calle_jr Posted September 24 Share Posted September 24 Visit hos secanbj Det blev inte något besök för min del på årets Sweetspotmässa i Gbg En tröst är att vi får ett fint bildreportage som pågår i detta nu, så att man får en chans att hänga med lite ändå. Jag och @JFK fick dock möjlighet till en visit hos @secanbj en bit söder om mässan i helgen. Vi möttes av en A810 och ett JBL-horn... ...och en hel del andra intressanta saker som är intressant att redogöra för trots att det är work-in-progress. byZan, UffeZ, lindome and 15 others 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 24 Share Posted September 24 Ni ramlade väl inte ner i "vallgraven" bakom soffan hoppas jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 24 Author Share Posted September 24 16 minutes ago, P-pan said: Ni ramlade väl inte ner i "vallgraven" bakom soffan hoppas jag Som sagt, work-in-progress. Den gode pan menar mynningen till bashornet; Hornet drivs av 2st 15" JBL, och känsligheten är i häradet 116dB. Här ser vi hornet före golvläggning (foto: secanbj); Metal, parsifal, sprudel and 12 others 14 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 24 Share Posted September 24 Ett imponerande bygge och som bas😉 för ett fortskridande arbete som man undrar vad det ska sluta i? /byZan calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted September 24 Share Posted September 24 22 minutes ago, byZan said: Ett imponerande bygge och som bas😉 för ett fortskridande arbete som man undrar vad det ska sluta i? Ja verkligen! Hatten av för detta projekt. och man blir ju väldigt nyfiken på hur huvudhögtalarna blir😍 calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKS Posted September 25 Share Posted September 25 imponerande! calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 25 Author Share Posted September 25 En översiktsbild: Rummet är ca 6 x 8 m. Rumshöjden är 3.6m från betongplatta på mark till nock och sedan är övergolvet med bashorn ca 60cm. LPL, Shamrock, Shift hifi and 8 others 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted September 25 Share Posted September 25 Mynnar bashornet ut på bakväggen, bakom frontare och elektronik? Eller förresten, den mynnar ut bakom LP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted September 25 Share Posted September 25 2 hours ago, calle_jr said: En översiktsbild: Rummet är ca 6 x 8 m. Rumshöjden är 3.6m från betongplatta på mark till nock och sedan är övergolvet med bashorn ca 60cm. Spännande projekt. Men hade inte trappan passat bättre utomhus? Den sabbar ju hela rummet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted September 25 Share Posted September 25 Helt underbart rum! ❤️😊👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 26 Author Share Posted September 26 6 hours ago, Richard said: Mynnar bashornet ut på bakväggen, bakom frontare och elektronik? Eller förresten, den mynnar ut bakom LP? Ja, bakom LP, och jag bedömer att mynningen är ca 5 x 0.8m. Men man hör absolut ingen riktningsverkan därifrån. Soundstage är från huvudsystemet och hornet är mycket bra integrerat. Man kan beskriva det som att det utvidgar soundstage till hela rummet. 6 hours ago, Muffin said: Spännande projekt. Men hade inte trappan passat bättre utomhus? Den sabbar ju hela rummet Det beror ju på vad man har för avsikter. Detta är i strikt mening en verkstad hellre än ett uppslag för Elle Decoration. Jag gissar att tryckluft kommer installeras före det ens blir tal om vatten och avlopp. 6 hours ago, Double A said: Helt underbart rum! ❤️😊👍 Ja. Det skulle vara kul att titta på hur hela högtalarsystemet interagerar med rummet. Rummets geometri gör att man antagligen inte skulle se några första rumsresonanser över 30Hz, och jag antar att ett så stort bashorn också har betydande påverkan på hur rumsmoder ser ut. Geometrin och bashornet gör ju inte rumsakustik till en icke-fråga, men det underlättar otroligt mycket jämfört med de flesta lyssningsrum. Double A and Richard 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted September 26 Share Posted September 26 1 hour ago, calle_jr said: Det beror ju på vad man har för avsikter. Detta är i strikt mening en verkstad hellre än ett uppslag för Elle Decoration. Jag gissar att tryckluft kommer installeras före det ens blir tal om vatten och avlopp. Tänkte mer i termer ekonomi och brukbarhet av primär golvyta. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 26 Share Posted September 26 2 hours ago, calle_jr said: Men man hör absolut ingen riktningsverkan därifrån. Soundstage är från huvudsystemet och hornet är mycket bra integrerat. Man kan beskriva det som att det utvidgar soundstage till hela rummet. Så uppfattade jag det oxå, bra och enkelt beskrivet Så kul att ha fått lyssnat där irl för det är svårt att beskriva systemet/lyssningsintryck i text och bild. För egen del är det första gången jag har hört horn och riktigt låg bas på ett och samma ställe, så kul! /byZan calle_jr and Double A 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 28 Author Share Posted September 28 En upphottad Garrard 301 med en optisk pickup; Jag var för upptagen med annat för att kolla vilken pickup det är, men förstärkning, eq och spänningssättning sker med en LA mayro SRV: UffeZ, Lasse, Jonne and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted September 28 Share Posted September 28 17 minutes ago, calle_jr said: En upphottad Garrard 301 med en optisk pickup; Jag var för upptagen med annat för att kolla vilken pickup det är, men förstärkning, eq och spänningssättning sker med en LA mayro SRV: Lokalt producerad av LennArt Labs i Götet! (Förstärkeriet alltså) calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 28 Author Share Posted September 28 36 minutes ago, plind said: Lokalt producerad av LennArt Labs i Götet! Just det. Det är rejäla nätdelar vilket är en mycket bra prioritering för en phono-förstärkare som är det som har i särklass mest förstärkning i ett hifisystem. Jag kollade för ett tag sedan på eq för "förskjutningssensorer" (optisk pu) men kommer inte ihåg för stunden, men i det aktuella fallet rör det sig säkert om 60dB. Det är med andra ord speciellt viktigt att en phono-förstärkare är tyst. Kul också att LennArt har konstruerat kretsen med rör. plind 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 28 Author Share Posted September 28 Här är den mer kända LA mayro, en dual mono integrerad förstärkare. I denna mk II-version sitter kanalerna i samma låda; Tillhörande fjärrkontroll; Lasse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted September 28 Share Posted September 28 5 hours ago, calle_jr said: En upphottad Garrard 301 med en optisk pickup; En liten rättelse, det är inte en optisk pickup, Det är en Field Coil pickup, en DaVa Reference. Det betyder att den inte har en vanlig magnet utan en elektromagnet. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted September 28 Share Posted September 28 Lite kuriosa, men detta är den första skissen på mitt hifihus den gjordes på den årliga Europen Triode Festival träffen för 5 år sedan i frankrike. En sen kväll med ett gäng rutinerade hornkonstruktörer från norge och massa vin. Bla var Thomas Dunker med. Han har varit med och skrivit bibeln för horn och hur de beräknas, en nätt tegelsten på över 1000 sidor byZan, Double A, lindvall and 10 others 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 28 Author Share Posted September 28 1 hour ago, secanbj said: Det är en Field Coil pickup, en DaVa Reference. Visst ja, glömde helt bort det. Du sa ju till och med att det var en DaVa. Glömde helt bort det. Då är phonosteget ett riaa. 25 minutes ago, secanbj said: Lite kuriosa, men detta är den första skissen på mitt hifihus Vilken geometri är bashornet baserat på? Är det exponentiellt, hypex eller något annat? Hur kom du fram till vilka drivers du skulle använda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted September 28 Share Posted September 28 Det är ett exponentiellt horn. De drivers som används är JBL 2235H. De är ju kända för att prestera väldigt bra som baselement i hifisammanhang, och så råkade jag ha två stycken. Så då fick det dessa. calle_jr and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted September 28 Share Posted September 28 Det som är intressant med bashorn, om de byggs korrekt , är att man får väldigt hög verkningsgrad. Det vill säga 30-50%, vilket kan jämföras med en vanlig lådhögtalare som har en verkningsgrad på ca 0,5 - 1 %. Detta gör att man får i det närmsta obefintlig distorsion och en spelstil som präglas av transparens, dynamik och luftighet. Som jämförelse så har mina element en konrörelse på ca 1 mm vid 20Hz och 115 dB. I min värld så har det betydelse för dynamiken om man tex jämför med en modern sub. Där elementen ofta rör sig 10-15 mm för att prestera samma resultat Double A, Terminator, UffeZ and 8 others 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted Monday at 15:57 Share Posted Monday at 15:57 Å det här är hjärtat i anläggningen En 300B DHT SE. Rören är från Elrog, helt fantastiska calle_jr, Apexorca, PKS and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted Monday at 16:33 Author Share Posted Monday at 16:33 30 minutes ago, secanbj said: Å det här är hjärtat i anläggningen Jag hade en bild på den också, men hade inte kommit så långt Imponerande nätdel även här, mestadels Lundahl-trafos men de två bjässarna är custom vad jag förstod. 300B DHT SE driver huvudhögtalarna, och LA mayro driver bashornet. parsifal and plind 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted Monday at 17:53 Author Share Posted Monday at 17:53 Huvudsystemet: Mellan-bashorn är djuuupa! Mellan-bashornen är koniska och vad jag förstår är de dubbelsymmetriska. De är så djupa att man lätt får annat för sig när man ser dem i perspektiv. Om jag minns rätt är den JBL-laddade multicelltoppen delad vid 400Hz. Högtalarfilter kan komma behöva modifieras, och då blir det lättare om det inte är helt färdigmonterat: Sammy, Lasse, Govinda and 5 others 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted Tuesday at 06:43 Share Posted Tuesday at 06:43 12 hours ago, calle_jr said: C-coil spolen är en väldigt intressant och härlig komponent! <3 Är det dubbla drivers till mellanbashornen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted Tuesday at 07:00 Share Posted Tuesday at 07:00 13 hours ago, calle_jr said: Om jag minns rätt är den JBL-laddade multicelltoppen delad vid 400Hz. En liten rättelse, toppen drivs av ett par TAD 4001 drivers. En otroligt bra driver med beryllium-membran Kilgore, Apexorca and calle_jr 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted Tuesday at 07:06 Share Posted Tuesday at 07:06 23 minutes ago, Engelholm Audio said: C-coil spolen är en väldigt intressant och härlig komponent! <3 Är det dubbla drivers till mellanbashornen? Japp, det är två likadana horn som ligger på varandra. I min setup så är det en JBL E145 i den övre och en JBL E140 i den undre. Två element som ofta gillas av basister, men även av mig. En rejäl motor med styva pappkoner som ger rätt klang och definition av basen. C-coil spolen är den enda komponenten för mellanbashornen. Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted Tuesday at 07:55 Share Posted Tuesday at 07:55 47 minutes ago, secanbj said: En rejäl motor med styva pappkoner som ger rätt klang och definition av basen. C-coil spolen är den enda komponenten för mellanbashornen. Intressant! Och därmed inte HP filtrerade? Och med en tillräckligt fin roll-off uppåt i frekvens för att "klara" sig med endast C-coil? Hjälper hornet till att rulla av eller? calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secanbj Posted Tuesday at 11:23 Share Posted Tuesday at 11:23 3 hours ago, Engelholm Audio said: Intressant! Och därmed inte HP filtrerade? Och med en tillräckligt fin roll-off uppåt i frekvens för att "klara" sig med endast C-coil? Hjälper hornet till att rulla av eller? Det är ju det som är det fina när man bygger med horn, att hornet i sig styr frekvensomfånget. I mina midbashorn så är det designat att vid ca 600Hz rulla av med 12dB/oktav Shift hifi, Apexorca and calle_jr 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts