Tobias Posted January 10 Posted January 10 2 minutes ago, AlfaGTV said: Jag tänker du har rätt?! Men samtidigt upplever jag generellt att lokalt lagrad musik har ett större lugn (jag vill inte använda ordet som @Metnoc nyss offentliggjort! 🤯) än streamad, oavsett streamingmetod eller renderare/transport. Jag tycker skillnaden är liten dock, och svår att identifiera i annan aspekt än egna lyssningsmönster. Jag tänker att man måste jämföra med en setup där man inte kan jämföra enkelt... Dvs, så fort du kan enkelt jämföra med lokalt lagrad media så har man mer inkopplat än vad man behöver i en extremt fokuserad streaming setup, som bara fokuserar på att vara så enkel och minimalistisk som möjligt, för just streaming. Det som jag har märkt är att det verkar aldrig sluta skala när man tar bort allt "onödigt" i signalvägen och bara tok-fokuserar på det som är absolut nödvändigt för att hålla igång en stream. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 1 minute ago, Tobias said: Jag tänker att man måste jämföra med en setup där man inte kan jämföra enkelt... Dvs, så fort du kan enkelt jämföra med lokalt lagrad media så har man mer inkopplat än vad man behöver i en extremt fokuserad streaming setup, som bara fokuserar på att vara så enkel och minimalistisk som möjligt, för just streaming. Det som jag har märkt är att det verkar aldrig sluta skala när man tar bort allt "onödigt" i signalvägen och bara tok-fokuserar på det som är absolut nödvändigt för att hålla igång en stream. Jamenvisst är det så. Vilken typ av mjukvara har du fokat på? Är det en opensource-klient eller ngt specifikt? Jag tänker, som exempel, att jag skulle kunna köra Qobuz Connect med ngn av mina SOtM-pryttlar. Det är den enklaste men ändå skapligt hygieniska renderare/endpoint jag kan tänka mig så här "på volley"... Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 15 minutes ago, AlfaGTV said: Jamenvisst är det så. Vilken typ av mjukvara har du fokat på? Är det en opensource-klient eller ngt specifikt? Jag tänker, som exempel, att jag skulle kunna köra Qobuz Connect med ngn av mina SOtM-pryttlar. Det är den enklaste men ändå skapligt hygieniska renderare/endpoint jag kan tänka mig så här "på volley"... Kanske låter lite märkligt... men jag har faktiskt inte dykt in så mycket i mjuvaruträsket, fast jag jobbar med sånt... Jag använder idag min primare streamer (med "bra" power supply) som har ett väldigt minimalistiskt UI (vilket känns bra) och har istället fokuserat på att skicka så få paket som möjligt till den, genom att gå via mitt gästnätverk och även stänga av WiFi på min mobil, när jag startat strömmen. Med detta sagt så är jag införstådd i fördelen med Diretta och lättare OS osv... Jag är säker på att jag skulle kunna hantera det mycket bättre på streamer/mjukvaru sidan, absolut! Anledningen att jag fokuserat på hårdvara och filtrering istället är att jag inte förstod logiken så jag ville djupdyka där istället, för att försöka förstå vad logiken är och vart det tar stopp. Men det sagt, jag är inte nära slutet i min resa... Det tragiska är ju att man bara inser hur oändligt mycket bättre det kan bli, ju mer man förstår, vilket ju är extremt roligt. AlfaGTV and byZan 2 Quote
VoicesInMyHead Posted January 10 Posted January 10 Nånting som jag brukar säga är att när det kommer till streaming så får man litegrann välja spår, eller vilken filosofi man tror på och köper in på, och försöka hålla sig till det. Det finns som vanligt olika sätt att göra saker på, ungefär som i skivspelarvärlden så finns det remdrift, direktdrivet och idlers, medans för streaming så blev det ganska tydligt för några år sedan att man kan antingen välja vägen med låg prestanda eller raka motsatsen med massiv överkraft, vissa förespråkar 100Mbps medans andra förespråkar headroom och 1Gpbs, en del vill ha en box eller medans andra vill ha flera boxar, det finns förespråkare för allt, och medans man testar själv så sållar man väl in sig lite i antingen den ena eller andra ringhörnan och man bör vara medveten om vad man valt och varför. Gemensamt är man väl dock överens om att bra ström och minimera störningar gör skillnad, men man har olika sätt att uppnå det. Nånting att ha i åtanke är ju dock att utvecklingen fortsätter gå framåt inom digitala komponenter, och det kan finnas all anledning att omvärdera sin tro emellanåt. Ett exempel på detta är just 100Mbps vs 1Gbps, där den sistnämnda var känd för att ge ifrån sig mer störningar för 20-25 år sedan när det introducerades, men sedan utvecklats vidare och idag har man inte samma problem längre. Gamla intryck har en förmåga att hänga kvar, men den nyare, bättre, snabbare tekniken är ju den som fortsätter utvecklas och bli bättre. De flesta efterfrågar t.ex en snabbare processor idag, inte en långsammare. Tobias 1 Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 15 minutes ago, VoicesInMyHead said: Nånting som jag brukar säga är att när det kommer till streaming så får man litegrann välja spår, eller vilken filosofi man tror på och köper in på, och försöka hålla sig till det. Det finns som vanligt olika sätt att göra saker på, ungefär som i skivspelarvärlden så finns det remdrift, direktdrivet och idlers, medans för streaming så blev det ganska tydligt för några år sedan att man kan antingen välja vägen med låg prestanda eller raka motsatsen med massiv överkraft, vissa förespråkar 100Mbps medans andra förespråkar headroom och 1Gpbs, en del vill ha en box eller medans andra vill ha flera boxar, det finns förespråkare för allt, och medans man testar själv så sållar man väl in sig lite i antingen den ena eller andra ringhörnan och man bör vara medveten om vad man valt och varför. Gemensamt är man väl dock överens om att bra ström och minimera störningar gör skillnad, men man har olika sätt att uppnå det. Nånting att ha i åtanke är ju dock att utvecklingen fortsätter gå framåt inom digitala komponenter, och det kan finnas all anledning att omvärdera sin tro emellanåt. Ett exempel på detta är just 100Mbps vs 1Gbps, där den sistnämnda var känd för att ge ifrån sig mer störningar för 20-25 år sedan när det introducerades, men sedan utvecklats vidare och idag har man inte samma problem längre. Gamla intryck har en förmåga att hänga kvar, men den nyare, bättre, snabbare tekniken är ju den som fortsätter utvecklas och bli bättre. De flesta efterfrågar t.ex en snabbare processor idag, inte en långsammare. Ja, exakt så. Man måste vara beredd att hela tiden omvärdera sina val, om man vill optimera och få ut max. Det är ju extremt spännande val man står inför, även när man börjar förstå den digitala logiken inom HiFi... Är det bättre att försöka göra om signalen till DSD, vilket är mer simplistiskt och enklare att konvertera, eller är den omvandligs processen mer skadlig (beroende på vart man gör den...) jämfört med att tok-fokusera på att minimera störningar. Dvs, att inte omvandla någonting alls... osv... VoicesInMyHead and AlfaGTV 1 1 Quote
Harryup Posted January 10 Posted January 10 Man kan ju tänka sig att man har en lite annan sinnesstämning när man streamar ifrån nätet än lokalt. Loggar man inte på någon service så kan man ju inte låta bli att kika på om det kommit något viktigt nytt först även om man bestämt vad man skall spela. Medan kör man lokalt så kan man ju redan bestämt att bara gå in och söka på rätt skiva eller möjligen rätt lista. Är inte övertygad om att det är så lätt att jämföra hur det låter om man är ensam jämfört med att någon kör spelandet och man själv bara sitter och lyssnar. Så om man "bara" uppfattar att det låter nog lite lugnare så kan det nog vara så att ens egen sinnesstämning är inblandat också. I synnerhet om det är samma master och samma maskin som spelar upp det. Men samtidigt skall man inte underskatta att det är mera programvaror inblandade när man streamar ifrån nätet och det kommer då och då uppgraderingar vilket kan påverka ljudet. I tidernas begynnelse så nördade jag och några vänner in oss på olika skillnader med Squeezeboxar. Vi kunde i blindtest höra skillnader på när vi ändrade cachen i olika ethernetdrivrutiner etc. Så det finns mycket som påverkar som man kanske normalt inte har kontroll på. Med tiden är ju minnesstorlekar inget problem kostnadsmässigt så och processorerkraft finns det gott om i allt. Men firmware och drivrutiner ska ju uppgraderas också då och då så lurigt att ha bestämda rankningar då det kan ändras över tid. Anders65 1 Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 17 minutes ago, Harryup said: Man kan ju tänka sig att man har en lite annan sinnesstämning när man streamar ifrån nätet än lokalt. Loggar man inte på någon service så kan man ju inte låta bli att kika på om det kommit något viktigt nytt först även om man bestämt vad man skall spela. Medan kör man lokalt så kan man ju redan bestämt att bara gå in och söka på rätt skiva eller möjligen rätt lista. Är inte övertygad om att det är så lätt att jämföra hur det låter om man är ensam jämfört med att någon kör spelandet och man själv bara sitter och lyssnar. Så om man "bara" uppfattar att det låter nog lite lugnare så kan det nog vara så att ens egen sinnesstämning är inblandat också. I synnerhet om det är samma master och samma maskin som spelar upp det. Men samtidigt skall man inte underskatta att det är mera programvaror inblandade när man streamar ifrån nätet och det kommer då och då uppgraderingar vilket kan påverka ljudet. I tidernas begynnelse så nördade jag och några vänner in oss på olika skillnader med Squeezeboxar. Vi kunde i blindtest höra skillnader på när vi ändrade cachen i olika ethernetdrivrutiner etc. Så det finns mycket som påverkar som man kanske normalt inte har kontroll på. Med tiden är ju minnesstorlekar inget problem kostnadsmässigt så och processorerkraft finns det gott om i allt. Men firmware och drivrutiner ska ju uppgraderas också då och då så lurigt att ha bestämda rankningar då det kan ändras över tid. Jag streamar exakt så som jag tidigare valde en skiva. Jag bestämmer innan jag sätter mig vad jag ska lyssna på och lyssnar sen på hela albumet. Som du är inne på, så tror jag också att man "måste" lära sig att hantera streaming och inte fastna i någon sorts blippande mellan alla möjligheter. Det är ju en gamechanger om man matar en streamer med otroligt ren digital signal (och ren separat ström) och sen stoppar den simplistiska streamern på väldigt bra vibrationskontroll, som inte delar rack med något annat. Förbättringen som den vibrationskontrollen gör i ljudet är ju förbluffande...! Då inser man ju hur känslig klockningen är och att en CD skiva som snurrar måste innebära en del vibrationer som är otroligt svåra att separera från clockingen, om man är i samma chassi. Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 15 minutes ago, Harryup said: lurigt att ha bestämda rankningar då det kan ändras över tid Tveklöst, och man är sannolikt mer benägen att bekräfta sin uppfattning, än att omvärdera den! Quote
VoicesInMyHead Posted January 10 Posted January 10 10 minutes ago, AlfaGTV said: Tveklöst, och man är sannolikt mer benägen att bekräfta sin uppfattning, än att omvärdera den! det är därför man alltid måste ha ett öppet sinne och vara ärlig mot sig själv... AlfaGTV 1 Quote
Metnoc Posted January 10 Posted January 10 5 hours ago, Tobias said: Jag håller med, förutom att jag föredrar streaming numera. Lokal digital musik är ju tyvärr lite knepigare att hantera, om man vill få ut max ljudkvalité av digitalt, än om man bara strömmar musik från nätet. (om man går all-in på att försöka minimera störningar i DAC steget). När man bara strömmar så kan man använda extremt lite energi (ström) för att ta emot musikströmmen (till exempel med en WiFi klient med 3.3 volt ström) och skicka vidare till streamern/DACen. Man behöver extremt lite elektornik (boxar) på samma fysiska nätverk, som sin streamer/dac, som inte kräver mer energi än nödvändigt för att hålla igång en Qobuz ström från nätet. Det gör att det är mindre att tvätta innan streamern/DACen. Så fort man ska hantera lokal musik så behöver man med större sannorlikhet lite mer lokal kapacitet (ström/mekanik), som tenderar att generera mer störningar som noise och vibrationer, som är mer utmanande att tvätta bort helt innan DAC steget. Med det sagt så finns det ju andra superbra anledningar att ha lokal musik, så klart! För att förtydliga, min erfarenhet med de streamers och serverar jag har haft hemma hos mig flera sotm, Lumin och Pink Faun är att alla har låtit bättre när de har fått fungera enbart som endpoints även när man streamar från internet. Men har man andra streamers/endpoints med antagligen framförallt snabbare cpu kan man möjligen få ett annat resultat. Min teori vilar dock på idén om separata enheter och att oavsett om man streamar från internet eller lokala filer består streaming av två delar, själva transporten (server) av filen oavsett dess ursprung och därefter renderingen (endpoint) av den. Om man streamar från nätet och kör enbart med en endpoint och ingen server får enpointens processor ta även server-arbetsuppgifterna vilket innebär ökad belastning och därmed större elektriskt fotavtryck vilket kan potentiellt påverka ljudet. Men kör man en server får man istället en mer komplex setup där fler parameter behöver vägas in för att nå ett riktigt bra ljud, men möjligen kan det också innebära en större potential. Extrema streamers från Taiko och Antipodes mfl bygger ofta på principen om att ha två cpu:er i lådan för att separation mellan arbetsuppgifterna. Men att tex låta sin desktop-dator som brukas för generella arbetsuppgifter och inte är optimerad på något sätt köra tex Roon Core eller Audirvana Server leder nödvändigtvis inte till ett bättre resultat jämfört med om man redan har en endpoint som är tillräckligt bra för att hantera streaming på egen hand. Hos mig med de streamers jag har haft har alla låtit ansträngt när de inte fått hjälp av en dedikerad server, sannolikt för att CPU får arbeta hårdare i dem. Tobias 1 Quote
Metnoc Posted January 10 Posted January 10 3 hours ago, AlfaGTV said: Kan du inte exemplifiera litet? Vill undvika att gå in i för mycket detalj på vad jag gjort för att optimera min server då tråden handlar om separata enheter, men kan nämna det som är relevant för att åstadkomma just ett bra upplägg mellan server och endpoint utan att prata för mycket om hårdvara för servrar. För att få servern att sköta sin arbetsuppgift på ett optimalt sätt har jag gått igenom egentligen alla bios-inställningar förutom de allra mest obskyra. Kör ett rog strix moderkort på servern då det är välbyggt och ger omfattande inställningsmöjligheter. Framförallt har det varit viktigt för välljudet att stänga av all typ av power saving på allt inklusive processor och pcie där jag har ett dedikerat nätverkskort. Men efterhand experimenterade jag själv även med att sätta konstant spänning till processorn samt för moderkortets chip, det gav ytterligare vinst i välljudet. Idén är att servern ska bete sig elektriskt på ett så konstant sätt som möjligt, tex har jag stängt av så processorn aldrig kan ändra sin arbetsfrekvens. Vinsten med detta är att man slipper en degradering av ljudet som dynamisk spänning mm ger. Kör windows, har provat ett antal hifi-os men i min erfarenhet och i mina öron har de alla låtit för tunt, mer korrekt men också anemiskt. Har valt windows titus iso, det är en något nerskalad variant av windows där diverse onödiga grejer tagits bort vilket gör att windows kör färre processer. Vidare har jag optimerat det med Fidelizer och kör purist läget (övriga låter sämre än att inte köra Fidelizer alls) har även fått bra resultat av att välja cpu-kärna-isolering för Audirvana, dvs även här följer jag teorin om separation (vad jag vet använder Taiko mfl liknande optimeringar). Så att en kärna sköter Audirvana och inget annat. Kör Audirvana trots begränsat gränsnitt då det låter bättre än Roon hos mig. För att optimera för server och endpoint upplägget har jag skapat ett subnät på ethernetport 2 på mitt nätverkskort som går en hifi switch som sen är kopplad till endpoinen. Det gör att endpointen i sig inte kan nå internet, utan kan enbart få data direkt från serven. Samt så har jag tagit bort alla funktioner och tjänster på port 2 på nätverskortet som går till renderaren som inte behövs för att kunna skicka data lokalt. Endpointen i sig har fått ett statiskt IP inom subnätverket, vilket minimerar nätverksaktiviteten. Så i korthet, bortsett från att man förstås kan bygga en finare server än vad jag gjort (har dock placerat en Ansuz TC3 i uttaget bredvid min server och det gav ett betydande lyft) så har jag optimerat vissa saker för att få serven att fungera så konstant som möjligt i rent elektriska termer samt isolerat endpointen på ett subnätverk. Sammantaget ger det ett bra ljud, klart bättre än att låta endpointen sköta streamingen på egen hand utan stöd av en server. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 52 minutes ago, Metnoc said: Vill undvika att gå in i för mycket detalj på vad jag gjort för att optimera min server då tråden handlar om separata enheter, men kan nämna det som är relevant för att åstadkomma just ett bra upplägg mellan server och endpoint utan att prata för mycket om hårdvara för servrar. För att få servern att sköta sin arbetsuppgift på ett optimalt sätt har jag gått igenom egentligen alla bios-inställningar förutom de allra mest obskyra. Kör ett rog strix moderkort på servern då det är välbyggt och ger omfattande inställningsmöjligheter. Framförallt har det varit viktigt för välljudet att stänga av all typ av power saving på allt inklusive processor och pcie där jag har ett dedikerat nätverkskort. Men efterhand experimenterade jag själv även med att sätta konstant spänning till processorn samt för moderkortets chip, det gav ytterligare vinst i välljudet. Idén är att servern ska bete sig elektriskt på ett så konstant sätt som möjligt, tex har jag stängt av så processorn aldrig kan ändra sin arbetsfrekvens. Vinsten med detta är att man slipper en degradering av ljudet som dynamisk spänning mm ger. Kör windows, har provat ett antal hifi-os men i min erfarenhet och i mina öron har de alla låtit för tunt, mer korrekt men också anemiskt. Har valt windows titus iso, det är en något nerskalad variant av windows där diverse onödiga grejer tagits bort vilket gör att windows kör färre processer. Vidare har jag optimerat det med Fidelizer och kör purist läget (övriga låter sämre än att inte köra Fidelizer alls) har även fått bra resultat av att välja cpu-kärna-isolering för Audirvana, dvs även här följer jag teorin om separation (vad jag vet använder Taiko mfl liknande optimeringar). Så att en kärna sköter Audirvana och inget annat. Kör Audirvana trots begränsat gränsnitt då det låter bättre än Roon hos mig. För att optimera för server och endpoint upplägget har jag skapat ett subnät på ethernetport 2 på mitt nätverkskort som går en hifi switch som sen är kopplad till endpoinen. Det gör att endpointen i sig inte kan nå internet, utan kan enbart få data direkt från serven. Samt så har jag tagit bort alla funktioner och tjänster på port 2 på nätverskortet som går till renderaren som inte behövs för att kunna skicka data lokalt. Endpointen i sig har fått ett statiskt IP inom subnätverket, vilket minimerar nätverksaktiviteten. Så i korthet, bortsett från att man förstås kan bygga en finare server än vad jag gjort (har dock placerat en Ansuz TC3 i uttaget bredvid min server och det gav ett betydande lyft) så har jag optimerat vissa saker för att få serven att fungera så konstant som möjligt i rent elektriska termer samt isolerat endpointen på ett subnätverk. Sammantaget ger det ett bra ljud, klart bättre än att låta endpointen sköta streamingen på egen hand utan stöd av en server. Kör du proppen "hårt" eller trottlar du ner den? Jag menar SpeedStepping ~ OFF och sedan ett Performance eller Powersave-läge? Jag kör ju fläktlöst, så jag har valt de proppar som maxar runt 60-65W i TDP, men även med dessa blir det jobbigt att hålla rimlig temp på både chassi och chipset utan speed stepping. För mig är det ett enkelt val, att behålla energieffektiviteten med speed stepping då jag har ett krav på "always on" med omedelbar tillgång. Ansuz Sparkz? Quote
Metnoc Posted January 10 Posted January 10 17 minutes ago, AlfaGTV said: Kör du proppen "hårt" eller trottlar du ner den? Jag menar SpeedStepping ~ OFF och sedan ett Performance eller Powersave-läge? Jag kör ju fläktlöst, så jag har valt de proppar som maxar runt 60-65W i TDP, men även med dessa blir det jobbigt att hålla rimlig temp på både chassi och chipset utan speed stepping. För mig är det ett enkelt val, att behålla energieffektiviteten med speed stepping då jag har ett krav på "always on" med omedelbar tillgång. Kör speedstep OFF, turbo OFF och performance mode i bios (power savings off) vilket gör att windows inte kan overrida bios inställningarna på min dator utan den körs alltid i max cpu-frekvens som inte är turbo (oavsett om jag försöker justera max/min cpu frekvens via windows power plan). Men kör oavsett performance mode i windows, alla power savings off i windows inklusive power savings off på nätverkskortets portar. I idle ligger cpu på drygt 33C och går bara upp några grader vid normal användning. CPU-paketet drar runt 8-10w i idle. Ett alternativ till speed step är att du i windows power plan sätter samma värde på cpu min och max, vilket gör att cpu inte kan ändra frekvens istället för att med speedstep hoppa upp och ner (speed step kan dock behöva vara påslaget för att man ska kunna justera det värdet). Inställningarna som gör att datorn fluktuerar mer elektriskt, dvs power savings eller dynamisk spänning har degraderat ljudet i min anläggning. Ja, jag har den gamla modellen TC3, sitter i uttaget bredvid servern. Det ger en god prestandavinst, i form av framförallt mer distinkta transienter. Kan nämna att jag gillar inte TC3 eller Ansuz annan strömrening direkt i hifi-anläggningen, tycker det låter lite syntetiskt. Men däremot bredvid servern och routern, en bit ifrån uttaget till hifi-anläggningen gör den god nytta för ljudet. Ville ha servern en bit från hifi-anläggningen för att inte störa den elektriskt via elnätet. AlfaGTV 1 Quote
ulfsan Posted January 10 Posted January 10 7 hours ago, Tobias said: Det som jag har märkt är att det verkar aldrig sluta skala när man tar bort allt "onödigt" i signalvägen och bara tok-fokuserar på det som är absolut nödvändigt för att hålla igång en stream. När det började skrivas om fantastisk ljudförbättring om man kopplade in en switch i kedjan skaffade jag en Netgear. Den finns numer i sin förpackning i garderoben… har inte heller skaffat någon reclocker el dyl 😉…. Men jag har köpt en upphottad Farad Super3 som strömförsörjning till ursprungligen @AlfaGTV:s NUC, som jag fick köpa. Tack! Tobias and AlfaGTV 2 Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 5 minutes ago, ulfsan said: När det började skrivas om fantastisk ljudförbättring om man kopplade in en switch i kedjan skaffade jag en Netgear. Den finns numer i sin förpackning i garderoben… har inte heller skaffat någon reclocker el dyl 😉…. Men jag har köpt en upphottad Farad Super3 som strömförsörjning till ursprungligen @AlfaGTV:s NUC, som jag fick köpa. Tack! Haha, nästan kuslig likhet mellan oss här. Min netgear (alla switchar) är borta och jag har också en lite upphottad begagnad Super3 till min streamer... Ingen reclocker på min gård heller. ulfsan and AlfaGTV 2 Quote
thli72 Posted January 11 Author Posted January 11 Jag glömde väl att ta med bilden som inspirerade tråden, detta är Hificonsults reference streamer/Dac lösning. Kilgore, MBP, ulfsan and 7 others 3 7 Quote
Tobias Posted January 11 Posted January 11 Om man tar alla kablar på högsta allvar så blir det där svettigt dyrt, innan signalen ens kommit fram till DACen... bigblue 1 Quote
thli72 Posted January 11 Author Posted January 11 1 hour ago, Tobias said: Om man tar alla kablar på högsta allvar så blir det där svettigt dyrt, innan signalen ens kommit fram till DACen... JO det tänkte jag med så jag frågade "Sladd" om det med strömkablar o vad han satt "bästa" kabeln mm, o ja det drar iväg då hela den stacken sitter i en strömrenare också Sladds svar "Bra fråga. I huvudsak kan man slappna av en smula vad strömkablar beträffar när du använder en bra strömprodukt som skall mata 7-12 Volt in i en apparat. Vi använder mycket riktigt en Powerwave X med 10 uttag på baksidan så att allt sitter i samma strömrenare. Värt att notera är att det låter tydligt sämre om man leder in första ethernet-kabeln in i switchen. I stället för att först gå in i Powerwave X ethernet-uttag. Och sedan till switchen. Vi provade för några veckor sedan med tanken att Transparent Audio gör bra strömrenare och kablar men kanske inte har järnkoll på det digitala. Fel, det hade dom... Så alla ni som sitter på en Powerwave med två ethernetuttag, *använd* dom oavsett hur tjusiga switchar eller filter ni har i övrigt. Notering 2 angående var gör en strömkabel mest nytta? I den här stacken sitter det en XL Powercord in i DAC:en. Har du bara en så är det där den skall sitta, provat i mer än 10 olika anläggningar ute i landet som har Merason DAC-1 eller andra DAC:ar." AlfaGTV and Tobias 2 Quote
AlfaGTV Posted January 11 Posted January 11 Jag saknar en sMS-200 Ultra i stacken där, för både Diretta(?) och separationen från den relativt stökiga serversidan, även om den troligen låter väldigt trevligt ändå. Jag har för mig att @HansW har provat en del med en liknande lösning som i bildens sMS-2000... Vet man vad det var för operativ i servern i Sladd's referenssystem? Quote
HansW Posted January 12 Posted January 12 Hej! Jag är osäker på om min lösning är lik den på bilden men många lådor har det tyvärr blivit. De senaste par åren har jag provat mig fram för att hitta en digital återgivning som kan mäta sig med vinyl vilket jag också tycker jag lyckats hyggligt med. I motsats till det analoga är min erfarenhet att inom det digitala så gäller ju fler lådor desto bättre ljud. Man kan givetvis inte bara koppla ihop lådor hur som helst, men när man lyckas så verkar varje box fungera som ett filter för störningar och man kan få ut klar och behaglig musik ur högtalarna. Jag kör en separat server (hemmabygge med JCAT-kort och separat Jean Jacobs LPS) och en nästan identisk dator som jag använder som Diretta-bridge. Dessa är kopplade till en Nordost Q7 switch (som strömförsörjs av en Nordost QSource) som även matar en Soulnote Z-3 streamer som i sin tur matar en Soulnote D-3 DAC (som är kopplad till en Soulnote X-3 klocka). Tidigare hade jag en Adot mediakonverterare inkopplad som bidrog positivt men den nya Nordost-switchen har en SFP utgång så jag har kunnat koppla bort den åtminstone. Det bästa ljudet jag haft hemma fick jag när jag lånade hem en Pink Faun server/streamer. Det lät dock bäst när jag bara använde den enbart som server. så det kändes inte attraktivt att rationalisera bort något annat. Jag har tagit del av en annan brukares erfarenhet som använder Pink Faun som enbart streamer tillsammans med en enklare server. Pink Fauns ultimata erbjudande innebär att man kopplar ihop två av deras enheter och använder en som server och en som streamer. För att ytterligare komplicera systemet har jag en dedikerad router som endast är kopplad till till huvudroutern och Nordost-switchen. Detta för att hålla husets övriga internettrafik borta från systemet. Även denna strömförsörjs av Nordost QSource. Som en ytterligare komplikation har jag genomfört ett par åtgärder i skrubben där jag har inkommande fiber och huvudroutern. Där har jag kopplad in en Nordost QSource för att strömfösörja fiberkonverteraren, huvudroutern och en Adot fiberkonverterare som kopplar min router ihop med en switch med fiber. Jag har satsat på att få bort alla switchade nätdelar långt från stereon. Switchen i skrubben hanterar all internettrafik i huset förutom stereon och är pga fiberkopplingen galvaniskt isolerad från huvudroutern. Som nästa steg skulle jag vilja ta till mig rekommendationerna som @VoicesInMyHead bidragit med. Det borde finnas mer att hämta. Jag är också sugen på att köpa en Pink Faun server/streamer. Mina projekt med hemmabyggen har delvis varit för att lära mig mer om hur allt detta funkar men Pink Faun servrarna är klart bättre än mina burkar. Med vänlig hälsning Hans magnuskan, Terminator, Muffin and 4 others 5 2 Quote
thli72 Posted January 14 Author Posted January 14 On 2026-01-02 at 18:22, AlfaGTV said: Nucleus One är säkerligen en suverän server för mångas behov, men den är relativt prestandasvag (Intel Celeron). Hur ser ditt bibliotek ut? Lokala filer? Många favoriter på Tidal? Tycker det låter spännande att transplantera en ny "hjärna" i ditt Sooloos-chassi! Sånt är kul! Överväg en Asus NUC13 Pro med i3 processor, det ör samma som i Titan, och den är rask som attan! Fick ett mail att Nuclius ONE skulle gå upp i pris så tänkte köpa men den va slut, kollade då lite på att bygga en NUC enligt din guide men ATTAN va priset på minne o SSD har skenat senaste månaderna både minnet o SSD du rekommendera i tråden kostar 2000 nu så att bygga en sån NUC blir över 8000;. idag, mer än ONE efter prishöjningen. Det är ju mer än en MAC mini, som också är en bra ROON core, o tyst Quote
AlfaGTV Posted January 14 Posted January 14 38 minutes ago, thli72 said: Fick ett mail att Nuclius ONE skulle gå upp i pris så tänkte köpa men den va slut, kollade då lite på att bygga en NUC enligt din guide men ATTAN va priset på minne o SSD har skenat senaste månaderna både minnet o SSD du rekommendera i tråden kostar 2000 nu så att bygga en sån NUC blir över 8000;. idag, mer än ONE efter prishöjningen. Det är ju mer än en MAC mini, som också är en bra ROON core, o tyst Ja, det har stuckit iväg en hel del. Jag kan PM:a dig med vad jag har "över" i hyllan om du vill ha en komplett till beg-pris. Om du inte vill göra byggandet som en del av resan då... Quote
Metnoc Posted January 14 Posted January 14 On 2026-01-12 at 16:24, HansW said: Hej! Jag är osäker på om min lösning är lik den på bilden men många lådor har det tyvärr blivit. De senaste par åren har jag provat mig fram för att hitta en digital återgivning som kan mäta sig med vinyl vilket jag också tycker jag lyckats hyggligt med. I motsats till det analoga är min erfarenhet att inom det digitala så gäller ju fler lådor desto bättre ljud. Man kan givetvis inte bara koppla ihop lådor hur som helst, men när man lyckas så verkar varje box fungera som ett filter för störningar och man kan få ut klar och behaglig musik ur högtalarna. Jag kör en separat server (hemmabygge med JCAT-kort och separat Jean Jacobs LPS) och en nästan identisk dator som jag använder som Diretta-bridge. Dessa är kopplade till en Nordost Q7 switch (som strömförsörjs av en Nordost QSource) som även matar en Soulnote Z-3 streamer som i sin tur matar en Soulnote D-3 DAC (som är kopplad till en Soulnote X-3 klocka). Tidigare hade jag en Adot mediakonverterare inkopplad som bidrog positivt men den nya Nordost-switchen har en SFP utgång så jag har kunnat koppla bort den åtminstone. Det bästa ljudet jag haft hemma fick jag när jag lånade hem en Pink Faun server/streamer. Det lät dock bäst när jag bara använde den enbart som server. så det kändes inte attraktivt att rationalisera bort något annat. Jag har tagit del av en annan brukares erfarenhet som använder Pink Faun som enbart streamer tillsammans med en enklare server. Pink Fauns ultimata erbjudande innebär att man kopplar ihop två av deras enheter och använder en som server och en som streamer. För att ytterligare komplicera systemet har jag en dedikerad router som endast är kopplad till till huvudroutern och Nordost-switchen. Detta för att hålla husets övriga internettrafik borta från systemet. Även denna strömförsörjs av Nordost QSource. Som en ytterligare komplikation har jag genomfört ett par åtgärder i skrubben där jag har inkommande fiber och huvudroutern. Där har jag kopplad in en Nordost QSource för att strömfösörja fiberkonverteraren, huvudroutern och en Adot fiberkonverterare som kopplar min router ihop med en switch med fiber. Jag har satsat på att få bort alla switchade nätdelar långt från stereon. Switchen i skrubben hanterar all internettrafik i huset förutom stereon och är pga fiberkopplingen galvaniskt isolerad från huvudroutern. Som nästa steg skulle jag vilja ta till mig rekommendationerna som @VoicesInMyHead bidragit med. Det borde finnas mer att hämta. Jag är också sugen på att köpa en Pink Faun server/streamer. Mina projekt med hemmabyggen har delvis varit för att lära mig mer om hur allt detta funkar men Pink Faun servrarna är klart bättre än mina burkar. Med vänlig hälsning Hans Spännande och fin setup! Bara så att jag hänger med, kör du server -> diretta bridge -> z-3 -> dac, eller hur funkar det? Vilken mjukvara använder du för uppspelning, Roon eller något annat? Och vilket operativsystem kör du på hifi-servern? Har du provat att använda VLAN för att isolera datatrafiken istället för att köra med dubbla routrar? Mvh, Rick AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 15 Posted January 15 7 hours ago, Metnoc said: Spännande och fin setup! Bara så att jag hänger med, kör du server -> diretta bridge -> z-3 -> dac, eller hur funkar det? Vilken mjukvara använder du för uppspelning, Roon eller något annat? Och vilket operativsystem kör du på hifi-servern? Har du provat att använda VLAN för att isolera datatrafiken istället för att köra med dubbla routrar? Mvh, Rick HansW får naturligtvis svara själv, när det passar. Men, han beskrev i lite andra ordalag i den här tråden: Min tolkning är att, ja, Roon är mjukvaran, en Diretta-länk är inblandad då Soulnote Z-3 erbjuder Diretta Target-funktionalitet. Sen tror jag att han nyttjar Soulnotes proprietära I2S-tillämpning Zero Link över DVI till D-3's ingång. https://www.soulnote.audio/soulnote-en/series-3/z-3 Quote
magnuskan Posted January 15 Posted January 15 Nimitra – Streamer | Fidelizer.Audio https://share.google/pDiEjvLwiOzBxYbd3 Vill tipsa om denna killes produkter. Han tillverkar och bygger musik datorer osv med tanke på musiken. I grunden finns hans egna OS som är extremt slimmat och anpassat efter ljud. Jag har själv handlat av han några gånger med bra resultat. Att köpa en "vanlig" konsument PC för att användas för audiofil ändamål är inte mitt första val. Har provat det också men var inte nöjd. Innuos mini är också ett bättre val om man tänker på budget. Själv har jag valt att handla från Lucas audiolab som också är fullständigt dedikerade att tillverka servrar för musik. Även Lucas har sitt eget slimmade OS samt en massa andra lösningar för att minimera störningarna som annars lätt hamnar i Dacen som alla vet. Quote
HansW Posted January 15 Posted January 15 9 hours ago, Metnoc said: Spännande och fin setup! Bara så att jag hänger med, kör du server -> diretta bridge -> z-3 -> dac, eller hur funkar det? Vilken mjukvara använder du för uppspelning, Roon eller något annat? Och vilket operativsystem kör du på hifi-servern? Har du provat att använda VLAN för att isolera datatrafiken istället för att köra med dubbla routrar? Mvh, Rick Hej! Dert stämmer som @AlfaGTV skriver; server, diretta bridge och Z-3 kopplad till en switch. Z-3 kopplad till D-3 med Zero-länk, vilket låter betydligt bättre än USB. Jag har kopplat Z-3:an till switchen med en DAC-kabel. Denna låter bättre än RJ45 eller fiber men skillnaden har blivit ganska marginel efter min uppgradering till en Nordost Q7 switch. Servern fungerar som en Roon Core. Operativsystemet är Linux. Jag har inte provat VLAN. Jag tvivlar inte på att separata VLAN kan vara bra men jag förställer mig att all datatrafik i routern ändå genererar en del högfrekventa störningar som kan sprida sig till audiokomponenter. Jag har följt två huvudprinciper för att bygga systemet. Den första är att underlätta för (framförallt) DAC:en och streamern att göra sina jobb. Med Zero-link behövs det mindre ‘unpacking’, dvs processerande i DAC:en. DAC-kabel och Diretta innebär mindre processerande och en jämnare arbetsbelastning för streamern. Den andra principen är att hålla digital distortion borta från alla komponenter i kedjan. Detta har lett till isoleringen av husets internet från stereons, en väldigt bra switch, ersättningen av alla switchade nätdelar med LPS, bra kablar och även Nordost QKore jordning av nyckelkomponenter. mvh Hans AlfaGTV 1 Quote
VoicesInMyHead Posted January 15 Posted January 15 22 minutes ago, HansW said: Jag har inte provat VLAN. Jag tvivlar inte på att separata VLAN kan vara bra men jag förställer mig att all datatrafik i routern ändå genererar en del högfrekventa störningar som kan sprida sig till audiokomponenter. ni som kör med dedikerad router för musik, hur har ni kopplat den? jag utgår ifrån att de flesta har någon form av inkommande "fiber router" som de flesta leverantörer installerat. denna brukar förpassas till bypass läge och så har man sin egen Asus/UniFi/Netgear osv router som primär router. Men om ni har två fysiska nätverk, kopplar ni då router 1 och router 2 till "fiber routern" eller har ni kopplat router 2 till router 1 om ni förstår vad jag menar? jag är bara nyfiken och kan tänka mig att alla kan göra lite olika här. det jag vill komma till sedan är att hur man än vänder och vrider på det och hur många routers man än har så har man en router nånstans som fördelar trafik på ett eller annat sätt och att konfigurera isolerade VLAN i denna är nog aldrig fel. Quote
HansW Posted January 15 Posted January 15 Hos mig finns det en fiberkonverterare som tar emot inkommande fiber och är kopplad till en Asus router. Den andra routern för musik är kopplad i serie. Den är därmed inte helt isolerad från annan internettrafik men den skapar ändå en extra nivå av isolering. Jag kollade precis och fann att fiberkonverteraren har flera LAN-utgångar, så jag kan kanske koppla den andra routern direkt dit. Jag inför gärna separata VLAN i tillägg, och andra mjukvarojusteringar som jag fått tips om från dig @VoicesInMyHead och andra men jag känner mig fortfarande osäker på att justera mjukvaroinställningar. Skulle behöva en personlig ‘tränare’ för att guida mig. Quote
VoicesInMyHead Posted January 15 Posted January 15 1 minute ago, HansW said: Hos mig finns det en fiberkonverterare som tar emot inkommande fiber och är kopplad till en Asus router. Den andra routern för musik är kopplad i serie. Den är därmed inte helt isolerad från annan internettrafik men den skapar ändå en extra nivå av isolering. Jag kollade precis och fann att fiberkonverteraren har flera LAN-utgångar, så jag kan kanske koppla den andra routern direkt dit. jag tror det är bättre att låta den sitta kvar som du har idag, men jag vet inte. generellt så är jag skeptiskt till allt som levereras från en internetleverantör, ju mindre de prylarna behöver vara involverade desto bättre tänker jag, och om man investerat i en bra router, låt den sköta jobbet. 2 minutes ago, HansW said: Jag inför gärna separata VLAN i tillägg, och andra mjukvarojusteringar som jag fått tips om från dig @VoicesInMyHead och andra men jag känner mig fortfarande osäker på att justera mjukvaroinställningar. Skulle behöva en personlig ‘tränare’ för att guida mig. jag tror att @byZan börjar känna sig redo för konsultuppdrag inom nätverk! nej, men det finns ju gott om kunskap här för att hjälpa till och guida om inte annat, jag undviker gärna allt som inte är UniFi relaterat då jag inte känner att jag har koll där. Quote
Tobias Posted January 15 Posted January 15 Edit: jag tänkte WiFi istället för VLAN så det jag skrev nedan blev konstigt och har inget med VLAN att göra... Angående VLAN vs inte VLAN. Jag inbillar mig att man kan köra VLAN med fördel om man redan bor tätbefolkat, dvs man redan är utsatt för massa RF från omgivningen. Om man bor ute på landet, och inte har lika mycket RF i rummet, då kanske det inte är en bra idé att introducera det (eventuellt?). Jag kör ju själv över VLAN för att separera fysiskt, med gott resultat. Men jag bor också mitt i stan och har redan galet mycket RF i rummet, oavsett vad jag gör... Har ju märkt att digitala kablarna (skärmningen) har otroligt stor påverkan för mig, förmodligen just för att det är så mycket RF i rummet (?). Quote
Recommended Posts