New Order Posted September 19, 2024 Posted September 19, 2024 https://sverigesradio.se/grupp/49163 Quote
New Order Posted September 19, 2024 Author Posted September 19, 2024 Robyn är nummer 1. Snark..... musicus, calle_jr and YYZ 3 Quote
AlfaGTV Posted September 19, 2024 Posted September 19, 2024 11 hours ago, new order said: Robyn är nummer 1. Snark..... Jamen så illa är väl inte det? Det kunde ju varit värre menar jag... Jag tycker den här var mera balanserad än Apple Music's albumlista! Quote
Richard Posted September 19, 2024 Posted September 19, 2024 Förstaplatsen skvallrar om en viss lokalpatriotism.. Men annars tycker jag det oväntat bra mellan bottennappen. Dylan, Mitchell, Young, Sade m.fl. hade jag nog inte väntat mig. Quote
LPL Posted September 19, 2024 Posted September 19, 2024 Det finns väl inte två personer som skulle sätta ihop exakt samma topp 100-lista var för sig? Men håller med om att det är en bra bredd och balans i listan som funkar för många, nästan så att hela listan skulle gå att spela i ett sträck på P3 calle_jr and Ivery 2 Quote
Ivery Posted September 20, 2024 Posted September 20, 2024 15 hours ago, LPL said: Det finns väl inte två personer som skulle sätta ihop exakt samma topp 100-lista var för sig? Men avsaknaden av Guns, Red Hot och Metallica för att bara nämna tre storheter gör att jag inser att den juryn och jag skulle ha både väldigt mycket och väldigt lite att prata om. calle_jr 1 Quote
New Order Posted September 20, 2024 Author Posted September 20, 2024 Hade Radiohead varit högre upp och all rap skit inte existerat skulle jag accepterat det hela....😁 En kollega totalt dissade den eftersom Onkel Kånkel inte var med!🤣 calle_jr, AlfaGTV, Richard and 2 others 5 Quote
Bebop Posted September 20, 2024 Posted September 20, 2024 Vad säger en lista som detta? Antar att det är typ löpsedelstrams typ ”avslöjande”. Bra dock att radion tar lite publicitet från streamingbolagen. Quote
LPL Posted September 20, 2024 Posted September 20, 2024 2 hours ago, Ivery said: Men avsaknaden av Guns, Red Hot och Metallica för att bara nämna tre storheter gör att jag inser att den juryn och jag skulle ha både väldigt mycket och väldigt lite att prata om. För egen del saknas det väldigt mkt på listan, men jag kan nog lyssna på allt. Som @AlfaGTV skriver så kunde det ha varit mkt värre Quote
Apexorca Posted September 20, 2024 Posted September 20, 2024 Finns mycket bra låtar på listan, men vilka kriterier har man haft? Vad är en bra låt? Alla barn älskar bolibompalåten och vissa gillar till och med Anna books musik. Ser att den charmiga och med rätta folkkära Håkan Hellström har en låt med bland värdens bästa låtar. Man kan få tycka att det är bra men hör den hemma på en sådan här lista. Meningen är väl att man skall tycka och reagera gissar jag. Jag tycker listan är rätt meningslös när man ser vissa låtar. Nivån varierar ju oerhört fram och tillbaka mellan närliggande platser. Kul med Robyn som med samma låt också van hela värdens musikjournalistkårs framröstade bästa låt 2010-2020. Grattis igen och väl värt priset. Ivery and AlfaGTV 2 Quote
YYZ Posted September 20, 2024 Posted September 20, 2024 ...och Gunilla Persson fick Rockbjörnen Årets Genombrott. calm, New Order, figge and 2 others 4 1 Quote
AlfaGTV Posted September 21, 2024 Posted September 21, 2024 Varsågoda vänner: http://open.qobuz.com/playlist/24657087 Saknar två låtar på Qobuz: 243: Dance Again med svenska Kite 144: Losing you med Solange Nu kan ni själva plocka bort all (C)rap från listan när ni importerat den till Roon! Humm, jag ser att det verkar tappats ngn mer låt, men det kan jag leva med Ivery, calle_jr and New Order 2 1 Quote
conan Posted September 21, 2024 Posted September 21, 2024 Det var ju ett låtgäng men visst borde Stairway to heaven funnits med? Metal and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted September 21, 2024 Posted September 21, 2024 Jag tycker listan är rap-tung, har en del avarter som Håkan Hellström, vem tänkte till där? Men instämmer, inte en låt från Zeppelin är oförklarligt, man saknar White Rabbit med Jefferson Airplane, Riders on the Storm - Doors, nåt från Rush, inte en låt av Muddy Waters etc etc... Att dessutom en "bästa"-lista inte har ngt bidrag från jazz-giganterna Miles Davis, Dave Brubeck etc är väl inte korrekt heller. Men, man får väl se den som en exkursion i snöflingornas musiksmak! Eller nåt! Quote
Apexorca Posted September 21, 2024 Posted September 21, 2024 7 hours ago, AlfaGTV said: Att dessutom en "bästa"-lista inte har ngt bidrag från jazz-giganterna Miles Davis, Dave Brubeck etc är väl inte korrekt heller. Precis. Listan har fått skavsår. Hoppas listan tål lite synpunkter. Jag tycker tex att ALLA Miles Davis och Dave Brubecks låtar, alla David Bowies låtar, Neck Caves, Jonny Cash , alla Depeche Mode, alla Michael Jacksson, alla Nina Simone, alla Nirvana, alla Peter Gabriel, alla Anna Books låter (skojar bara), Simon and Garfunkel, Genesis, alla New ordel, Kreftwerk, Led Zepelin, Zappa, Portishead, Elvis, Barabar Streissand, Tina Turner, Harry Belafonte, Dolly’s, Roxets, Randy Crawfords, Nisse Landgrens, Iggy pop’s, Jaque Brel, Edith Piaf, George Riedel, Credence, Bob Marleys och många till osv osv är oändligt mycket bättre musik än flertalet av låtarna på listan.. Det blir många låtar det och alla är före Håkan. Jag har verkligfen inget problem med att många svenskar gillar Håkan mfl men låt oss snacka musk!!! På riktigt… Jag har precis räknat lite med kalkulatorn på min mobil. Det var en lång uträkning. Om man då tar med de artister jag skriver om ovan och några till kommer tex Håkans låtar ungeför på 1 987 567 890 9874’e plats. Det kan var kul och gulligt och folkkärt ändå med Håklan, Anna Book osv, men inte på en seriös sådan här lista som handlar om musik??? Eller så handlar inte listan om musik egentligen utan om ren och skär popkultur, personkult och effekten av denna. Kanske petigt och min nya gubbiga stil slår helt säkert igenom , MEN att blanda ihop vad musk är och villka faktorer som gör musikkulturen konstnärligt genial och unik främjar ingenting. Inte musiker, låskrivare, eller sångare . Jag tror vi kan få bättre och roligare musikutveckling om tex en lista om musik i första han handlar om musik. Handlar det om personens grad av hur folkkär den är eller annat atribut hos artisten som inte alls behöver vara av kvalitet musikaliskt så förvirras ju bara syftet med vad bra musk av hög kvalitet gör med oss ´Ok mem vem agör det? Vet ej men nog borde listor om musik handla om just musik och för det krävs kunskap i detta område. YYZ, Richard, Lasse and 1 other 2 2 Quote
lindvall Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 On 2024-09-21 at 10:20, AlfaGTV said: Varsågoda vänner: http://open.qobuz.com/playlist/24657087 Saknar två låtar på Qobuz: 243: Dance Again med svenska Kite 144: Losing you med Solange Nu kan ni själva plocka bort all (C)rap från listan när ni importerat den till Roon! Humm, jag ser att det verkar tappats ngn mer låt, men det kan jag leva med Är du säker på att länken till Qobuz är rätt spellista? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 1 minute ago, lindvall said: Är du säker på att länken till Qobuz är rätt spellista? Jepp, vad ser du? lindvall 1 Quote
lindvall Posted September 23, 2024 Posted September 23, 2024 Aha! Det är fler än topp 100! När jag kom in en bit på listan ser jag att det är topp 300 typ! AlfaGTV 1 Quote
Recommended Posts