calle_jr Posted Tuesday at 17:01 Author Share Posted Tuesday at 17:01 Mjukvara: Och passande hårdvara med Studer A810 och Studer A80: Stort TACK till @secanbj för detta mycket givande besök! På återseende! Terminator, plind, Double A and 14 others 16 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted Wednesday at 07:41 Share Posted Wednesday at 07:41 20 hours ago, secanbj said: Det är ju det som är det fina när man bygger med horn, att hornet i sig styr frekvensomfånget. I mina midbashorn så är det designat att vid ca 600Hz rulla av med 12dB/oktav Det är ju nice, men jag funderar fortfarande på HP aspekten. Elementen lär väl mättas och xmax nås med ökad dist. Eller hjälper hornen till att mekaniskt skydda för lågfrekvens också? Inte bara att frekvensgången "rullar av" utan att elementet verkligen blir mekaniskt och elektriskt avlastat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted Wednesday at 10:11 Share Posted Wednesday at 10:11 Hornet för mellan/diskant har ju filter för att ta bort lågfrekvens. Detta för att undvika att man spelar sönder det. Men mellanbas- och bashornen har inget sådant. De kommer inte spela något då hornen inte är designande för det, dvs storlek på "hals och mun", men du kan ju fortfarande skicka lågfrekvenssignal till dem. Så är i alla fall mina horn designade. Men jag ser inte som ett problem då elementen klarar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts