thli72 Posted October 12, 2024 Posted October 12, 2024 Kanske blir en spretig tråd men jag funderar mycket på vad man skall ha i vilken låda. Förr va det mycket om man skulle ha försteg + slutsteg eller integrerat. . .Cd-spelare eller drive + Dac Men i dagens streaming värld är detta rätt knepigt I mitt stora system har jag en Roon streamer inbyggd i mitt försteg som också har en Dac. . . På kontoret har jag en lös streamer -> Dac med analoga utgångar in i en integrerad förstärkare och en hörlursförstärkare. Men det går ju att kombinera detta på mängder av sätt Man kan ha en lös streamer och sen en lös Dac. . eller streamern inbyggd i en Dac . . .sen ha Dacen lös eller inbyggd i förstärkaren/försteget. . eller till o med allt i ett "lådor" kostar så frågan är egentligen om man vinner så mycket på lösa lådor vs inbyggda Finns väldigt dyra rena streamers, men samtidigt är det inte SÅ dyrt med streamerkort till extrema DACs som MSB och CH precision mf Det känns lite som det inte ens finns nått "mode" här, Dcs nya stack är 4st lådor o då är inte ens drivern med. . Men även få lådor med "instickskort" är populärt Sitter själv o velar om jag skall köpa en Dac med streamer inbyggd o en "ren" integrerad förstärkare. . .eller en lös streamer o en integrerad förstärkare med inbyggd Dac calle_jr, juha and Ivery 3 Quote
calle_jr Posted October 12, 2024 Posted October 12, 2024 Det motiv jag känner till är att digitalsidan utvecklas så mycket snabbare än analogsidan, så för att undvika behöva byta hela frontend när den digitala signalbehandlingen blir ålderstigen så bör man separera dacen. Vete tusan om det är så relevant idag, speciellt om man beaktar lådor (som du säger), nät- och signalkablar. De flesta märken erbjuder uppgradering vid nya versioner, och det kan vara allt från byte av komponenter, instickskort, klocka etc till en komplett overhaul med moderkort etc. Quote
thli72 Posted October 12, 2024 Author Posted October 12, 2024 Känns som det finns många "skolor" Dels har man dessa extrema rena streamers från Antipodes, Innios. Taiko mf. som INTE har någon DAC Anda skolan är som Dcs, Lumin mf som har streamen inbyggd . .sen har man dom som MSB där man har olika moduler att sätta i DACen Sista stora skolan är att ha Dacen i förstärkaren försteget o då en separat streamer Helt klart är att bara "lådan" kostar. . tex DAC kortet till Gryphon 333 är dyrt, men klart billigare än om det skulle sitta i en egen låda. . . o kablar blir snabbt dyrt Tycker personligen detta ÄR lite svårt, vad skall man lägga pengarna och hur skall man kombinera just streamer, Dac, förstärkare och i vilken låda skall Dacen sitta, ihop med stremern eller ihop med förstärkaren. . eller för sig sjäv byZan, Terminator and juha 3 Quote
Volfram Posted January 22, 2025 Posted January 22, 2025 Hejsan, tipsar om intevju med Elco Grimm på Grimm Audio om varför man integrerat server, streamer, dac och försteg i en burk. Tekniskt och detaljerat om man gillar det lindvall, AlfaGTV and Perfect sense 3 Quote
Terminator Posted January 25, 2025 Posted January 25, 2025 Mkt intresant och kul att Darko står på sig och pushar om utformningen av GUI. Bra koppling till diskussionen som varit med @Anders65 och utformningen av displayer (iaf första kvarten som jag lyssnat). Anders65 1 Quote
Perfect sense Posted January 26, 2025 Posted January 26, 2025 On 2024-10-12 at 21:06, calle_jr said: Det motiv jag känner till är att digitalsidan utvecklas så mycket snabbare än analogsidan, så för att undvika behöva byta hela frontend när den digitala signalbehandlingen blir ålderstigen så bör man separera dacen. Vete tusan om det är så relevant idag, speciellt om man beaktar lådor (som du säger), nät- och signalkablar. De flesta märken erbjuder uppgradering vid nya versioner, och det kan vara allt från byte av komponenter, instickskort, klocka etc till en komplett overhaul med moderkort etc. Som alltid så "beror det på" Ett vanligt råd ifrån vår sida (om man inte absolut vill minimera antalet lådor till varje pris) är att försöka att värdera de olika interna delarna till varandra. En integrerad allt-i-ett förstärkare använder inte sällan enklare DAC och/eller streaming-moduler "off the shelf" vilka ofta blir en flaskhals. På samma sätt så kan vissa DAC:ar ha väldigt enkla streaming-moduler och digital volymhantering vilka begränsar kapaciteten hos DAC:n. Sen så finns det andra som Wadax, Grimm, Mola Mola och Aurender exempelvis vilka har utvecklat allt-i-ett produkter ifrån grunden med kontroll över alla ingående delar där kompromisserna blir betydligt mindre - eller inga alls. Man måste utgå ifrån ambition, praktiska begränsningar och budget i det individuella fallet liksom vad som eventuellt finns i systemet sedan tidigare för att kunna ta rätt beslut. / Marcus Quote
VoicesInMyHead Posted January 26, 2025 Posted January 26, 2025 43 minutes ago, Perfect sense said: Ett vanligt råd ifrån vår sida (om man inte absolut vill minimera antalet lådor till varje pris) är att försöka att värdera de olika interna delarna till varandra. En integrerad allt-i-ett förstärkare använder inte sällan enklare DAC och/eller streaming-moduler "off the shelf" vilka ofta blir en flaskhals. På samma sätt så kan vissa DAC:ar ha väldigt enkla streaming-moduler och digital volymhantering vilka begränsar kapaciteten hos DAC:n. Sen så finns det andra som Wadax, Grimm, Mola Mola och Aurender exempelvis vilka har utvecklat allt-i-ett produkter ifrån grunden med kontroll över alla ingående delar där kompromisserna blir betydligt mindre - eller inga alls. EXAKT det här! Jag är ju ett stort fan av integrerat, men det kommer i regel alltid med en kompromiss även om det finns fördelar också. Jag brukar säga att vill man köpa en streamer med en DAC eller en DAC med en streamer? För precis som du är inne på så är det väldigt enkelt för en streamer tillverkare att stoppa i ett DAC chip eller en DAC tillverkare att stoppa i ett färdigt streamingkort, det går att få ljud från båda hållen relativt enkelt, men för att få det att låta bra så krävs det i regel lite mer. Det svåra kan ju vara som konsument att se skillnaden, att titta på hur det ser ut inuti kan ge en viss vägledning, men alla förstår sig inte på kretskort och vad saker och ting innebär i praktiken. "I början" av streamingens utveckling så trodde man ju mer eller mindre att det räckte att ha en ethernet ingång på DAC:en så skulle det lösa ALLA problem med streaming, med tiden har det ju dock visat sig att det var inte riktigt så enkelt... Själv köpte jag en Aurender A1000 och är väldigt nöjd, en instegsmodell från Aurender som överraskat mig väldigt positivt, inte minst för pengarna den kostar. Men allting är ju relativt. Perfect sense, plind and Ivery 2 1 Quote
thli72 Posted January 26, 2025 Author Posted January 26, 2025 Auralics nya S1 serie är ju intressant då VEGA har streamer OCH DAC inbyggt men ARIES är en ren streamer. .det intressanta är att dom har samma låda o pris Vet inte om det går men skulle vara kul att koppla ARIES till VEGAs Dac o se om streamern ÄR så mycket bättre i den separata streamern Terminator and LasseJ 2 Quote
AlfaGTV Posted September 20, 2025 Posted September 20, 2025 Nyfiken Thomas, om den här tråden inspirerade eller gav några svar på den svåra frågan? Om jag gör en egen tolkning av frågan var den nåt i stil med; "Är det bättre att skaffa separata delar för digital uppspelning, om man grovt delar in byggstenarna i: server, transport, dac och försteg?" Jag ser i din signatur att du spelar med en Eversolo i kontorsriggen, men i stora systemet är det lite oklart? Quote
thli72 Posted December 20, 2025 Author Posted December 20, 2025 On 2025-09-20 at 10:35, AlfaGTV said: Jag ser i din signatur att du spelar med en Eversolo i kontorsriggen, men i stora systemet är det lite oklart? Lite sent svar men hänger inte på forumet längre sen mina åsikter inte va välkomna. Men som svar på frågan i stora systemet har jag en Trinnov Altitude 32 som försteg o denna har DAC, Streamer och försteg med rumskorrigering inbyggt så i det systemet är det så få lådor som bara går. På kontoret funderar jag på hur jag skall göra om, har lite ideer men får se hur det går. Quote
AlfaGTV Posted December 20, 2025 Posted December 20, 2025 Ah, Trinnov spelar flera roller! Fattade inte det, tydligen.. 😀 Jag måste dock missat ngt ang din medverkan, men jag kan inte tänka mig att ngn är ovälkommen. Edit: Jag tittade tillbaka och hittade vad jag tror du upplevde som kontroversiellt. Jag vill bara understryka att jag uppskattar din medverkan, och säkerligen många fler, vilket jag är helt säker på att även t.ex. Calle_jr skriver under på. Det vore ett väldigt platt forum om vi delade åsikter i alla aspekter, och diskussionen är väl en huvudingrediens i sån här "bya-brunn"-anda? Nä, jag tycker det är trist om du backar ur, du har en värdefull position som en av få som också njuter flerkanal t.ex. new order, Terminator and Lasse 3 Quote
thli72 Posted December 21, 2025 Author Posted December 21, 2025 det där med lådor är lite svårt. Tittar lite på Eversolo T8 streamer->LAIV DDC->LAiV Harmony µDAC till min hörursförstärkare det är 4 lådor, eller kan man köpa EN låda i HIFI ROSE RS451 som har allt i ett. Hmm jo, priser på Hifi stör mig ibland men det är svårt att ta upp, såg just nu att Nordost har en metallbygel som ser ut att kosta 10:- Max att göra men dom tar 2000:- för, tycker man kan ifrågasätta sånt men är svårt på forum så får hålla mig borta från just den delen. magnuskan and Lasse 2 Quote
Bebop Posted December 21, 2025 Posted December 21, 2025 4 hours ago, thli72 said: Hmm jo, priser på Hifi stör mig ibland men det är svårt att ta upp Jag håller med dig. Att ta upp och ifrågasätta kostnader är känslig på Euphonia. Det har även jag råkat ut för flera gånger. Men det är ju inte samma sak som att jag eller du inte är välkommen. Pris är en del av en specifikation. Så klart vi får diskutera det. Man möts oftast att det är upp till var och en att besluta vad prylar är värda. Så är det ju och det gäller även vilken musik vi gillar, om vi vill ha en eller flera burkar, 100 eller 200 watt. Senast tog både jag och @AlfaGTV prisvärdhet hos nerladdningsfiler och eller pris på en del vinyl. MBP, Lasse and AlfaGTV 3 Quote
calle_jr Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Allt man skriver på Euphonia kan komma att bemötas av medlemmar med andra uppfattningar. Det är naturligt i alla dialoger. Jag har påpekat för @thli72 att jag tycker det är onödigt att bara ta upp pengar i varenda inlägg. Om man är spekulant på en produkt så är kostnaden en aspekt, den är viktig och ofta helt avgörande för en köpare. Men Euphonia är ett diskussionsforum, inte en marknadsplats. Och när det blir så att det bara handlar om vad något kostar och allt annat är sekundärt så anser jag att man tar bort fokus från produkten. Diskussion om pengar har en tendens att överskugga all annan diskussion. Terminator 1 Quote
thli72 Posted December 30, 2025 Author Posted December 30, 2025 On 2025-12-29 at 13:21, calle_jr said: Allt man skriver på Euphonia kan komma att bemötas av medlemmar med andra uppfattningar. Det är naturligt i alla dialoger. Jag har påpekat för @thli72 att jag tycker det är onödigt att bara ta upp pengar i varenda inlägg. Om man är spekulant på en produkt så är kostnaden en aspekt, den är viktig och ofta helt avgörande för en köpare. Men Euphonia är ett diskussionsforum, inte en marknadsplats. Och när det blir så att det bara handlar om vad något kostar och allt annat är sekundärt så anser jag att man tar bort fokus från produkten. Diskussion om pengar har en tendens att överskugga all annan diskussion. Jag håller väl inte med, jag har gjort över 1000 inlägg o inte många alls egentligen handlar om pengar- Men det kanske går av vana då jag har +10.000 inlägg på "hjälp mig bygga dator" trådar på annat forum o där är max prestanda per krona det enda som gäller. . nått som inte gäller hifi på samma sätt calle_jr, Daniel and LasseJ 3 Quote
calle_jr Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 27 minutes ago, thli72 said: det kanske går av vana då jag har +10.000 inlägg på "hjälp mig bygga dator" trådar på annat forum o där är max prestanda per krona det enda som gäller Fattar. Det var nog mest att du råkade bli citerad för min åsikt första gången. Jag tycker allmänt att det känns befriande att läsa på platser där inte allt handlar om yta, hur saker ser ut och vad de kostar. Det betyder inte att jag har råd att köpa vad jag vill eller struntar i vad som är prisvärt. Långt ifrån. Det betyder bara att jag inte behöver diskutera det med alla och envar. Quote
Tobias Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 En sak som jag märkt är bra med många lådor är att man lär sig logiken ju mer man separerar lådorna. (om man är intresserad av sånt) När det kommer till streaming så har jag märkt att det finns galen höjd iom att det inte finns rörliga lokala delar och digitalt är helt otroligt känsligt för yttre påverkan. Om man då har olika lådor så kan man lära sig att hantera dessa lådor olika varsamt genom att kanske spendera mer på vibrationskontroll och kablar på dom lådorna som mest kräver det. Med det sagt, så är det också ett otrevligt uppvaknande när man märker hur dyra kablar man "behöver"... (när man har många lådor... :-D) För lärandents skull är jag ändå väldigt glad att jag har separerat ganska mycket i den digitala domänen. Det är något jag bär med mig även när jag kanske ska välja en integrerad låda i framtiden eftersom jag inbillar mig att jag då förstår vad jag letar efter (vill jag tro...). Quote
thli72 Posted December 30, 2025 Author Posted December 30, 2025 Jag har fortfarande lite svårt att välja väg här, rent logiskt så kanske det är bra att ha en separat streamer då det är där mycket mjukvara kommer in och går firman i konkurs som Auralic just gjorde så kan det vara skönt o kunna byta bara streamern. Men sen är det detta att få alla olika delar att "prata" med varandra och funka ihop, vilket i o för sig kan vara lite kul. Får se vart det lutar, massa Innous streamers ute på beg marknaden o det kanske är en start men deras snabba byte av modeller gör mig tveksam Sammy and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted January 1 Posted January 1 On 2025-12-30 at 19:56, thli72 said: vara skönt o kunna byta bara streamern Jag tänker att det finns ett antal företag ute där som insett att användbarhet alltid kommer ha ett övertag på kvantitativ ljudkvalitet, eller att det är ett grundkrav snarare. De som dyker upp, baserat på egna erfarenheter, är: Bluesound - Inte den mest audiofil-kreddiga, men ruskigt stabilt och funktionellt. Man kan tycka vad man vill om deras "löpande band"-bearbetning till MQA eller vad de kallar djuret numera, men Lenbrook har en ruskigt hög svansföring när det gäller att stödja aktuell funktionalitet, som Connect-tjänsterna och mycket annat. Moon - Deras Mind2-modul är flexibel, välljudande och stödjer väl allt relevant? Lumïn - Stabil mjukvara, offensiv uppgradering av firmware, och om jag själv får välja så undviker jag det yxiga och trista gränssnittet, men Connect och Roon Ready gör dem till mycket trevliga streamers. Jag tror att Wiim och Eversolo är med på tåget när det gäller funktionalitet både avseende tjänster och musikbibliotek med tillhörande appstyrning, men där är jag inte erfaren. De har dock en lite för kvick livscykel för produkterna, för egen smak. Jag har dock aldrig nyttjat en streaming DAC som inte vunnit markant på en riktigt duktig transport/streamer, det gäller även t.ex. Mind2 i min Moon. Den blir "enkelt" frånkörd av "månlandarna", och även Auralic Vega G2.n låter bättre som ren DAC, för mig. Edit: Övertygad om att jag läst att Moons Mind2 använder hårdvara från StreamUnlimited, men jag kan inte styrka det... Hursom, ett flertal tillverkare köper sin streaming-kapabilitet genom att implementera en lösning från t.ex. StreamUnlimited. 30Hzbone 1 Quote
30Hzbone Posted January 2 Posted January 2 Jag kan verifiera att WiiM Pro, med Mojo 2 som dac, ger en utsökt återgivning i kombination med Qobuz connect. Akustisk musik är det som spelas mest. Noterar ingen skillnad om jag kör WiiM pro via WiFi eller med kabel. AlfaGTV and Bebop 2 Quote
thli72 Posted January 2 Author Posted January 2 För min del så är det ju så att Trinnoven i vardagsrummet BARA tar Roon så jag är lite fast med Roon men har livstidsabonemang och jag kom ju från Soolos innan så jag kommer nog köra Roon så länge det går. Lite dumt idag att jag har Roons core på min PC så det är en lite dum lösning ibland, så funderar på Roon Nucleus ONE eller då köpa en av dom många Innous som ligger ute som kan agera Roon core. Quote
new order Posted January 2 Posted January 2 22 minutes ago, thli72 said: Lite dumt idag att jag har Roons core på min PC så det är en lite dum lösning ibland, så funderar på Roon Nucleus ONE eller då köpa en av dom många Innous som ligger ute som kan agera Roon core. Bygg en egen Roon Rock! Samma prestanda som en Nucleus eftersom det är samma hårdvara. @AlfaGTV har en ypperlig guide här på forat. Quote
thli72 Posted January 2 Author Posted January 2 3 minutes ago, new order said: Bygg en egen Roon Rock! Samma prestanda som en Nucleus eftersom det är samma hårdvara. @AlfaGTV har en ypperlig guide här på forat. Jo jag har funderat på det, även varit sugen att bygga en Roon Rock i det Sooloos chassit jag redan har, men nu med nya ONE är Roon nere på ett pris som gör att man inte sparar så mycket på att bygga själv AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted January 2 Posted January 2 22 minutes ago, thli72 said: Jo jag har funderat på det, även varit sugen att bygga en Roon Rock i det Sooloos chassit jag redan har, men nu med nya ONE är Roon nere på ett pris som gör att man inte sparar så mycket på att bygga själv Nucleus One är säkerligen en suverän server för mångas behov, men den är relativt prestandasvag (Intel Celeron). Hur ser ditt bibliotek ut? Lokala filer? Många favoriter på Tidal? Tycker det låter spännande att transplantera en ny "hjärna" i ditt Sooloos-chassi! Sånt är kul! Överväg en Asus NUC13 Pro med i3 processor, det ör samma som i Titan, och den är rask som attan! Quote
thli72 Posted January 2 Author Posted January 2 Har väl en 200 rippade CD på en SSD (extern) resten är filer från TIDAL några hundra "sparade" album så jag behöver inget moster direkt. Men får se, sparar väl en tusing på att bygga själv , men ONE är lite snyggare. . Sen har jag en ny Imac också så jag borde flytta CORE från min sega gamla PC till imacen då jag redan också har en helt ny extern Samsung 1Tb SSD liggande Tror egentligen att min imac med en extern SSD kopplad via USBc slår One Sen har ju denna kommit nu och där hade man kunnat göra en Roonlösning. . hmm många val AlfaGTV 1 Quote
Metnoc Posted January 9 Posted January 9 Komplex fråga förstås, personligen har jag landat i så separat som möjligt, bortsett från att jag kör med en integrerad förstärkare. Men allt annat, RIAA samt server och endpoint är i varsin låda. Möjligt att jag uppgraderar till försteg och kanske monoblock någon gång i framtiden, men förstärkaren har inte varit flaskhalsen hos mig så det har fått vänta på sig. Skulle tro att en integrerad kan få svårt att matcha bra monoblock sett till framförallt "storkukslugn" som det fint heter på nysvenska om man inte går väldigt högt upp i prisklasserna på integrerat. Vidare har jag bra erfarenhet av att separera på server och endpoint, kör ett hemmabygge som server och en Pink Faun som endpoint. Tanken där är att låta endpointen vara så "dum" som möjligt, den ska enbart ta emot data från servern och inget lyfta ett finger i onödan. Detta för att minimera störningar på signalen som skickas till dacen. Men kvaliteten på servern spelar dock stor roll för välljudet ändå, trots jag har hifi-switch mellan och reclockad ethernet-ingång på endpointen. Nämner det då det kan vara värt att prova olika servrar eller justera någon komponent eller inställning på servern i den anläggning man har och se om det ger hörbara vinster eller inte. Hos mig skulle jag säga att servern kanske står för ca 1/3 av transporten påverkan på ljudet dvs både endpoint och server inräknat. Min server står bakom soffan och drar till sig lite damm som ni eventuellt kan se på bilden. Jag borde byta ut fläkten på den till en passiv lösning i övrigt är den optimerad på de flesta sätt utan att lägga alltför mycket pengar på det. Lägger hellre de pengarna på vinylskivor eller annat istället, då det formatet jag föredrar. https://imgur.com/a/rtGArCD AlfaGTV 1 Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 11 hours ago, Metnoc said: Komplex fråga förstås, personligen har jag landat i så separat som möjligt, bortsett från att jag kör med en integrerad förstärkare. Men allt annat, RIAA samt server och endpoint är i varsin låda. Möjligt att jag uppgraderar till försteg och kanske monoblock någon gång i framtiden, men förstärkaren har inte varit flaskhalsen hos mig så det har fått vänta på sig. Skulle tro att en integrerad kan få svårt att matcha bra monoblock sett till framförallt "storkukslugn" som det fint heter på nysvenska om man inte går väldigt högt upp i prisklasserna på integrerat. Vidare har jag bra erfarenhet av att separera på server och endpoint, kör ett hemmabygge som server och en Pink Faun som endpoint. Tanken där är att låta endpointen vara så "dum" som möjligt, den ska enbart ta emot data från servern och inget lyfta ett finger i onödan. Detta för att minimera störningar på signalen som skickas till dacen. Men kvaliteten på servern spelar dock stor roll för välljudet ändå, trots jag har hifi-switch mellan och reclockad ethernet-ingång på endpointen. Nämner det då det kan vara värt att prova olika servrar eller justera någon komponent eller inställning på servern i den anläggning man har och se om det ger hörbara vinster eller inte. Hos mig skulle jag säga att servern kanske står för ca 1/3 av transporten påverkan på ljudet dvs både endpoint och server inräknat. Min server står bakom soffan och drar till sig lite damm som ni eventuellt kan se på bilden. Jag borde byta ut fläkten på den till en passiv lösning i övrigt är den optimerad på de flesta sätt utan att lägga alltför mycket pengar på det. Lägger hellre de pengarna på vinylskivor eller annat istället, då det formatet jag föredrar. https://imgur.com/a/rtGArCD Jag håller med, förutom att jag föredrar streaming numera. Lokal digital musik är ju tyvärr lite knepigare att hantera, om man vill få ut max ljudkvalité av digitalt, än om man bara strömmar musik från nätet. (om man går all-in på att försöka minimera störningar i DAC steget). När man bara strömmar så kan man använda extremt lite energi (ström) för att ta emot musikströmmen (till exempel med en WiFi klient med 3.3 volt ström) och skicka vidare till streamern/DACen. Man behöver extremt lite elektornik (boxar) på samma fysiska nätverk, som sin streamer/dac, som inte kräver mer energi än nödvändigt för att hålla igång en Qobuz ström från nätet. Det gör att det är mindre att tvätta innan streamern/DACen. Så fort man ska hantera lokal musik så behöver man med större sannorlikhet lite mer lokal kapacitet (ström/mekanik), som tenderar att generera mer störningar som noise och vibrationer, som är mer utmanande att tvätta bort helt innan DAC steget. Med det sagt så finns det ju andra superbra anledningar att ha lokal musik, så klart! lindvall, AlfaGTV and calle_jr 3 Quote
calle_jr Posted January 10 Posted January 10 8 minutes ago, Tobias said: Lokal digital musik är ju tyvärr lite knepigare att hantera, om man vill få ut max ljudkvalité av digitalt, än om man bara strömmar musik från nätet. (om man går all-in på att försöka minimera störningar i DAC steget). När man bara strömmar så kan man använda extremt lite energi (ström) för att ta emot musik strömmen (till exempel med en WiFi klient med 3.3 volt ström) och skicka vidare till streamern/DACen. Man behöver extremt lite elektornik på samma fysiska nätverk, som sin streamer/dac, som inte kräver mer energi än nödvändigt för att hålla igång en Qobuz ström från nätet. Så fort man ska hantera lokal musik så behöver man med större sannorlikhet lite mer lokal kapacitet (ström/mekanik), som tenderar att generera mer störningar som noise och vibrationer, som är mer utmanande att tvätta bort helt innan DAC steget. Intressant aspekt! Det har spontant varit en fördel att inte blanda in nätverk och internet överhuvud taget för mig. Quote
Tobias Posted January 10 Posted January 10 7 minutes ago, calle_jr said: Intressant aspekt! Det har spontant varit en fördel att inte blanda in nätverk och internet överhuvud taget för mig. Ja, exakt. Med digitalt så tycker jag man tjänar på att gå all-in på en metod, och inte koppla in flera metoder (kablar/boxar). I alla fall om man vill försöka maximera kvalitén på sin digitala musik. Varje kabel, och vad som är kopplat till den kabeln, är ju något som påverkar negativt. calle_jr and ulfsan 2 Quote
AlfaGTV Posted January 10 Posted January 10 12 hours ago, Metnoc said: optimerad på de flesta sätt Kan du inte exemplifiera litet? Jag delar uppfattningen att man får mycket pang för pengen genom att separera serverfunktionen från renderaren, även det att renderaren kan vara simpel och högeffektiv för att orsaka mindre bekymmer. Även att servern får en mindre framträdande roll om man separerar den från "transporten/renderaren". 2 hours ago, Tobias said: Så fort man ska hantera lokal musik så behöver man med större sannorlikhet lite mer lokal kapacitet (ström/mekanik), som tenderar att generera mer störningar som noise och vibrationer, som är mer utmanande att tvätta bort helt innan DAC steget. Jag tänker du har rätt?! Men samtidigt upplever jag generellt att lokalt lagrad musik har ett större lugn (jag vill inte använda ordet som @Metnoc nyss offentliggjort! 🤯) än streamad, oavsett streamingmetod eller renderare/transport. Jag tycker skillnaden är liten dock, och svår att identifiera i annan aspekt än egna lyssningsmönster. Tobias 1 Quote
Recommended Posts