byZan Posted January 25 Posted January 25 20 minutes ago, conan said: Jag är skeptisk mot all nätverksutrustning Det har jag också varit😉 Men jag säger inte att jag är helt övertygad om att allt är dåligt/fel heller, kanske bara öppen för att testa och lyssna. Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 eftersom jag jobbar på ett bolag som har inkommande serverhall för fiber i kommunen så ser jag ju dagligen hur galet "råttbo" det är det "stamfibern" kommer in till kommunen och sen fördelas ut till alla stationer.. Sen är det massa nytt på gång och vi har börjat gå över till PON med passiva splitters så flera kunder delar på samma fiber. Men hur som helst är det en jäkla massa kopplingar o om kopplingar innan RJ45 uttagen man har hemma, ganska skumt att det funkar egentligen, man klickar på en länk o millisekunder senare öppnar sig sidan, men det händer mycket på den millisekunden, Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 Det verkar ju som många har hifi switch sist i kedjan och då bara har en RJ45 in o sen en ut till sin streamer, vad skall man då ha en Switch för? borde inte en iFi LAN iPurifier Pro räcka? En switch är ju för att dela en in till flera ut, men så verkar inte hififolket använda dessa hifiswitchar Quote
octavia rs Posted January 25 Posted January 25 10 minutes ago, thli72 said: Det verkar ju som många har hifi switch sist i kedjan och då bara har en RJ45 in o sen en ut till sin streamer, vad skall man då ha en Switch för? borde inte en iFi LAN iPurifier Pro räcka? En switch är ju för att dela en in till flera ut, men så verkar inte hififolket använda dessa hifiswitchar Största anledningen är väl att många tillverkare av dessa switchar envisas med att göra dem med en hel drös med RJ45 portar som aldrig kommer användas då de precis som du skriver många gånger bara är LAN in och sen LAN ut till streamern. LAN iPurifiern är två fiberkonverters i en låda med gemensam strömförsörjning. thli72 and VoicesInMyHead 2 Quote
VoicesInMyHead Posted January 25 Posted January 25 17 minutes ago, thli72 said: Det verkar ju som många har hifi switch sist i kedjan och då bara har en RJ45 in o sen en ut till sin streamer, vad skall man då ha en Switch för? borde inte en iFi LAN iPurifier Pro räcka? En switch är ju för att dela en in till flera ut, men så verkar inte hififolket använda dessa hifiswitchar en switch primära och tänkta syfte är inget som har något att göra med hur vi använder switchar i hifi sammanhang. för några år sedan insåg man att bara en enkel vanlig standardswitch i kedjan hade en positiv inverkan på ljudet, att sätta 3 stycken seriekopplade efter varandra gjorde dessutom ännu större skillnad. sedan dess så har det tagit fart på allvar där det utvecklats mer dedikerade "hifi switchar" med allt bättre resultat. från början så trodde man mer eller mindre att nätverkskopplingar var helt befriade från alla problem som vi upplevde med t.ex usb och andra anslutningar, men ju mer vi lär oss om hur nätverket påverkar våra komponenter negativt desto bättre "motåtgärder" kommer det också. jag brukar se switchar lite i generationer som jag vet att jag pratat om tidigare, de första var bra, nästa generation bättre osv, och nu börjar det bli på en nivå där det nästan är svårt att förstå hur mycket nätverket faktiskt påverkar. sen ÄR det mycket pengar för switchar på den här nivån, och man får ju alltid balansera sitt system efter eget huvud. nu är ju inte prislappar det som sätter prestandan, men bara som exempel så är min hifiswitch som jag har idag dyrare än min kombinerade streamer/DAC. galet kanske? hade jag fått större effekt av att köpt en dubbelt så dyr DAC/streamer istället? kanske? kanske inte? effekten av switchen hos mig är att jag upplever min streamer som ett par nummer större och bättre än vad den var tidigare och i jämförelse på en nivå av dyrare streamers och DAC:ar som jag haft tidigare. vill man upp på högsta nivån för streaming så är det inte längre ett alternativ att INTE ha en kapabel switch i kedjan. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 22 minutes ago, thli72 said: Det verkar ju som många har hifi switch sist i kedjan och då bara har en RJ45 in o sen en ut till sin streamer, vad skall man då ha en Switch för? borde inte en iFi LAN iPurifier Pro räcka? En switch är ju för att dela en in till flera ut, men så verkar inte hififolket använda dessa hifiswitchar Routern är väldigt skitig eftersom den har antenner, billigt PS som skitar ner, och cpu som jobbar hårdare. Därför blir det en stor förbättring när man implementerar en mycket renare switch nära streamern/dacen. Jag tycker att det framför allt är power suppliet som gör den största skillnaden. Men nu börjar ju även kablarnas shielding spela stor roll, när man börjar sänka störningsnivåerna. Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 Hmm då får man väl hoppas det kommer mer "LAN renare" eller vad man skall kalla dem Switch är ju som sagt inte riktigt det hifi folket vill ha, känns onödigt att betala för en switch om man bara har den till en in en ut o isolera/rena, , och det är väl lite det den Ifi saken gör ? Quote
VoicesInMyHead Posted January 25 Posted January 25 13 minutes ago, thli72 said: Hmm då får man väl hoppas det kommer mer "LAN renare" eller vad man skall kalla dem Switch är ju som sagt inte riktigt det hifi folket vill ha, känns onödigt att betala för en switch om man bara har den till en in en ut o isolera/rena, , och det är väl lite det den Ifi saken gör ? det finns såklart redan. Network Acoustics muon Pro är ett av de bättre LAN filtren på marknaden som dessutom är helt passivt, NA tillverkar även en av de bättre switcharna på marknaden (Tempus). de säger själva dock att det är två helt olika produkter som gör två helt olika saker och inte kan kombineras i en och samma produkt. men det är ju såklart praktiskt för då har de två produkter att sälja... Perfect sense 1 Quote
octavia rs Posted January 25 Posted January 25 Det finns ju redan idag @thli72 en del produkter både aktiva och passiva som är tänkta att enbart isolera en LAN kabel om man vill gå den vägen. Som exempel. iFi har du ju nämnt, Stack Audio har både passiv och aktiv variant, Chord har sin EE1, Network Acoustics har Eno2 och Moun serien. Finns fler än dessa men de var de jag kom till att tänka på just nu. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 16 minutes ago, thli72 said: Hmm då får man väl hoppas det kommer mer "LAN renare" eller vad man skall kalla dem Switch är ju som sagt inte riktigt det hifi folket vill ha, känns onödigt att betala för en switch om man bara har den till en in en ut o isolera/rena, , och det är väl lite det den Ifi saken gör ? Problemet med passiv rening på ethernet är att det bara kan göra så mycket, i den frekvensen som det klarar av att rena. Det är alldeles för mycket smuts på nätet, i olika frekvenser, som "måste" städas bort. Det räcker helt enkelt inte med ett passivt filter, beroende på hur rent du vill att det ska bli. Ofta så krävs det flera olika metoder där olika "gadgets"är olika bra för olika frekvenser och bör användas tillsammans, i rätt ordning. (lite som att man inte använder fint sandpapper först utan istället rätt sandpapper i rätt ordning). Haha, vi postade (igen) sammtidigt. Jag håller med om att det finns väldigt bra passiva produkter på marknaden, som andra nämde ovan. Quote
VoicesInMyHead Posted January 25 Posted January 25 jag har skrivit om det här tididgare också, men det är ändå intressant för jag hade ett muon pro filter som jag testade tillsammans med XACT N1 switchen, och man tror att man har det bästa LAN filtret och en av de bästa switcharna, men ändå påverkar det! det gjorde skillnad om jag hade filtret före switchen, efter switchen, eller inte alls. Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 4 minutes ago, Tobias said: Det räcker helt enkelt inte med ett passivt filter, Jag menade inte att det måste vara passivt men en Innuos - PhoenixNET med bara EN in o en ut hade varit fint. Eller varför finns inte denna funktion i streamern, InnuOS säljer ju sina streamers där man kan välja på olika utgångskort. . Ett PhoenixNET INGÅNGS kort hade väl varit ett smart kort att sälja. Eller då den Xact N1 vi pratat om lite, men med EN RJ45 in o EN till ett lägra pris Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 9 minutes ago, VoicesInMyHead said: jag har skrivit om det här tididgare också, men det är ändå intressant för jag hade ett muon pro filter som jag testade tillsammans med XACT N1 switchen, och man tror att man har det bästa LAN filtret och en av de bästa switcharna, men ändå påverkar det! det gjorde skillnad om jag hade filtret före switchen, efter switchen, eller inte alls. oj va grejer det finns. .vad gör egentligen Xact N1 som Moun Pro INTE gör? Quote
VoicesInMyHead Posted January 25 Posted January 25 1 minute ago, thli72 said: oj va grejer det finns. .vad gör egentligen Xact N1 som Moun Pro INTE gör? jag har ingen aning om vad någon av dessa produkter gör, men de bidrar på olika sätt till att det blir bättre ljud, det räcker rätt långt för mig... det var ett tag sedan jag gjorde de här jämförelserna så jag minns inte riktigt vilken effekt de hade, mest bara att jag vet att jag var förvånad att det var hörbara skillnader beroende på placeringen och att jag insåg att jag nog tyvärr inte skulle klara mig utan den ena eller andra. Perfect sense 1 Quote
VoicesInMyHead Posted January 25 Posted January 25 17 minutes ago, Tobias said: Haha, vi postade (igen) sammtidigt. Jag håller med om att det finns väldigt bra passiva produkter på marknaden, som andra nämde ovan. det du är inne på är väl kanske iofs anledningen till att man behöver kombinationen switch och passivt filter, för att strömförsörjningen också är en del i ekvationen. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 1 minute ago, VoicesInMyHead said: det du är inne på är väl kanske iofs anledningen till att man behöver kombinationen switch och passivt filter, för att strömförsörjningen också är en del i ekvationen. Ja, exakt. Jag tror man "måste" ha passiva filter sist, innan streamern, som tar bort det sista. (om man vill gå "hela" vägen, om det ens är möjligt) Alla power supplies ger ifrån sig störningar, oavsett hur dyra dom är. VoicesInMyHead 1 Quote
conan Posted January 25 Posted January 25 43 minutes ago, octavia rs said: LAN iPurifiern är två fiberkonverters i en låda med gemensam strömförsörjning. Isolationen verkar bara göras i signalvägen men vid så höga frekvenser som används borde man tänka mer på strålade störningar. Kanske är det mycket god kretsdesign man gjort här men det ser inte ut som det. Stora slitsar i optokonverters t ex och ingen skärmning mellan ingångsidan och utgångssidan. Kanske är det ändå tillräckligt för att ge en positiv effekt. Quote
magnuskan Posted January 25 Posted January 25 1 hour ago, thli72 said: Det verkar ju som många har hifi switch sist i kedjan och då bara har en RJ45 in o sen en ut till sin streamer, vad skall man då ha en Switch för? borde inte en iFi LAN iPurifier Pro räcka? En switch är ju för att dela en in till flera ut, men så verkar inte hififolket använda dessa hifiswitchar Ifi Lan purifier verkade bra med det var den inte. Sålde min ganska fort. MEN det var i min anläggning med mina preferenser. Kan vara perfekt om man inte har mycket isolering Däremot har ifi en ny switch som ska vara betydligt mer effektiv Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 9 minutes ago, Tobias said: jag tror man "måste" ha passiva filter sist, innan streamern hmm kollar jag på typ Octaviars system så har han en English Electric EE1 INNAN sin PhoenixNET switch Quote
conan Posted January 25 Posted January 25 Det som är så intressant med RF är att man kan tro att en kontakt med skärm man sticker i en USB eller RJ45 skulle vara tillräckligt. Det är det inte. Man kan klämma åt skärmen hårdare och hårdare och uppnå mer och mer elektrisk kontakt. Det är inte en slump att RF system av kvalitet har skruvade kontakter eller svetsade för att uppnå hög isolationsförmåga. Därmed inte sagt att isolationsprodukter inte fungerar, bara det att garantier saknas och man behöver åtminstone tänka tanken att man kanske lurar sin hjärna att det blev en positiv effekt. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 2 minutes ago, thli72 said: hmm kollar jag på typ Octaviars system så har han en English Electric EE1 INNAN sin PhoenixNET switch yes, finns ju många vägar till Rom. Allt som är ytterliggare en förbättring i störningsnivåerna är ju välkommet. Jag vet ju inte med säkerhet vad som är bäst. Rent logiskt så tror jag passivt sista biten är det ultimata (om man lyckas rena just det som är kvar..., vilket är det svåra...) Quote
magnuskan Posted January 25 Posted January 25 9 minutes ago, Tobias said: Ja, exakt. Jag tror man "måste" ha passiva filter sist, innan streamern, som tar bort det sista. (om man vill gå "hela" vägen, om det ens är möjligt) Alla power supplies ger ifrån sig störningar, oavsett hur dyra dom är. Passivt filter typ Muon pro eller en annan lösning som Reiki superswitch vilken har en ingång och en utgång, drivs med 5V lpsu. Sålde min Muon pro till förmån för Reiki, kan inte säga att det är någon jätteskillnad dom emellan ljudmässigt. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 5 minutes ago, magnuskan said: Passivt filter typ Muon pro eller en annan lösning som Reiki superswitch vilken har en ingång och en utgång, drivs med 5V lpsu. Sålde min Muon pro till förmån för Reiki, kan inte säga att det är någon jätteskillnad dom emellan ljudmässigt. Nä precis, så kan det vara. Muon Pro behöver ju också hjälp, precis som dom bästa switcharna. Det enda man vet är att det finns mer smuts på ethernet att städa upp oavsett vad man implementerar. Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 Haha detta börjar bli snurrigt, MÅNGA lådor blir det Så en Hifiswitch -> passivt RJ45 filter -> streamer -> DAC Sen skall man ju bara ha en masterklocka, o allt skall gärna ha separata nätdelar. . .o jag glömde man skall ju gärna ha mono DACar conan 1 Quote
magnuskan Posted January 25 Posted January 25 Just now, Tobias said: Nä precis, så kan det vara. Muon Pro behöver ju också hjälp, precis som dom bästa switcharna. Det enda man vet är att det finns mer smuts på ethernet att städa upp nästan oavsett vad man implementerar. Ja, ett filter av något slag är nog mest vettigt, åtminstone med tanke på vad man får ut av det. Men sista generationen switchar filtrerar bort det mesta och låter välljud vara kvar. Då behövs kanske inte ett filter/Reiki före streamern längre.🙂 Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 9 minutes ago, thli72 said: Haha detta börjar bli snurrigt, MÅNGA lådor blir det Så en Hifiswitch -> passivt RJ45 filter -> streamer -> DAC Sen skall man ju bara ha en masterklocka, o allt skall gärna ha separata nätdelar. . .o jag glömde man skall ju gärna ha mono DACar Ja, fast streaming är trots allt väldigt nytt och tillverkarna lär sig just nu massor, också från folk på forumen som exprimenterar fram lösningar. Är ganska övertygad om att vi snart får se streamers och DACar som mycket bättre tar hand om dessa störningar själva, utan att vi behöver betala hundra tusentals kronor, eller implementera en armada med boxar innan. Men det är inte så lätt som man kan tro. byZan, magnuskan and Perfect sense 3 Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 22 minutes ago, Tobias said: Ja, fast streaming är trots allt väldigt nytt och tillverkarna lär sig just nu massor, också från folk på forumen som exprimenterar fram lösningar. Är ganska övertygad om att vi snart får se streamers och DACar som mycket bättre tar hand om dessa störningar själva, utan att vi behöver betala hundra tusentals kronor, eller implementera en armada med boxar innan. Men det är inte så lätt som man kan tro. Så är det sakert, InnuOS hade väl en separat USB renare som man nu kan få i en light version som ett kort i Streamern och det kanske blir samma på ingångs RJ45 över tid. Sen är det väl inte svårt att gissa att tillverkarna tjänar mer pengar på fler boxar och kablar så det kan ju gå åt andra hållet också att man vill sälja fler o fler lådor. Quote
Tobias Posted January 25 Posted January 25 1 hour ago, thli72 said: Så är det sakert, InnuOS hade väl en separat USB renare som man nu kan få i en light version som ett kort i Streamern och det kanske blir samma på ingångs RJ45 över tid. Sen är det väl inte svårt att gissa att tillverkarna tjänar mer pengar på fler boxar och kablar så det kan ju gå åt andra hållet också att man vill sälja fler o fler lådor. Jag tror problemet har varit att det är IT folk som utvecklar streamers och IT folk är extremt inställda på att tänka i IT banor... (att det är ettor och nollor och redan perfekt...) Det har helt enkelt tagit många år för poletten att trilla ner och det är extremt svårt att mäta resultaten visar det sig.. Är inte säker på att poletten har trillat ner ännu hos flera av tillverkarna...? Det är därför vi ser så många olika lösningar och boxar, för att dom som skulle behöva förstå (streamers tillverkarna) har fokuserat lite för mycket på ettor och nollor (lösningar som dom förstår) och för lite på klassiska HiFi problem, dvs störningar. Edit senare: sen är det också förmodligen nästan omöjligt att helt lösa problemet helt i en enda box... Det är helt enkelt för känsligt och alergiskt mot sig själv. Quote
VoicesInMyHead Posted January 25 Posted January 25 1 hour ago, thli72 said: Haha detta börjar bli snurrigt, MÅNGA lådor blir det Så en Hifiswitch -> passivt RJ45 filter -> streamer -> DAC Sen skall man ju bara ha en masterklocka, o allt skall gärna ha separata nätdelar. . .o jag glömde man skall ju gärna ha mono DACar man MÅSTE ju inte ha nånting dock, det går ju utmärkt att lyssna på musik från ett par Sonos högtalare och inget mer, men som intresse och hobby så kan det ju vara kul att gräva djupare och nörda ner sig lite i jakten på det ultimata ljudet. Quote
thli72 Posted January 25 Author Posted January 25 12 minutes ago, VoicesInMyHead said: man MÅSTE ju inte ha nånting dock, det går ju utmärkt att lyssna på musik från ett par Sonos högtalare och inget mer, men som intresse och hobby så kan det ju vara kul att gräva djupare och nörda ner sig lite i jakten på det ultimata ljudet. Så är det ju givetvis och gissar att dom flesta idag har mer allt i ett, har flera på jobbet som bytt sina bioriggar o hifisystem mot SONOS o känt sig klara. och jag kan erkänna att jag sneglat på B&O allt i ett högtalare ibland. Men samtidigt skulle det vara kul att "nerda ner sig" en sista gång i hifi o köpa nått lite mer ""kul" till kontoret- Som många påpekat så går det fort inom streamingen så jag lutar ju mot att dela upp det i streamer, dac o förstärkare separat- Men jag får se, är i ett "konstigt" läge då jag bestämt att jobba mindre så jag har bara tre månaders heltid kvar sen får jag se hur mycket jag vill jobba. Är lite moment 22, jobbar man har man inte så mycket fritid, nu får jag mer fritid o hinner lyssna mer men inga större inkomster . .. svårt det där. Quote
Recommended Posts