new order Posted September 27 Share Posted September 27 Ibland så förföljer en låt dig genom livet. Detta är en liten berättelse om mina "stalker" låtar. Under mellanstadiet och under hela min uppväxt så lät jag radion stå på under nätterna. Det var under den tiden man var som en svamp. Allt absorberades. Allt konsumerades. Under mina sena mellanstadie år var våran klass på en skolresa ut på en ö under en helg. Och radion stod på i vårat sovrum. Under natten, mellan sömn och medvetenheten så kom det en låt på radion som liksom etsades fast i mitt minne. Det är svårt att förklara, den bara brändes fast. Och notera att det var under en tid när inte internet existerade. Inte något Google. Inget Spotify. Lite senare upplevde jag något liknande hemma i mitt pojkrum med en annan låt som också fastnade. Spola fram till den tid när jag flyttade till min första lägenhet. Kabel tv! Mtv var på sin höjdpunkt. Tvn gick dygnet runt med Mtv. Och plötsligt en dag så hände det. Don Henleys "the boys of summer" spelades på tvn. Den låt jag sökt efter. https://youtu.be/6RUIeX6UCT8?si=ijRKi-2wyGAtY3b- Den allra första cd som jag köpte var Gino Vanellis Big dreamers never sleep. Den köptes i samband med min första stereo. En skorsten från Fisher. Jag trodde att hans låt "wild horses" var den låt ( Henleys låt) som jag sökt efter. Det var fel. Och jag var otroligt glad över att ha löst det mysteriet. Men den första drömska låten från min skolresa, fortsatte att gäcka mig... Spola fram några årtionden. Mobil telefonen slog genom. Hemdatorer med internet. Bredband. Sociala media. Spotify. YouTube. Google search... När sökmotorerna hade förfinats så gjorde jag en sökning på "take me back to the gasoline alley" och där var den! Efter 30+ år hade jag hittat låten. En låt skriven av Rod Stewart och Ron Woods. Framfört av Elkie Brooks. Ha en trevlig helg allihopa. MBP, lindvall, Shamrock and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted September 27 Share Posted September 27 Kul! jag har lite liknande upplevelser till två låtar, båda spelades in från radioprogrammet Bommen på P3 i slutet av 80-talet vilket var en oändlig källa till ny fantastisk musik. jag brukade spela in hela programmen och sen kopierade jag det bästa till en samlad kassett som jag lyssnade på hur mycket som helst, men jag var redan då en slarver när det kom till att skriva ner saker och totalt oorganiserad, så jag hade ingen aning om vad artisterna eller låtarna hette. men jag mindes ungefär hur de gick, och de fanns där fortfarande i mitt huvud 15-20 år senare när Internet började öppnade dörrar för att hitta sådant från förr, och jag brukade gå och nynna på dem emellanåt. jag mindes inte texterna ordagrant men efter otaliga försök genom åren att söka efter dem så lyckades jag till slut hitta båda två! Alias - "Mannen som sålde världen" och framförallt Housenhunters - "Warp Factor 13", där jag väldigt länge trodde att låten hette "Walkfactor Thirteen", vad nu det skulle vara för något?! men jag var inte jättebra på engelska 1987, och det är oavsett fortfarande så de sjunger i mitt huvud... https://www.youtube.com/watch?v=d6igCb8NvNU https://www.youtube.com/watch?v=KLftbik8k0U lindvall, new order and Terminator 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 27 Share Posted September 27 Vad döljer sig bakom fodralen? new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted September 27 Share Posted September 27 22 minutes ago, figge said: Vad döljer sig bakom fodralen? menar du på min bild? ljuslyktan längst bak är ifrån Skogsberg & Smart tror jag, medans de två främre är från H&M Home och kostade 29.50 kr enligt prislappen. AlfaGTV, Lasse and Richard 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted September 27 Share Posted September 27 Och, host host, en liten nätt DartZeel§! Lasse, VoicesInMyHead and new order 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 28 Share Posted September 28 13 hours ago, VoicesInMyHead said: menar du på min bild? ljuslyktan längst bak är ifrån Skogsberg & Smart tror jag, medans de två främre är från H&M Home och kostade 29.50 kr enligt prislappen. Nu måste vi hålla ordning på prepositionerna, inte bredvid utan bakom.😉🤔 VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted September 28 Share Posted September 28 2 minutes ago, figge said: Nu måste vi hålla ordning på prepositionerna, inte bredvid utan bakom.😉🤔 Importerande ändå att @VoicesInMyHead har koll på ljuslyktorna VoicesInMyHead 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted September 28 Share Posted September 28 29 minutes ago, figge said: Nu måste vi hålla ordning på prepositionerna, inte bredvid utan bakom.😉🤔 jaså, bakom fodralen!! vi tar väl en titt! bakom fodralen så hittar vi ju det svarta guldet! jag har egentligen väldigt svårt för singlar, men för mig var de här låtarna lite av one-hit-wonders, och egentligen kanske inte speciellt bra alls, men det är nostalgi från en svunnen tid. byZan, new order and lindvall 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted October 1 Share Posted October 1 Tack för ni delar med er! Väldigt roligt att höra dessa anekdoter! Jag har några liknande erfarenheter. Det blev en del radiolyssning på 80- och 90-talet. Tänk om man hade haft Shazam eller Soundhound då! Det jag hade var en liten anteckningsbok, typ 5x7 cm där jag skrev upp idéer och även låtar och artister som jag ville kolla upp. En period var jag inne på svängig musik. Jag hade upptäckt Smoke City, som har en riktigt svängig låt som heter Mr Gorgeous. Så hörde jag en oerhört svängig och hetsig låt på spanska, men jag fick inte med mig artisten, men det verkade som dom sa "Tio Pederito" eller något liknande. Många år gick, och jag kollad igenom min anteckningsbok och googlade, och, jag fann! Låter var "Tío Pedrito (Qobuz)" med Macaco. Jag hade skrivit aningen fel i anteckningsboken, men algoritmerna hjälpte mig rätt. Vid ett annat tillfälle hörde jag en låt på radion, och hjälp! Nu skulle anteckningsboken fram! Vad var detta för oerhört atmosfärisk electronicalåt med hifipotential och kvinnlig sångerska? Med pennan i högsta hugg var jag beredd när de avannonserad låten! "Ja, och det var Madonna med nya singeln 'Frozen'!" AlfaGTV and VoicesInMyHead 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts