Nu går det väl knappast att beskriva något i generella termer men när jag höll på att testa fram och tillbaka med fiber så upplevde jag att ljudet tappade i definition, blev plattare och livlöst men det var vad jag upplevde med de prylar jag hade då. Kanske skulle bli ett annat resultat idag med andra prylar. Både med fiber och LAN-isolatorer får man ha i åtanke att man tappar jordförbindelsen mellan apparaterna på gott och ont, här spelar det då förstås även in vilka eluttag man anslutit apparaterna i, är det olika jordpotentialer i nätverket och stereon o.s.v. T.ex. kom jag fram till att jag föredrog att jorda min Roon-server när jag hade en LAN-isolator till den. Angående LAN-isolatorer är min erfarenhet att det just mellan PhoenixNET och Innuos Streamers blir en försämring om man petar in en LAN-isolator där, satsa hellre på en riktigt bra Ethernetkabel, än en gång är det min erfarenhet och andra kan tycka annorlunda😊. Däremot har jag fått riktigt bra resultat med LAN-isolatorer uppströms, d.v.s. före hifi-switch och före routern. Generellt sett så verkar den typen av lite enklare LAN-isolatorer oftast funka bäst direkt i en skitigare källa, uppströms. Det verkar i alla fall vara ganska konsekvent vad jag hör från andra, och jag har samma erfarenhet.. Den stora skiljelinjen mellan vad folk rapporterar tror jag ofta handlar hur mycket servrar/datorer/skärmar/gadgets man har på sitt nätverk. Dvs, en del har väldigt skitigt ethernet (och strömlist) pga att man har många billiga smps uppströms och vissa andra har i princip ingenting kopplat till sin router, vilket blir en stor skillnad, speciellt om routerns PS redan är ganska ren. Sen har nog en del flera boxar kopplade till streamern och DACen och andra har bara en ethernet lina som source. Man behöver nästan alltid förstå hela kontexten när någon ger sin syn på huruvida något funkade eller inte funkade. LPL, calle_jr and Ivery 3 Quote
byZan Posted January 26 Posted January 26 1 hour ago, LPL said: Jag kan inte nog understryka vikten av att lyssna på olika alternativ, det är mer eller mindre omöjligt att veta vad som funkar bäst i den egna setupen bara genom att läsa vad andra tycker. Håller med till 100% Quote
AlfaGTV Posted January 26 Posted January 26 14 hours ago, thli72 said: Jo det verkar känsligt även det digitala, såg att Esoterics klocka sitter i en ugn där temperaturen individuellt anpassas till varje klocka Det här är inte något unikt för Esoteric utan en principskiss för klockor av typen OCXO, Oven Controlled X-tal Oscillator. De har nackdelar också, där kanske vikten av en stabil och kraftfull strömförsörjning är den tydligaste. Enklare att implementera är TCXO, Temperature... där kraven minskar men du erhåller en nästan lika god prestanda. osv osv. calle_jr 1 Quote
LPL Posted January 26 Posted January 26 8 hours ago, Tobias said: Man behöver nästan alltid förstå hela kontexten när någon ger sin syn på huruvida något funkade eller inte funkade. Håller med, utan att veta förutsättningarna säger det i princip ingenting oavsett hur resultatet beskrivs. 8 hours ago, Tobias said: Den stora skiljelinjen mellan vad folk rapporterar tror jag ofta handlar hur mycket servrar/datorer/skärmar/gadgets man har på sitt nätverk. Dvs, en del har väldigt skitigt ethernet (och strömlist) pga att man har många billiga smps uppströms och vissa andra har i princip ingenting kopplat till sin router, vilket blir en stor skillnad, speciellt om routerns PS redan är ganska ren. Sen har nog en del flera boxar kopplade till streamern och DACen och andra har bara en ethernet lina som source. Bra exempel Ser det ut som du beskriver, hur ska man då kunna höra tydliga skillnader om man byter mellan olika Ethernetkablar, byter ut en PSU mot något bättre när eventuella skillnader drunknar i ”bruset”? Lite som när man mäter på en riktigt dålig signal eller psu, man får börja att filtrera bort skräpet innan man börjar se några detaljer. calle_jr and Tobias 2 Quote
octavia rs Posted January 26 Posted January 26 On 2026-01-25 at 16:07, thli72 said: hmm kollar jag på typ Octaviars system så har han en English Electric EE1 INNAN sin PhoenixNET switch Eftersom mina nätverkskablar är skärmade så utan EE1 skulle skyddsjorden i min Unifi UDM Pro kopplas ihop med skyddsjorden i min Innuos Phoenix NET vilket jag vill undvika. Quote
Peter Aspegren Posted March 7 Posted March 7 On 2026-01-11 at 21:19, AlfaGTV said: Jag saknar en sMS-200 Ultra i stacken där, för både Diretta(?) och separationen från den relativt stökiga serversidan, även om den troligen låter väldigt trevligt ändå. Jag har för mig att @HansW har provat en del med en liknande lösning som i bildens sMS-2000... Vet man vad det var för operativ i servern i Sladd's referenssystem? Operativet är "Eunhasu" (Betyder vintergatan på koreanska) som är en slimmad version av Linux Fedora, i grunden samma operativ i de mindre sMS200 som i serverns sMS-2000. Med servern spelar man från samma enhet som lagrar musiken så Diretta behövs inte här. Men om man vill lägga till en annan musikzon med en sMS200 kan man använda sMS2000 som Diretta Host och sMS200 som Diretta Target. I den uppställningen är licenserna till Diretta inkluderat i Hårdvaran. / Peter från Scanaudio (imortör av SOtM, Weiss, AudioPhysic, B-Audio & m" Tech) calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted March 7 Posted March 7 58 minutes ago, Peter Aspegren said: så Diretta behövs inte här. Hehe, åjo! Diretta gör något som tveklöst och jättetydligt underlättar för alla DAC'ar jag provat, det bör gälla även för en "integrerad" server/streamer! Och tack för svar, tidigare SOtM-maskiner har haft antingen Windows eller Eunhasu (Linux i ngn form), så därav min fråga. Eller som min gamla sMS-1000U med en Debian(?)-distribution och LMS. Och välkommen Peter! Jag tänker att @calle_jr hjälper dig komma tillrätta som branch-aktör snart. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts