Jump to content

Recommended Posts

Posted
10 minutes ago, Tobias said:

Jag kör ju själv över VLAN för att separera fysiskt, med gott resultat.

Menar du inte wifi?

VLAN separerar inget fysiskt det är separering i den digitala domänen på samma fysiska nätverk.

Posted
30 minutes ago, octavia rs said:

Menar du inte wifi?

VLAN separerar inget fysiskt det är separering i den digitala domänen på samma fysiska nätverk.

jo, förlåt... Jag tänkte på WiFi...

Posted
14 minutes ago, AlfaGTV said:

En vadå

DAC=Direct attach cabel.

Antar att @HansW valt en passiv DAC kabel från switchen till Z3 då Z3 endast har SFP port för nätverket och då slipper man en RJ45 till SFP omvandlare i porten på Z3.

Förutsätter såklart att switchen man har är utrustad med SFP port men de är ju Nordost nya QNET7.

Posted
2 hours ago, VoicesInMyHead said:

ni som kör med dedikerad router för musik, hur har ni kopplat den? jag utgår ifrån att de flesta har någon form av inkommande "fiber router" som de flesta leverantörer installerat. denna brukar förpassas till bypass läge och så har man sin egen Asus/UniFi/Netgear osv router som primär router. Men om ni har två fysiska nätverk, kopplar ni då router 1 och router 2 till "fiber routern" eller har ni kopplat router 2 till router 1 om ni förstår vad jag menar? jag är bara nyfiken och kan tänka mig att alla kan göra lite olika här.

det jag vill komma till sedan är att hur man än vänder och vrider på det och hur många routers man än har så har man en router nånstans som fördelar trafik på ett eller annat sätt och att konfigurera isolerade VLAN i denna är nog aldrig fel.

Har två fysiska nätverk men som jag förstår det är endast lan1-porten i fiberkonverteraren tillgänglig/aktiv för internet, skulle det inte åtgå två eller fler ip adresser annars?

Posted
3 hours ago, VoicesInMyHead said:

generellt så är jag skeptiskt till allt som levereras från en internetleverantör

Jag antar att du baserar det på diverse plastroutrar som kommer med bredbandet där det även finns wifi o.s.v.

Jag har en CPE-Switch (tjänstefördelare) från min ISP med flera portar för bredband, IPTV och IP-Telefon, vad man nu ska ha det till idag😃. Finns ingen wifi eller annat utan funktionellt fördelar CPE-Switchen bara trafiken mellan portarna.

CPE-switchen strömförsörjer jag med en Keces P8, som även strömförsörjer en Ubiquiti Edgerouter till Hifi-nätverket.

En Unifi router för hemmanätverket är ansluten till en LAN-Port på CPE-Switchen med eget IP-nummer från ISP. Edgeroutern är ansluten till en annan LAN-port och därmed ett annat IP-nummer från leverantören.

Jag tycker det är den bästa setup jag kan få till och är mycket nöjd med resultatet.

Posted
1 hour ago, Ladadar said:

Har två fysiska nätverk men som jag förstår det är endast lan1-porten i fiberkonverteraren tillgänglig/aktiv för internet, skulle det inte åtgå två eller fler ip adresser annars?

säkert, det det finns så mycket olika lösningar och produkter från leverantörer dock så jag kan tänka mig att nästan ingen här har samma som någon annan.

1 hour ago, LPL said:

Jag antar att du baserar det på diverse plastroutrar som kommer med bredbandet där det även finns wifi o.s.v.

jupp, men det kanske var ett större problem förr i tiden än vad det är idag? :shrugging: man vill ju gärna ha kontroll över sitt eget nätverk dock, och nu har jag ingen router/gateway med inkommade fiber möjligheter men till en framtida uppgradering så är jag lite sugen på att skippa leverantörens prylar helt och hållet.

1 hour ago, LPL said:

En Unifi router för hemmanätverket är ansluten till en LAN-Port på CPE-Switchen med eget IP-nummer från ISP. Edgeroutern är ansluten till en annan LAN-port och därmed ett annat IP-nummer från leverantören.

det var generöst av din ISP att låta dig få flera IP adresser bara sådär, eller har du valt det som tillval?

Posted
7 hours ago, HansW said:

Hej!

Dert stämmer som @AlfaGTV skriver; server, diretta bridge och Z-3 kopplad till en switch. Z-3 kopplad till D-3 med Zero-länk, vilket låter betydligt bättre än USB. Jag har kopplat Z-3:an till switchen med en DAC-kabel. Denna låter bättre än RJ45 eller fiber men skillnaden har blivit ganska marginel efter min uppgradering till en Nordost Q7 switch. Servern fungerar som en Roon Core. Operativsystemet är Linux. 

Jag har inte provat VLAN. Jag tvivlar inte på att separata VLAN kan vara bra men jag förställer mig att all datatrafik i routern ändå genererar en del högfrekventa störningar som kan sprida sig till audiokomponenter. 

Jag har följt två huvudprinciper för att bygga systemet. Den första är att underlätta för (framförallt) DAC:en och streamern att göra sina jobb. Med Zero-link behövs det mindre ‘unpacking’, dvs processerande i DAC:en. DAC-kabel och Diretta innebär mindre processerande och en jämnare arbetsbelastning för streamern. Den andra principen är att hålla digital distortion borta från alla komponenter i kedjan. Detta har lett till isoleringen av husets internet från stereons, en väldigt bra switch, ersättningen av alla switchade nätdelar med LPS, bra kablar och även Nordost QKore jordning av nyckelkomponenter. 

mvh

Hans

Både VLAN och två routrar kan ha för- och nackdelar ut störningssynpunkt för hifi-enheter.

Om intresse finns kan jag möjligen vara behjälplig i att optimera bios-inställningar på dina datorer, hojta till i så fall.

Mvh,

Rick

Posted
On 2024-10-12 at 19:24, thli72 said:

Sitter själv o velar om jag skall köpa en Dac med streamer inbyggd o en "ren" integrerad förstärkare. .  .eller en lös streamer o en integrerad förstärkare med inbyggd Dac

För mig så har separata delar inte varit en fysisk möjlighet pga utrymmesbrist.

Dessutom har plånboken inte varit supersugen att addera fler Nordost Valhalla kablar. Ström + signal för varje enhet blir en slant.

Så valet har varit ganska "enkelt" och istället har jag försökt hitta det absolut bästa för mina förutsättningar och mina öron. 

Jag har fiber in i huset och sedan en Cat5 direkt till min Streamer (något jag föredrar framför trådlöst) till en K50 från Antipodes - laddad med hårddisk och 750 rippade CD skivor. Streamingen sköts via Roon. 

K50 matar sedan signalen vidare via en Valhalla S/PDIF till min Gryphon Diablo 333 med inbygd dac. 

För mina behov är detta en fullt tillräcklig set up - även om jag förstår att det säkert går att maximera detta ytterligare. T ex genom att separera varje komponent. 

Men min filosofi är att om jag verkligen vill ha ut det allra sista av inspelningen - så åker det på en vinyl eller ett Master-rullband.

Det ger hos mig bäst "bang for the buck". 

Följer med spänning vad du kommer fram till 🤗

Posted
37 minutes ago, bigblue said:

K50 från Antipodes - laddad med hårddisk och 750 rippade CD skivor. Streamingen sköts via Roon. 

K50 matar sedan signalen vidare via en Valhalla S/PDIF till min Gryphon Diablo 333 med inbygd dac. 

Det där låter som en snygg lösning men i den rätt höga skolan. Och det är lite intresant det också att detta med många lådor vs få finns i alla prisklasser utan den kanske allra högsta.
Personligen lutar jag nog åt "många lådor" just nu då mitt vardagsrums system har en "allt i ett" med Trinnovförsteget o jag länge hade en dCS Bartok som allt i ett på kontoret.
Så jag har lite gjort det där med få lådor och kanske skulle vara kul att testa den andra vägen, blir väl inget extremt då detta egentligen bara är mitt "sitta framför datorn o lyssna system" , , har dock ett stort beslut att ta först, jag har dom senaste 10åren haft hörlurssystemet på kontoret o lyssnat samtidigt som jag sitter vid datorn, men börjar mer o mer känna att jag inte lyssnar så mycket utan mer gör annat, så. jag är lite inne på att separera hörlursriggen från kontorssystemet o då måste jag tänka om lite vad som köps in o vilken nivå jag vill lägga mig på. . . svårt detta men resan är väl lika kul som resultatet om inte roligare

Posted
11 minutes ago, thli72 said:

Det där låter som en snygg lösning men i den rätt höga skolan. Och det är lite intresant det också att detta med många lådor vs få finns i alla prisklasser utan den kanske allra högsta.
Personligen lutar jag nog åt "många lådor" just nu då mitt vardagsrums system har en "allt i ett" med Trinnovförsteget o jag länge hade en dCS Bartok som allt i ett på kontoret.
Så jag har lite gjort det där med få lådor och kanske skulle vara kul att testa den andra vägen, blir väl inget extremt då detta egentligen bara är mitt "sitta framför datorn o lyssna system" , , har dock ett stort beslut att ta först, jag har dom senaste 10åren haft hörlurssystemet på kontoret o lyssnat samtidigt som jag sitter vid datorn, men börjar mer o mer känna att jag inte lyssnar så mycket utan mer gör annat, så. jag är lite inne på att separera hörlursriggen från kontorssystemet o då måste jag tänka om lite vad som köps in o vilken nivå jag vill lägga mig på. . . svårt detta men resan är väl lika kul som resultatet om inte roligare

Värt att nämna är att en Antipodes K50 i praktiken är två datorer i en låda, dvs en server och endpoint med separat kort för digitalautgångar. Så den motsvarar egentligen två eller tre "separata" enheter i en låda. Ett fint bygge med andra ord.

Se bild på innehållet i K50 tagen från Whats Best Forum: https://imgur.com/a/n340kSZ

Posted
10 minutes ago, Metnoc said:

Värt att nämna är att en Antipodes K50 i praktiken är två datorer i en låda, dvs en server och endpoint med separat kort för digitalautgångar. Så den motsvarar egentligen två eller tre "separata" enheter i en låda. Ett fint bygge med andra ord.

Se bild på innehållet i K50 tagen från Whats Best Forum: https://imgur.com/a/n340kSZ

Jo det är väl så många allt i ett är , att dom egentligen innehåller massa separata saker dom klämt in i en låda, Min Trinnov är en m-ITX i7 dator, massa dac kort .bild delar inklämt i samma chassi .
Helt klart är själva "lådan" dyr så att slippa flera är ju fördelar med, o man slipper alla nätkablar o annat i kabelväg. . en CH precision I1 är väl drömmen men där kostar bara tomlådan en mindre förmögenhet 
Det är ju fördelen med hans Gryphon Diablo 333 ovan, hade det DAC kortet suttit i en egen låda hade DACen kostat 3ggr mer.

Posted
6 hours ago, octavia rs said:

DAC=Direct attach cabel.

Antar att @HansW valt en passiv DAC kabel från switchen till Z3 då Z3 endast har SFP port för nätverket och då slipper man en RJ45 till SFP omvandlare i porten på Z3.

Förutsätter såklart att switchen man har är utrustad med SFP port men de är ju Nordost nya QNET7.

Helt korrekt. Jag hörde aldrig någon betydande förbättring när jag testade fiber till Z-3 streamern. Fibermodulen kändes väldigt het när jag tog på den och det tydde på att det krävs mycket proceserande för att omvandla fiber till el. Med LAN kändes RJ45 modulen varm. DAC-kabelmodulen var rumstempererad. Tror detta kan vara förklaringen till att den låter bättre.

Posted
47 minutes ago, thli72 said:

Jo det är väl så många allt i ett är , att dom egentligen innehåller massa separata saker dom klämt in i en låda, Min Trinnov är en m-ITX i7 dator, massa dac kort .bild delar inklämt i samma chassi .
Helt klart är själva "lådan" dyr så att slippa flera är ju fördelar med, o man slipper alla nätkablar o annat i kabelväg. . en CH precision I1 är väl drömmen men där kostar bara tomlådan en mindre förmögenhet 
Det är ju fördelen med hans Gryphon Diablo 333 ovan, hade det DAC kortet suttit i en egen låda hade DACen kostat 3ggr mer.

Det är ovanligt att en "allt-i-ett" har separat cpu för server och en annan för endpoint samt även dedikerat kort för digitala utgångar, de flesta har enbart en cpu i lådan som sköter både server och endpoint-uppgifterna. Det enda som möjligen saknas i K50 är en dedikerad ethernet-ingång, vilket en del andra modeller har.

Posted

K50 ser väl trevlig ut o jag har en svaghet för små udda märken men detta är lite fel prisklass för ett 2a system och den verkar inte vara Roon ready heller, hade jag velat lägga dom pengarna hade en NAGRA legat hjärtat närmare.
Tror jag nått en ålder då jag hellre handlar med hjärta en hjärna ;) men jag famlar lite om jag vill ha en "testa massa olika saker" system där man mer köper sånt som är lätt att sälja efter man testat ett tag.  .. eller om man köper nått för livet som då typ NAGRA

Posted
27 minutes ago, HansW said:

Fibermodulen kändes väldigt het när jag tog på den och det tydde på att det krävs mycket proceserande för att omvandla fiber till el. Med LAN kändes RJ45 modulen varm. DAC-kabelmodulen var rumstempererad. Tror detta kan vara förklaringen till att den låter bättre.

Det beror till viss del på vilka moduler man använder ska man köra korta sträckor fiber så är AOC kablar att föredra då modul och fiber är en enhet som är anpassad i effekt och drar i regel mindre ström och blir inte så varma men likväl så är där såklart elektronik i dem.

RJ45 till SFP moduler sker all omvandling i mellan formaten i modulen så de är fullt med elektronik i dem ser det mest som en nödlösning om man skulle få slut på vanliga RJ45 och har lediga SFP portar.

Den Passiva DAC kabeln är just passiv och har ingen elektronik alls i sig och kopplar direkt mellan de anslutna apparaterna utan omvandlingar så de är den mest direkta anslutningen mellan två enheter. Nackdelen är att de är oftast max 7m och man tappar den galvaniska avskiljningen men vet man vad man håller på med så är det i ditt fall med en Z-3 nog de bästa sättet att ansluta den :)

Posted
6 hours ago, VoicesInMyHead said:

upp, men det kanske var ett större problem förr i tiden än vad det är idag?

Det tror jag inte, har du en router från din ISP som sitter mellan fibernoden och din router så skulle jag också plocka bort den så fort som möjligt😊.

man vill ju gärna ha kontroll över sitt eget nätverk dock, och nu har jag ingen router/gateway med inkommade fiber möjligheter men till en framtida uppgradering så är jag lite sugen på att skippa leverantörens prylar helt och hållet.

En CPE-Switch ersätter fibernoden alltså termineringspunkten för fibernätet, det är nätägaren som installerar den delen, inte ISP som är där och pillar om det nu inte råkar vara samma där du bor. Jag tror det blir svårt att undvika att använda den infrastruktur som finns i stadsnätet😊.

image.png.ff36c5c41a8ded1de83c6d4eba4b1848.png

Här kan man se vem som äger fibernätet där du bor, https://www.bredbandsval.se/sverige#bredband-pa-din-ort

det var generöst av din ISP att låta dig få flera IP adresser bara sådär, eller har du valt det som tillval?

Jag har inget extra tillval och vet inte om det är speciellt generöst, jag har bara gjort som andra att testat på vilka portar jag får IP-adress.

Posted
9 hours ago, LPL said:

En CPE-Switch ersätter fibernoden alltså termineringspunkten för fibernätet, det är nätägaren som installerar den delen, inte ISP som är där och pillar om det nu inte råkar vara samma där du bor. Jag tror det blir svårt att undvika att använda den infrastruktur som finns i stadsnätet😊.

Bahnhof's Villafiber är utanför stadsnätet via deras "egna" infrastruktur. Sen vad och hur mycket man kan byta ut eller ersätta återstår väl att se, men jag tänker i första hand på deras lilla mediakonverterare, vars jobb jag tror att SFP+ WAN porten på en UniFi gateway kan hantera minst lika bra om inte bättre. Sen kanske det är överkurs såklart, men ändock.... :smile:

image.thumb.png.5b4a4a7b2bc7a7fa81a39bf28251767f.png

Posted
17 hours ago, Metnoc said:

Om intresse finns kan jag möjligen vara behjälplig i att optimera bios-inställningar på dina datorer, hojta till i så fall.

Tack för erbjudandet. Jag har redan fått hjälp från Soulnote med inställningarna på datorerna och vill inte peta i det. Nätverksinställningar däremot känns som något jag behöver satsa på.

Hans 

Posted
2 hours ago, VoicesInMyHead said:

men jag tänker i första hand på deras lilla mediakonverterare, vars jobb jag tror att SFP+ WAN porten på en UniFi gateway kan hantera minst lika bra om inte bättre. Sen kanske det är överkurs såklart, men ändock

Du har ju all möjlighet att bara flytta SFP modulen in i SFP WAN porten på en Unifi och klona MAC adressen från omvandlaren till Unifi sen torde det fungera. 

Jag har funderat på samma men min fiber nod har blåsfibern direkt in i boxen och ansluten med en påsvetsad pigtail så då måste man reda ut vilken typ av bi/di modul man behöver och vilken slipning där är på fiberkontakten.....så lite mer meck så de ligger väldigt långt ner på listan :)

Posted
7 minutes ago, octavia rs said:

Du har ju all möjlighet att bara flytta SFP modulen in i SFP WAN porten på en Unifi och klona MAC adressen från omvandlaren till Unifi sen torde det fungera.

ja, jag tror det borde funka. jag envisas ju dock med compact desktop produkterna och har ingen SFP WAN på min gateway (ännu), men i framtiden kanske... :smile:

9 minutes ago, octavia rs said:

Jag har funderat på samma men min fiber nod har blåsfibern direkt in i boxen och ansluten med en påsvetsad pigtail så då måste man reda ut vilken typ av bi/di modul man behöver och vilken slipning där är på fiberkontakten.....så lite mer meck så de ligger väldigt långt ner på listan :)

haha, det där känns som ännu lite mer överkurs ja, och säkert inte så populärt att mecka med... :grinsmilingeyes:

Posted

Lite OT men det är ju min tråd ;)
Jag brukar vara bra o hitta på nätet men lyckas inte stilla min nyfikenhet här trots att jag INTE är intresserad köpare.

Men den nya Innuos Nazaré som ett antal butiker har för runt 450.000:- jag lyckas inte stilla min nyfikenhet om det priset är för alla tre lådorna. . det stå ofta att dom kommer säljas individuellt men alla affärer har en bild på alla tre lådorna bredvid priset.
lite fascinerad att jag inte hittar svaret

Posted
8 hours ago, VoicesInMyHead said:

Sen vad och hur mycket man kan byta ut eller ersätta återstår väl att se, men jag tänker i första hand på deras lilla mediakonverterare

Är det bara en vanlig mediakonverter med en port så håller jag med att det nog är att föredra om det går att ansluta fibern direkt i en gateway/router.

Har man en CPE-Switch så går det säkert också att byta till någon annan burk med ”free seeting” om man nu misstänker att man skulle vinna något på det.

Posted
5 hours ago, HansW said:

Tack för erbjudandet. Jag har redan fått hjälp från Soulnote med inställningarna på datorerna och vill inte peta i det. Nätverksinställningar däremot känns som något jag behöver satsa på.

Hans 

Angående nätverksinställningar kan det som nämnt finnas för- och nackdelar med två routrar. Ett alternativ är tex en huvudrouter som ger mindre störningar samt körs utan wifi för att komplettera med ap-enheter. Själv beställde jag för ett tag sen en Miktrotek hex s router, det är samma modell som synergistic research bygger sin router på. Men även i vanligt utförande, dvs utan Synergistic reserach tweaks ger den hörbart mindre störningar än min vanliga router.

Skulle dock inte rekommendera hex s om man inte redan är mycket väl bekant med nätverk, då den inte var helt enkel att ställa in korrekt. Men likväl kan den vara ett uppslag för hur man kan minimera störningar på nätverket.

https://imgur.com/a/FYgGmtj

• 2 weeks later...
Posted

Läste just ByZans tråd och köpet av Xact n1 switchar och man blir ju lite snurrig av hur komplext detta med streaming börjar bli, man kanske skulle gå tillbaka till CD?.

Men just detta med hifi switch blir ju extremt komplex o knyter in till trådens titel vilken låda skall sitta vart?

Jag har fiber in i lägenheten o sen sitter en SFP i en liten låda och från den lådan går då en LC-LC fiber patch till en SFP i switchen som fiberleverantören monterat.
Från där har jag en RJ45 till TELIAs router, sen går rj45 till en switch som fördelar nätet till alla uttag i lägenheten.

Så om jag köper en "hifi switch" vart i hela friden monterar jag den?
KAN säkert sätta den först o då ha SFP in i hifi switchen men då är TELIAs efter o det skapar ju "skit i nätet" . Så antar att hifi switchen skall sitta efter TELIAs och sen bara "mata" streamern och kanske då ha ROON core i sig.

Spontant känns det som jag skulle ha TVÅ hifi switchar, en Vid inkommande fiber o en efter Telias Router. . 

Hmm kanske skippa streaming o köra CD som sagt . . . ..

Posted

Min rekommendation är att koppla hifi-switchen så att den matar din streamer. Hifi-switchen kopplas antingen till din Telia-router eller din befintliga switch. 

Posted

Man kan ju prova att dra nätverkskabeln i en loop genom en ferritkärna som då kommer dämpa CM störningar. Kanske ger någon effekt ...

Jag är skeptisk mot all nätverksutrustning, även specialprylar för HiFi. Det jag skulle vilja se är emissionsdiagram från både utstrålat och ledningsbundet ... men det kommer nog aldrig hända.

Posted

Kommer en ny grunka som heter Unifi Device Bridge Switch som kan lösa en del problem när man måste/vill köra trådbundet på platser som saknar möjlighet till bra kabeldragning. Är WiFi 7 klar så det går det att få höga hastigheter med. Hur höga kommer jag nog veta i slutet på nästa vecka.

Unifi Device Bridge Switch

Tyvärr ingen SFP+ i denna upplaga men det kanske kommer. I övrigt så är jag också skeptisk till att använda alltför komplicerade och speciella grunkor i nätverk. Undvik att blanda olika faser i nätverk och där det inte går kör fiber eller i värsta fall delar trådlöst om något fungerar mindre bra.