Jump to content

Recommended Posts

Posted

Att Innous är en seriös firma som verkar driven av en genuin ambition att få till digitalljudet via musikserver och streamning så bra som det borde vara är tydligt... och det är det ju också numera sedan några år. Att man har hittat sätt att minimera all skit som skapas när man streamar hör man ju. 

en mycket trevlig man från Scottland trodde jag, men det var visst Irland (vad hette han?), förklarar en massa om Innous inovationer. De har ett mycket nära samarbete med Qobus för att optimera hela kedjan från streaming-källan som Innous plockar upp hanterar och skickar vidare via DAC osv vidare till våra öron. Att minimera allt som stör musiksignalen med gitter, noice,  delay mm mm utforskas seriöst. Nätdelarna är visst ett stort fokus. Det är verkligen ett genomgående tema för bra HiFi-produkter generellt att nätdelar är oerhört viktiga.

Dagens övning gick ut på att visa Innous senaste utveckling från tidigare produkter och vad man lyckats göra för att förbättra ljudet. Dessutom demades 2 olika nivåer av Next Gen. Zen på typ 105-tusen och Zenith på 170 tusen, men med tillvalslistan för att få det funktionellt får man lägga på en 30-tusen. Ser jag svett i pannan? Jo, för att få bra streaming blir det kostsamt. 

Topmodellen Statement som inte demades i dag landar på runt 240-tusen och den sticker säkert iväg mer om man skall plocka till det som behövs där också. 

Vi började med Zenith Gen 3 och det är inte alls så att det är en föregångare till den nya Next Gen. Den nya serien är verkligen helt ny betonas. 

När Zenith Gen 3 demades var alla nöjda och det lät bra... tills Zen Next Gen  demades och sedan Zenith Next Gen . Ja... utvecklingen går fort och fortsatt framåt på ett tydligt sätt på streamingsidan. Inte samma med andra produkter. 

För varje steg uppåt blir presentationen mer avslappnad, mer självklar och lätt att förstå. Mer luftigt upplöst , tydligare mellan instrument, mer kontroll och i basen var det jätteskillnad på flera spår.

Scottens försök att visa var Innous skåp numera står var klockren och uppenbart tydligt. Det är helt enkelt jättebra. Det måste vara kul att dema produkter där det inte finns en chans att misslyckas med att visa på skillnader. 

Om runt 100 eller 200 eller 300 tusen kronor är värt det hela är ju upp till var och en. Men bra blir det när man klättrar uppåt... eller så köper man en bra rullbandare för 30 tusen och spelar skjortan av all streaming... men det är ju på ett annat sätt med det praktiska kring rullbandsmusiken så klart. Inte för alla.

Men det är ju kul att ett mycket praktiskt format med tillgång till alla musik dessutom låter bra numera.  

Tack för bra tydlig demo.

image.jpeg.76ed93d0a80d258467e002c83cc9ea7b.jpeg

Innous Phoenix Net Switch är underst och som jag ser det en extremt bra produkt. Att köra utan tycker jag är som att köra racerbil på gamla vinterdäck. Man missar massa prestanda som egentligen finns där, 

Gamla Zenith i svart på hyllan över Phoenix Net.

Sedan Zen Next Gen och överst Zenith Next Gen. De är på pricken lika, nästan.

image.jpeg.c9097927d020126edc08ca6ee1f89779.jpeg

Zen Next Gen  och Zenith Next Gen  skiljer sig åt visuellt på en punkt. Zenith har Guldtriangel...

image.jpeg.7b784260eef11c0aac4661deac2ea192.jpeg

... och Zen har en grå. Lådorna är mycket fint byggda och känns dyra vilket de är.

_19A8462-Frbttrat-BR.jpg.a1f54f83bdcaa810fb0c09fe3264d8e2.jpg

Diskret logga.

_19A8464-Frbttrat-BR.jpg.53a96a8a51def8a0b4b5f9a093ab4bc1.jpg

Mycket bra demonstratör och trevlig. 

_19A8469-Frbttrat-BR.jpg.6710042554ae8bcb2d2fcfe77ad1adaf.jpg

Posted
1 hour ago, plind said:

Ja det var rackarns vad priserna stuckit iväg! Jag köpte min Zen gen3 med 4tb hårddisk och ripmöjlighet för 26000 har jag för mig :-o

Är det ett par Dynaudio Contour 60 vi ser?

Tror det var Dynaudio Contour 60i.

Posted

Idag får jag skriva lite som representant för Akkelis Audio 😄

Tack alla ni som tagit er tid och kom på dagens demo! En trevlig uppslutning om ca 30 personer totalt😃

En snabb genomgång av vad vi spelade på för utrustning vid dagens demo:

Högtalarna var mycket riktigt ett par Dynaudio Contour 60i som tidigare nämnts.

Alla kablar som användes var från Shunyatas nya serie ”Theta”

Som förstärkare tjänstgjorde Chord electronics Ultima Integrated och även d/a omvandlaren kom från Chord - Dave.

mvh

Björn - Akkelis Audio

PS. Niall kommer från Irland😄

IMG_3666.jpeg

Posted
10 hours ago, plind said:

Ja det var rackarns vad priserna stuckit iväg! Jag köpte min Zen gen3 med 4tb hårddisk och ripmöjlighet för 26000 har jag för mig :-o

Är det ett par Dynaudio Contour 60 vi ser?

...Namnet förvirrar helt klart - Zen NextGen är inte en ny version av Zen Mk3 som man lätt kan tro - den är, tillsammans med Zenith NextGen mer av nedskalade Statement än uppdaterade Zen/Zenith Mk3...

Med vänlig hälsning,

Björn

Posted
12 hours ago, Bjorn W said:

Idag får jag skriva lite som representant för Akkelis Audio 😄

Tack alla ni som tagit er tid och kom på dagens demo! En trevlig uppslutning om ca 30 personer totalt😃

En snabb genomgång av vad vi spelade på för utrustning vid dagens demo:

Högtalarna var mycket riktigt ett par Dynaudio Contour 60i som tidigare nämnts.

Alla kablar som användes var från Shunyatas nya serie ”Theta”

Som förstärkare tjänstgjorde Chord electronics Ultima Integrated och även d/a omvandlaren kom från Chord - Dave.

mvh

Björn - Akkelis Audio

PS. Niall kommer från Irland😄

IMG_3666.jpeg

Var är ungdomarna?🤔😎

Posted

Stort tack till alla entusiastiska besökare som kom på gårdagens demo med Niall Hunt från Innuos.

Det var en spännande streamingresa där man kan konstatera att det låter jättebra med Innuos Zenith Mk3 för 59300 kr. Om man lägger till 60 000 kr för en Zen Next-Gen så blir det klart mycket bättre och om man lägger till ytterligare 60 000 kr för en Zenith Next-Gen så blir det ännu bättre.

Zen och Zenith Next-Gen är en helt ny generation apparater som egentlige borde ha fått egna namn. Strömförsörjningen är inspirerad av Statements Next-Gen men i övrigt är det många saker som är helt nya. Några saker är att man designat helt nya kretskort som ytterligare prioriterar musiksignalen. Man har processorer med flera kärnor där man dedikerat en kärna till att bara hantera musiksignalen.  Strömförsörjningen är ännu större, ännu tystare, ännu snabbare. Man är troligen de enda som använder exklusiva galliumnitrid regulatorer i strömförsörjningen. Dessa ger mycket lägre impedans (motstånd) mot nätet och en strömförsörjning som är tystare och snabbare än vad de flesta konkurrenter kan erbjuda. Zenith har dessutom aktiv likriktning, 130000uF kondensatorbank med Mundorfkondensatorer och spole för att balansera strömförsörjningen.

Ljudmässigt har en del vid lyssningstester till och med föredragit Zenith Next-Gen framför Statement Next-Gen.

Niall är stor cykelfantast och han har tävlat i Down Hill, Cross Country och Enduro (på cykel) så jag fick ta med honom på en härlig hösttur i Delsjöområdet. Givetvis fick han med sig en snygg Akkebike-tröja hem :-)

niall.jpg

Posted

Innuos fångade mig från i princip från första gången jag såg och hörde dem på en mässa. Stod själv på tröskeln till att inträda i streamingvärlden och letade efter något enkelt att handha och som om inte helt kunde mäta sig med andra signalkällor, ändå närma sig de analoga. Fick samma musikaliska känsla och upplevelse som när jag för första gången hörde och såg MSB drive och DAC. Sedan dess har det blivit ett antal steg och uppgraderingar och till slut landat på en nivå som egentligen blir i mitt tycke svårslagen jämfört med många kanske till och med dyrare system.

Tycker att den här filmen på ett bra sätt visar hur de jobbar och inte bara lämnar ut en producerad vara utan anser att kundvården är minst lika viktig.

Synd att man inte kunde vara med hos Akkelis demo.

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=innuos+factory+tour&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:b724da33,vid:zggPpQHtUmE,st:0

Posted
1 hour ago, calm said:

Innuos fångade mig från i princip från första gången jag såg och hörde dem på en mässa. Stod själv på tröskeln till att inträda i streamingvärlden och letade efter något enkelt att handha och som om inte helt kunde mäta sig med andra signalkällor, ändå närma sig de analoga. Fick samma musikaliska känsla och upplevelse som när jag för första gången hörde och såg MSB drive och DAC. Sedan dess har det blivit ett antal steg och uppgraderingar och till slut landat på en nivå som egentligen blir i mitt tycke svårslagen jämfört med många kanske till och med dyrare system.

Tycker att den här filmen på ett bra sätt visar hur de jobbar och inte bara lämnar ut en producerad vara utan anser att kundvården är minst lika viktig.

Synd att man inte kunde vara med hos Akkelis demo.

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=innuos+factory+tour&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:b724da33,vid:zggPpQHtUmE,st:0

Intressant factorytour. Tar kvalitetssäkringen seriöst, men Inget punktutsug vid lödstationen, ser inte bra ut ur hälsosynpunkt :anguish:

Posted

Sitter det "speciella" SSDs i dessa, funderar då jag såg Akkelis pris för en 2Tb 

"förlorar" man ljudkvalitet om man kör ZEN som Roon core och streamer vs bara streamer?  .. Roon Nuclius + Pulsar vs ZEN next-gen är väl ca samma pris