Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kanske blir en spretig tråd men jag funderar mycket på vad man skall ha i vilken låda. 

Förr va det mycket om man skulle ha försteg + slutsteg eller integrerat. .  .Cd-spelare eller drive + Dac

Men i dagens streaming värld är detta rätt knepigt

I mitt stora system har jag en Roon streamer inbyggd i mitt försteg som också har en Dac. . .

På kontoret har jag en lös streamer -> Dac med analoga utgångar in i en integrerad förstärkare och en hörlursförstärkare.

Men det går ju att kombinera detta på mängder av sätt

Man kan ha en lös streamer och sen en lös Dac. . eller streamern inbyggd i en Dac . . .sen ha Dacen lös eller inbyggd i förstärkaren/försteget. . eller till o med allt i ett

"lådor" kostar så frågan är egentligen om man vinner så mycket på lösa lådor vs inbyggda 

Finns väldigt dyra rena streamers, men samtidigt är det inte SÅ dyrt med streamerkort till extrema DACs som MSB och CH precision mf

Det känns lite som det inte ens finns nått "mode" här, Dcs nya stack är 4st lådor o då är inte ens drivern med. . Men även få lådor med "instickskort" är populärt

Sitter själv o velar om jag skall köpa en Dac med streamer inbyggd o en "ren" integrerad förstärkare. .  .eller en lös streamer o en integrerad förstärkare med inbyggd Dac

• thli72 changed the title to Det här med att kombinera "lådor" och vad som sitter var. .
Posted

Det motiv jag känner till är att digitalsidan utvecklas så mycket snabbare än analogsidan, så för att undvika behöva byta hela frontend när den digitala signalbehandlingen blir ålderstigen så bör man separera dacen.

Vete tusan om det är så relevant idag, speciellt om man beaktar lådor (som du säger), nät- och signalkablar.

De flesta märken erbjuder uppgradering vid nya versioner, och det kan vara allt från byte av komponenter, instickskort, klocka etc till en komplett overhaul med moderkort etc.

Posted

Känns som det finns många "skolor"

Dels har man dessa extrema rena streamers från Antipodes, Innios. Taiko mf. som INTE har någon DAC 

Anda skolan är som Dcs, Lumin mf som har streamen inbyggd .  .sen har man dom som MSB där man har olika moduler att sätta i DACen

Sista stora skolan är att ha Dacen i förstärkaren försteget o då en separat streamer

Helt klart är att bara "lådan" kostar. . tex DAC kortet till Gryphon 333 är dyrt, men klart billigare än om det skulle sitta i en egen låda. . . o kablar blir snabbt dyrt

Tycker personligen detta ÄR lite svårt, vad skall man lägga pengarna och hur skall man kombinera just streamer, Dac,  förstärkare och i vilken låda skall Dacen sitta, ihop med stremern eller ihop med förstärkaren. . eller för sig sjäv 

• 3 months later...
Posted
On 2024-10-12 at 21:06, calle_jr said:

Det motiv jag känner till är att digitalsidan utvecklas så mycket snabbare än analogsidan, så för att undvika behöva byta hela frontend när den digitala signalbehandlingen blir ålderstigen så bör man separera dacen.

Vete tusan om det är så relevant idag, speciellt om man beaktar lådor (som du säger), nät- och signalkablar.

De flesta märken erbjuder uppgradering vid nya versioner, och det kan vara allt från byte av komponenter, instickskort, klocka etc till en komplett overhaul med moderkort etc.

Som alltid så "beror det på" :)

Ett vanligt råd ifrån vår sida (om man inte absolut vill minimera antalet lådor till varje pris) är att försöka att värdera de olika interna delarna till varandra. En integrerad allt-i-ett förstärkare använder inte sällan enklare DAC och/eller streaming-moduler "off the shelf" vilka ofta blir en flaskhals. På samma sätt så kan vissa DAC:ar ha väldigt enkla streaming-moduler och digital volymhantering vilka begränsar kapaciteten hos DAC:n.

Sen så finns det andra som Wadax, Grimm, Mola Mola och Aurender exempelvis vilka har utvecklat allt-i-ett produkter ifrån grunden med kontroll över alla ingående delar där kompromisserna blir betydligt mindre - eller inga alls.

Man måste utgå ifrån ambition, praktiska begränsningar och budget i det individuella fallet liksom vad som eventuellt finns i systemet sedan tidigare för att kunna ta rätt beslut.

/ Marcus

Posted
43 minutes ago, Perfect sense said:

Ett vanligt råd ifrån vår sida (om man inte absolut vill minimera antalet lådor till varje pris) är att försöka att värdera de olika interna delarna till varandra. En integrerad allt-i-ett förstärkare använder inte sällan enklare DAC och/eller streaming-moduler "off the shelf" vilka ofta blir en flaskhals. På samma sätt så kan vissa DAC:ar ha väldigt enkla streaming-moduler och digital volymhantering vilka begränsar kapaciteten hos DAC:n.

Sen så finns det andra som Wadax, Grimm, Mola Mola och Aurender exempelvis vilka har utvecklat allt-i-ett produkter ifrån grunden med kontroll över alla ingående delar där kompromisserna blir betydligt mindre - eller inga alls.

EXAKT det här! Jag är ju ett stort fan av integrerat, men det kommer i regel alltid med en kompromiss även om det finns fördelar också. Jag brukar säga att vill man köpa en streamer med en DAC eller en DAC med en streamer? För precis som du är inne på så är det väldigt enkelt för en streamer tillverkare att stoppa i ett DAC chip eller en DAC tillverkare att stoppa i ett färdigt streamingkort, det går att få ljud från båda hållen relativt enkelt, men för att få det att låta bra så krävs det i regel lite mer. Det svåra kan ju vara som konsument att se skillnaden, att titta på hur det ser ut inuti kan ge en viss vägledning, men alla förstår sig inte på kretskort och vad saker och ting innebär i praktiken.

"I början" av streamingens utveckling så trodde man ju mer eller mindre att det räckte att ha en ethernet ingång på DAC:en så skulle det lösa ALLA problem med streaming, med tiden har det ju dock visat sig att det var inte riktigt så enkelt... :winking:

Själv köpte jag en Aurender A1000 och är väldigt nöjd, en instegsmodell från Aurender som överraskat mig väldigt positivt, inte minst för pengarna den kostar. Men allting är ju relativt.

Posted

Auralics nya S1 serie är ju intressant då VEGA har streamer OCH DAC inbyggt men ARIES är en ren streamer. .det intressanta är att dom har samma låda o pris

Vet inte om det går men skulle vara kul att koppla ARIES till VEGAs Dac o se om streamern ÄR så mycket bättre i den separata streamern