P-pan Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Göteborg Hifishow 2024 Värst vad folk spar på initiativet till att starta en mässtråd från Göteborg Själv så tog jag inte med någon kamera i år så... mobiltelefonen får väl visa vad den kan tänkas gömma i bildväg. SOUND BY VINYL, new order, triomio and 11 others 12 2 Quote
P-pan Posted September 23, 2024 Author Posted September 23, 2024 Alla som har bilder och/eller kommentarer från mässan är naturligtvis hjärtligt välkomna att dela med sig av både bilder och mer musikaliska intryck. Själv blev det inte allt för mycket lyssning trots att kameran stod kvar hemmavid. Några bilder ska jag säkert kunna klämma fram ur mobilkameran men jag borgar inte för att det blir någon vidare kvalité på dessa. Så tills dess.... bilderna och ordet är fritt, smått som stort new order, byZan and figge 3 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Bra initiativ så det inte spretar alltför mycket åt olika håll. Har en del reportagebilder och intryck som jag gärna delar. Måste först få ordning på tekniken först. Har just fått ner på storleken på bilderna så att jag kan posta fler på en gång. En resa börjar alltid med första bilden. Vart är vi på väg? 10 Poäng!😉 new order, P-pan, plind and 2 others 5 Quote
byZan Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Vad långt ni såg av färdvägen på fredagen, själva var vi i dimman redan på torsdagen, bild kommer av min fotograf😉 calle_jr 1 Quote
P-pan Posted September 23, 2024 Author Posted September 23, 2024 Ja det var rejält dålig sikt på torsdagsmorgonen. Dimman lättade mer eller mindre inte förrän vi var straxt norr om Jönköping. Men vi fyllde resan med musik och hifi-snack... ... så resan gick smidigt ändå. Terminator, triomio, Double A and 2 others 5 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Vi började fredag eftermiddagen med lite vinylsök. Två adresser som inte besökts tidigare. musicus, Richard, P-pan and 5 others 8 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Och denna! calle_jr, Shamrock, plind and 3 others 6 Quote
lindome Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Även om jag är skåning i grund o botten så har jag levt större delen av mitt liv på västkusten. Denna sida av Sverige visade sig från sin bästa sida i år - strålande sol och produkter från "framsidan" visade sig ligga i framkant också Bästa rummet (med lånad bild) tycker jag Sladd hade fått till. Det börjar bli en vana.... Mats Andersen på Qln och framför allt hans högtalare fanns på flera ställen, men bara Hificonsult hade de nyaste Reference 9. Kopplat med Vinnie Rossi stärkare levererade de ett mycket bra ljud tycker jag. plind, Richard, calle_jr and 3 others 6 Quote
P-pan Posted September 23, 2024 Author Posted September 23, 2024 Mitt sällskap hade några håltimmar på fredagen så vi smög runt på två av hotellen, tillhörande mässan, för att försöka tjuvkika lite och samtidigt få oss lite socialt umgänge, vi brukar tråka ut varandra annars Det var väldigt lite aktivitet i rummen skulle vi snart inse. Kanske utställarna blivit snabbare på att ställa iordning numera tänkte vi ? Nåja, vi lämnar försnacket och alla förberedelser... Första rummet jag besökte blev Stylus Audio. Richard, calm, lindome and 3 others 6 Quote
lindome Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 En annan tillverkare från västkusten som bygger högtalare i pyramidform är såklart Reidar Persson. Ny Respons Jussi från Tjörn förstärktes denna mässa av APS rörförstärkare från Fjärås. Det var fullt i rummet hela tiden och första besöket stod jag längst bak vilket inte var nån höjdare. På söndag fick jag plats i centrum på en stol och då känner jag igen mitt ideal. Det spelade mycket behagligt. calle_jr, P-pan, DenyDalmatin and 4 others 7 Quote
thli72 Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Lite nyfiken hur det funkade med att ha mässan uppdelad på 3 olika hotell på helt olika platser , skall jag vara ärlig så va det anledningen till att jag INTE åkte upp iår . . kändes rörigt sist jag va där när man hade på Heden, Opalen o det stora på Avenyn. . nu va det ännu längre mellan hotellen. . saknar Arken. Men kul med bilder o intryck. Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Till Göteborgsritualen hör ett besök på Hifistället. Tyvärr stängt pga mässan naturligtvis🥲 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 2 minutes ago, thli72 said: Lite nyfiken hur det funkade med att ha mässan uppdelad på 3 olika hotell på helt olika platser , skall jag vara ärlig så va det anledningen till att jag INTE åkte upp iår . . kändes rörigt sist jag va där när man hade på Heden, Opalen o det stora på Avenyn. . nu va det ännu längre mellan hotellen. . saknar Arken. Men kul med bilder o intryck. Om man skulle gradera så var nog lokalmässigt Europa sämst. Utspridda rum i olika våningsplan Opalen därefter och Crown bäst. Stora rum och atrium i mitten som samlingspunkt med kafeteria. Buss mellan Crown och Opalen. Tyking, Perfect sense, lindome and 1 other 4 Quote
lindome Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Nästa rum är Audio Aktören. Terje är den som arrangerar Horten mässan som går av stapeln nästa helg. Även här huserade ett par rejäla Qln högtalare - denna gång stativare. Nu drivna med rörelektronik från Cary Audio. En full renoverad Garrard 301 snurrade lakritspizzor med den äran och det lät fint även här. Som ni märker kommer jag inte kommentera så mycket kring dacar o streamers. Jag lägger inte namnen på minnet lika lätt som det analoga..... Däremot var detta enda rummet som spelade band i år (iaf som jag hittade). Jag snackade lite med Terje på lördagen och vi hamnade såklart snabbt in på Studer maskinerna. Det visade sig att han har ett genuint intresse för dessa precis som några entusiaster i min direkta bekantskapskrets Inför söndagens besök kunde jag inte hålla mig, jag tog med 2 band hemifrån och Terje spelade gladeligen mitt Betty Davis band på Studern. Han sade glatt att detta var första gången på alla år i branschen som en besökare hade tagit med ett band på mässan. Vad är det för fel på folk egentligen SeqPro1, Ivery, Apexorca and 12 others 9 6 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Vi startade på Europa stångandes fram emellan barnfamiljer som åt frukost och hissar som fylldes snabbt. På våning fem hittade vi Hembiokonsult med en ny Sonus faber serie. Mellanprisläge 30 kkr och uppåt. Låt lite varmare och nästan som det gamla soundet. P-pan, Josaa, plind and 2 others 5 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Fyra olika högtalare i serien. Sonetto? P-pan and triomio 2 Quote
P-pan Posted September 23, 2024 Author Posted September 23, 2024 21 minutes ago, calm said: Till Göteborgsritualen hör ett besök på Hifistället. Tyvärr stängt pga mässan naturligtvis🥲 De hade ju två rum på mässan så det var förståeligt. Bilder från deras mer vintagebetonade rum... lindome, plind, Richard and 2 others 5 Quote
lindome Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Hänger på @calm här från Scandic Europa. Ny bekantskap för mig var Soft Collective högtalarna med en 18 tums bas(tror jag) i öppen baffel. Det spelade öppet och medryckande tillsammans med D'Agostino förstärkare. Med beröm godkänt Ivery, calle_jr, calm and 1 other 4 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Om man som jag gillar lite nostalgiska återblickar i hifi-historien så fanns en del att se och lyssna på. Som detta rum med prylar från Peter Sellers anläggning och högtalare som kastats ut från skolor om jag minns det rätt. calle_jr 1 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 4 minutes ago, P-pan said: De hade ju två rum på mässan så det var förståeligt. Bilder från deras mer vintagebetonade rum... Jo vi pratade med Anders i dörren och han var fullt upptagen med att packa, så han ursäktade sig med detta och fullt förklarligt naturligtvis. Vi såg vad han och sonen ställt ut på Opalen. Varav rummet med Electrocompaniet och Wilson återkommer jag gärna till. Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 10 minutes ago, lindome said: Hänger på @calm här från Scandic Europa. Ny bekantskap för mig var Soft Collective högtalarna med en 18 tums bas(tror jag) i öppen baffel. Det spelade öppet och medryckande tillsammans med D'Agostino förstärkare. Med beröm godkänt Håller helt med dig. Roligt när det händer något nytt på fronten. Skulle kunna tänka mig dessa i en anläggning anpassad för stråkkvartett och kanske med rör som drivkälla. Eller kanske min Moonriver Quote
lindome Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Stylus rummet är alltid roligt. @Daniel demar mycket bra, spelar varierad musik och är inte rädd för att lägga på något som inte är "hifikorrekt" Hatten av för det. Har tyvärr inga bilder från detta rum men misstänker att det kommer fler va de lider... Antingen här eller i annan tråd på forat. Vertere spelaren med det nya riaat levererade mycket välljud till YG burkarna! Apexorca, Josaa and Daniel 2 1 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Det sista rummet på Europa blev högtalare i solid betong. Rauna har återuppstått. Tyvärr blev det ingen lyssning. calle_jr and plind 2 Quote
calm Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Glömde ett rum med mycket speciella högtalare drivna av rörelektronik. Lät annorlunda luftigt. Någon form av horn. Harryup, calle_jr and plind 3 Quote
P-pan Posted September 23, 2024 Author Posted September 23, 2024 Hänger på tidigare post med fler bilder... Richard and calle_jr 2 Quote
P-pan Posted September 23, 2024 Author Posted September 23, 2024 En gång till... Harryup, calm, plind and 1 other 4 Quote
Daniel Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 25 minutes ago, lindome said: Stylus rummet är alltid roligt. @Daniel demar mycket bra, spelar varierad musik och är inte rädd för att lägga på något som inte är "hifikorrekt" Hatten av för det. Har tyvärr inga bilder från detta rum men misstänker att det kommer fler va de lider... Antingen här eller i annan tråd på forat. Vertere spelaren med det nya riaat levererade mycket välljud till YG burkarna! Tack. 🙏 Quote
lindome Posted September 24, 2024 Posted September 24, 2024 Rummet bredvid Hificonsult var också välbesökt. Här fanns @Perfect sense med högtalare från Kroma och två olika förstärkare till drivning. Aries Cerat Protos från Cypern såg jag första gången i München, då med deras egna jättestora hornhögtalare och det var svårt att "ta in" ljudet. Nu spelade Protos förstärkaren mycket musikaliskt tycker jag. Det fanns även en rejäl pjäs från Pilium att tillgå och den fick spela på söndagen när jag var där - också bra men kanske inte lika bra som cyprioten. Den analoga källan kom från Döhmann Audio och pickup från My Sonic Lab. Mest intressant var dock tonarmen från Supatrac som fått fantastiskt mycket lovord från stora delar av hifivärlden. Det lät mycket bra och jag fick även en trevlig pratstund med Richard Braine, mannen bakom Supatrac Perfect sense, P-pan, calle_jr and 4 others 6 1 Quote
VoicesInMyHead Posted September 24, 2024 Posted September 24, 2024 12 minutes ago, lindome said: Aries Cerat Protos från Cypern såg jag första gången i München, då med deras egna jättestora hornhögtalare och det var svårt att "ta in" ljudet. Nu spelade Protosm förstärkaren mycket musikaliskt tycker jag. jag tycker det kändes som man kanske skulle kunna "leva med" den... 14 minutes ago, lindome said: Mest intressant var dock tonarmen från Supatrac som fått fantastiskt mycket lovord från stora delar av hifivärlden. Det lät mycket bra ...och kanske den också! 15 minutes ago, lindome said: högtalare från Kroma P-pan, Perfect sense, Richard and 3 others 2 4 Quote
calm Posted September 24, 2024 Posted September 24, 2024 2 hours ago, lindome said: Rummet bredvid Hificonsult var också välbesökt. Här fanns @Perfect sense med högtalare från Kroma och två olika förstärkare till drivning. Aries Cerat Protos från Cypern såg jag första gången i München, då med deras egna jättestora hornhögtalare och det var svårt att "ta in" ljudet. Nu spelade Protosm förstärkaren mycket musikaliskt tycker jag. Det fanns även en rejäl pjäs från Pilium att tillgå och den fick spela på söndagen när jag var där - också bra men kanske inte lika bra som cyprioten. Den analoga källan kom från Döhmann Audio och pickup från My Sonic Lab. Mest intressant var dock tonarmen från Supatrac som fått fantastiskt mycket lovord från stora delar av hifivärlden. Det lät mycket bra och jag fick även en trevlig pratstund med Richard Braine, mannen bakom Supatrac Trevlig kille Richard som jag också fick möjlighet att resonera med angående hans arm. Intresset har ökat kraftigt sedan Michael Fremer uppenbarligen varit imponerad av hans annorlunda tekniska lösning. Det kan möjligen få positiva problem för en uppfinnare att hinna producera eftersom han bygger allt för hand med en medhjälpare. Men jag har anmält mitt intresse för att testa den hemma och hoppas att det kan ske i rimlig närtid dock. Vad gäller förstärkningen så tror jag inte att det är så stor skillnad mellan lördagens AC och min Pilium Leonidas. Samma grundkaraktär skulle jag säga med exklusivitet i toppoktaven. Då sätter annan utrustning sannolikt mer karaktär. juha, Richard, P-pan and 4 others 7 Quote
Recommended Posts